Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

l0mf0mgl0mbl0og skrev (6 minutter siden):

Fotball - får skader. Synes fotball er kjedelig og kan gjerne forby det siden JEG ikke synes noe om det.

Biler - det må forbys siden man kolliderer og kan dø i ulykker.

Alkohol - Jeg liker ikke alkohol og synes det ikke er noe vits siden JEG ikke liker det.

Tenne på lunte = kjempemoro. kjempeverdifullt!

Folk er tydeligvis forskjellige. Jeg syns også det er gøy å tenne på fyrverkeri, men jeg ønsker samtidig ikke å ha muligheten til å gjøre det. Dersom interessen hadde vært ekstremt viktig for meg, fordi det var viktig psykososialt osv, så ville jeg nok funnet en løsning der jeg fikk gjort det oftere enn 10 minutter i året. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Baranladion said:

Folk er tydeligvis forskjellige. Jeg syns også det er gøy å tenne på fyrverkeri, men jeg ønsker samtidig ikke å ha muligheten til å gjøre det. Dersom interessen hadde vært ekstremt viktig for meg, fordi det var viktig psykososialt osv, så ville jeg nok funnet en løsning der jeg fikk gjort det oftere enn 10 minutter i året. 

Nemlig - folk er forskjellige. Og alt jeg prøver å gjøre er å vekke speilnevronene litt og si at noen ting må være lov selv om det ikke er "nødvendig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (2 minutter siden):

Nemlig - folk er forskjellige. Og alt jeg prøver å gjøre er å vekke speilnevronene litt og si at noen ting må være lov selv om det ikke er "nødvendig".

Og jeg tror det er viktig å vekke noen tankeganger der man må infinne seg i å måtte ofre noe på bekostning av andre i et samfunn. Måten du argumenterer på, koker vel til slutt ned på at enten så må ALT forbys, eller ingenting. Det er feks ingen grunn til å forby hjemmelagde pipebomber, siden folk dør av å spise giftige planter. Hvis jeg syns pipebomber er gøy og spennende, så må det vel være greit at alle får lage det

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (4 minutter siden):

Så klart det har det. Man går fra å gjøre noe som er gøy til å ikke få lov til å gjøre det. Personlig irriterer jeg meg over et slikt forbud at jeg ikke får ha det gøy med ungen på nyttårsaften, og da har det en psykisk og psykososial negativ effekt siden jeg ikke lengre får den muligheten

Fortsatt ingen argumentasjon.

At du kun har det gøy ved å skyte opp raketter på nyttårsaften, fordi det dekker dine behov, er ikke et et argumentet.

Eller, jo. Argument for hva du mener, basert på dine følelser.

Med din tankegang, kan jeg med det rette (i mitt ego, og mine behov) ta fra deg alt som er kjært for deg, fordi det er riktig for meg 

Javel, lykke til om jeg faktisk har den tankegangen.

Lenke til kommentar
Just now, Baranladion said:

Og jeg tror det er viktig å vekke noen tankeganger der man må infinne seg i å måtte ofre noe på bekostning av andre i et samfunn. Måten du argumenterer på, koker vel til slutt ned på at enten så må ALT forbys, eller ingenting. Det er feks ingen grunn til å forby hjemmelagde pipebomber, siden folk dør av å spise giftige planter. 

Synes ikke det er noe poeng i å forby en tradisjon som bringer så mye glede bare fordi folk ikke har kustus på ungene i byene, som skaper store overskrifter. Nyttårsaften er ikke hver dag heller så det med "bekostning av andre" teller ikke. Det er en tradisjon man har hatt hele tiden. Skal man forby 17 mai fordi korps bråker? Man må jo tenke på de som vil sove ikke sant?

 

Just now, Bugle said:

Fortsatt ingen argumentasjon.

At du kun har det gøy ved å skyte opp raketter på nyttårsaften, fordi det dekker dine behov, er ikke et et argumentet.

Eller, jo. Argument for hva du mener, basert på dine følelser.

Med din tankegang, kan jeg med det rette (i mitt ego, og mine behov) ta fra deg alt som er kjært for deg, fordi det er riktig for meg 

Javel, lykke til om jeg faktisk har den tankegangen.

