Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Like mange innlagt på Stavanger universitetssykehus som på det meste i mars

– Det siste døgnet har vi fått innlagt seks nye covidpasienter. Det er høyere enn vanlig. Totalt er 16 pasienter innlagt nå, sier beredskapssjef Elisabeth Haga Jacobsen ved sykehuset under en pressekonferanse torsdag morgen.

Det er like mange innlagte som det sykehuset hadde på det meste under den første coronabølgen i mars 2020, viser VGs oversikt.

Hun sier sykehuset belager seg på en økning i antall innleggelser - også de neste ukene.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (10 minutter siden):
Sitat

Individuell vurdering

Dette er den første rapporten fra Legemiddelverket. De har ferdigbehandlet 29 meldinger om bivirkninger.

– Av de er det 13 dødsfall, ni alvorlige bivirkninger og sju mindre alvorlige bivirkninger, sier medisinsk fagdirektør i Legemiddelverket Steinar Madsen til NRK.

Alle dødsfallene har skjedd hos skrøpelige, gamle pasienter på sykehjem. Alle er over 80 år og noen av dem over 90.

– Det ser ut som at noen av disse pasientene får såpass kraftige bivirkninger i form av feber og uvelsfølelse at det kan gjøre en veldig alvorlig sykdom enda mer alvorlig, som eventuelt vil føre til dødsfall, sier Madsen.

Legemiddelverket har derfor valgt å justere rådene for hvem som skal vaksineres.

– Legene må nå vurdere nøyere hvem som skal vaksineres. De som er veldig skrøpelige og helt på slutten av livet kan man unnlate å vaksinere etter en individuell vurdering, sier Madsen.

Det er i tråd med anbefalingene som kom fra FHI tidligere denne uka.

Madsen understreker at disse tilfellene er sjeldne og at mange tusen skrøpelige er vaksinert uten dødelig utfall.

Med «skrøpelige» mener Madsen pasienter med langtkommen hjertesvikt, demens, kols og andre alvorlige sykdommer.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Varsler massive smittekontroller

Den fryktede importsmitten har fått regjeringen til å stramme kraftig inn på innreisereglene den siste tida. Nå intensiverer Arbeidstilsynet kontrollene, etter å ha avdekket feil hos hver tredje bedrift.

Frykten for at utenlandske arbeidstakere skal ta med seg smitte tilbake til Norge, når de returnerer etter endt julefeiring i hjemlandet, har ført til både obligatorisk grensetesting og innstramminger i karanteneregler.

Torsdag melder Arbeidstilsynet at de siste to månedenes kontroller har avdekket brudd i hvert tredje tilsyn. De fleste bruddene dreier seg om manglende kartlegging og risikovurdering av smittefare.

- Vi har så langt pålagt tre arbeidsgivere full stans i aktiviteten. Dette skyldes da total mangel på sikkerhet og vurdering av smittefare, med en overhengende fare for helse, sier direktør i Arbeidstilsynet, Trude Vollheim.

Trapper opp innsatsen

Hun forsikrer imidlertid om at arbeidsgivere landet over har en god innstilling til smittevernreglene som nå er innført, og roser arbeidsgiverne for deres innsats. Det til tross for at det er funnet brudd ved 34 prosent av de 500 tilsynene som er gjort med tanke på smittevern.

- De bruddene som gjøres, er ikke nødvendigvis gjort med viten og vilje. For mange har smittevernreglene som har kommet de siste månedene gitt en ny hverdag som medfører store utfordringer. Mange av dem har nå krevende forhold og regelverk de må forholde seg til, men de ønsker å bidra og gjør hva de kan for å hindre smittespredning, sier Vollheim.

Avdekkingen av den siste tidas brudd, gjør likevel at innsatsen nå økes. I årets to første måneder varsles det om massive kontroller i hele landet.

Særlig ei næring står nå i fokus hos Arbeidstilsynet.

- Vi intensiverer tilsynsaktiviteten nå i januar og februar, og skal i denne perioden gjennomføre over 1500 tilsyn. Innsatsen er allerede satt i gang, blant annet mot fiskeriindustrien i Nord-Norge, hvor det nå er stor bruk av utenlandsk arbeidskraft. I tillegg vil vi utover våren ha en intensiv kontroll av grøntnæringa av samme årsaker, avslører direktøren.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/varsler-massive-smittekontroller/73281923

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

At det er muffens med utenlandsk arbeidskraft i nord er ikke noe nytt, det samme finner man over hele landet. 

