Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til over lengre tid nå at det ikke ser ut til at Frank Bakke-Jensen er i stand til å ta selvkritikk på noe. Det liker jeg dårlig. Selvkritikk bør utøves når den er fortjent også i stillinger der man tradisjonelt er opplært til at standhaftighet er viktig for å få gjennom det man vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
43 minutes ago, DårligNavn said:

Fordi at? Begrunn gjerne spådommene dine. Slike innlegg som dette bidrar jo ikke til noe som helst. 

1 Vi har en muligens to mer smittsom/e varianter eller fler?

2 Folk gir f i smitteværn

3 Folk klarer ikke holde seg hjemme

4 De fleste land rundt oss sliter som f...

5 Vi har ukjente smittekilder.

For og nevne noen.

 

Noen årsaker til at du tenker vi ikke kommer oppi ca 1000 feks?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (1 time siden):

Fordi at? Begrunn gjerne spådommene dine. Slike innlegg som dette bidrar jo ikke til noe som helst. 

Fordi det er uunngåelig. Mutant varianten fra UK er allerede spredd i Norge. FHI lhenger som vanlig etter. Vi vil få over 1000 smittede en dag denne uken. 

Sitat

Langt mindre enn Danmark

Vår nabo i sør har et omfattende overvåkingsprogram. Der sekvenserer de nå over 5000 prøver i uken og er i ferd med å øke ytterligere. 2,9 prosent av disse prøvene viser seg nå å inneholde det sterkt muterte viruset.

 

Andelen har økt betraktelig i de siste fem ukene. Varianten kan bli dominerende i Danmark i neste måned.

 

Her i Norge har vi sekvensert i underkant av hundre virus i uken. Bare en andel av disse har vært tilfeldige prøver. Sekvensering brukes også blant annet målrettet i etterforskning av utbrudd.

– Vi skal nå doble antallet virusprøver vi sekvenserer, opplyser Line Vold.

– Bedre å vite

En av lederne innen sekvensseringsfeltet i Norge, professor Eivind Hovig ved Universitetet i Oslo, er ikke imponert over letenivået i Folkehelseinstituttet.

– Vi kan nok sekvensere betraktelig mer enn det vi gjør nå. Det er bedre å vite mer enn å vite mindre, sier Hovig.

Han mener det er mer enn nok kapasitet tilgjengelig i både akademiske institusjoner og i private bedrifter.

– Det er snakk om kostnader, og hvilke kostnader vi er villige til å legge inn i det. Å skalere opp sekvenseringen er ikke vanskelig å få til, mener Hovig.

https://www.nrk.no/norge/intensiverer-jakten-pa-mutantviruset-1.15324067

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
xitimes864 skrev (6 minutter siden):

Vet noen når de kommer til å klargjøre nye regler og rammer for korona? Jeg tenker å være hjemme litt lengre dersom de viderefører den digitale undervisningen for høgskole og universitet.

Takk på forhånd!

Avgjørelsen kommer på tirsdag. Men Høie varslet at de ville gi hint i løpet av helga. Jeg kan nesten 100% garantere at høyskole og universitet blir hel digitalt hele våren. Smitten er størst blant 20-29 åringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

For di det er uunngåelig. Mutant varianten fra UK er allerede spredd i Norge. FHI lhenger som vanlig etter. Vi vil få over 1000 smittede en dag denne uken. 

FHI hevder alle grener av mutanten i Norge er avskjært. Jeg vil anta at det stemmer og at vi for øyeblikket har kontroll på det. Men jeg tror også at det vil komme større utbrudd av det her i landet de kommende månedene.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

FHI hevder alle grener av mutanten i Norge er avskjært. Jeg vil anta at det stemmer og at vi for øyeblikket har kontroll på det. Men jeg tror også at det vil komme større utbrudd av det her i landet de kommende månedene.

FHI har kun testen en promille av alle koronatestene for mutanten. 

Sitat

Her i Norge har vi sekvensert i underkant av hundre virus i uken. Bare en andel av disse har vært tilfeldige prøver. Sekvensering brukes også blant annet målrettet i etterforskning av utbrudd.

