Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Baranladion said:

Det driver vel sakte men sikkert mot et forbud, og godt er det. Jeg sliter fremdeles med å forstå hvorfor det å sette fyr på krutt og sprengstoff med 2 i promille skal være en god tradisjon som vi skal tviholde på. 

Fyrverkeri bør arrangeres av lokalsamfunnet, med felles oppskyting av utdannet personale. Det er samlende, siden folk flokker til for å se, samtidig som det er trygt. Hvor mange blir ikke skadet hvert eneste år pga fyrverkeri, totalt unødvendig? 

Det der med at "x antall folk blir skadet av fyrverkeri hvert år" er en totalt irrelevant og uholdbar påstand som ikke gir noe slags grunnlag for å forby fyrverkeri. Som med alle aktiviteter finnes det en risiko, enten større eller mindre og det må selvfølgelig være opptil brukeren å vurdere om vedkommende er villig til å ta denne risikoen. Fyrverkeri har vært en fast tradisjon i hundrevis av år, hva er greia med at man nå plutselig skal begynne å snakke om forbud mot dette? Fellesfyrverkeri er også fyrverkeri, så her er det endel folk som snakker med to tunger. Man kan ikke drive med detaljstyring av folk sine liv, apropos liv hvor mange mennesker mister egentlig livet til fyrverkeri hvert år her i Norge? Rett svar: ingen !

Altså, risikoen for å dø ved bruk av fyrverkeri er usannsynlig liten, så målt opp mot andre aktiviteter er bruk av fyrverkeri faktisk ganske så trygt!

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Bare fordi du ikke får noe glede av fyrverkeri betyr ikke nødvendigvis at andre ikke får det. 

Fyrverkeri er gøy og fint og tradisjon.

Men når det har såpass mange negative konsekvenser for enkeltpersoner, dyr og samfunnet forøvrig, og i tillegg en stor majoritet av befolkningen ønsker å forby privat bruk - og det har vært sånn i mange år nå, hvorfor ikke forby det/innføre strengere krav? I hvert fall i byene, der konsekvensene er størst. 

Så kan man heller ha kommunale oppskytninger, eller at man må søke om oppskyting og overlate det til profesjonelle. Vinn-vinn!

Jeg ser litt på dette på samme måte som røykeloven egentlig. For fellesskapets beste forbød vi røyking i lokaler hvor allmennheten har tilgang.

Gjest Baardsen skrev (39 minutter siden):

Fyrverkeri har vært en fast tradisjon i hundrevis av år

Her i Norge ble fyrverkerisalg til private først en greie etter krigen, og begynte å bli vanlig på 80-tallet.
https://www.eggehistorielag.com/2018/12/27/nar-begynte-vi-a-kjope-fyrverkeri-og-raketter/

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (23 minutter siden):

Det der med at "x antall folk blir skadet av fyrverkeri hvert år" er en totalt irrelevant og uholdbar påstand som ikke gir noe slags grunnlag for å forby fyrverkeri. Som med alle aktiviteter finnes det en risiko, enten større eller mindre og det må selvfølgelig være opptil brukeren å vurdere om vedkommende er villig til å ta denne risikoen. 

Om ein reknar om til antall skader per time aktiviteten pågår så er det nok ikkje så mange andre lovlege aktivitetar som måler seg. 

Eit anna moment er at det er ikkje berre brukaren som tek risikoen for skade, den risikoen må alle som våger seg ut i offentlegheita ta. 

Det sagt så meinar eg at det ikkje er nødvendig med forbod, innfør krav til serifikat, forsikring og edruelegheit i staden for. Til dømes etter liknande modell som med droneflyging der det er fritt fram for leiketøy, registreringsplikt og digital prøve for litt større droner og i tillegg praktiskprøve for enda større droner. Det er burde ikkje være nødvendig å ha krav til full pyroteknikerutdanning for alt, ein hadde fjerna mykje tull om det var nødvendig å vise eit sertifikat for å kunne kjøpe fyrverkeri, og dersom ein blir tatt for å bruke fyrverkeri i fylla så får ein f.eks. 5 års karantene. 

Ein anna positiv ting med sertifikatkrav er at då ville ein kunne bestille fyrverkeri heile året fordi det blir opp til kvar enkelt profesjonelle aktør å søke om å få arrangere show på avtalt stad til avtalt tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (30 minutter siden):

Om ein reknar om til antall skader per time aktiviteten pågår så er det nok ikkje så mange andre lovlege aktivitetar som måler seg. 

Eit anna moment er at det er ikkje berre brukaren som tek risikoen for skade, den risikoen må alle som våger seg ut i offentlegheita ta. 

Det sagt så meinar eg at det ikkje er nødvendig med forbod, innfør krav til serifikat, forsikring og edruelegheit i staden for. Til dømes etter liknande modell som med droneflyging der det er fritt fram for leiketøy, registreringsplikt og digital prøve for litt større droner og i tillegg praktiskprøve for enda større droner. Det er burde ikkje være nødvendig å ha krav til full pyroteknikerutdanning for alt, ein hadde fjerna mykje tull om det var nødvendig å vise eit sertifikat for å kunne kjøpe fyrverkeri, og dersom ein blir tatt for å bruke fyrverkeri i fylla så får ein f.eks. 5 års karantene. 

