Gå til innhold

Undersøkelse: Tyske VW-forhandlere fraråder kunder å kjøpe ID.3


Anbefalte innlegg

Nå har jo faktisk tyske bilselgere en helt gyldig grunn for ikke å anbefale ID.3 ennå siden den fortsatt er full av barnesykdommer. Hadde jeg vært bilselger hadde enten bedt kjøperen spørre meg på nytt om 3 måneder når VW forhåpentligvis har fikset alt småtjafset, alternativt ymtet frempå om at de kan få en kompensasjonspakke om de godtar å være betatestere..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også mange gyldige grunner for å ikke anbefale en fossil Golf. Det er en utgående modell som forurenser og er dyr i drift. Bilen har en tank full av svært energirik væske som i en ulykke kan føre til at du brenner i hjel. Man må konstant bruke fritiden sin på å fylle drivstoff, og mye av oljen i verden utvinnes i land med elendig historikk på menneskerettigheter. Osv, osv. 

Men når jobben er å selge biler fra VW, så er ikke jobben å fokusere på de negative aspektene ved bilene...

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
XIFXEGLO skrev (3 timer siden):

Handler ikke dette egentlig om at bilselgere er... bilselgere. Dersom man går inn i en butikk og stiller flere kritiske sprøsmål om elbil, hva er da mest sannsynlig å gi salg:

Forsøke å "omvende" eller å være litt "kompis" ved å le litt tørt om elbiler, sånn at man kan få solgt en annen bil. Bilselgere sier vel omtrent hva det skal være for å få solgt en bil.

Dette er et meget godt poeng. Selger vil selvsagt alltid ta minste motstands vei til salget. Spesielt når insentivet mellom de to er det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Hanhijnn said:

Vet konkret at mange Nissan-selgere i USA har direkte frarådet kundene å kjøpe elbil, til fordel for bensinbiler.

Å fraråde er en ting - det er mulig elbil ikke passer for en gitt kunde. Spesielt om man snakker om f.eks første generasjon Leaf.

Men jeg vet det er en del forhandlere som går mye lengre. Jeg vet f.eks at det har vært en del GM forhandlere som har vært særdeles lite villige til å hjelpe de som egentlig allerede har bestemt seg for å kjøpe en Cheverolet Bolt. Kjøperne har f.eks sjekket i forkant at en butikk har inne Bolt, og så gått inn og spurt om de kan prøvekjøre den, og så bare fått et kontant nei. Bilen kan f.eks være blokkert inne helt innerst på parkeringsplassen eller kanskje den ikke er ladet. Og om de får kranglet seg til å prøvekjøre den så må man så klart betale overpris for å få kjøpt bil.

En del forhandlere i USA er påkrevd å ta i mot et gitt antall biler av forskjellige type. Altså om en forhandler har lyst til å selge 50 store SUVer, så må de kanskje også si ja til å ta i mot 5 elbiler også. Så stues disse bilene bort i et hjørne av parkeringsplassen mens de fokuserer på å selge de store SUVene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Å fraråde er en ting - det er mulig elbil ikke passer for en gitt kunde. Spesielt om man snakker om f.eks første generasjon Leaf.

Men jeg vet det er en del forhandlere som går mye lengre. Jeg vet f.eks at det har vært en del GM forhandlere som har vært særdeles lite villige til å hjelpe de som egentlig allerede har bestemt seg for å kjøpe en Cheverolet Bolt. Kjøperne har f.eks sjekket i forkant at en butikk har inne Bolt, og så gått inn og spurt om de kan prøvekjøre den, og så bare fått et kontant nei. Bilen kan f.eks være blokkert inne helt innerst på parkeringsplassen eller kanskje den ikke er ladet. Og om de får kranglet seg til å prøvekjøre den så må man så klart betale overpris for å få kjøpt bil.

En del forhandlere i USA er påkrevd å ta i mot et gitt antall biler av forskjellige type. Altså om en forhandler har lyst til å selge 50 store SUVer, så må de kanskje også si ja til å ta i mot 5 elbiler også. Så stues disse bilene bort i et hjørne av parkeringsplassen mens de fokuserer på å selge de store SUVene.

Ja det er i grunnen slike situasjoner jeg har hørt om fra Nissan-forhandlere i USA. Elbil-folk i USA er ikke så ulike elbil-folk i Norge. De setter seg gjerne grundig inn i hva de skal kjøpe FØR de tropper opp hos forhandleren. Og når de da føler at de blir direkte motarbeidet av selgerne så er det veldig irriterende.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at VW ikkje vil selje fleire ID.3 enn dei absolutt må, er so enkel at VW sel kvar einaste ID.3 med tap.  VW trur ikkje dei kjem til å kunne selje elbilar med forteneste før i 2022-2023, men det kjem an på priskonkurransen frå andre merke.

Har du dokumentasjon på dette?

Trudde årsaken var bøtene de får om de ikke klarer co2 flåte målene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...