Gå til innhold

Undersøkelse: Tyske VW-forhandlere fraråder kunder å kjøpe ID.3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (2 timer siden):

"Uavhengige", LOL.

Dette er som å høre på Nokia-boomers surre i vei om hvordan det er enkelt for Nokia å knuse Apple, og hvem som helst kan lage app store og programvare, og det er ikke måte på hvor mye trøbbel Apple er i nå som Nokia skal komme og ta dem 🤣

Man kan lure på hvilken relevans denne drøvtygde floskelen har med om forhandleren er uavhengig eller ikke. 

Men relevant til det du nevner. Ser at Apple skal komme med elbil. Siden de er et ordentlig tech-selskal og ikke et som later som, så kommer de sikkert til å gjøre det fornuftige og slå seg sammen med en eksisterende bilprodusent i stedet for å tulle og tøyse med telt og sånn

Blir spennende å se hvem det blir, men jeg tipper det blir noen som vet hvordan man lager biler. Så mao ikke Tesla. Hadde ledd høyt om det var Volkswagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Er bare Tesla som har dårlig byggekvalitet og alvorlige feil. Eller?

https://www.tv2.no/broom/11852530/

VW fant at bremsepdalen kunne feile etter en intern undersøkelse og gjorde en recall før det ble problemer. Ansvarlig selskap.

Kunder av Tesla har opplevd at gasspedalen har brukket tvers av. Altså ikke noe Tesla fant ut av selv. Hva gjorde Tesla med det?

*crickets*

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

VW fant at bremsepdalen kunne feile etter en intern undersøkelse og gjorde en recall før det ble problemer. Ansvarlig selskap.

Kunder av Tesla har opplevd at gasspedalen har brukket tvers av. Altså ikke noe Tesla fant ut av selv. Hva gjorde Tesla med det?

*crickets*

Skulle tro de hadde rettet opp feil på 8. generasjon av Golfen, og ikke innførte nye...

Det er jo bare helt spinnvilt at en erfaren bygger som VW klarer å gjøre en så banal feil med bestselgeren sin. Å sveise en bremsepedal skikkelig burde ikke være et problem på en så gjennomarbeidet modell. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Er bare Tesla som har dårlig byggekvalitet og alvorlige feil. Eller?

https://www.tv2.no/broom/11852530/

Nei, VW eller VAG bilene generelt er et sorgens kapittel når det gjelder kvalitet.

Men på tesla at omtrent alle model s p85 har måttet bytte DU opptil flere ganger er rimelig latterlig, mange av de har også måtte bytte batteri. Når jeg ser på finn virker det som at de fleste faktisk har måttet bytte batteri. Så miljøvennlige er de... 

 For ikke å nevne alle de problemene med lakk og ugjevne skjøter mellom karosseriplatene

Selvkjøringsgreine er jo en stor spøk at de er så langt fremme i forhold til andre produsenter, model 3 skulle bli en selvkjørende taxi og det venter jeg fortsatt spent på.

Uansett liker tesla bedre enn vw men de har sine mangler og tviler på at de hadde vært så populære her i norge uten å bli subsidiert.

Lenke til kommentar
8 hours ago, uname -l said:

VW fant at bremsepdalen kunne feile etter en intern undersøkelse og gjorde en recall før det ble problemer. Ansvarlig selskap.

Kunder av Tesla har opplevd at gasspedalen har brukket tvers av. Altså ikke noe Tesla fant ut av selv. Hva gjorde Tesla med det?

*crickets*

Knekt gasspedal er ikke en sikkerhetssak. Da sakker bilen sakte ned og man kjører inn til siden av veien. (Har man på creep kan man fortsette turen i omkring 5 km/t så fremt man ikke møter særlig oppoverbakke.*)

Det er også helt normalt at gasspedaler på moderne biler lages av plast, og de følger nok en standard på hvor mange kg belastning de skal tåle. Det at enkelte gasspedaler har knekt har noe å gjøre ved at for å få absolutt maks akselerasjon, må man smekke pedalen helt inn så raskt som mulig. Enkelte sjåfører tar vel hardt i. (Og bare for å nevne det - holder man på med dragrace er det gjerne slik at man ikke holder på midt i tetteste trafikken.)

* Edit: Forresten, man kan også fortsette kjøreturen ved å bruke cruise control eller autopilot aktivt!

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, freddy85 said:

Men på tesla at omtrent alle model s p85 har måttet bytte DU opptil flere ganger er rimelig latterlig, mange av de har også måtte bytte batteri. Når jeg ser på finn virker det som at de fleste faktisk har måttet bytte batteri. Så miljøvennlige er de... 

 

Drive Unit ble jo bytta mange ganger til nye med samme feil - til de fikk oppgradert dem og feilen ble eliminert. Er nok ikke mange med den nye DU som har måtte bytte.