Er likevel ikke der oppe de store utbruddene er. Blir litt som å forsøke kaste steinen ut av det ene åpne vinduet i glasshuset sitt i håp om å aavlede oppmerksomhet.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c skrev (1 minutt siden):

At det er muffens med utenlandsk arbeidskraft i nord er ikke noe nytt, det samme finner man over hele landet. 

Er likevel ikke der oppe de store utbruddene er. Blir litt som å forsøke kaste steinen ut av det ene åpne vinduet i glasshuset sitt i håp om å aavlede oppmerksomhet.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Det er ganske stor fare for store utbrudd inne i fiske slakteri og ombord i trange båter. Det som blir spennende er alle sesong landbruksarbeiderene. Heldigvis er de stort sett utendørs, men de bor ofte trangt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 timer siden):

FHI kommer med råd. Regjeringen bestemmer. Mutanten gir oss ingen valg. Når den sprer seg for fullt om en måneds tid vil denne våren gå 2020 en høy gang. Det kommer til å bli defacto portforbud. Alle må sitte hjemme som kan. Kun matbutikk en gang i uken. 

 

Har noen her regnet på antall år vi mister av livet totalt alle sammen for de tiltakene vi har VS de som kan dø ? Og da gjennomsnitt av de som ville dø har igjen av sitt liv.

 

 

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

0

(men jeg regner med du har noen kreative tolkninger av "mister av livet")

Så du trives med dette livet under de inngripende tiltakene vi har ? 

Jeg leser at folk er deprimerte i så stort antall at man frykter en bølge av psykisk syke mennesker i årene fram over og jeg samt alle rundt meg går jo bare som zombier i dette.

Så da må man regne det som 1år tapt av livet sitt, er man da totalt 1,5mill som føler det sånn blir det 1år x1,5mill.

1,5mill tapte livsår.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Den kjente legen Wasim Zahid er coronasmittet. Det melder han selv på Twitter og bekrefter overfor VG.

Zahid forteller at han antar at han har blitt smittet på jobb, der han jobber med coronapasienter. Han har så langt hatt milde symptomer og beskriver forløpet som en mild forkjølelse.

Zahid har delt sine erfaringer med å være smittet i en video på sin egen YouTube-kanal, og understreker at åpenhet er svært viktig for ham, slik at andre kan lære om både symptomer og sykdommen.

Som helsepersonell skulle Zahid egentlig fått vaksinen 22. januar.

– Det er irriterende. Nå har jeg jobbet med coronapasienter i ett år og holdt meg frisk. Jeg føler at jeg snubler på oppløpssiden, sier han til VG.

– En bonus med det hele kan være at jeg kommer ut på den andre siden som immun.

Håper han kommer seg greit gjennom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, William_S said:

Jeg har aldri helt skjønt greia med denne evige pessimismen. Virker som nesten noen håper på det skal bli 1000 smitta pr dag. Forrige uke satte vel Norge rekord i antall tester på en uke. Under 2 prosent av dem var positive tester. 

Kurven er allerede brutt og på vei nedover. Blir spennende å se neste min som da burde ligge på rundt 350-370 med smitte. 

Nesten artig at man kan lese smittegrafene som man kan lese aksjekurser. Kanalen med oppgang ble brutt 12 januar med 712 smittede så vi er nå på vei nedover. 

Folk er utrolig pessimistiske av natur. Ser man på tallene så klarer Norge seg utrolig bra. Hvertfall ingen grunn til panikk (og portforbud 👿)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
scuderia skrev (Akkurat nå):

Kurven er allerede brutt og på vei nedover. Blir spennende å se neste min som da burde ligge på rundt 350-370 med smitte. 

Nesten artig at man kan lese smittegrafene som man kan lese aksjekurser. Kanalen med oppgang ble brutt 12 januar med 712 smittede så vi er nå på vei nedover. 

