Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 minutt siden):

Ja folk blir skadd, men det gjelder mange andre "unødvendige" ting og. Er nok av farligere ting på listen over forbud før fyrverkeri. Men fordi du føler personlig at det burde forbys så vil du det.

Live and let live.

Les mitt innlegg en gang til.

Du bommet totalt med ditt svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den begynner å bli ganske tullete denne diskusjonen her med mye rare innlegg uten saklig innhold. Baranladion, det virker som du "på død og liv" skal ha siste ordet her. Jeg fastslår herved for alle og enhver at fyrverkeri er tillatt for salg, ervervelse og bruk i kongeriket Norge og har vært det i veeeldig mange år nå. Synes kanskje litt synd på de få haterne her som har gått rundt og "hatet" fyrverkeri i alle disse årene i stedet for å glede seg over at andre folk faktisk har det hyggelig i lag og får lov å feire overgangen til et nytt år med fyrverkeri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (4 minutter siden):

Lest det en gang til og mitt svar står som det er :) Du får heller lese mitt svar igjen.

Send meg PM hvis du trenger mer hjelp :) 

Å ditt argument for å fyre opp raketter på bekostning av andres negative virkning er?

Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (19 minutter siden):

Det er hva du føler, ikke nødvendigvis hva andre føler.

Nettopp, og jeg har argumentert for hvorfor jeg mener det JEG føler er fornuftig utifra et helhetsperspektiv, og å ønsker jeg å forstå hvorfor du mener det DU føler er viktig. 

 

l0mf0mgl0mbl0og skrev (7 minutter siden):

Nettopp. Og fordi DU synes det er FOR farlig så skal det forbys. Ja folk blir skadd, men det gjelder mange andre "unødvendige" ting og. Er nok av farligere ting på listen over forbud før fyrverkeri. Men fordi du føler personlig at det burde forbys så vil du det.

Uansett hva man skal måtte ønske å forby pga farligheten, så vil det alltids finne noe annet som er farligere. feks er det ikke noe vits å forby klovner å sjonglere med håndgranater på et sirkus, siden det er enda farligere med de klovnene som setter fyr på håret sitt i tillegg. 

 Så med den tankegangen så må det rett og slett kokes ned til at ingenting burde være forbudt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (4 minutter siden):

Den begynner å bli ganske tullete denne diskusjonen her med mye rare innlegg uten saklig innhold. Baranladion, det virker som du "på død og liv" skal ha siste ordet her. Jeg fastslår herved for alle og enhver at fyrverkeri er tillatt for salg, ervervelse og bruk i kongeriket Norge og har vært det i veeeldig mange år nå. Synes kanskje litt synd på de få haterne her som har gått rundt og "hatet" fyrverkeri i alle disse årene i stedet for å glede seg over at andre folk faktisk har det hyggelig i lag og får lov å feire overgangen til et nytt år med fyrverkeri.

Beklager, blir litt ivrig noen ganger. Skal legge meg :) Siste ord for kvelden får bli at jeg ønsker at folk også i fremtiden skal få nyte fyrverkeri på nyttårsaften. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Bugle said:

Å ditt argument for å fyre opp raketter på bekostning av andres negative virkning er?

Av samme grunn man feirer 17 mai. Alltid noen som har negative virkninger.

1 minute ago, Baranladion said:

Nettopp, og jeg har argumentert for hvorfor jeg mener det JEG føler er fornuftig utifra et helhetsperspektiv, og å ønsker jeg å forstå hvorfor du mener det DU føler er viktig. 

Ja du har en subjektiv mening. Men mitt svar er objektivt. Man skal ikke forby noe selv om man kan skade seg. Som et generelt prinsipp.

3 minutes ago, Baranladion said:

Uansett hva man skal måtte ønske å forby pga farligheten, så vil det alltids finne noe annet som er farligere. feks er det ikke noe vits å forby klovner å sjonglere med håndgranater på et sirkus, siden det er enda farligere med de klovnene som setter fyr på håret sitt i tillegg. 

