Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, William_S said:

Det blir nok ingen stor oppheving, men jeg tror man kan gjøre det opp til kommunene med rødt nivå osv. Fortsatt mange steder i landet med omtrent ingen smitte og da gir ikke rødt nivå helt mening. Dette var nok bare for å være skikkelig føre var for å se om julefeiringa og nyttårsfeiringa gjorde at ting kom ut av kontroll. Det gjorde det ikke. Men det kommer på mandag - og man trenger ikke engang å se pressekonferansen siden tiltakene blir redegjort for i Stortinget på forhånd. 

Ja. Tenker det går såpass bra her i norge at oppheving av tiltak foruten de mest berørte plasser gir mest mening. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Kryptodebunker said:

Det er alltid folk som ankommer fra utlandet eller Oslo, Bergen, Trondheim etc. Selv i det mest grisgrendte bygde. Vi må derfor ha nasjonale tiltak hele denne våren. 

Synes nå hver gang jeg leser om nye tilfeller så er det alltid utenlandet. Du bestemmer heldigvis ikke om vi skal ha nasjonale tiltak hele våren, dette vet FHI best.

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (4 minutter siden):

Synes nå hver gang jeg leser om nye tilfeller så er det alltid utenlandet. Du bestemmer heldigvis ikke om vi skal ha nasjonale tiltak hele våren, dette vet FHI best.

FHI kommer med råd. Regjeringen bestemmer. Mutanten gir oss ingen valg. Når den sprer seg for fullt om en måneds tid vil denne våren gå 2020 en høy gang. Det kommer til å bli defacto portforbud. Alle må sitte hjemme som kan. Kun matbutikk en gang i uken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvivlar på att de kommer ändra så mycket på tilltaken. De verkar mycket räddare nu än i höst trots att jag inte tycker datan skulle visa det. 

Hoppas också att de går över till lokala tilltak igen. Tror ikke det är en bra ide i längden att ha en massa tilltak i områden med lite smitte. En del tilltak, som mot barneidretten tror jag också har en väldigt liten effekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Kryptodebunker said:

FHI kommer med råd. Regjeringen bestemmer. Mutanten gir oss ingen valg. Når den sprer seg for fullt om en måneds tid vil denne våren gå 2020 en høy gang. Det kommer til å bli defacto portforbud. Alle må sitte hjemme som kan. Kun matbutikk en gang i uken. 

Høres nå ut som en stor krisemaksimering. Det er såpass lav smitte her til lands, og det har det vært siden starten - At jeg tviler på det du forteller om vil skje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har tröttnat på krisemaksimeringen och all domedagspredikan. Mycket möjligt att det kommer gå dåligt i vår men hittills har det faktiskt gått rätt bra för Norge och väldigt många negative prediktioner det senaste året har inte slått in. 

Nu kommer det inlägg varje dag om att idag är dagen för 1000 smittede trots att trenden faktiskt ser rätt flat ut på rundt 600. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (8 minutter siden):

Har tröttnat på krisemaksimeringen och all domedagspredikan. Mycket möjligt att det kommer gå dåligt i vår men hittills har det faktiskt gått rätt bra för Norge och väldigt många negative prediktioner det senaste året har inte slått in. 

Nu kommer det inlägg varje dag om att idag är dagen för 1000 smittede trots att trenden faktiskt ser rätt flat ut på rundt 600. 

Jeg har aldri helt skjønt greia med denne evige pessimismen. Virker som nesten noen håper på det skal bli 1000 smitta pr dag. Forrige uke satte vel Norge rekord i antall tester på en uke. Under 2 prosent av dem var positive tester. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Det er vel ikke kontroversielt å hevde at både nye rekorder i både smittespredning og strenge tiltak ligger foran oss. Norge har bedre utgangspunkt enn mange land, dette er det rimelig å tenke at vi vil se i fortsettelsen også, uansett hvor bratte kurvene blir. Viruset brer seg eksponentielt når mennesker kommer sammen, og det fortsetter vi med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
alws_br00d skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikke kontroversielt å hevde at både nye rekorder i både smittespredning og strenge tiltak ligger foran oss. Norge har bedre utgangspunkt enn mange land, dette er det rimelig å tenke at vi vil se i fortsettelsen også, uansett hvor bratte kurvene blir. Viruset brer seg eksponentielt når mennesker kommer sammen, og det fortsetter vi med.

Folk har i flere uker her nå sagt at nå blir det 1000 nye i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, alws_br00d said:

Det er vel ikke kontroversielt å hevde at både nye rekorder i både smittespredning og strenge tiltak ligger foran oss. Norge har bedre utgangspunkt enn mange land, dette er det rimelig å tenke at vi vil se i fortsettelsen også, uansett hvor bratte kurvene blir. Viruset brer seg eksponentielt når mennesker kommer sammen, og det fortsetter vi med.

Det er kanskje ikke kontroversielt å hevde at nye rekorder ligger foran oss, men det er kanskje ikke riktig heller.

