Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

l0mf0mgl0mbl0og skrev (2 minutter siden):

Det er det mange andre ting som gjør og . Hva med fallskjermhopping? Kan gjøre skade på eiendom hvis de lander feil, de dreper seg selv osv. Kjøre fly for moro osv. Hva med skateboarding? Skjedd utrolig mye skade. Skal si du er veldig satt til å ha profilbilde av Santa Cruz. Var det kanskje kua som glemte at den var kalv?

Jeg skyter ikke opp noe personlig. Jeg har bare empati med andre og har nevroner nok i hjernen til å ha visse prinsipper. 

Jeg oppdaterte innlegget mitt. Fordelen i det du nevner overgår ulempene. Det handler altså om hva konsekvensen er ved å forby noe. Hvis du forbyr fotball så får det helt enorme konsekvenser. Hva skjer hvis du forbyr tenning av lunte og løping for menigmann? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 minutt siden):

Jeg skyter ikke opp noe personlig. Jeg har bare empati med andre og har nevroner nok i hjernen til å ha visse prinsipper. 

Fint at du har hjerneceller nok til å føle empati med  "Onkel børre" som har behov for å fyre opp raketter med promille.

Men da skjønner/burde du også forstå at ulemper med fyrverkeri overgår "børres" behov. kontra de ulemper dette medfører.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Jeg oppdaterte innlegget mitt. Fordelen i det du nevner overgår ulempene. Det handler altså om hva konsekvensen er ved å forby noe. Hvis du forbyr fotball så får det helt enorme konsekvenser. Hva skjer hvis du forbyr tenning av lunte og løping for menigmann? 

Kan du kvantifisere gleden får av å skyte opp fyrverkeri?

  

Just now, Bugle said:

Fint at du har hjerneceller nok til å føle empati med  "Onkel børre" som har behov for å fyre opp raketter med promille.

Men da skjønner/burde du også forstå at ulemper med fyrverkeri overgår "børres" behov. kontra de ulemper dette medfører.

Snakker du om deg selv nå? Kjenner ingen onkel  børre. Hvordan kvantifiserer du folks glede opp mot ulemper?

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi skal sammenligne fotball og fyrverkeri, så vil et forbud mot fyrverkeri skutt opp av privatpersoner være ekvivalent til å forby taklinger med stive knotter ( som gir rødt kort og utvisning), ikke forby hele sporten. Man får spilt fotball, og man får sett fyrverkeri, men du reduserer risikoen på skader, ved å innføre ett fornuftig tiltak 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Baranladion said:

 

Har ikke hatt noe imot forbud innenfor f.eks ring 3.
Eller at vis man bor urbant er det ikke lov å skyte opp utenfor f.eks parkområder.

Men jeg tror mye av motstanden kommer av at man feirer ikke "nyttår" når man bor urbant, man feirer noen rar form for asosial drikking hvor man tilfeldigvis avslutter eller midtpunkter kvelden med å ut å plassere en boks midt i gata, for å så stirre dumt på naboen. Gjerne kombinert med at fyrverkiboksene skyter så lavt at man får  fysisk vondt i ørene av å stå innenfor siktlinjen.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Hvis vi skal sammenligne fotball og fyrverkeri, så vil et forbud mot fyrverkeri skutt opp av privatpersoner være ekvivalent til å forby taklinger med stive knotter ( som gir rødt kort og utvisning), ikke forby hele sporten. Man får spilt fotball, og man får sett fyrverkeri, men du reduserer risikoen på skader, ved å innføre ett fornuftig tiltak 

Den analogien funker ikke. Hadde den vært korrekt analogi så kunne man kun se champions league spille, og ikke delta på fotball selv.

Pinneraketter er allerede forbydd (uten at det gjorde noe veldig med statistikken på skader), og man kan ikke kjøpe industrielt pyroteknisk utstyr sånn uten videre. 