 Så med den tankegangen så må det rett og slett kokes ned til at ingenting burde være forbudt. 

Burde ikke forbys så lenge det er en "forbrytelse uten offer". At man skyter opp for å feire er en tradisjon. Det er folk som irriterer seg over korpsmusikk og kirkeklokker også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (13 minutter siden):

Av samme grunn man feirer 17 mai. Alltid noen som har negative virkninger.

Ok. Ettersom barn går i tog på frigjøringinsdagen og samtlige har champagnefrokost av samme grunn, kan man like gjerne liberalisere våpen - slik at alle kan bære våpen, ukontrollert?

Min overstående sammenligning er like tåpelig som din.

Lenke til kommentar

Om det er ulykker eller om det er uansvarlig håndtering spiller det ingen rolle, di blir begge tatt med i risikovurderinger. Hvis du har slik en interesse, noe Kansje 1 av 20 av mine betjente har, ville jeg heller si at du burde pleie det ved å kurse deg opp og få lisens/løyve under en eventuell fremtidig forbud mot salg/kjøp av fyrverkeri slik kan du skape glede for alle oss som syns det er fint å se på, men som overhode ikke har noe interesse for å sende opp fyrverkeri. At det er noe glødene symbol på selve friheten , har jeg ekstremt vanskelig å se, det ville jeg heller sakt om det å bære kniv, eller å kunne ytre seg offentlig for eller mot religion, politikk ellet kultur, som i dette forumet, men kanskje til og med å kunne fyre opp bål eller bevege seg i naturen, men ikke om å sette av racketter, det syns jeg ikke gangner samfunnet nokk og di som har interesse for å gjøre det er for få.

Endret av BlunderPOP
Skrive feil 😋
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Miljøaspektet i fyrverkeridebatten er underordnet. Det som smeller er jo hovedsaklig karbon og svovel innpakket i resirkulerbar papp.

Mye verre at halvfulle gamlinger og rusede ungdommer skader seg selv og andre for «moro skyld».

La det offentlige ta seg av fyrverkeriet. Idrettslag og andre får skaffe seg inntekter på annet vis enn salg av fyrverkeri….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, shockorshot said:

Hvilke enkelte steder tenker du på da? Hvor langt må man reise for å få å kunne feire med fyrverkeri slik som byfolket?

Ikke lenger enn kommunen man bor i om kommunen er villig til å bruke penger og ressurser på formålet. Og jeg ser det ikke som noen menneskerett å se fyrverkeri på dørstokken hjemme. Alle har en TV eller mobil i dag.

Årsaken til at jeg ønsker å forby fyrverkeri for privatpersoner er:
- skadene det fortsatt forårsaker
- lidelsene det påfører dyr

Spesielt nummer 2 er meget tungtveiende for min del. Må man bruke miljøet som brekkstang - "so be it".

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Theo343 said:

Ikke lenger enn kommunen man bor i om kommunen er villig til å bruke penger og ressurser på formålet. Og jeg ser det ikke som noen menneskerett å se fyrverkeri på dørstokken hjemme. Alle har en TV eller mobil i dag.

Årsaken til at jeg ønsker å forby fyrverkeri for privatpersoner er:
- skadene det fortsatt forårsaker
- lidelsene det påfører dyr

Spesielt nummer 2 er meget tungtveiende for min del. Må man bruke miljøet som brekkstang - "so be it".

Årsaken til at du vil forby privat fyrverkeri er da også at du vil frata "oss andre" denne rettigheten/bestemme over andre, men det "glemmer" du samtidig å nevne. Hvilke enorme "lidelser" det er for dyr å høre noen smell en gang i året er nok ikke ansvaret til de som sender opp, men her er det vel strengt talt dyreeierne som bør være frempå og sørge for de tiltak som måtte være nødvendig. Nok av de som har dyrehold som neglisjerer sitt ansvar. 

Lenke til kommentar
Just now, Gjest Baardsen said:

Årsaken til at du vil forby privat fyrverkeri er da også at du vil frata "oss andre" denne rettigheten/bestemme over andre, men det "glemmer" du samtidig å nevne.