Så lenge man ikke skader andre så er det jo greit. Hvis man skal forby alt som potensielt kan skade andre så sitter man ikke igjen med mye

  • Liker 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (6 minutter siden):

Synes ikke det er noe poeng i å forby en tradisjon som bringer så mye glede bare fordi folk ikke har kustus på ungene i byene, som skaper store overskrifter. Nyttårsaften er ikke hver dag heller så det med "bekostning av andre" teller ikke. Det er en tradisjon man har hatt hele tiden. Skal man forby 17 mai fordi korps bråker? Man må jo tenke på de som vil sove ikke sant?

Tvangsgifting av barn og offentlige henrettelser er også tradisjoner som har betydd mye og gitt mye glede her til lands. Alle tradisjoner utvikler seg faktisk, og her har vi muligheten til å utvikle den til noe bedre. 

Det er ikke pga ungene i byen som gjør bøllestreker som er hovedproblemet her altså, og det er heller ikke lett å ha kustus på 16-18 åringer som er fulle, de vil alltids finne på noe dumt. Å gi de midler til å dra på ekstra, er bare dumt. 

Sitat

Så lenge man ikke skader andre så er det jo greit. Hvis man skal forby alt som potensielt kan skade andre så sitter man ikke igjen med mye

Det fremdeles ingen som har fremmet et syn om å forby alt som er moro. Det synet som fremmes er å forby noe som gir en bitteliten glede til noen ytterst få, på bekosting av i snitt 90 personskader på noen få timer. Samtidig vil alle som ha glede av fyrverkeri på himmelen, ha muligheten til å se det. Jeg ser ikke hvorfor dette skal være et stort tap. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Det er ikke pga ungene i byen som gjør bøllestreker som er hovedproblemet her altså, og det er heller ikke lett å ha kustus på 16-18 åringer som er fulle, de vil alltids finne på noe dumt. 

 

Må forby alkohol da. 

3 minutes ago, Baranladion said:

Det fremdeles ingen som har fremmet et syn om å forby alt som er moro. Det synet som fremmes er å forby noe som gir en bitteliten glede til noen ytterst få, på bekosting av i snitt 90 personskader på noen få timer. 

Hvem er du til å bestemme hvor mye glede det sum det gir i forhold til smerten de skadede har (som ofte er selvpåført) ? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 minutt siden):

Så lenge man ikke skader andre så er det jo greit. Hvis man skal forby alt som potensielt kan skade andre så sitter man ikke igjen med mye

Problemet med fyrverkeri er jo at man skader andre - også kun om det er en gang i året.

Nå tenker jeg ikke kun på oss mennesker, men også dyr.

Når det er sagt, jakter, flår og spiser jeg dyr. Elg, hjort, tiur, med mer.

Men kan ikke fordra menneskelig påvirkning som stresser dyr ytterligere, spesielt fyrverkeri.

Det i betraktning, skader fyrverkeri også mennesker, som også er tragisk.

Veldig tragisk for de mennesker som betrakter fyrverkeri, fyret opp av de med promille, og blir skadet.

Vinn vinn er at profesjonelle fyrer opp, vi andre betrakter.

Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (3 minutter siden):

Må forby alkohol da. 

Ja, man kan forby alkohol, og således ta den gleden fra absolutt alle, for å forhindre 17 åringer i å drite seg ut, men jeg vil ikke si det er fornuftig. 

 

l0mf0mgl0mbl0og skrev (3 minutter siden):

Hvem er du til å bestemme hvor mye glede det sum det gir i forhold til smerten de skadede har (som ofte er selvpåført) ?

Jeg bestemmer ingenting jeg, jeg forstår at det gir glede, men jeg forstår ikke hvorfor denne høyst personlige gleden, som gjelder noen ytterst få skal være verdt skadene det medfører. Og det er da her du skal komme med argumenter for hvorfor gleden av å tenne på lunta veier tyngre enn skader på personer og materiel, og ikke komme med eksempler omkring fotball. 

Og selvom DU får livet reddet gratis, så betyr ikke det at det er gratis. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Baranladion said:

Ja, man kan forby alkohol, og således ta den gleden fra absolutt alle, for å forhindre 17 åringer i å drite seg ut, men jeg vil ikke si det er fornuftig. 

 

Jeg bestemmer ingenting jeg, jeg forstår at det gir glede, men jeg forstår ikke hvorfor denne høyst personlige gleden, som gjelder noen ytterst få skal være verdt skadene det medfører. Og det er da her du skal komme med argumenter for hvorfor gleden av å tenne på lunta veier tyngre enn skader på personer og materiel, og ikke komme med eksempler omkring fotball. 