Smittetallene kan tyde på at vi foreløpig har kontroll. Selv om vi skulle få ukontrollerbar smitte av de muterte variantene kan det hende at vi klarer å holde denne utviklingen i sjakk med vaksinene, slik at vi ikke slår de tidligere rekordene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Folk har i flere uker her nå sagt at nå blir det 1000 nye i dag. 

Sitat

Det er så langt meldt 4 589 tilfeller i uke 1 (157 per 100 000 innbyggere for uke 53 og 1 samlet).

Dette er en økning på 19 % sammenlignet med uke 53 da det ble meldt 3 851

Samtidig har det vært rekordmange personer (182 140) som har testet seg siste uke, en oppgang på 70 % fra uke 53. Andelen positive blant de testede gikk ned fra 3,6 % i uke 53 til 2,5 % i uke 1.

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

Med minst 20% økning i uka er det garantert med over 1000 nye daglige tilfeller neste uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Det er kanskje ikke kontroversielt å hevde at nye rekorder ligger foran oss, men det er kanskje ikke riktig heller.

Smittetallene kan tyde på at vi foreløpig har kontroll. Selv om vi skulle få ukontrollerbar smitte av de muterte variantene kan det hende at vi klarer å holde denne utviklingen i sjakk med vaksinene, slik at vi ikke slår de tidligere rekordene.

Vaksinene gir lite beskyttelse foreløpig er det kun ca 25000 som er vaksinerte. De muterte variantene vil få fotfeste lenge før vi har vaksinert ett tilstrekkelig antall nordmenn.

I Danmark regner de med at den muterte varianten vil dominere fra februar. Jeg har vanskelig for å tro at vi skal unngå dette i Norge, så lenge vi tillater direkte fly fra Storbritannia. Siden mutantene er mye mer smittsomme vil det helt sikkert være mulig for en smittet person rett fra Storbritannia og smitte folk på samme fly til Norge, folk på flyplassen og folk på kollektivtransport, taxi eller fly videre hjem i Norge. Vi vil se en stor økning i ukjent smittevei om dette blir tilfellet de neste ukene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

For meg virker det som du nesten håper på disse nye rekordene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor. 

Jeg håper ikke. Jeg er bare realistisk. Når vi ser hvor mange ankommende fra utlandet som slipper test er det uunngåelig at mutant varianten får fotfeste. Men jeg håper jeg tar feil, ingenting annet ville gjort meg gladere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er kanskje ikke kontroversielt å hevde at nye rekorder ligger foran oss, men det er kanskje ikke riktig heller.

Smittetallene kan tyde på at vi foreløpig har kontroll. Selv om vi skulle få ukontrollerbar smitte av de muterte variantene kan det hende at vi klarer å holde denne utviklingen i sjakk med vaksinene, slik at vi ikke slår de tidligere rekordene.

Jeg er ikke tilhenger av å sitte med lupe på "dagstall" eller "mutasjoner" da jeg mener man mister perspektivet. Man er riktignok i godt selskap - alle de store mediene gjør dette :)
  
Så må jeg insistere på topper i nysmitte ligger foran - det er mer smitte en noensinne i Norge i dag, og kan ikke uten videre sammenlignes med noe som har vært "før". 

Når det gjelder alvorlig sykdom - og død (graf fra VG) - så er det grunn til å være forsiktig optimister rundt vaksine, selv om effekten ikke kommer umiddelbart.

image.png.4c48b69a2b2cfa9a856a5814959d0b89.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

17 nye smittede i Drammen:

17 personer bosatt i Drammen kommune har fått påvist coronasmitte i løpet av det siste døgnet. 14 av dem er nærkontakter av tidligere påviste tilfeller, opplyser kommunen.

To har fått påvist coronasmitte ved ankomst til Norge og nå har ukjent smittevei. Seks av smittetilfellene som rapporteres i dag, knyttes til utbruddet ved ortopedisk avdeling på Drammen sykehus.

Ved Drammen helsehus er det påvist smitte hos ytterligere fem pasienter. Fire pasienter og ti ansatte settes i karantene. Her pågår smittesporingen fortsatt.

Prøvene som er tatt av de coronasmittede beboerne ved Fjell bo- og servicesenter, er analysert av Folkehelseinstituttet, og nå foreligger analysesvarene. Analysene viser at det er snakk om en virusvariant som er sett flere steder i Norge. Det foreligger ikke nok kunnskap om denne virusvarianten foreløpig til slå fast at den smitter lettere enn andre virusvarianter.

- Men flere steder har denne virusvarianten vist seg å smitte raskt og at den er vanskelig å få kontroll på. Det er altså ikke enestende for Fjell bo- og servicesenter at virusvarianten har spredt seg til mange og at spredningen har vært utfordrende å få kontroll på, sier smittevernoverlege Einar Sagberg i pressemeldinga.

Tilsvarende situasjon med rask spredning av denne virusvarianten er registrert i Skien, Porsgrunn, Trøndelag og på Ringerike.

Vi har tydeligvis vår egen mutant. Er dette samme type som den berømte pensjonist bussen?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...