Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Urealistisk skrev (6 minutter siden):

Tjaaaaa... det er 1 kveld i året. Men veldig unødvendig, men mange liker nok veldig godt den kvelden og. Vi alle liker vel noe som er veldig bortkastet. Så hvem er det som skal taes hensyn til? 
 

Men altså... har ikke folk våknet før nå? Gratulerer! Det var ikke for tidlig! 
 

Når jeg ser at det tar så lang tid for folk flest å få opp øynene, så blir det nesten litt demotiverende å brenne for noe som helst. 
 

Dessuten er nesten alt vi gjør bortkastet. 
Kan vi ikke like gjerne stenge ned nesten alle kjøpesentrene? Shopping er egentlig helt unødvendig. Skal bare ha litt dopamin. 
Fikse på utseendet, slutte å bruke sminke.

Barbere oss snaue alle sammen. Så slipper vi å kaste bort penger på vask av hår. 

Slutte å reise. Bare bli der vi er. 
 

 

Mange av forslagene dine er gode seriøst ment, men fyrverkeri burde ha en ansvarlig i borettslaget eller kommunen.

Er ikke fyrverkeri i Oslo på bestemte steder?

Ansvarlighet hindrer også skader i fylla, så kan heller de fulle se på å le, eller sove...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leifeinar skrev (15 timer siden):

Først forby det fyrverkeri som dreper også etterpå det som er lag for feiring og glede :)

Bare bra rakett på pinne ble forbudt...

Bare det at idioter som før holdt en rakett i fyr med henda, nå istedenfor med vilje velter et helt batteri med raketter i byen..

Er det så strengt å velge en ansvarlig person kanskje tilogmed edru"han som er sjåfør feks" til å gjøre dette???

Jeg skyter ikke opp raketter iallefall, jeg var ikke helt edru nyttår, og det jeg hørte av kidsa ute på utsiktspunktet her vi bor, var som fulle kids er..

Og jeg synes ikke alkohol i store doser og fyrverkeri hører sammen. Like lite som bilkjøring og fylla hører sammen...

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 timer siden):

Mange av forslagene dine er gode seriøst ment, men fyrverkeri burde ha en ansvarlig i borettslaget eller kommunen.

Er ikke fyrverkeri i Oslo på bestemte steder?

Ansvarlighet hindrer også skader i fylla, så kan heller de fulle se på å le, eller sove...

Ja, jeg synes det er rart det er lov enda, men det er vel for mye penger å tjene. Man tjener ikke penger på bilulykker. 
Men fyrverkeri så absolutt. Jeg føler meg ikke sånn veldig trygg selv når de rundt meg driver med det. Noen skyter opp, jeg er redd det skal velte eller eksplodere. Barn går med sånne pinner. Og brødrene mine har også sånn ting i hånda de kaster som de hover på bakken som ruller... kan skje med disse og for de begynte å rulle mens han hadde den i hånda og brant seg. Han skvatt og kastet de jo rett opp i lufta. De kunne absolutt havnet et sted de ikke burdte ja, men det var ikke tett med folk der og de hadde nok ikke gjort det da. Men det kan skje uhell, og det kan bli så store skader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Urealistisk said:

Men altså... har ikke folk våknet før nå? Gratulerer! Det var ikke for tidlig! 
 

Når jeg ser at det tar så lang tid for folk flest å få opp øynene, så blir det nesten litt demotiverende å brenne for noe som helst. 

Det er ikke gitt at dette er første gang folk tenker på dette, bare fordi det er første gang du ser noen skrive at de har tenkt på det.

Folk har vel jobbet med dette minst siden sekstitallet, så dersom noe skal være demotiverende, er det vel hvor tregt det går med endring. 
Samtidig kan du kanskje finne takknemlighet i at du får oppleve en tid, hvor problematikken tilsynelatende er stor nok til at diskusjonen ikke lenger kan unngås.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Er det så strengt å velge en ansvarlig person kanskje tilogmed edru"han som er sjåfør feks" til å gjøre dette???