Ang batteri så fikser de jo batterier og setter dem i biler igjen. Ofte er det bare kontaktoren i batteripakken som er synderen.

Så miljøaspektet der er vel ikke så forferdelig.

Men Tesla har jo heldigvis lært en del av disse og nye biler ser ikke ut til å ha problemer med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Drive Unit ble jo bytta mange ganger til nye med samme feil - til de fikk oppgradert dem og feilen ble eliminert. Er nok ikke mange med den nye DU som har måtte bytte.

Ang batteri så fikser de jo batterier og setter dem i biler igjen. Ofte er det bare kontaktoren i batteripakken som er synderen.

Så miljøaspektet der er vel ikke så forferdelig.

Men Tesla har jo heldigvis lært en del av disse og nye biler ser ikke ut til å ha problemer med dette.

Tesla har lært mye ja. Vår gamle S fra 2013 hadde en drøss barnesykdommer og var en del på verksted. DU, kontaktor, dugg i ryggelyslinse, en skrue under bakfangeren som rustet, oppgradering av ledningsnett, dørhåndtak, jordingspunkt + en del annet småtteri jeg ikke husker i farten. Alt ble fikset kjapt og effektivt heldigvis.

Vår X fra 2017 har hatt vesentlig mindre feil. Noen barnesykdommer på den også, vibrasjon fra fremre drivaksler og problemer med låskasser og sensorer i bakdørene er vel det viktigste. Samt MCU da, men det var samme enhet som i S'en (MCU1). Helt klart mindre feil på X'en, men fortsatt ikke topp.

Vår Model 3 fra 2019 har ennå ikke vært på verksted, den er 100%. 

Klart stigende kurve for vår del altså. Og ikke en eneste av feilene har vært stoppende. Godt fornøyd med det på over 200.000km. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Knekt gasspedal er ikke en sikkerhetssak. Da sakker bilen sakte ned og man kjører inn til siden av veien. (Har man på creep kan man fortsette turen i omkring 5 km/t så fremt man ikke møter særlig oppoverbakke.*)

Det er også helt normalt at gasspedaler på moderne biler lages av plast, og de følger nok en standard på hvor mange kg belastning de skal tåle. Det at enkelte gasspedaler har knekt har noe å gjøre ved at for å få absolutt maks akselerasjon, må man smekke pedalen helt inn så raskt som mulig. Enkelte sjåfører tar vel hardt i. (Og bare for å nevne det - holder man på med dragrace er det gjerne slik at man ikke holder på midt i tetteste trafikken.)

* Edit: Forresten, man kan også fortsette kjøreturen ved å bruke cruise control eller autopilot aktivt!

Dette var bremsepedalen, ikke gasspedalen. At man ikke får gitt mere gass, er i beste fall kjedelig. At man ikke får bremset, kan bli fatalt. Ja, man har nødsystemer og håndbrekket, men jeg annser altså bremsepedal som ganske så kritisk å ha.

Edit, så nå du snakket om Tesla som har hatt defekt gass-pedal. Ja, en bremsepedal er langt viktigere og langt mere kritisk enhet enn en gass-pedal.

freddy85 skrev (8 timer siden):

Nei, VW eller VAG bilene generelt er et sorgens kapittel når det gjelder kvalitet.

Men på tesla at omtrent alle model s p85 har måttet bytte DU opptil flere ganger er rimelig latterlig, mange av de har også måtte bytte batteri. Når jeg ser på finn virker det som at de fleste faktisk har måttet bytte batteri. Så miljøvennlige er de... 

 For ikke å nevne alle de problemene med lakk og ugjevne skjøter mellom karosseriplatene

Selvkjøringsgreine er jo en stor spøk at de er så langt fremme i forhold til andre produsenter, model 3 skulle bli en selvkjørende taxi og det venter jeg fortsatt spent på.

Uansett liker tesla bedre enn vw men de har sine mangler og tviler på at de hadde vært så populære her i norge uten å bli subsidiert.

Det er selvsagt uheldig å lage biler med feil på deler, og Tesla har hatt sine saker opp gjennom tidene. Dog, som helt ny bilprodusent, så må man og skjønne og akseptere at noen feil kan oppstå. Og spesielt på en modell som er helt ny. Men deler som går på sikkerhet skal ikke knekke, uansett.

Mye av det som har vært på Tesla, har vært "skjønnhetsfeil", eller der man har oppdaget problemer man kanskje ikke ville sett på testing, men som dukker opp etter mer og litt annen bruk en det man normalt utsetter bilen for i testfasen.

Jeg er dog mer kritisk til at de første TMY hadde såpass mye slurvefeil, på en bil som hentet såpass mye fra TM3, der masse av de samme problemene allerede var fikset og eliminert.