Fra der jeg bor er det ikke noen "ytterst få" som feirer, men så godt som alle. Mulig du bor i et veldig kjipt nabolag? Hva er datagrunnlaget ditt for kvantifisering av glede vs sorg? Og hvordan ser den utregningen ut på alkohol ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (10 minutter siden):

Nyttårsaften er ikke hver dag heller så det med "bekostning av andre" teller ikke. Det er en tradisjon man har hatt hele tiden.

Nei. Tradisjonen med fyrverkeri kom lenge etter Russefeiringen f.eks.

Raketter er ingen typisk Norsk tradisjon.

Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 minutt siden):

Fra der jeg bor er det ikke noen "ytterst få" som feirer, men så godt som alle. Mulig du bor i et veldig kjipt nabolag? Hva er datagrunnlaget ditt for kvantifisering av glede vs sorg? Og hvordan ser den utregningen ut på alkohol ? 

Feirer? Jeg snakker om å tenne på lunter og løpe. Og siden jeg åpenbart ikke forstår at dette er en stor nødvendighet, så oppfordrer jeg deg til å argumentere for det, siden det i dine kretser åpenbart er det, de 10 minuttene i året det pågår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

Feirer? Jeg snakker om å tenne på lunter og løpe. Og siden jeg åpenbart ikke forstår at dette er en stor nødvendighet, så oppfordrer jeg deg til å argumentere for det, siden det i dine kretser åpenbart er det, de 10 minuttene i året det pågår. 

Det er hva du føler, ikke nødvendigvis hva andre føler.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (15 minutter siden):

Alle har risiko for skader og død, men jeg kan nevne noen positive sider, og så kan du fylle ut den siste.

  • Skateboard = god trening, underholdning for mange, moro, noe man kan leve av.
  • Fotball = god trening, underholdning for mange, moro, noe man kan leve av
  • Biler = Effektiv og trygg måte å komme frem på, som har revolusjonert verden
  • Alkohol = Godt, uvurdelig til mat, skaper god stemning, samler folk

Tenne på lunte og løpe = 

Fyrverkeri er storslått å se på. Rett og slett vidunderlig, vakkert, nesten som et kunstverk. Det kan også være samlende, skape god stemning, etc. 

Bor man sentralt, fungerer et forbud mot menigmann. Ikke litt lenger ut på landsbygda. 

Det sagt, så har ikke fyrverkeri noen praktisk funksjon. Det sprer kortvarig lykke, og *pang* så er alt over ...

Jeg ønsker ikke et samfunn hvor vi forbys ihjel i beste mening. Det er hyggelig at stat og samfunn ønsker å værne om sitt folk, men en svært viktig verdi, er å få lov til å leve litt fritt. 

Eksempelvis har jeg aldri røyket fast. Kun smakt noen få ganger på fest (helt pytion! 🤮) Jeg ønsker allikevel ikke et totalforbud! Røykeloven liker jeg. Deilig å ikke lenger kjenne på røykstank fra klær dagen derpå. Men jeg er glad for at det fortsatt er mulig å røyke - selv om det egentlig er det rene vanvidd og idioti!

Alkohol er vel i samme leia. Svært lite fruktbart. Ren gift for kroppen. Masse plager, skader, vold, voldtekter etc. Allikevel: samfunnet må la folk få lov til å styre på selv. Ikke helt frislipp; såklart; vi forbyr og straffeforfølger mange av de mest negative sidene med alkohol (med varierende hell..). Som oftest er det noen få idioter som ødelegger for folk flest! 

Selv om fyrverkeri har noen negative aspekter ved seg, mener jeg ikke de er sterke nok til å forsvare et generelt forbud. Høy aldersgrense (25+?) kan gjerne vurderes. Forbud innenfor Ring 1/2/3 (og ekvivalente sentrale strøk i andre byer) kan jeg også støtte. Men ikke et slikt generelle forbud. Det er for strengt!

---

For få tiår siden var skateboard forbudt i Norge. Ungdommen kunne jo skade seg – best å forby hele greia!

For få år siden var elektriske sparkesykler og sagway forbudt. Ja, forbudt! 🤯 

Hva er greia med å forby alt som er gøy, bare fordi uvettig bruk kan gi skader? Vi trenger å kunne ha det gøy. Leve litt. For noen vil det å prøve og feile på skateboard være god spenning, og gi masse mesteingsfølelse!