Ein anna positiv ting med sertifikatkrav er at då ville ein kunne bestille fyrverkeri heile året fordi det blir opp til kvar enkelt profesjonelle aktør å søke om å få arrangere show på avtalt stad til avtalt tid. 

Det du sier er ikke dumt, men jeg er skeptisk til at alt skal gjennomreguleres, formaliseres og dyttes igjennom en papir-mølle. Hvor store innskrenkninger er du villig til å akseptere for en 1/1000 eller 1/1000000 reduksjon for skade eller død?

Videre så må slike evt innskrekninger veies opp mot andre innskrenkninger med kost:nytte ("whataboutisme-testen"). Hvis et forbud mot tråsykler eller stearinlys eller avocado gir potensiale for like stor reduksjon i skader (forholdsvis lett å måle) delt på reduksjonen i nytte/lykke (vanskelig å måle) så burde man gjøre det først.

Figuren under viser at folk dør av sykdom forbundet med alder og livsstil. Samt bilulykker, selvmord, drap, drukning, alkohol, narkotika, krig, brann, forgiftning, varme, terror og naturkatastrofer. Fordelingen av skader og lidelse er nok noe annerledes, men jeg tror at vi vil kjenne igjen mange av trekkene. Det å pådra seg diabetes eller hjertesykdom pga livsstil gir potensielt 10-år med nedsatt livskvalitet, smerte, amputasjoner og tidlig død.

Jeg putter barna mine inn i bilen og kjører mange mil i 80km/t uten midt-deler. Jeg eller bilen jeg møter kan være uoppmerksom, søvne av eller kjøre som en tosk og ende opp med å skade barna for livet eller drepe dem. De har ikke gjort noe for å fortjene det, men det er en risiko som jeg er villig til å utsette dem for. For å leve det livet jeg og de ønsker.

-k

 

1686509.jpg

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Zepticon said:

Støtter 100% forbud. Mest av hensyn til dyrelivet, sekundært kostnader ved skader.

Enig, jeg ville vektet dyreliv og forurensinger først.
Hvis dyrene er hovedprioritert så umuliggjøres antagelig slik offentlig utskytning, da effekten er den samme for dyrene om det er profesjonelle eller lekmen som tenner lunter. (Samtidig som mindre omfang sikkert er en liten bedring uansett)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (4 minutter siden):

Enig, jeg ville vektet dyreliv og forurensinger først.
Hvis dyrene er hovedprioritert så umuliggjøres antagelig slik offentlig utskytning, da effekten er den samme for dyrene om det er profesjonelle eller lekmen som tenner lunter. (Samtidig som mindre omfang sikkert er en liten bedring uansett)

Av typen profesjonelt fyrverki så kan ein også gå for støysvakt fyrverkeri. Litt lyd blir det, men det blir lydar av typen "poff" og ikkje "bang".

Politiet sett ofte krav om støysvakt fyrverkeri om nokon søker om fyrverkerishow på andre tidar av året som ved konsertar, bryllap og liknande. 

Der vanlege klasse 3 fyrverkeriet er i stor grad laga for at det skal bli mykje lyd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, The Avatar said:

Av typen profesjonelt fyrverki så kan ein også gå for støysvakt fyrverkeri. Litt lyd blir det, men det blir lydar av typen "poff" og ikkje "bang".

Politiet sett ofte krav om støysvakt fyrverkeri om nokon søker om fyrverkerishow på andre tidar av året som ved konsertar, bryllap og liknande. 

Der vanlege klasse 3 fyrverkeriet er i stor grad laga for at det skal bli mykje lyd. 

Ja, gitt at det er mindre belastende så er vel det en forbedring, da gjenstår vel bare forurensingen, et aspekt jeg ikke har noe kunnskap om utover hva jeg googlet meg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

https://www.dsb.no/menyartikler/statistikk/uhell-med-fyrverkeri/

"De siste fem årene har det i snitt blitt rapportert 45 personskader hvert år."

Til sammenligning:

""Anslagene som har vært gjort, tilsier at rundt 5000 personer legebehandles for skiskader årlig. Det er mellom et-to dødsfall hvert år"

https://www.helsenett.no/214-sykdommer/ulykker-og-skader/ulykker-og-skader/1774-alpin-skisport.html

Nå driver man med ski over en lengre periode, og det gir også en positiv fysisk helse-effekt, i tillegg til glede og samhold (som man også kan hevde at fyrverkeri gir).

-k

Som sagt, det er ikke noe problem å gi folk gleden av fyrverkeri på nyttårsaften, på en veldig mye tryggere måte, med organisert oppskyting utført av trent personell. 

Problemet er at hvem som helst kan få tak i fyrverkeri, og det fyres opp klokken 00:00 på en dag som er årets største festdag, hvilket betyr at voksne folk i fylla, eller ungdommer i fylla skyter opp fyrverkeri i store folkemengder. 