Jeg skriver klart og tydelig at jeg mener det ikke er noen menneskerett å sende opp fyrverkeri på nyttårsaften. Akkurat som vi har lover som forbyr en god del annet.

Quote

Hvilke enorme "lidelser" det er for dyr å høre noen smell en gang i året er nok ikke ansvaret til de som sender opp,

Vi er allerede klar over at de som leker med fyrverkeri ikke klarer å ta ansvar. Dermed like greit å avvikle det hele.

Quote

Det er ikke den som skaper fare på veien sitt ansvar å sørge for       

Du virker ganske uvitende til det hele når du tror at eiere av dyr ikke gjør alt de kan for å verne dyrene sine mot dette. Dette perspektivet sier vel alt.

Quote

Nok av de som har dyrehold som neglisjerer sitt ansvar. 

Heldigvis vesentlig færre enn de som neglisjerer sitt ansvar ift. alkohol og fyrverkeri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (13 minutter siden):

Hvilke enorme "lidelser" det er for dyr å høre noen smell en gang i året er nok ikke ansvaret til de som sender opp, men her er det vel strengt talt dyreeierne som bør være frempå og sørge for de tiltak som måtte være nødvendig. Nok av de som har dyrehold som neglisjerer sitt ansvar. 

Det er veldokumentert at fyrverkeri er, og kan være svært skadelig for husdyr. For eksempel denne saken:

Kalv trampa i hel etter fyrverkeri: – Det kjennest so meiningslaust
https://www.nrk.no/mr/kalv-trampa-i-hel-etter-fyrverkeri-nyttarsaftan-1.16240540

Dyreeierne såvel som bønder er frempå for forbud/begrensninger og jobber for dette. Denne samlingen av organisasjoner er et eksempel: https://neitilfyrverkeri.no/

Og som vi vet er de aller fleste nordmenn for et forbud/begrensninger for private. Hva tenker du er grunnen til det?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Jeg skriver klart og tydelig at jeg mener det ikke er noen menneskerett å sende opp fyrverkeri på nyttårsaften. Akkurat som vi har lover som forbyr en god del annet.

Vi er allerede klar over at de som leker med fyrverkeri ikke klarer å ta ansvar. Dermed like greit å avvikle det hele.

Du virker ganske uvitende til det hele når du tror at eiere av dyr ikke gjør alt de kan for å verne dyrene sine mot dette. Dette perspektivet sier vel alt.

Heldigvis vesentlig færre enn de som neglisjerer sitt ansvar ift. alkohol og fyrverkeri.

Jaja, det er bra det ikke er du som bestemmer her i landet, selv om du får det til å høres slik ut.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Vi er allerede klar over at de som leker med fyrverkeri ikke klarer å ta ansvar. Dermed like greit å avvikle det hele.

Det er vel en overdrivelse? Hvor mange husstander sender opp fyrverkeri? En million? Hvor mange skader er det i året? 50. Det er rett nok en hel del uvettig bruk som ikke ender med skader men å dra alle over en kam virker dårlig begrunnet.

https://www.dsb.no/menyartikler/statistikk/uhell-med-fyrverkeri/

På samme måte kunne man si at «vi er allerede klar over at de som kjører bil ikke klarer å ta ansvar. Opptil flere av dem drikker eller kjører for fort. Dermed like greit å avvikle det hele»

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Hvilke enorme "lidelser" det er for dyr å høre noen smell en gang i året er nok ikke ansvaret til de som sender opp, men her er det vel strengt talt dyreeierne som bør være frempå og sørge for de tiltak som måtte være nødvendig.

Ville og tamme dyr blir i varierende grad skremt av fyrverkeri.

Når jeg går tur med hunden min så er det mitt ansvar at den ikke skremmer andre - selv om den er «verdens snilleste» - innenfor rimelighetens grenser. Hvis han løper fort mot et menneske, selv om han stopper på kommando, og det mennesket blir skremt så er det jeg som skal beklage og prøve å bli bedre til neste gang. Hvis et menneske får panikk-anfall av å se en rolig hund på 100 meters avstand så er det ikke «rimelig» at jeg tar ansvar for det.