Det er helt klart en god ide. er en rart ting at alkohol og sprengstoff er "lovlig"

 

Er man veldig bekymret for utslipp så er jo disse jagerflyene som flyr rundt i stjerneform noe jeg fint klarer meg uten

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (3 timer siden):

Det er ikke gitt at dette er første gang folk tenker på dette, bare fordi det er første gang du ser noen skrive at de har tenkt på det.

Folk har vel jobbet med dette minst siden sekstitallet, så dersom noe skal være demotiverende, er det vel hvor tregt det går med endring. 
Samtidig kan du kanskje finne takknemlighet i at du får oppleve en tid, hvor problematikken tilsynelatende er stor nok til at diskusjonen ikke lenger kan unngås.
 

Utrolig om folk har jobbet med dette siden 60-tallet, og likevel kommer det fremdeles reklame i papir i postkassa, hver uke, folk klager på hvor mye vi forbruker, butikkene er enda fulle osv. 

Hvis vi er så treige i oppfattelsen så er vi ganske dømt. 
 

Men hvordan skal vi leve da? Jeg ble deprimert av å prøve å gjøre en endring alene. Virker som dette engasjementet i å leve miljøvennelig bare er prat så det ser fint ut, hva du faktisk gjør ser ikke folk. 
Kjentes som jeg var den eneste som handlet her, mens andre skryter av sin handel, reiser på turer, lever omtrent som ansvarsløse barn. 
Jeg tenkte å være hjemme mest mulig, bruke så lite strøm som mulig, ikke shoppe, spise for å bli mett og ikke for kos, spise mat som krever ingen eller lite oppvarming, bruke kollektivtrafikk. Alt resulterte i at man ble sett på som tørr, så der gikk jeg da, med 10 år gamle klær, noe med litt hull, mistet elastisitet, koste meg sjelden med mat, ventet på kollektivtrafikken og følte alle andre var ute og utviklet sjelen sin. 

Når vi mennesker er så treige at alt må gå så galt, så kanskje like greit at naturen ikke har igjen noe til oss. Vi er ubrukelige, egoistiske og blir stygge veldig fort. Så hvorfor tenker vi egentlig på miljøet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Urealistisk said:

Jeg tenkte å være hjemme mest mulig, bruke så lite strøm som mulig, ikke shoppe, spise for å bli mett og ikke for kos, spise mat som krever ingen eller lite oppvarming, bruke kollektivtrafikk. Alt resulterte i at man ble sett på som tørr, så der gikk jeg da, med 10 år gamle klær, noe med litt hull, mistet elastisitet, koste meg sjelden med mat, ventet på kollektivtrafikken og følte alle andre var ute og utviklet sjelen sin. 

Hvis alle gjør dette vil kapitalismen og forbrukersamfunnet kollapse under sin egen vekt.  Mantraet er evig, uhemmet vekst og forbruk av artikler vi verken har råd til eller bruk for, for å imponere folk vi avskyr.

Begynner å bli hinsides lei fyrverkeri selv, her i området er det alltid noen idioter som driver med det. Starter 4 kvelder før nyttår og varer en uke etterpå, flere timer hver kveld en jævla smelling. Er så unødvendig. Er helt sikkert 10-20 åringer som har fått gratis av sine foreldre sånn at de blir kvitt dem noen timer. Som en bestikkelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Vi var på vei til å droppe reklame papir i postkassen.

Problemet med dette, var at posten ville gått konkurs og i masse underskudd. De som lager/produserer papir er også viktige, ikke bare for papir, men næringsmidler, krydder,vanillin/vaniljesmak ulike viktige kjemikalier, sprit og masse mer jeg ikke husker.

Tradisjonelt postvesen er viktig og samfunnsnyttig for transport, logistikk av brevpost og pakker. Iallefall nå og i nærmeste fremtid.

