Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (5 minutter siden):

Latterlig at du tror tiltakene fører til flere dødsfall. Hadde vi ikke hatt tiltak ville vi hatt 10 000 døde som Sverige. Så mange tar ikke livet sitt. 

Klag her:

 

Latterlig at du ikke ser konskvenser lenger en nesetippen din.

Legg på antall som ikke har fått korrekt rehab, kreftsykdom som ikke er avdekket, div andre sykdommer som ikke er det, hvor stort antall som har fått livskvaliteten sin drastisk nedsatt med mer.

Kanskje om du hadde brukt 20år av livet på bygge noe for så miste alt på 1år så hadde tonen vært annerledes.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Så du trives med dette livet under de inngripende tiltakene vi har ? 

Hvilke av tiltakene vi har mener du personlig er inngripende?

For min egen del så er ingen av tiltakene inngripende i mitt liv nå og hvis det hadde vært det så hadde jeg uansett ikke sidestilt det med å være død. Jeg har forståelse for at tiltakene griper inn i andres liv, men nå ville jeg spesifikt fram til hvordan det påvirker deg personlig, og tilbyr bare litt innsikt i hvordan jeg personlig opplever det nå, så vi liksom er "likt" med utlevering om hverandres liv.

 

Endret av Simen1
Presisering
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hvilke av tiltakene vi har nå mener du personlig er inngripende?

For min egen del så er ingen av tiltakene inngripende i mitt liv, og hvis det hadde vært det så hadde jeg uansett ikke sidestilt det med å være død.

 

For enn del på dette forumet da spesielt i denne tråden med de som er skilt ut så er vel dette old normal ikke ny normal.

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
scuderia skrev (19 minutter siden):

Nesten artig at man kan lese smittegrafene som man kan lese aksjekurser. Kanalen med oppgang ble brutt 12 januar med 712 smittede så vi er nå på vei nedover. 

En vesentlig forskjell er at aksjekursene tilbake i tid er definitive. Corona-statistikken er ikke komplett. FHI adderte i går på tall for uke 52, 53 og 1. Ingen aksjekurser øker etterskuddsvis flere uker tilbake i tid. Det bør du også ha i bakhodet når du tolker ukomplett statistikk til å være en nedgang.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Hvilke av tiltakene vi har nå mener du personlig er inngripende?

For min egen del så er ingen av tiltakene inngripende i mitt liv, og hvis det hadde vært det så hadde jeg uansett ikke sidestilt det med å være død.

Et par for min del: Ikke kunne møtes mer enn x antall stk. Sjenkestopp. Ikke lov å ha konserter/andre arrangemnet. Hjemmekontor. Munnbindpåbud.

Det er greit at vi må ha tiltak, jeg skjønner det, men dette innlegget syns jeg er direkte kvalmt. De aller fleste av oss syns disse tiltakene, som sitat statsministeren er "De mest inngripende i Norge i fredstid noen sinne" er inngripende.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (9 minutter siden):

Legg på antall som ikke har fått korrekt rehab, kreftsykdom som ikke er avdekket, div andre sykdommer som ikke er det, hvor stort antall som har fått livskvaliteten sin drastisk nedsatt med mer.

Enig med Kryptodebunker. Hva tror du skjer om vi mister kontrollen?

Sitat

London hospital trust cancels urgent cancer surgery due to Covid

Barts Health blames pressure of treating largest number of coronavirus patients in NHS

https://www.theguardian.com/society/2021/jan/10/london-hospital-trust-cancels-urgent-cancer-surgery-covid-barts

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (10 minutter siden):

Legg på antall som ikke har fått korrekt rehab, kreftsykdom som ikke er avdekket, div andre sykdommer som ikke er det, hvor stort antall som har fått livskvaliteten sin drastisk nedsatt med mer.

Husk at tiltakene skyldes smittespredning i samfunnet og den frykten det gir. Dropper man tiltakene en periode så øker smitten og man får tiltakene i retur med dobbel styrke og dobbelt så mye frykt. Så kommentaren om å lengre enn nesetippen (kun til tiltakene og ikke hva de skyldes) får du rett i retur.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Husk at tiltakene skyldes smittespredning i samfunnet og den frykten det gir. Dropper man tiltakene en periode så øker smitten og man får tiltakene i retur med dobbel styrke og dobbelt så mye frykt. Så kommentaren om å lengre enn nesetippen (kun til tiltakene og ikke hva de skyldes) får du rett i retur.