Men, denne tråden handler egentlig ikke om Tesla, så ønsker ikke dra diskusjonen videre på det. Så da kan vi forsøke og gå tilbake til problemene til VW og forhandlerne som ikke vil pushe el-bilene dems.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

Dette var bremsepedalen, ikke gasspedalen. At man ikke får gitt mere gass, er i beste fall kjedelig. At man ikke får bremset, kan bli fatalt. Ja, man har nødsystemer og håndbrekket, men jeg annser altså bremsepedal som ganske så kritisk å ha.

Det var bremsepedal hos VW, ja, mens uname -l tok opp at enkelte gasspedaler har knekt på Tesla. Helt enig at det er to ganske forskjellige ting. Altså er det all grunn for VW å gjennomføre en tilbakekalling, mens det er trolig helt unødvendig for Tesla.

Men det er ikke fullstendig krise om man knekker bremsepedalen heller - spesielt hvis man har god kunnskap om bilen man kjører. I min bil ville jeg for det første øyeblikkelig slippe gasspedalen - da ville full regenerativ bremsing slå inn. Og så om jeg trykker inn park-knappen aktiveres parkeringsbremsen.

De fleste biler har en eller annen mekanisme for å aktivere parkeringsbremsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det var bremsepedal hos VW, ja, mens uname -l tok opp at enkelte gasspedaler har knekt på Tesla. Helt enig at det er to ganske forskjellige ting. Altså er det all grunn for VW å gjennomføre en tilbakekalling, mens det er trolig helt unødvendig for Tesla

Saken er at Volkswagen har vært proaktive. De har gjort intern testing og tilbakekalt før det ble noe problem. Alle kan gjøre feil, det er hva man gjør for å oppdage en feil og hva man gjør etterpå som teller.

Tesla ser ut til å kjempe med nebb og klør mot alt som smaker av tilbakekalling. Musk har selv sagt på twitter at han misliker hele konseptet.("The word recall should be recalled"). Tesla skiller seg her ut fra resten av bransjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det var bremsepedal hos VW, ja, mens uname -l tok opp at enkelte gasspedaler har knekt på Tesla. Helt enig at det er to ganske forskjellige ting. Altså er det all grunn for VW å gjennomføre en tilbakekalling, mens det er trolig helt unødvendig for Tesla.

Men det er ikke fullstendig krise om man knekker bremsepedalen heller - spesielt hvis man har god kunnskap om bilen man kjører. I min bil ville jeg for det første øyeblikkelig slippe gasspedalen - da ville full regenerativ bremsing slå inn. Og så om jeg trykker inn park-knappen aktiveres parkeringsbremsen.

De fleste biler har en eller annen mekanisme for å aktivere parkeringsbremsen.

Har allerede editert innlegget, da jeg så jeg misset  litt av det du skrev.

Ja, det er mulige nødtiltak, og på en elbil har du regenerering, i tillegg til park-bremsen, men dette gjaldt biler jeg ikke kan si akkurat nå at er hybrider og derved er det en sjanse for at disse ikke har regenereringen. Får du da feilen i "feil" situasjon, og det er gjerne da man oppdager svakheten, så kan det som sagt bli fatalt.

Forøvrig, vi har jo en annen stor produsent som opplevde masse problemer med gasspedal som hang seg opp, og som visstnok førte til endel ulykker. Og flere ice-biler har jo og opplevd brann i motorrommet på dieselbiler som har kjørt seg på maks turtall uten at gassen tråkkes inn. Nok en feil som på feil sted kunne blitt fatalt, om man ikke klarer å holde hodet klart og gjøre de rette tiltakene.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -l said:

Saken er at Volkswagen har vært proaktive. De har gjort intern testing og tilbakekalt før det ble noe problem. Alle kan gjøre feil, det er hva man gjør for å oppdage en feil og hva man gjør etterpå som teller.

Tesla ser ut til å kjempe med nebb og klør mot alt som smaker av tilbakekalling. Musk har selv sagt på twitter at han misliker hele konseptet.("The word recall should be recalled"). Tesla skiller seg her ut fra resten av bransjen.

Man gjør kun tilbakekallinger på sikkerhetsfeil. En avknekt gasspedal er ikke en sikkerhetsfeil, så om Tesla hadde konkludert med at det var en faktisk feil, og ikke bare brukerfeil, så hadde det maks blitt til en TSB. https://en.wikipedia.org/wiki/Technical_Service_Bulletin

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Man gjør kun tilbakekallinger på sikkerhetsfeil. En avknekt gasspedal er ikke en sikkerhetsfeil, så om Tesla hadde konkludert med at det var en faktisk feil, og ikke bare brukerfeil, så hadde det maks blitt til en TSB. https://en.wikipedia.org/wiki/Technical_Service_Bulletin

Det har vert flere tilbakekallinger pga biler har mistet kraft. Det blir regnet som farlig.