 

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (35 minutter siden):

 Vi var på vei til å droppe reklame papir i postkassen.

Problemet med dette, var at posten ville gått konkurs og i masse underskudd. De som lager/produserer papir er også viktige, ikke bare for papir, men næringsmidler, krydder,vanillin/vaniljesmak ulike viktige kjemikalier, sprit og masse mer jeg ikke husker.

Tradisjonelt postvesen er viktig og samfunnsnyttig for transport, logistikk av brevpost og pakker. Iallefall nå og i nærmeste fremtid.

 

Så da må vi virkelig ha reklame? Det er så mye annet posten kan frakte

Lenke til kommentar
kremt skrev (49 minutter siden):

Hvis alle gjør dette vil kapitalismen og forbrukersamfunnet kollapse under sin egen vekt.  Mantraet er evig, uhemmet vekst og forbruk av artikler vi verken har råd til eller bruk for, for å imponere folk vi avskyr.

Begynner å bli hinsides lei fyrverkeri selv, her i området er det alltid noen idioter som driver med det. Starter 4 kvelder før nyttår og varer en uke etterpå, flere timer hver kveld en jævla smelling. Er så unødvendig. Er helt sikkert 10-20 åringer som har fått gratis av sine foreldre sånn at de blir kvitt dem noen timer. Som en bestikkelse.

Mente du at jeg gjør rett? Det er veldig typisk om min deprimerende levemåte er beundringsverdig. Men det er kjipt å sitte igjen med minst og bare en følelse av å ha ofret seg til andre, for så å sitte igjen med enda mindre om du var litt mer ego. Det eneste som skjer er at folk ikke lenger ser deg. Så ga du plassen din til noen som var mindre verd den og 

Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (38 minutter siden):

Så da må vi virkelig ha reklame? Det er så mye annet posten kan frakte

Om du tenker over hvor mye reklame det er og hva inntekter blir for posten...

Så ja.

Og nei, i lille Norge er det fint lite annet posten har å sende, vanlig post er ikke nok. Posten sliter nok allerede for å gå rundt økonomisk og det er samfunnsnyttig arbeid.

Jeg skulle ønske det sluttet altså papir reklame er lei reklame, men av og til så hender det at man blir oppmerksom på gode kjøp.

Også trenger jo papirproduksjon også penger.

Vi trenger både fortsatt papir, til bøker, dokumenter, brev, tørke og dopapir osv, samt alle de andre produktene, fra treverk produksjon..

Så lenge vi trenger posttjenester og papir, så må vi ha reklame.

Dette er utredet grundig,når du tenker over hvor mye reklame som kommer, og hvor lite brevpost og pakker så forstår du nok at det er et nødvendig onde.

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (1 time siden):

Så da må vi virkelig ha reklame? Det er så mye annet posten kan frakte

Jeg har et "Uadressert post uønsket" klistermerke på postkassa. Det får du gratis hos posten, bare å spørre etter et merke. Den eneste reklamen jeg får er religiøse greier (som av en eller annen grunn er fritatt denne ordningen).

Men det går fremover. Nå skal Ikea slutter å produsere kataloger. En svær bibel på flere hundre sider som ble trykket opp i 200 000 000 og distribuert rundt i hele verden. For noen år siden ble det også slutt på telefonkatalogen i papirform. 

I bunn å grunn trenger vi egentlig ikke post. Oldemor på 93 år har ennå bruk for kontoutskriften sin og postgiro (hvis det finnes ennå ;p) - men om få tiår tror jeg faktisk at hele postkassa forsvinner (med mindre du abonnerer på lokalavisa). Så kan julekort og ymse bli hentet på ditt lokale postkontor sammen med pakker og diverse annet. 

Det skulle bare mangle at verden går fremover og utvikler seg. Gamle tradisjoner blir utdatert og nye kommer til. Slik har det vært i hele menneskehetens historie. Som regel, blir alt av forandring og nyvinninger møtt med skeptiske og motstand til å begynne med. Men det er som regel kortvarig. 