Når jeg sender opp fyrverkeri så er min utfoldelse problematisk for mange hunde-eiere. Det er i utgangspunktet et problem skapt av meg og jeg bør vise forståelse for deres problemer med hund som har det vondt.

Utfordringen er å trekke opp grensen for «rimelig» her. Kan en hundeeier forvente at 31. desember skal være helt uten smell og blinkende lys? Kan han spørre naboen pent om det går an å gå 100m lengre bort i gata fordi kjæledyret ligger i kjelleren og «gråter»?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Jaja, det er bra det ikke er du som bestemmer her i landet, selv om du får det til å høres slik ut.

Det er fremdeles lurt, å hoste opp noen valide argumenter for at folk skal få beholde denne gleden. Det er en ganske stor andel som ønsker forbud mot oppskyting av fyrverkeri. Øyeleger og brannfolk støtter det også. Det er derfor ikke helt utelukket at myndighetene på et eller annet tidspunkt vil komme med et forslag om å forby dette. 

Når de som ønsker å få beholde denne rettigheten skal ut å gå i fakkeltog og protestere foran stortinget, bør det altså foreligge andre argumenter enn "det er gøy", hvis man ønsker å beholde rettigheten.  

knutinh skrev (1 time siden):

Det er vel en overdrivelse? Hvor mange husstander sender opp fyrverkeri? En million? Hvor mange skader er det i året? 50. Det er rett nok en hel del uvettig bruk som ikke ender med skader men å dra alle over en kam virker dårlig begrunnet.

https://www.dsb.no/menyartikler/statistikk/uhell-med-fyrverkeri/

På samme måte kunne man si at «vi er allerede klar over at de som kjører bil ikke klarer å ta ansvar. Opptil flere av dem drikker eller kjører for fort. Dermed like greit å avvikle det hele»

Det er en rekke kontrollfunksjoner, som er satt til å forsøke forhindre uvettig kjøring av bil. Automatiske fartskontroller, kontroller og EU kontroll av bilen. Rundt fyrverkeri er det ingen, og ei heller mulig å gjennomføre. 

Man er klar over risikoen med bilkjøring, og har innført og innfører stadig tiltak for å gjøre det tryggere. Bør ikke det samme gjøres med fyrverkeri? 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Baranladion said:

Det er fremdeles lurt, å hoste opp noen valide argumenter for at folk skal få beholde denne gleden. Det er en ganske stor andel som ønsker forbud mot oppskyting av fyrverkeri. Øyeleger og brannfolk støtter det også. Det er derfor ikke helt utelukket at myndighetene på et eller annet tidspunkt vil komme med et forslag om å forby dette. 

Når de som ønsker å få beholde denne rettigheten skal ut å gå i fakkeltog og protestere foran stortinget, bør det altså foreligge andre argumenter enn "det er gøy", hvis man ønsker å beholde rettigheten.  

Det er en rekke kontrollfunksjoner, som er satt til å forsøke forhindre uvettig kjøring av bil. Automatiske fartskontroller, kontroller og EU kontroll av bilen. Rundt fyrverkeri er det ingen, og ei heller mulig å gjennomføre. 

Man er klar over risikoen med bilkjøring, og har innført og innfører stadig tiltak for å gjøre det tryggere. Bør ikke det samme gjøres med fyrverkeri? 

Selvfølgelig støtter brannmenn og øyeleger et forbud, hvordan ville det sett ut om de (gud forby) hadde vært positive til fyrverkeri? Da hadde nok mange begynt å baksnakke de og kanskje til og med mistet jobben (måtte dobbeltmoralske nordmenn lenge leve)

At du derfor i det hele tatt lener deg mot denne argumentasjonen gjør meg en smule uvel. 

Nei vi trenger ikke å argumentere for noe som allerede er tillatt i Norge, det er det din jobb som motstander av fyrverkeri å gjøre.

