Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intressant graf du har funnit. Hvorfor skulle den vara rätt når de följande kilderna visar en annan bild? edit: 7 dagars snitt på över 1000 smittede når Norge inte har haft noen dag med 1000 smittade er rätt rar matematik...

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

https://ourworldindata.org/coronavirus

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

https://www.vg.no/spesial/corona/?utm_source=coronav-new-front&utm_term=norway

Endret av fredrik2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (8 timer siden):

712 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Tirsdag ble det registrert 712 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge.

Forrige tirsdag ble 935 personer registrert smittet.

Så ... ganske stabilt, med andre ord? Stabilt høyt. Ikke noen god situasjon, men i det minste bedre enn stabilt økende. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, fredrik2 said:

Intressant graf du har funnit. Hvorfor skulle den vara rätt når de följande kilderna visar en annan bild? edit: 7 dagars snitt på över 1000 smittede når Norge inte har haft noen dag med 1000 smittade er rätt rar matematik...

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

https://ourworldindata.org/coronavirus

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

https://www.vg.no/spesial/corona/?utm_source=coronav-new-front&utm_term=norway

"Lies, damn lies and statistics" sa Churchill. HVORDAN du presenterer tall har vært debattert siden den gang, i moderne tid er #datawiz  - altså hvordan data visualiseres - blitt et tema. Hvis du vil grave, kan du lese HELE siden på ft.com/covid19  og se hvordan de samler og behandler data. Grave mer? @jburnmurdoch . 

ourworldindata/worldometers er flinke på visulisering, men datakvaliteten har til tider vært usikker. VG gjør en OK+ jobb, men det er stort sett scripts som henter data automatisk, med forbehold. FHI er jo der ft henter data, men det kan være forskjell i dato-inndelingen (FT er for tiden på 10/1 for Norge)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, alws_br00d said:

"Lies, damn lies and statistics" sa Churchill. HVORDAN du presenterer tall har vært debattert siden den gang, i moderne tid er #datawiz  - altså hvordan data visualiseres - blitt et tema. Hvis du vil grave, kan du lese HELE siden på ft.com/covid19  og se hvordan de samler og behandler data. Grave mer? @jburnmurdoch . 

ourworldindata/worldometers er flinke på visulisering, men datakvaliteten har til tider vært usikker. VG gjør en OK+ jobb, men det er stort sett scripts som henter data automatisk, med forbehold. FHI er jo der ft henter data, men det kan være forskjell i dato-inndelingen (FT er for tiden på 10/1 for Norge)

Utifra dataene er det ikke mulig at grafen du kom med kan stemme, så dette handler ikke bare om presentasjon av tallene.

Akkurat hvilken feil de har gjort med dataene er vanskelig å si, men det må være en ganske stor feil. Først tenkte jeg kanskje de hadde snittet et lavere antall dager enn 7, men det kan heller ikke stemme. Det ville heller aldri være så høyt.

Jeg tenker de har gjort en av de følgende:

1. Brukt feil befolkningstall.

2. Brukt feil smittetall.

3. Regnet helt feil.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Ok, jag föredrar att gå till en bra kilde. Hvis du tror att det handlar om databehandling och olika sätt att se data når din favorit kilde har ett medelverdie över 7 dagar som är högre än vad som mest har rapporteras i det landet så borde du kanske tänka lite.

edit: Tänkte skriva något liknande når du visade den kilden angående Sverige också. Det den visar överenstämmer ikke med andra kilder. Nu med Norge så borde alla som följer med lite enkelt förstå det. 

Men du får tro på vad du vill. Som att för eksempel Sverige är bra på att rapportera data. 

Endret av fredrik2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg sjekket litt på siden, og de oppgir også antall tilfeller på 7-dagers snittet til å være 1027,9 den 10. januar. Dette utelukker at de kan operere med feil befolkningstall.