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Om du tenker over hvor mye reklame det er og hva inntekter blir for posten...

Så ja.

Og nei, i lille Norge er det fint lite annet posten har å sende, vanlig post er ikke nok. Posten sliter nok allerede for å gå rundt økonomisk og det er samfunnsnyttig arbeid.

Jeg skulle ønske det sluttet altså papir reklame er lei reklame, men av og til så hender det at man blir oppmerksom på gode kjøp.

Også trenger jo papirproduksjon også penger.

Vi trenger både fortsatt papir, til bøker, dokumenter, brev, tørke og dopapir osv, samt alle de andre produktene, fra treverk produksjon..

Så lenge vi trenger posttjenester og papir, så må vi ha reklame.

Dette er utredet grundig,når du tenker over hvor mye reklame som kommer, og hvor lite brevpost og pakker så forstår du nok at det er et nødvendig onde.

 

 

Jeg er ikke enig i at papirproduksjonen trenger reklame. Vi sløser med naturen for å redde oss selv så til de grader!! Vi kan ikke drive å finne på jobber bare for at det skal gå rundt. Jævla menneske faenskap. Og penge slaver. Tallene på en konto, evt noen lapper (sedler) har makt. 

Endret av Urealistisk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Urealistisk skrev (1 time siden):

Jeg er ikke enig i at papirproduksjonen trenger reklame. Vi sløser med naturen for å redde oss selv så til de grader!! Vi kan ikke drive å finne på jobber bare for at det skal gå rundt. Jævla menneske faenskap. Og penge slaver. Tallene på en konto, evt noen lapper (sedler) har makt. 

Vel da har du feil, blir bare altfor dyre bøker og lærebøker,mye dyrere og dårligere toalettpapir ,alle produkter som papirproduksjon gir, medisiner etc smak.

Det er sånn nå, det kan være noe annet om 5-10 år om alt er digitalisert da.

Men da må DHL eller Ups ta over vanlig post og pakker.

 

 

 

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 12/31/2020 at 1:28 AM, Kris85 said:

Poser til boss. Der kan jeg anbefale FristPrice sine boss-poser til 9,90 for 25 stk. Disse er mye tynnere og gir derfor mindre plast pr brukte boss-pose. Dessuten koster de kun 19 øre pr stk.

Ifølge din egen informasjon koster de 39 øre per stk. 

Quote

Samtidig stiller jeg meg stadig undrende til hvilken valg Ola og Kari Nordmann gjør. Alt fra mindre irritasjoner, som hvorfor 95%+ fremdeles bruker kjøper plastpose i butikken når de handler, når det er så lekende lett å ha et handlenett krøllet sammen i lomma.

Plastposer er vel først og fremst bare et miljøproblem når de ikke blir kastet i søppelspannet. 

Quote

Eller større irritasjoner, til dem som "er så flinke" å gjenvinne glass og metall - men kjører til returpunktet i nabolaget og lar bilen stå på tomgang mens de kaster 5 tomme vinflasker som har blitt fraktet 2300 km i lastebil til Norge. 😜

Hvis vi snakker om et kort stopp er det vel snakk om neglisjerbare mengder drivstoff. 

Fyrverkeri kan godt forbli lovlig. Det er snakk om èn dag i året. Men folk må bli flinkere til å rydde opp søppelet etter seg. 
 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Urealistisk said:

Hvis vi er så treige i oppfattelsen så er vi ganske dømt. 