Folk er utrolig pessimistiske av natur. Ser man på tallene så klarer Norge seg utrolig bra. Hvertfall ingen grunn til panikk (og portforbud 👿)

Morsomt at du tror at teknisk analyse kan overføres til ett virus med kaotisk og eksponentiell spredning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri helt skjønt greia med denne evige pessimismen. Virker som nesten noen håper på det skal bli 1000 smitta pr dag. Forrige uke satte vel Norge rekord i antall tester på en uke. Under 2 prosent av dem var positive tester. 

Detter jo den mest negative og pessimistiske tråden på hele forumet.

Og har så mange aktive brukere som godtar all mulig frihets innskrenkende tiltak at det er på grensen til skummelt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 minutter siden):

Detter jo den mest negative og pessimistiske tråden på hele forumet.

Og har så mange aktive brukere som godtar all mulig frihets innskrenkende tiltak at det er på grensen til skummelt.

Latterlig at du tror tiltakene fører til flere dødsfall. Hadde vi ikke hatt tiltak ville vi hatt 10 000 døde som Sverige. Så mange tar ikke livet sitt. 

Klag her:

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, DaniNichi said:

Så du trives med dette livet under de inngripende tiltakene vi har ? 

Jeg leser at folk er deprimerte i så stort antall at man frykter en bølge av psykisk syke mennesker i årene fram over og jeg samt alle rundt meg går jo bare som zombier i dette.

Så da må man regne det som 1år tapt av livet sitt, er man da totalt 1,5mill som føler det sånn blir det 1år x1,5mill.

1,5mill tapte livsår.

Snakker om sutring, "tapt leveår", du liksom?  I forhold til alle andre forferdelige ting som kan skje (krig, hungersnød, enda verre pandemier), så er det da ikke så ille? Det er mennesker der ute som sitter i fengsel, ligger i koma, gjennomgår cellegiftbehandling. Da kan du snakke om tapt leveår, da.

 

Hva er det du egentlig prøver å si? "Du må dø slik at jeg kan gå på pub?"

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Sitat

Utenlandske arbeidere smittet hverandre i karantene: Kommunen vurderer anmeldelse

Fire av de 18 nye smittede i Trondheim kom til Norge fra utlandet for å jobbe. De satt i karantene, men flere brukte blant annet samme kjøkken.

– Vi vurderer politianmeldelse, sier kommunedirektør i Trondheim, Morten Wolden.

 

Totalt seks arbeidere fra bedriften har testet positivt på koronaviruset. De kom til Norge og Trondheim for en drøy uke siden.

 

Fire av dem ble registrert smittet etter testing onsdag.

 

Totalt 18 personer testet positivt i Trondheim.

 

Fulgte ikke reglene

De to første fra den aktuelle bedriften testet positivt ved ankomst til Værnes. Disse skal ha dratt rett på isolasjonshotell.

 

De andre arbeiderne skal ha bodd i flere bofellesskap i Trondheim. Drøyt 20 ansatte skal være tilknyttet bedriften.

 

– De var ikke innkvartert slik de skulle ha vært innkvartert, fastslår kommunedirektør Wolden.

 

Flere skal blant annet ha delt kjøkken, noe som er i strid med karantenereglene.

 

Da dette ble oppdaget, ble arbeiderne plassert i karantenehotell. De smittede er i isolasjon.

 

45 av 50 sier de ikke trenger karantenehotell

Kommunen er svært bekymret for importsmitte. De synes det er problematisk at de ikke har kontroll på personer som kommer fra utlandet.

 

– Veldig mange av dem som registrerer seg i innreiseregisteret, sier at de er fritatt fra karantene eller fritatt fra karantenehotell, sier Wolden.

 

Regjeringen har etablert et elektronisk innreiseregister.

 

50 personer har registrert at de kommer til Trondheim i løpet av torsdag, ifølge Wolden.

 

Nesten alle, hele 45 personer, har oppført at de ikke trenger å bo på karantenehotell.

 

– Vi har vanskelig for å tro at så mange er unntatt karanteneplikten og har tilfredsstillende fasiliteter for å ha karantene andre steder, sier Wolden.

https://www.nrk.no/trondelag/importsmitte-i-trondheim_-utenlandske-arbeidere-smittet-hverandre_-kommunen-vurderer-anmeldelse-1.15327022

Alle sniker seg unna karantenehotell. Kjempelett vet selv om flere. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...