Man kan straffes og anmeldes for uvettig bruk. På tide at man slutter med denne dagmammamentaliteten altså. Man kan ikke forby alt som er gøy. Men man kan holde de som finner på tull ansvarlig.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 minutt siden):

 

Snakker du om deg selv nå? Kjenner ingen onkel  børre. Hvordan kvantifiserer du folks glede opp mot ulemper?

De fleste ønsker et forbud mot privat bruk av fyrverkeri. Det trenger man ikke diskutere.

Eksempel om Børre ser du i mine tidligere innlegg, om du ikke forstår det anbefales grunnskolen.

Om det ikke hjelper, send gjerne en PM, så kan jeg forklare :)

Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (2 minutter siden):

Den analogien funker ikke. Hadde den vært korrekt analogi så kunne man kun se champions league spille, og ikke delta på fotball selv.

Pinneraketter er allerede forbydd (uten at det gjorde noe veldig med statistikken på skader), og man kan ikke kjøpe industrielt pyroteknisk utstyr sånn uten videre. 

Man kan straffes og anmeldes for uvettig bruk. På tide at man slutter med denne dagmammamentaliteten altså. Man kan ikke forby alt som er gøy. Men man kan holde de som finner på tull ansvarlig.

Da sier du samtidig at det ikke er det som skjer på himmelen som er viktig, men det som skjer på bakken. Det er forsåvidt helt greit, men jeg tenker at det bør finnes andre måter å mette det behovet for å tenne på ting, enn midt i folkemengder på årets største festdag. Feks kan de som er spesielt interesserte nettopp ta et kurs, som gjør at de kan erverve seg fyrverkeri og arrangere sikre show. 

Jeg tenker at det er nettopp i slike tilfeller vi trenger dagmammamentalitet, når folk ikke tar reglene alvorlig med de konsekvenser det har for helt uskyldige tilskuere eller huseiere. 

Han som ble blind blir sikkert glad om han som fyrte opp i fylla får bot- 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Baranladion said:

Da sier du samtidig at det ikke er det som skjer på himmelen som er viktig, men det som skjer på bakken. Det er forsåvidt helt greit, men jeg tenker at det bør finnes andre måter å mette det behovet for å tenne på ting, enn midt i folkemengder på årets største festdag. Feks kan de som er spesielt interesserte nettopp ta et kurs, som gjør at de kan erverve seg fyrverkeri og arrangere sikre show. 

Jeg tenker at det er nettopp i slike tilfeller vi trenger dagmammamentalitet, når folk ikke tar reglene alvorlig med de konsekvenser det har for helt uskyldige tilskuere eller huseiere. 

Han som ble blind blir sikkert glad om han som fyrte opp i fylla får bot- 

https://www.brettstedet.no/info.asp?id=19141  - Samme argumentasjon.

1 minute ago, Bugle said:

De fleste ønsker et forbud mot privat bruk av fyrverkeri. Det trenger man ikke diskutere.

Eksempel om Børre ser du i mine tidligere innlegg, om du ikke forstår det anbefales grunnskolen.

Om det ikke hjelper, send gjerne en PM, så kan jeg forklare :)

Ikke hørt om at "de fleste" ønsker forbud. Har egentlig ikke noe å si heller. 

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (7 minutter siden):

Ikke hørt om at "de fleste" ønsker forbud. Har egentlig ikke noe å si heller. 

 

l0mf0mgl0mbl0og skrev (7 minutter siden):

 

Ikke hørt om at "de fleste" ønsker forbud. Har egentlig ikke noe å si heller. 

https://www.nito.no/aktuelt/2022/12/to-av-tre-vil-erstatte-fyrverkeri-med-droneshow/

"Har egentlig ikke noe å si heller."

Hvorfor har ikke det noe å si? Fordi du mener at datt er ditt? Og at ditt betyr mer for datt at din virkelighetsoppfatning betyr mer enn fakta fordi datt støtter din og datt sin mening?

Ikke vet jeg, men du troller rundt nå. 