Jeg burde vært mer klar , mente om dette fortsetter.

Svarte på bakgrunn av ny mutasjoner osv.

Som eks at vaksiner ikke fungerer og viruset muterer såpass at den/de blir helt ubrukelig.

Klarer jo forstå at sykehus osv går i stå om man slipper opp helt, men det er ikke for evig eller over år om det skjer.De blir sjuke i par uker så tilbake på jobb.

Det vs holde på med dette i flere år.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Sjenkestoppen, spesielt på nasjonal basis syntes jeg er altfor drøy. Ikke fordi jeg må på pub og ta meg den pilsen, men det er allerede kroken på døra for tre utesteder/restauranter i hjembyen min. Dette er steder som har fulgt smittevernsregler, men nå ser seg nødt til å stenge, melde konkurs og da selvfølgelig si opp ansatte. En pub lever ikke av å selge kaffe og cola.

Kan også nevne at denne kommunen har 14(!) registrerte smittetilfeller, spredt utover siden Mars 2020, hvor 8 av dem blei registrert.

 

Lenke til kommentar
Battaman skrev (4 minutter siden):

Et par for min del: Ikke kunne møtes mer enn x antall stk. Sjenkestopp. Ikke lov å ha konserter/andre arrangemnet. Hjemmekontor. Munnbindpåbud.

Det er greit at vi må ha tiltak, jeg skjønner det, men dette innlegget syns jeg er direkte kvalmt. De aller fleste av oss syns disse tiltakene, som sitat statsministeren er "De mest inngripende i Norge i fredstid noen sinne" er inngripende.

Jeg tror du misforstår eller leser litt for fort. Jeg har hatt konsekvenser av tiltakene i vår selv, men som jeg skriver: tiltakene vi har er ikke inngripende i mitt liv. Med de presiseringene håpet jeg at ingen skulle tolke det som en generalisering.

Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Jeg tror du misforstår eller leser litt for fort. Jeg har hatt konsekvenser av tiltakene i vår selv, men som jeg skriver: tiltakene vi har er ikke inngripende i mitt liv. Med de presiseringene håpet jeg at ingen skulle tolke det som en generalisering.

Jeg tolket det ikke som en generalisering, men som en nedsettende kommentar om de som blir påvirket av det, som at de burde klare seg bedre.

Men du mener kanskje at de ekstra tiltakene som kom nå på nyåret ikke har endret livet ditt noe mer enn de vi allerede hadde i desember? For det var i så fall ikke klart.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (2 minutter siden):

Sjenkestoppen, spesielt på nasjonal basis syntes jeg er altfor drøy. Ikke fordi jeg må på pub og ta meg den pilsen, men det er allerede kroken på døra for tre utesteder/restauranter i hjembyen min. Dette er steder som har fulgt smittevernsregler, men nå ser seg nødt til å stenge, melde konkurs og da selvfølgelig si opp ansatte. En pub lever ikke av å selge kaffe og cola.

Kan også nevne at denne kommunen har 14(!) registrerte smittetilfeller, spredt utover siden Mars 2020, hvor 8 av dem blei registrert.

Jeg skjønner det virker urettferdig, spesielt i kommuner med lavt smittetrykk og lite villsmitte. Men det å gjøre sjenkestoppen nasjonal i stedet for målrettet til de kommunene med høyt smittetrykk unngår man nettopp at folk fra kommuner med høyt smittetrykk valfarter til kommuner med lavt smittetrykk for å dra på pub. Dette verner i praksis om de kommunene som har lavt smittetrykk. Så jeg har altså forståelse for at sjenkestoppen ble gjort nasjonal. Det sagt så er selvsagt dette tiltaket en avveining opp mot den forventede effekten på smittespredning, dødsfall, long covid og den pressede situasjonen i helsevesenet. Det kunne og burde vært i orden for utelivsbransjen, men regjeringa snublet i gjennomføringa da de ikke ga god nok økonomisk kompensasjon og heller kalte det for "dugnad". Jeg mener altså tiltaket var helt greit, men manglende kompensasjon er problemet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Simen1 said:

En vesentlig forskjell er at aksjekursene tilbake i tid er definitive. Corona-statistikken er ikke komplett. FHI adderte i går på tall for uke 52, 53 og 1. Ingen aksjekurser øker etterskuddsvis flere uker tilbake i tid. Det bør du også ha i bakhodet når du tolker ukomplett statistikk til å være en nedgang.