 

– Vi skal nå doble antallet virusprøver vi sekvenserer, opplyser Line Vold.

Dette er hovedsakelig kun folk som oppgir at de kommer fra Storbritannia. Mutanten kommer nå inn fra alle land. Katta er ute av sekken dessverre. Spesielt idiotisk å åpne for direkte fly fra Storbritannia. 

 

 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Subara said:

Jeg har for gammel mobil til å kunne laste ned smittesporingsappen, om det er derfor de er sparsomme med reklamen? Min iPhone 6 lever i beste velgående, bortsett i fra at den ikke er så glad i kulde, så den blir ikke byttet ut med det første.

"Be the change you want to see" -  last ned, da vel!  

image.png.0f314307a9dbb249487a8660efb38a53.pngbe the change

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Stor bekymring for koronasmitten fra utlandet

Trondheim kommune er forbauset over hvor mange som har vært i utlandet den siste tiden. I flere norske byer er det mye importsmitte.

Vet ikke hvor de blir av

Det største problemet til kommunen, er at de ikke har god nok oversikt over hvor det blir av dem som kommer inn til landet. Slik får de i for liten grad sikret at disse tester seg og går i karantene, slik de er pliktet å gjøre.

Garåsen mener vi må få bedre oversikt på nasjonalt nivå over hvem som kommer til landet, og hvor de drar.

Regjeringen har innført obligatorisk testing ved grensepasseringer fra røde land.

Over 36 prosent av smitten i Bergen den siste uken er importsmitte. 50 av 137 registrert med korona er blitt smittet i utlandet.

Den første uken av året, er 13 prosent av de registrert smittede i Oslo bekreftet smittet i utlandet.

https://www.nrk.no/trondelag/importsmitte_-koronasmitte-fra-utlandet-bekymrer-i-norge-1.15325399

Sitat

Bekymret for import av mutert virus: Vil fjerne 24-timersgrense for testing

Norske helsemyndigheter frykter import av mutert koronavirus. Justisminister Monica Mæland vil pålegge alle som kommer til Norge å teste seg umiddelbart.

https://www.nrk.no/norge/bekymret-for-importsmitte_-vil-fjerne-24-timersgrense-for-testing-1.15325640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

FHI hevder alle grener av mutanten i Norge er avskjært. Jeg vil anta at det stemmer og at vi for øyeblikket har kontroll på det. Men jeg tror også at det vil komme større utbrudd av det her i landet de kommende månedene.

Er enig med @Kryptodebunker over her. Det er null sjanse for at vi ikke har spredning av B.1.1.7 i Norge i dag. Siden det vel foreløpig er snakk om ganske lave tall, så vil det nok imidlertid gå noe tid før denne varianten begynner å prege smittetallene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (6 timer siden):

FHI har kun testen en promille av alle koronatestene for mutanten. 

Dette er hovedsakelig kun folk som oppgir at de kommer fra Storbritannia. Mutanten kommer nå inn fra alle land. Katta er ute av sekken dessverre. Spesielt idiotisk å åpne for direkte fly fra Storbritannia. 

 

 

Minner litt om situasjonen i februar då koronaen kom bakvegen frå Italia via Austerrike.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
-PoWa- skrev (8 timer siden):

1 Vi har en muligens to mer smittsom/e varianter eller fler?

2 Folk gir f i smitteværn

3 Folk klarer ikke holde seg hjemme

4 De fleste land rundt oss sliter som f...

5 Vi har ukjente smittekilder.

For og nevne noen.

 

Noen årsaker til at du tenker vi ikke kommer oppi ca 1000 feks?

1. I det store bilde er ingen av variantene særlig utbredt i Norge enda.

2 og 3 går jo for det samme, jeg tror ikke dette har forverret seg siden jul/nyttår, som nå er 2 uker siden.

4. Sammenlignet med andre land så har Norge gått ganske hardt ut mtp hvor få smittede vi har.

5. Ukjente smittekilder har dukket opp siden starten av pandemien, men har fortsatt til gode å se at det tar fullstendig av.