Men hvordan skal vi leve da? Jeg ble deprimert av å prøve å gjøre en endring alene. Virker som dette engasjementet i å leve miljøvennelig bare er prat så det ser fint ut, hva du faktisk gjør ser ikke folk. 
Kjentes som jeg var den eneste som handlet her, mens andre skryter av sin handel, reiser på turer, lever omtrent som ansvarsløse barn. 
Jeg tenkte å være hjemme mest mulig, bruke så lite strøm som mulig, ikke shoppe, spise for å bli mett og ikke for kos, spise mat som krever ingen eller lite oppvarming, bruke kollektivtrafikk. Alt resulterte i at man ble sett på som tørr, så der gikk jeg da, med 10 år gamle klær, noe med litt hull, mistet elastisitet, koste meg sjelden med mat, ventet på kollektivtrafikken og følte alle andre var ute og utviklet sjelen sin. 

Når vi mennesker er så treige at alt må gå så galt, så kanskje like greit at naturen ikke har igjen noe til oss. Vi er ubrukelige, egoistiske og blir stygge veldig fort. Så hvorfor tenker vi egentlig på miljøet? 

Ja, dersom man skal se såkalt realistisk på dette, ser det kanskje ikke så lyst ut, samtidig så det svært mye mørkere ut, for bare 15 år siden; Nå er i det minste debatten offentlig, og tiltak diskuteres, at ting skulle snu så fort, hadde jeg ikke trodd.
Samtidig, er det mye fjas og posering, men slik blir det kanskje når diskursen inkluderer den gemene hop.

Jeg kan ikke fortelle hvordan vi skal leve, men personlig forsøker jeg å være bevisst på hvorvidt jeg bidrar til lidelse, samtidig som jeg anerkjenner at det som oftest dreier seg om å bidra så lite til lidelse som mulig.
Her virker det som om det lett dukker opp en konflikt mellom egen glede, og engasjement, (eller hva man skal kalle det) med påfølgende problemstilling; Kan man bidra til bedring, dersom man lider selv?
Det er kanskje tydeligere illustrert i slike sikkerhetsbrosjyrer man finner på flyene, som forteller at man bør ta på egen maske, før man hjelper andre.
Dersom engasjementet ditt virker nedbrytende på noe vis, virker det som det er ubalanse et eller annet sted.
Jeg opplever tidvis en voldsom frihet ved at kommersielle krefter har mindre og mindre å bidra med når det kommer til egen lykkefølelse, en venn viste meg nylig en kåpe hun hadde sydd av et pledd, hun kunne også fortelle om en merkelig ny glede hun oppdaget da hun arbeidet med kåpen; Ikke bare fikk hun seg et nytt antrekk, hun opplevde mestring og glede i prosessen av å produsere plagget.
Hvis man sitter mye innendørs uten noe særlig å ta seg til, tror jeg det er lett å bli motløs, uavhengig av eget bidrag til utslipp e.l.
Jeg sier ikke at du bør begynne å sy kåper, men dersom en avvikler vaner eller aktiviteter, er det nyttig å bytte dem ut med noe, 
det bør jo ikke være slik at alternativet står mellom å konsumere og forbruke, eller å legge seg ned og vente på å dø, greia er vel bare å lete andre steder enn hos de tradisjonelle kommersielle aktørene, som i større grad har levert våre forlystelser i moderne tid.
Jeg vet jeg tilsynelatende er nok en stemme i denne gå deg en tur i skogen-kakofonien, du har trøtnet på, samtidig er jeg ikke så spesifikk, jeg sier en må forsøke finne glede og mening utenfor det markedet tilbyr, men anerkjenner at det kan være vanskelig. 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har funnet en mer tilfredsstillende tilværelse i denne periferien, og tror ikke jeg kunne puttet kremen tilbake i tuben.
Jeg synes heller ikke det er  veldig viktig at menneskeheten fortsetter å eksistere (til enhver pris), men jeg synes det er flaut dersom det er overforbruk og meningsløst konsum, som brekker oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke problem å skaffe hobbyer, men mange av de koster penger, også all in med "gjør det sjøl" koster penger enten det er hifi eller fluefiske kroker...

Kåpa er jeg sikker på at hadde hjelp av en dyr symaskin. Kona har det som hobby selv, å sy gardiner og kjoler.