Og masse flere forskjeller. Uansett interessant at man kan definere kanaler i smitte grafen og at de faktisk ser ut til å stemme. Men ville ikke baser politikk eller tiltak på en slik analyse :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

https://www.nrk.no/trondelag/importsmitte_-koronasmitte-fra-utlandet-bekymrer-i-norge-1.15325399

Av de 141 registrert smittede i Trondheim den siste uken, er 18 blitt smittet i utlandet.

– Hvem er de som kommer utenfra?

– Det er arbeidsinnvandrere, studenter, folk som har vært og besøkt familie i jula og nordmenn som har vært utenlands på ordinær tur, sier Garåsen.

 

Livet fortsetter som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Battaman skrev (7 minutter siden):

Jeg tolket det ikke som en generalisering, men som en nedsettende kommentar om de som blir påvirket av det, som at de burde klare seg bedre.

Men du mener kanskje at de ekstra tiltakene som kom nå på nyåret ikke har endret livet ditt noe mer enn de vi allerede hadde i desember? For det var i så fall ikke klart.

Greit, jeg får gå tilbake og endre litt på formuleringen så det ikke virker nedsettende. Det var ikke meningen.

Nei, det var ikke det jeg mente. Jeg mente at samtlige tiltak, både de fra desember og de nye, ikke virker inngripende i mitt liv nå. Jeg vet jeg er heldig som kan leve nesten helt som normalt. Ingen jobbmessige konsekvenser og ikke noen store sosiale konsekvenser da jeg heller møter folk utendørs enn inne. Butikkrundene har både fordeler og ulemper. Litt ulempe med maske og spriting, men ikke nok til at jeg vil kalle det inngripende. Fordelen er at jeg handler sjeldnere og dermed bruker mindre av fritida på handling og sannsynligvis sparer en del på å slippe å utsettes for fristevarer og unødvendige kjøp. Kollektivtrafikk bruker jeg ikke og selv i normalår så gidder jeg sjeldent å dra på pub/byen så det kan jeg heller ikke kalle noe inngripende for min del. DaniNichi kan altså ikke regne med meg i regnestykket over "tapt livstid". Og selv om jeg hadde opplevd nåværende tiltak som inngripende, som jeg gjorde i vår, så ville jeg ikke sidestilt det med å være død. I fare for å virke hoven i gjen så håper og tror jeg at ingen i Norge opplever tiltakene som så inngripende at de ville sidestilt det med døden. Poenget er igjen at jeg er grunnleggende uenig i regnestykket over "tapte leveår".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis dagens tilltak ikke påverkar dig alls eller bara lite tror jag du är heldig. 

Det som påverker mig är hjemmekontor och att en del av mina och barnens aktiveter är inställda. Ingen katastrof men inte heller så stor forskjel fra i vår (iallafall efter barnen begynte på skolen igen).

Har dock mycket hellre det här livet än for eksempel i Sverige där mycket skulle vara likt men risken för smitte är mycket större och folket i sjukvården sliter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, fredrik2 said:

Hvis dagens tilltak ikke påverkar dig alls eller bara lite tror jag du är heldig. 

Det som påverker mig är hjemmekontor och att en del av mina och barnens aktiveter är inställda. Ingen katastrof men inte heller så stor forskjel fra i vår (iallafall efter barnen begynte på skolen igen).

Har dock mycket hellre det här livet än for eksempel i Sverige där mycket skulle vara likt men risken för smitte är mycket större och folket i sjukvården sliter.

Dette er et interessant poeng - hvis man ikke gjør noe, eller har løsere tiltak, så kan livskvaliteten faktisk ende opp med å bli verre. Det gir ikke mening å sammenligne med pre-Covid, for man kan ikke komme dit. Viruset blir ikke magisk borte, selv om man skulle ønske det. Man kan ikke stikke hodet i sanden og ønske det vekk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...