Selv om det å se på fyrverkeri, og det å leke med skateboard/Segway/el-sparking ikke er direkte sammenlignbart, så er det visse likheter. Forbud springer ofte ut fra (overdreven) frykt, eller mangel på kunnskap/kjennskap til gjenstanden. 

Jeg er glad for at el-sparking ikke lenger er forbudt - selv om jeg ser at farkosten har stort skadepotensiale. Kanskje tilogmed større enn sykkel, da små hjul lettere kan bråstoppe i hull/kanter langs veien?! 

Løsningen på problemet er ikke forbud.  Samme med fyrverkeri; gå tilbake til tegnebrettet, og prøv igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (3 minutter siden):

Det er hva du føler, ikke nødvendigvis hva andre føler.

Nei, jeg forstår også at folk føler og mener forskjellig om forskjellige ting. Men jeg ønsker inderlig å forstå hvorfor det er så viktig, og når det tilsynelatende er så viktig for deg, så kan det vel ikke være så vanskelig å komme opp med noen argumenter som tilsier at denne gleden er verdt alle skadene som skjer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (7 minutter siden):

Fra der jeg bor er det ikke noen "ytterst få" som feirer, men så godt som alle. Mulig du bor i et veldig kjipt nabolag? Hva er datagrunnlaget ditt for kvantifisering av glede vs sorg? Og hvordan ser den utregningen ut på alkohol ? 

Kjipt om alle i ditt nabolag kun føler glede med fyrverkeri og driter i all den gode maten, drikken og gode stemningen med samholdet.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Nei, jeg forstår også at folk føler og mener forskjellig om forskjellige ting. Men jeg ønsker inderlig å forstå hvorfor det er så viktig, og når det tilsynelatende er så viktig for deg, så kan det vel ikke være så vanskelig å komme opp med noen argumenter som tilsier at denne gleden er verdt alle skadene som skjer?

Det er noe jeg er vokst opp med, som jeg synes er flott. Men hvis du ikke har hatt noen grei opplevelse med det, så er det nå så. Moro å gjøre det selv. Det er verdt det for meg. Og til de som skader seg - de burde ha vært mer forsiktige. Det kan ikke jeg ta ansvar for.

Folk må ta ansvar for seg selv. Det er mitt poeng. 

  

2 minutes ago, Bugle said:

Kjipt om alle i ditt nabolag kun føler glede med fyrverkeri og driter i all den gode maten, drikken og gode stemningen med samholdet.

ja takk, begge deler :)  Går an å ha samhold og fyre opp fyrverkeri, det er jo da alle møtes og. 

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (Akkurat nå):

Det er noe jeg er vokst opp med, som jeg synes er flott.

Igjen, noe DU synes er flott, fordi DU har vokst opp med det.

Selv har jeg også vokst opp med det, og synes det er flott.

Likevel innser jeg fakta om at samfunnet er bedre stilt med et forbud mot privat fyrverkeri.

Det handler ikke om "MEG og MITT".

 Fellesskapet er basert på oss alle mennesker, inkludert naturen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Bugle said:

Igjen, noe DU synes er flott, fordi DU har vokst opp med det.

Selv har jeg også vokst opp med det, og synes det er flott.

Likevel innser jeg fakta om at samfunnet er bedre stilt med et forbud mot privat fyrverkeri.

Det handler ikke om "MEG og MITT".

 Fellesskapet er basert på oss alle mennesker, inkludert naturen.

Nettopp. Og fordi DU synes det er FOR farlig så skal det forbys. Ja folk blir skadd, men det gjelder mange andre "unødvendige" ting og. Er nok av farligere ting på listen over forbud før fyrverkeri. Men fordi du føler personlig at det burde forbys så vil du det.

Live and let live.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (14 minutter siden):

Fyrverkeri er storslått å se på. Rett og slett vidunderlig, vakkert, nesten som et kunstverk. Det kan også være samlende, skape god stemning, etc. 

Bor man sentralt, fungerer et forbud mot menigmann. Ikke litt lenger ut på landsbygda. 

Valid argument for fyrverkeri og valid argument for å kanskje differensiere mellom by og bygd hva angår forbud, takk! . Målet bør være å minimere skader, uten at gleden ved fyrverkeri forsvinner. 

 

qualbeen skrev (14 minutter siden):

Jeg ønsker ikke et samfunn hvor vi forbys ihjel i beste mening. Det er hyggelig at stat og samfunn ønsker å værne om sitt folk, men en svært viktig verdi, er å få lov til å leve litt fritt. 