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (11 minutter siden):

Den analogien funker ikke. Hadde den vært korrekt analogi så kunne man kun se champions league spille, og ikke delta på fotball selv.

Blir det ikke riktigere å si at du forventer å få være med å spille Champions league, fordi du syns det er gøy? 

 

l0mf0mgl0mbl0og skrev (5 minutter siden):

- Samme argumentasjon.

Jepp, og ikke helt sikkert det var dumt på den tiden, selvom det i retrospekt var idiotisk. Elektriske sparkesykler er i samme gaten, særdeles lite regler, en enorm risiko for skader osv osv, der er det fornuftig med regler og forbud syns jeg, selvom enkelte syns det er gøy å kjøre de. 

 

l0mf0mgl0mbl0og skrev (7 minutter siden):

Ikke hørt om at "de fleste" ønsker forbud. Har egentlig ikke noe å si heller. 

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/70gwd8/forbud-mot-privat-fyrverkeri-er-loesningen

Hvorfor har det ikke noe å si? hvis 70% av befolkningen syns det er ubehagelig og skummelt å være ute å se på fyrverkeriet, så ødelegger du potensielt opplevelsen av å se det for veldig mange, for å tilfredstille et fåtalls behov for å skyte det opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bugle said:

 

https://www.nito.no/aktuelt/2022/12/to-av-tre-vil-erstatte-fyrverkeri-med-droneshow/

"Har egentlig ikke noe å si heller."

Hvorfor har ikke det noe å si? Fordi du mener at datt er ditt? Og at ditt betyr mer for datt at din virkelighetsoppfatning betyr mer enn fakta fordi datt støtter din og datt sin mening?

Ikke vet jeg, men du troller rundt nå. 

Fordi hvis flertallet eller et mindretall bestemmer at noe er skummelt så er det ikke mye igjen. Ref skateboardforbudet i 1978. 

Vil du forby skateboard også? Veldig mye skader på personer og eiendom som skjer hele tiden.

  

Just now, Baranladion said:

Blir det ikke riktigere å si at du forventer å få være med å spille Champions league, fordi du syns det er gøy? 

Nei. 

  

1 minute ago, Baranladion said:

Jepp, og ikke helt sikkert det var dumt på den tiden, selvom det i retrospekt var idiotisk. Elektriske sparkesykler er i samme gaten, særdeles lite regler, en enorm risiko for skader osv osv, der er det fornuftig med regler og forbud syns jeg, selvom enkelte syns det er gøy å kjøre de. 

 

Ja, men folk kan straffes individuelt for ugjerninger, hvilket de blir. Noen få ødelegger for mange, folk blir skremt når media blåser det opp, og vi får forbud, fordi reddharer ikke greier å tenke prinsippielt. etter samme logikk så burde egentlig private biler, sykler, skateboard, alkohol etc forbys fordi folk skader seg hele tiden.

"men alkohol har lang tradisjoooon". Ja det har fyrverkeri også.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (Akkurat nå):

Fordi hvis flertallet eller et mindretall bestemmer at noe er skummelt så er det ikke mye igjen. Ref skateboardforbudet i 1978. 

Vil du forby skateboard også? Veldig mye skader på personer og eiendom som skjer hele tiden.

Forbudet mot fyrverkeriet støttes ikke bare av bermen, men også brannmenn, leger, øyeleger osv. Det er en viss fornuft i et forbud, noe de kom frem til at det ikke var i skateboard, og således fjernet forbudet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (Akkurat nå):

Fordi hvis flertallet eller et mindretall bestemmer at noe er skummelt så er det ikke mye igjen. Ref skateboardforbudet i 1978. 

Vil du forby skateboard også? Veldig mye skader på personer og eiendom som skjer hele tiden.

Hva har skateboard med fyrverkeri å gjøre?

Skater man kun en gang i året?

Eller mener du man skal skyte opp fyrverkeri hele året?

/hilsen tidligere proff skater

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Bugle said:

Hva har skateboard med fyrverkeri å gjøre?

Skater man kun en gang i året?