Ofte er det vel sånn at når du først gjør det sjøl, så skal det være bra.. materiale osv.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Ja, dersom man skal se såkalt realistisk på dette, ser det kanskje ikke så lyst ut, samtidig så det svært mye mørkere ut, for bare 15 år siden; Nå er i det minste debatten offentlig, og tiltak diskuteres, at ting skulle snu så fort, hadde jeg ikke trodd.
Samtidig, er det mye fjas og posering, men slik blir det kanskje når diskursen inkluderer den gemene hop.

Jeg kan ikke fortelle hvordan vi skal leve, men personlig forsøker jeg å være bevisst på hvorvidt jeg bidrar til lidelse, samtidig som jeg anerkjenner at det som oftest dreier seg om å bidra så lite til lidelse som mulig.
Her virker det som om det lett dukker opp en konflikt mellom egen glede, og engasjement, (eller hva man skal kalle det) med påfølgende problemstilling; Kan man bidra til bedring, dersom man lider selv?
Det er kanskje tydeligere illustrert i slike sikkerhetsbrosjyrer man finner på flyene, som forteller at man bør ta på egen maske, før man hjelper andre.
Dersom engasjementet ditt virker nedbrytende på noe vis, virker det som det er ubalanse et eller annet sted.
Jeg opplever tidvis en voldsom frihet ved at kommersielle krefter har mindre og mindre å bidra med når det kommer til egen lykkefølelse, en venn viste meg nylig en kåpe hun hadde sydd av et pledd, hun kunne også fortelle om en merkelig ny glede hun oppdaget da hun arbeidet med kåpen; Ikke bare fikk hun seg et nytt antrekk, hun opplevde mestring og glede i prosessen av å produsere plagget.
Hvis man sitter mye innendørs uten noe særlig å ta seg til, tror jeg det er lett å bli motløs, uavhengig av eget bidrag til utslipp e.l.
Jeg sier ikke at du bør begynne å sy kåper, men dersom en avvikler vaner eller aktiviteter, er det nyttig å bytte dem ut med noe, 
det bør jo ikke være slik at alternativet står mellom å konsumere og forbruke, eller å legge seg ned og vente på å dø, greia er vel bare å lete andre steder enn hos de tradisjonelle kommersielle aktørene, som i større grad har levert våre forlystelser i moderne tid.
Jeg vet jeg tilsynelatende er nok en stemme i denne gå deg en tur i skogen-kakofonien, du har trøtnet på, samtidig er jeg ikke så spesifikk, jeg sier en må forsøke finne glede og mening utenfor det markedet tilbyr, men anerkjenner at det kan være vanskelig. 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har funnet en mer tilfredsstillende tilværelse i denne periferien, og tror ikke jeg kunne puttet kremen tilbake i tuben.
Jeg synes heller ikke det er  veldig viktig at menneskeheten fortsetter å eksistere (til enhver pris), men jeg synes det er flaut dersom det er overforbruk og meningsløst konsum, som brekker oss.

Men da har jo jeg hatt rett hele tiden mens jeg var deprimert. Men jeg vil ikke tilbake til å leve slik jeg levde som deprimert, men veldig miljøvennelig var det! Ikke dusje= ingen bruk av sjampo, såpe.

Ikke skifte så mye på senga. Men man føler seg ikke så Fresh da.

Ikke skifte så mye klær.

Ikke stelle huden.

Ikke reise. Ikke engang kjøre bil siden jeg ikke må. 
 

Men som sagt så blir slik demotiverende når andre bare gjør som dem vil, mens du sitter igjen uten å ha utfordret deg selv. 
 

Omtrent alt vi gjør er bare for å imponere og leve opp til forventinger så vi ikke blir utenfor. Verdier kan også forandre seg. Men det rare er hvem er det som bestemmer trenden? 
 

nesten så man blir sint på naturen og. For at den ikke bare kan tåle det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...