Eksempelvis har jeg aldri røyket fast. Kun smakt noen få ganger på fest (helt pytion! 🤮) Jeg ønsker allikevel ikke et totalforbud! Røykeloven liker jeg. Deilig å ikke lenger kjenne på røykstank fra klær dagen derpå. Men jeg er glad for at det fortsatt er mulig å røyke - selv om det egentlig er det rene vanvidd og idioti!

Alkohol er vel i samme leia. Svært lite fruktbart. Ren gift for kroppen. Masse plager, skader, vold, voldtekter etc. Allikevel: samfunnet må la folk få lov til å styre på selv. Ikke helt frislipp; såklart; vi forbyr og straffeforfølger mange av de mest negative sidene med alkohol (med varierende hell..). Som oftest er det noen få idioter som ødelegger for folk flest! 

Selv om fyrverkeri har noen negative aspekter ved seg, mener jeg ikke de er sterke nok til å forsvare et generelt forbud. Høy aldersgrense (25+?) kan gjerne vurderes. Forbud innenfor Ring 1/2/3 (og ekvivalente sentrale strøk i andre byer) kan jeg også støtte. Men ikke et slikt generelle forbud. Det er for strengt!

Det er forskjell på å "forbys ihjel" og det å sette regler og rammer på ting, som ikke er uhensiktsmessig.

Når det gjelder røyk, så er det ikke forbudt, men det er fryktelig dyrt, et ledd for å prøve å få folk til å ikke røyke. Så vet man at røyk er veldig helsefarlig, ergo er det fornuftig å "nesten-forby" røyk. Folk kan røyke, men det kommer med en kostnad. Det samme gjelder alkohol. Så kan man spørre seg om det er fornuftig eller ei å forby? Jeg vet ikke, jeg ser ikke særlig mange fordeler med røyk, men jeg ser noen med alkohol, selvom begge egentlig burde vært unngått hvis man skal tenke på helse og skader.  

Jeg er enig med deg i at fyrverkeri ikke skal forbys i sin helhet, men jeg ønsker meg en trygg nyttårsaften for alle, og mener det er bedre måter å løse det på, enn med dagens system. Så mener noen at gleden ved å fyre opp selv er viktig, noe jeg ikke forstår men gjerne ønsker å forstå. Her er det lite argumenter. 

qualbeen skrev (14 minutter siden):

For få tiår siden var skateboard forbudt i Norge. Ungdommen kunne jo skade seg – best å forby hele greia!

For få år siden var elektriske sparkesykler og sagway forbudt. Ja, forbudt! 🤯 

Hva er greia med å forby alt som er gøy, bare fordi uvettig bruk kan gi skader? Vi trenger å kunne ha det gøy. Leve litt. For noen vil det å prøve og feile på skateboard være god spenning, og gi masse mesteingsfølelse!

Selv om det å se på fyrverkeri, og det å leke med skateboard/Segway/el-sparking ikke er direkte sammenlignbart, så er det visse likheter. Forbud springer ofte ut fra (overdreven) frykt, eller mangel på kunnskap/kjennskap til gjenstanden. 

Jeg er glad for at el-sparking ikke lenger er forbudt - selv om jeg ser at farkosten har stort skadepotensiale. Kanskje tilogmed større enn sykkel, da små hjul lettere kan bråstoppe i hull/kanter langs veien?! 

Løsningen på problemet er ikke forbud.  Samme med fyrverkeri; gå tilbake til tegnebrettet, og prøv igjen. 

Hvis man i disse tilfellene, istedenfor å forby ting i sin helhet, men finner forbud eller påbud som reduserer skader, er ikke det da positivt? Eller er det bedre at folk skal gjøre som de vil for frihetens skyld? Jeg kan forstå det argumentet også, men det er nå en gang slik at når noen skader seg så må alle betale for det, så det å ha noen regler, forbud eller påbud er fornuftig. Feks ikke lov å skate på E18, selvom det er det man har lyst til, ikke kjøre elsparkesykkel i 50km/t på fortau. Ikke sende opp fyrverkeri uten nødvendig kursing og kunnskap. 

Jeg kan feks støtte et påbud om hjelm på motorsykkel, selvom jeg helst skulle latt håret flagre i vinden og ta ansvar hvis det går galt. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...