Eller mener du man skal skyte opp fyrverkeri hele året?

/hilsen tidligere proff skater

Hvis du greier å tenke utover et enkelttilfelle og ekstrapolere det til et generelt konsept så er det ingen grenser for hva man burde forby pga skadepotensiale vs nødvendighet. Ja du hadde flaks at du ikke satset på å være skateproff på 70-tallet. Da var det nemlig forbudt!

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (8 minutter siden):

Ja, men folk kan straffes individuelt for ugjerninger, hvilket de blir. Noen få ødelegger for mange, folk blir skremt når media blåser det opp, og vi får forbud, fordi reddharer ikke greier å tenke prinsippielt. etter samme logikk så burde egentlig private biler, sykler, skateboard, alkohol etc forbys fordi folk skader seg hele tiden.

"men alkohol har lang tradisjoooon". Ja det har fyrverkeri også.

Som vil være helt umulig når det kommer til fyrverkeri. Hendelser utenom nyttårsaften kan selvfølgelig politiet reagere på, men de vil stå helt sjanseløse mot hendelser på selve nyttårsaften, som er da de fleste skadene skjer. Det vil ikke være mulig å holde noen ansvarlig for noen ting. 

Og nei, enkelte har større generell nytteverdi enn andre, og det å kunne tenne på en lunte og løpe har få om noen særlige generelle nytteverdier. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (Akkurat nå):

Hvis du greier å tenke utover et enkelttilfelle og ekstrapolere det til et generelt konsept så er det ingen grenser for hva man burde forby pga skadepotensiale vs nødvendighet.

Du har null argumentasjon i ditt innlegg.

Å forby privat oppskyting av fyrverkeri har ingen sosial, psykososial, psykisk, fysisk eller annet påvirkning hos oss mennesker.

Om du mot formodning har det, er jeg disponibel til å hjelpe deg, send meg en PM :)

Lenke til kommentar

Alle har risiko for skader og død, men jeg kan nevne noen positive sider, og så kan du fylle ut den siste.
Skateboard = god trening, underholdning for mange, moro, noe man kan leve av.
Fotball = god trening, underholdning for mange, moro, noe man kan leve av
Biler = Effektiv og trygg måte å komme frem på, som har revolusjonert verden
Alkohol = Godt, uvurdelig til mat, skaper god stemning, samler folk
Tenne på lunte og løpe = 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Bugle said:

Du har null argumentasjon i ditt innlegg.

Å forby privat oppskyting av fyrverkeri har ingen sosial, psykososial, psykisk, fysisk eller annet påvirkning hos oss mennesker.

Om du mot formodning har det, er jeg disponibel til å hjelpe deg, send meg en PM :)

Så klart det har det. Man går fra å gjøre noe som er gøy til å ikke få lov til å gjøre det. Personlig irriterer jeg meg over et slikt forbud at jeg ikke får ha det gøy med ungen på nyttårsaften, og da har det en psykisk og psykososial negativ effekt siden jeg ikke lengre får den muligheten. 

  

3 minutes ago, Baranladion said:

Alle har risiko for skader og død, men jeg kan nevne noen positive sider, og så kan du fylle ut den siste.
Skateboard = god trening, underholdning for mange, moro, noe man kan leve av.
Fotball = god trening, underholdning for mange, moro, noe man kan leve av
Biler = Effektiv og trygg måte å komme frem på, som har revolusjonert verden
Alkohol = Godt, uvurdelig til mat, skaper god stemning, samler folk
Tenne på lunte og løpe = 

Fotball - får skader. Synes fotball er kjedelig og kan gjerne forby det siden JEG ikke synes noe om det.

Biler - det må forbys siden man kolliderer og kan dø i ulykker.

Alkohol - Jeg liker ikke alkohol og synes det ikke er noe vits siden JEG ikke liker det. Det skjer utrolig mye skader på byen osv. Mye vold. Smugling osv.

Tenne på lunte = kjempemoro. kjempeverdifullt!

 

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...