Hvis du holder muspeker over, kan du få detaljene: (Sverige 55,15 men 11/1)

image.png.70dcca46289737758b4290aa981914a8.png

EDIT: 1027,9 du fant er ikke justert per 100k, det er "raw numbers"

Endret av alws_br00d
Lenke til kommentar
10 minutes ago, fredrik2 said:

Ja, och formen på kurvan er också fel. 

Du må sette deg inn i hvordan disse valgene påvirker grafene. "Feil" er subjektivt, basert på hva du ønsker å vise. FT skrivermye om hvorfor rapportering av covid-19 på tvers av ulike land er vanskelig.

image.png.31ca0253f17380d171bd5e83a5355bdb.png


Jeg har også lyst til å si, de inviterer jo til innspill om data. Jeg meldte selv inn en rar endring etter nyttår, og dette ble rettet fortløpende.  

image.png.1a913794ad0d2981dcc5e499ff3a51e6.png


 

 

 

Endret av alws_br00d
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jag, ger upp. Når vi diskuterade datan fra Sverige var du mest arrogant. Nu viser du att du inte förstår vad du snakker om samtidigt som du antar att varken Espen eller jag förstår noe. Svara på det vi skriver gidder du ikke heller. 

Hvis du tror att datan fra Financial times är mer korrekt än datan fra FHI eller VG så får du väl göra det. Hvis du tror att snittet på 7 dagar är högre än max verdiet för de dagarna så får du också tro det men du har fel. 

För mig är det obegripligt att noen kan tro att data fra en amerikansk tidning är korrekt når det skulle medföra att FHI sina tal är er helt fel. Var skulle de få sina tal ifra om ikke fra Norge?

Endret av fredrik2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Resten av grafen kan være nærmere riktig, men jeg vet ikke hvor mye tillit man kan ha til grafen, når de melder om et sju-dagers snitt på 1027,9 den 10. januar, når det høyeste rapporterte tallet hittil har vært 935 stk 5. januar.

Det de visar fra Sverige överenstämmer inte heller med andra kilder. Medelverdiet för döda i Sverige er inte heller konsistent med hur de rapporterar data. Det som borde varit platåer lutar.

Lenke til kommentar
Sitat

Auke i smitte med ukjent smitteveg

 

Talet på folk som er koronasmitta utan at dei veit kvar dei har blitt smitta, aukar, viser tal frå vekerapporten til Oslo kommune. Dei to siste vekene er det registrert 352 smittetilfelle i Oslo med ukjent smittestad.

Det er og stor auke i talet på dei som er blitt smitta i private heimar. Det er framleis mest smitte i aldersgruppa 20–29 år. Den siste veka er talet på testar nesten dobla i Oslo, til nær 20.000.

Sitat

Kraftig økning i ukjent smittevei:

Oslo kommunes ukesrapport viser at det i løpet av uke 1 ble det registrert 1117 smittetilfeller, i snitt 160 per dag. Dette er en økning fra uke 53, da ble registrert 732 tilfeller, i snitt 105 per dag.

Rapporten viser også kraftig økning i antall personer med ukjent smittevei. I uke 1 var det 220 personer der smittested ikke var kjent. I uke 53 var tallet 132.

Det var NRK som først omtalte saken.

Av tilfellene med kjent smittested, var kategorien «husstand» mest vanlig i alle de fire foregående ukene.

I uke 1 var «Samling i privat hjem» nest størst med 239 smittetilfeller, etterfulgt av «Reise» med 102 tilfeller.

Fra uke 53 2020 til uke 1 2021 har det vært en kraftig økning i antall smittetilfeller i aldersgruppen 20–29 år (+166 tilfeller). Det har også vært store økninger i aldersgruppen 30–39 år (+ 70 tilfeller), 40–49 år (+48 tilfeller) og 10–19 år (+44 tilfeller), skriver Oslo kommune.

De siste fire ukene har vært flest registrerte smittetilfeller i bydelene Stovner (398), Søndre Nordstrand (312) og Gamle Oslo (308). Fra uke 53 til uke 1 var det størst økning i antall tilfeller i Bydel Frogner (+53 tilfeller).