Seriøse fabrikanter tilbakekaller når slikt skjer. Tror både volvo og bmw har tilbakekalt biler som har feil på dette.

Det er jo derfor de selger mange biler. Alle forstår at slikt kan inntreffe. Man forventer at det blir utbedret. Gjør man ikke det blir man straffet ved at folk velger andre fabrikat. 

Lenke til kommentar

Angående det at elbiler er enklere å lage enn fossilbiler så kan man bare se på antall nyoppstartede bedrifter nå sammen med elbilene. Det har aldri vært en tid i historien med like mange nye bil-bedrifter, og eldre store som Sony og Apple er til og med inkludert i morroa for å hoppe inn i et nytt segment. 

Er denne tendensen her grunnet at det er blitt enklere eller hardere trur dere? 

Lenke til kommentar
On 12/21/2020 at 8:55 AM, Del said:

Du sammenligner en innstegsmodell fra Skoda med en bil som hadde innkjøpspris lik en fullspekket Mercedes S-klasse. Objektivt?

Ja, det gjør jeg, for prisen av utvikling av programvare er en konstant som blir lavere per enhet desto flere du selger, og prisen på hardwaren du trenger for å drifte programvaren i en bil er forsvinnende liten sammenlignet med resten av enheten. Altså er det vilje og ikke kostnad det går på.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (45 minutter siden):

Ja, det gjør jeg, for prisen av utvikling av programvare er en konstant som blir lavere per enhet desto flere du selger, og prisen på hardwaren du trenger for å drifte programvaren i en bil er forsvinnende liten sammenlignet med resten av enheten. Altså er det vilje og ikke kostnad det går på.

Du brukte manglende fargedisplay i Skoda modeller for ti år siden som eksempel. Det er hardware. Selv om enhetskostnaden til programvare er uavhengig av antall, driver også Tesla med differensiering her. Du må betale en god del titusener ekstra for å få all tilgjengelig programvare til en Tesla. Med andre ord gir ingenting av det du sier mening.

Jeg tror det du forsøker å si er at Tesla er god på programvare, og at de var tidlig ute. Det er jeg helt enig i. Tesla inngikk avtale om Ubuntu som plattform i sine biler, det var en genistrek. Andre aktører har ikke hatt samme framsyn. Bare synd at åpenheten til Ubuntu ikke ble tatt med i løsningen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Del said:

Du brukte manglende fargedisplay i Skoda modeller for ti år siden som eksempel. Det er hardware. Selv om enhetskostnaden til programvare er uavhengig av antall, driver også Tesla med differensiering her. Du må betale en god del titusener ekstra for å få all tilgjengelig programvare til en Tesla. Med andre ord gir ingenting av det du sier mening.

Jeg tror det du forsøker å si er at Tesla er god på programvare, og at de var tidlig ute. Det er jeg helt enig i. Tesla inngikk avtale om Ubuntu som plattform i sine biler, det var en genistrek. Andre aktører har ikke hatt samme framsyn. Bare synd at åpenheten til Ubuntu ikke ble tatt med i løsningen.

Alt jeg sier gir alltid mening hvis man er åpen for den, og jeg er enig i at det er synd at åpenheten til Ubuntu ikke ble tatt med i løsningen.

Jeg sier ikke at Tesla er god på programvare, jeg sier at de andre holdt igjen på funksjonalitet. Det skyldes at de i over hundre år har ønsket lavthengende frukt til forbedringer til neste års modell og til oppsalg til dyrere modeller. Oppgraderinger av ting som kunne vært standardfunksjonalitet kostet flesk. En tomme større skjerm kostet mellom fem til femten tusen, DVD-spiller kostet tjue tusen, høyttaleroppgradering kostet tjuefem. Biler ble solgt på det norske markedet uten DAB helt fram til FM-nettet ble slukket ned. Mens Tesla som utfordrer ikke hadde samme behov/prioriteter/melking av kundene, og heller ville ha en lang liste med features som viste hvor utdaterte alle andre var.

Vi er i en VW-tråd her, og jeg kan si igjen at det ser ut som ID.3 og plattformene de bygger på er konsernets første generasjon med smartbiler, og de sliter med det. Jeg håper de får det til, og at innovasjonene vi først fikk fra Tesla sprer seg i bransjen. Det er tydeligvis barnesykdommer, jeg har lenge forventet at det vil bli stortrøbbel når enhetene skal kobles på internett for fullt, og jeg er bekymret for de høye prisene, men alt i alt er jeg fornøyd med at en helt forstoppa bransje har fått litt bevegelse igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...