Det er minst like ugreit å stå slalom i fylla, og kanskje farligere for deg selv og de rundt deg enn fyrverkeri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Det er minst like ugreit å stå slalom i fylla, og kanskje farligere for deg selv og de rundt deg enn fyrverkeri. 

Men aller tryggest er det kanskje å overlate slalom til profesjonelle, så kan vi andre stå trygt å se på, edru eller ei?

Jeg ser argumentene dine. Jeg heller bare til at nytteverdien skal være "vesentlig" før man forbyr noe. Alt for mye er regulert allerede, så hvis vi skal regulere fyrverkeri vil jeg gjerne at vi skal deregulere to andre ting.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (33 minutter siden):

Det du sier er ikke dumt, men jeg er skeptisk til at alt skal gjennomreguleres, formaliseres og dyttes igjennom en papir-mølle. Hvor store innskrenkninger er du villig til å akseptere for en 1/1000 eller 1/1000000 reduksjon for skade eller død

Hva er gleden ved fyrverkeri? er det å se det smelle, eller er det å sette det igang selv? Dersom gleden er å se det på stjernehimmelen, så kan man eliminiere det aller meste av risiko og skader ved å utføre dette organisert. Hvis gleden er adrenalinkicket det gir å tenne på noen kilo krutt og løpe vekk, med champagne glasset i hånda, så kan man jo vurdere om risikoen er verdt det for å tilfredstille dette behovet. 

 

knutinh skrev (35 minutter siden):

Jeg putter barna mine inn i bilen og kjører mange mil i 80km/t uten midt-deler. Jeg eller bilen jeg møter kan være uoppmerksom, søvne av eller kjøre som en tosk og ende opp med å skade barna for livet eller drepe dem. De har ikke gjort noe for å fortjene det, men det er en risiko som jeg er villig til å utsette dem for. For å leve det livet jeg og de ønsker.

Så det å fyre opp fyrverkeri på egenhånd, er like viktig som å transportere seg fra sted til sted på en effektiv måte? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Så det å fyre opp fyrverkeri på egenhånd, er like viktig som å transportere seg fra sted til sted på en effektiv måte? 

Hvis man skal til dette stedet bare for å kjøre slalom så kan man vel argumentere for at det er like viktig/uviktig som å fyre opp fyrverkeri?

I de fleste tilfeller er det mulig å unngå en biltur. Men det har også en kost. Man får kanskje ikke møtt vennene sine. Eller sett den siste filmen på kino. Eller man får ikke gjort noe like gøy med barna sine.

-k

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Jeg vil si at ja, det er ikke lurt å dundre utfor en slalombakke full av folk uten at du vet hva du driver med, og med en promille på 1,5.

Hva med uten en promille på 1.5? Vil du forby det? Vil du innføre et sertifikat som beviser at du er god nok? Myndigheter som tar stikkprøver i bakken? Hastighetskontroll? Promille-kontroll?

Eller vil du heller gjøre det enkelt og forbeholde slalom til proffer, så vi andre kan se dem utføre det?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Hvis man skal til dette stedet bare for å kjøre slalom så kan man vel argumentere for at det er like viktig/uviktig som å fyre opp fyrverkeri?

I de fleste tilfeller er det mulig å unngå en biltur. Men det har også en kost. Man får kanskje ikke møtt vennene sine. Eller sett den siste filmen på kino. Eller man får ikke gjort noe like gøy med barna sine.

-k

Hva er gleden og motivet for fyrverkeri? Er det å se det på himmelen, eller er det å tenne på kruttet selv? Slalom sammenligningen forstår jeg, men det blir litt feil for meg. Slalom er trening, gøy og gir mestringsfølelse, fyrverkeri er gøy, men det er vel like gøy å se selvom andre fyrer opp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Hva med uten en promille på 1.5? Vil du forby det? Vil du innføre et sertifikat som beviser at du er god nok? Myndigheter som tar stikkprøver i bakken? Hastighetskontroll?

Eller vil du heller gjøre det enkelt og forbeholde slalom til proffer, så vi andre kan se dem utføre det?

-k

Slalom blir litt fjernt, fordi man i stor grad må vurdere selv hvor skikket man er til å kjøre i bakkene. Jeg vil tippe at det kan få konsekvenser på et skisted, dersom du åpenbart er farlig for de andre som er der i svartløypa, og blir hentet med snøskuter før 7.gang på en dag 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg får massiv glede av fyrverkeri, og ønsker overhodet ikke noe forbud. Av alle ting man skal gjøre forbud på, så synes eg vi alltid bommer. Kjøtt er ut, fyrverkeri ut, reise skal ut. Kjøre bil er fyfy osv. 

Hva med å ikke handle tusenvis av "smarte" dingser hele tiden, og i tillegg kreve at ting skal vare. Mobil hvert 3 år er latterlig. Se på black friday, nesten alt der er søppel som er på tilbud. Nye airpods, dingser, smart klokker, mobiler og enda en ny TV. 

Hvor dyrt er det egentlig å kjøpe cola f.eks? Dette skal vel fraktes fra et sted og, og vekten er tung. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...