Kanskje hadde det vært enklere å regulere kjøp og salg av lightere og fyrstikkesker? F.eks kjøre opp prisen på lightere til 999 kroner og lightergassen fra Russland i enda større grad. Nei jeg begynner visst å bli ganske så usaklig nå (ironisk bakteppe senkes)

Hva angår biltrafikk så er dette en veldig stor del av hverdagen til folk flest året rundt og bør av den grunn selvfølgelig og nødvendigvis være gjenstand for en grundig regulering. 

Skjønner du hvor jeg vil nå? Fyrverkeri er kun en gang pr.365 dag så derfor helt unødvendig med en regulering/forbud. Det virker ikke som det er noe vits å diskutere dette mer med folk som allerede har "satt foten ned" i kraft av et eller annet høytsvevende embete. 

Droneshow er noe kineserne har funnet på, ironisk nok den samme gjengen som fant opp kruttet men det er ikke fordi de er redde for å brenne seg.

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig støtter brannmenn og øyeleger et forbud, hvordan ville det sett ut om de (gud forby) hadde vært positive til fyrverkeri? Da hadde nok mange begynt å baksnakke de og kanskje til og med mistet jobben (måtte dobbeltmoralske nordmenn lenge leve)

At du derfor i det hele tatt lener deg mot denne argumentasjonen gjør meg en smule uvel. 

Nei vi trenger ikke å argumentere for noe som allerede er tillatt i Norge, det er det din jobb som motstander av fyrverkeri å gjøre

Poenget er, at når 70% av befolkningen ønsker et forbud mot privat oppskyting av fyrverkeri, og det også støttes av forskjellige andre instanser så vil dette legge et press på regjeringen om å se på reglene på nytt, for å unngå skader. Jeg har argumentert for hvorfor privat oppskyting bør forbys. Jeg er heller ingen motstander av fyrverkeri, vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt det. Jeg tror også mange leger og brannmenn setter pris på fyrverkeri, men selvsagt ønsker de at det skal være tryggest mulig. 

 

Gjest Baardsen skrev (5 minutter siden):

Kanskje hadde det vært enklere å regulere kjøp og salg av lightere og fyrstikkesker? F.eks kjøre opp prisen på lightere til 999 kroner og lightergassen fra Russland i enda større grad. Nei jeg begynner visst å bli ganske så usaklig nå (ironisk bakteppe senkes)

Hva angår biltrafikk så er dette en veldig stor del av hverdagen til folk flest året rundt og bør av den grunn selvfølgelig og nødvendigvis være gjenstand for en grundig regulering. 

Skjønner du hvor jeg vil nå? Fyrverkeri er kun en gang pr.365 dag så derfor helt unødvendig med en regulering/forbud. Det virker ikke som det er noe vits å diskutere dette mer med folk som allerede har "satt foten ned" i kraft av et eller annet høytsvevende embete. 

Jeg blir uvel av denne argumentasjonen. Fyrverkeri er allerede meget grundig regulert, det er feks kun lov noen få timer i året, og det er forbudt å selge til private store deler av året. Det er også regler for hva slags fyrverkeri som kan omsettes, og hva slags stoffer som er i det. Det er heller ikke lov å lage eget fyrverkeri og det har senere blitt endret i regelverket ved at feks pinneraketter ikke er lov. Så ser man nå da, at de reguleringene (som er et forsøk på å gjøre ting tryggere) ikke fungerer optimalt, og da mener jeg det er helt greit å se på flere tiltak, men jeg mener selvfølgelig ikke at fyrverkeri skal ta slutt. 

Gjest Baardsen skrev (8 minutter siden):

Droneshow er noe kineserne har funnet på, ironisk nok den samme gjengen som fant opp kruttet men det er ikke fordi de er redde for å brenne seg.

Og om 100 år, så har vi sikkert ikke fyrverkeri lenger. Verden går fremover, jeg tipper laser og droneshow kanskje er arvtagere, og så vil det skje hendelser der også, som reguleres. Helt naturlig utvikling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...