Folkehelseinstituttets beregning viser at andel påviste smittetilfeller av alle som er testet i Oslo i uke 53 var 5,21 prosent.

 

Endret av Kryptodebunker
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Resten av grafen kan være nærmere riktig, men jeg vet ikke hvor mye tillit man kan ha til grafen, når de melder om et sju-dagers snitt på 1027,9 den 10. januar, når det høyeste rapporterte tallet hittil har vært 935 stk 5. januar.

Husk dette om MSIS :
image.png.a93537665f6d58f4519b4e25288da8b7.png

   

Myndighetene forstår at publikum har et hyppig behov forå høre hvordan det går, og tilbyr derfor ukomplette data, uten noen form for forecast for det endelige resultatet. Hele penget med "trajectories" er å få bedre overblikk enn å henge seg opp i daglige rapporter. 

 

24 minutes ago, fredrik2 said:

Jag, ger upp. Når vi diskuterade datan fra Sverige var du mest arrogant. Nu viser du att du inte förstår vad du snakker om samtidigt som du antar att varken Espen eller jag förstår noe. Svarar på det vi skriver gidder du ikke heller. 

Hvis du tror att datan fra Finansial times är mer korrekt än datan fra FHI eller VG så får du väl göra det. Hvis du tror att snittet på 7 dagar är högre än max verdiet för de dagarna så får du också tro det men du har fel. 

För mig är det obegripligt att noen kan tro att data fra en amerikansk tidning är korrekt når det skulle medföra att FHI sina tal är er helt fel. Var skulle de få sina tal ifra om ikke fra Norge?

Synes det er leit å høre at jeg oppfattes arrogant. Jeg er ikke utdannet statistiker, bare fan av noen som er det som jeg har fulgt i nesten helepandemien.  Hva gjelder tall fra Sverige så gjentar jeg gjerne at jeg synes Sveriege har vært veldig ryddige på tall, ryddigere enn Norge!

Såvidt jeg forstår ,så er de fleste med i denne tråden fordi de er interessert/bekymret for smittesituasjonen av en farlig sykdom; underforstått ønsker vi å handle bevisst, så vi ikke gjør situasjonen verre. 

Jeg postet i utgangspunktet denne grafen som respons på tilsynelatende overraskelse, for jeg mener å se en tydelig trend. 
Skulle ønske jeg ikke lot meg lokke ut i debatt om enkelttall - mitt poeng var jo de mellomstore linjene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvorfor ser du på tal fra en amerikansk tidning istället för att se på talen fra FHI eller VG? De är antagligen korrekta och man kan se på dem på flera olika sätt.

Ja, din graf visar en tydlig trend men som Espen och jag har påpekt några gånger så är den trenden felaktig. Hvorfor verkar du inte lyssna på oss samtidigt som du verkar anta att vi ikke förstår?

För mig verkar det som att de fyra kilderna jag gav över är mer tillförlitligt än financial times på de länderna jag har sett på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, alws_br00d said:

Myndighetene forstår at publikum har et hyppig behov forå høre hvordan det går, og tilbyr derfor ukomplette data, uten noen form for forecast for det endelige resultatet. Hele penget med "trajectories" er å få bedre overblikk enn å henge seg opp i daglige rapporter. 

Så du mener at det er mange som har testet positivt på koronavirus som myndighetene ikke melder om eller legger inn i MSIS? Og FT har fått tak i disse dataene? Hvordan skulle det fungere?

Se på dataene her: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

De er litt annereldes enn de datane jeg sjekket raskt opp på VG, men det høyeste antall smittede på en enkelt dag er 936 på 4. januar. Jeg antar det er litt variasjon utifra hvordan registreringene gjøres, men det er fortsatt umulig å få et sju-dagers snitt som er høyere enn det høyest antall smittede på en enkelt dag.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...