Jeg trodde selv at vi kom til å oppleve en større økning etter helligdagene, men i dag er vi 2 uker inn i 2021 med tall som fortsatt er bra sammenlignet med andre land i Europa.

 

Jeg har ikke sagt at jeg ikke tror vi noen gang kommer til å se 1000, men jeg stiller spørsmål til innleggene her hvor folk «tror det blir 1000 i dag». 

 

 

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, SuperKrokodille said:

Er enig med @Kryptodebunker over her. Det er null sjanse for at vi ikke har spredning av B.1.1.7 i Norge i dag. Siden det vel foreløpig er snakk om ganske lave tall, så vil det nok imidlertid gå noe tid før denne varianten begynner å prege smittetallene.

Jeg tror det er en sjanse vi faktisk har kontroll. Men det ville heller ikke overraske meg om det er spredning.

Dette er egentlig akkurat hva jeg tenkte for 2-3 uker siden også, og jeg tenker vi tydeligvis hadde kontroll på det tidspunktet, ellers ville det nå vært merkbar spredning.

Vi sekvensierer ikke mye, men jeg håper de er strategiske i hva de sekvensierer. F.eks om det er et utbrudd med 50 smittetilfeller i en menighet, så er det ikke slik at man trenger sekvensiere alle sammen. Sekvensierer man en eller to personer i dette utbruddet kan man da stort sett anta at alle de andre smittede har samme variant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

175 NYE SMITTEDE I OSLO - 27 FLERE ENN SNITTET DE SISTE SYV DAGENE

Det er 175 nye registrerte smittetilfeller i Oslo det siste døgnet, ifølge kommunens egen coronastatistikk. Det er 27 flere enn snittet de foregående syv dagene, som er 148.

Tirsdag ble det registrert 199 smittetilfeller i Oslo, mens det forrige onsdag ble registrert 202 smittetilfeller.

Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Rettelse: I en push-melding klokken 07:07 skrev VG at dagens nye smittetall var 27 færre enn ukessnittet på 148. Det er feil. Det riktige er selvsagt at det er 27 mer enn ukessnittet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (37 minutter siden):

1. I det store bilde er ingen av variantene særlig utbredt i Norge enda.

2 og 3 går jo for det samme, jeg tror ikke dette har forverret seg siden jul/nyttår, som nå er 2 uker siden.

4. Sammenlignet med andre land så har Norge gått ganske hardt ut mtp hvor få smittede vi har.

5. Ukjente smittekilder har dukket opp siden starten av pandemien, men har fortsatt til gode å se at det tar fullstendig av.

Jeg trodde selv at vi kom til å oppleve en større økning etter helligdagene, men i dag er vi 2 uker inn i 2021 med tall som fortsatt er bra sammenlignet med andre land i Europa.

 

Jeg har ikke sagt at jeg ikke tror vi noen gang kommer til å se 1000, men jeg stiller spørsmål til innleggene her hvor folk «tror det blir 1000 i dag». 

 

 

 

Nei den 1000 pr dag virker litt som noe tatt ut av lufta. Ja folk ble kanskje skremt med den over 900 en dag like etter nyttår, men det blir mer og mer tydelig at det var et relativt stort etterslep på rapporteringen etter flust med helligdager og lignende. At FHI etterregistrerer dødsfall er helt riktig - det tar ofte en del tid etter det blir omtalt i media til FHI registrerer det. Som oftest er alle de dødsfallene omtalt i media i en eller annen form allerede. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (4 minutter siden):

Lurer på om det blir oppheving av tiltak i helga. Om dette med rødt nivå på alle VGS skoler osv skal fortsette nasjonalt.

Det blir nok ingen stor oppheving, men jeg tror man kan gjøre det opp til kommunene med rødt nivå osv. Fortsatt mange steder i landet med omtrent ingen smitte og da gir ikke rødt nivå helt mening. Dette var nok bare for å være skikkelig føre var for å se om julefeiringa og nyttårsfeiringa gjorde at ting kom ut av kontroll. Det gjorde det ikke. Men det kommer på mandag - og man trenger ikke engang å se pressekonferansen siden tiltakene blir redegjort for i Stortinget på forhånd. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...