Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (44 minutter siden):

De eneste som brukte munnbind der var dørvakta ved inngangen til sykehuset og besøkende ellers ingen ansatte. Personen som tok han i mot var også kraftig forkjølet med typisk vondt i halsen kremting og snufsing. Det samme gjaldt en annen person som satt nålene inne på blodbanken. Ingen brukte munnbind der heller med unntak av en som tappet blod som var meget tungpustet og så ut som han ikke hadde sovet godt siste 3 ukene.

Har man tegn på forkjølelse eller lignende så skal man holde seg i karantene og helst teste seg. Så det der mener jeg er klare brudd på smittevernreglene.

Nå vet jeg ikke noe om de lokale munnbindreglene i Oslo/Lørenskog krever munnbind inne hos blodbanken. Jeg har vært i fire blodbank-lokaler opp gjennom årene og det har alltid vært god plass der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var meddommer i retten i går - her var det krav om munnbind når man gikk til og  fra dommerrommet, men ikke under selve forhandlingene. Der var det satt opp med plexiglass mellom hvert menneske på dommerbenken. Dette i Oslo 

Skulle vært det i dag også, men fikk meg en real runde med magen midt på natta så det å møte opp i dag var ikke aktuelt. Men det var uansett ikke noe problem å melde forfall pga sykdom. Blitt bedre nå da - så ble vel kanskje bare med den natta. Er ikke bare coronavirus som herjer for å si det sånn, mistenker en variant av Noro eller at noe av maten jeg spiste i går ikke var helt bra. Moralen må jo være at uansett hvor flink man er med å vaske og sprite så kan smitte fort snike seg inn. Hadde litt vondt i halsen også - men det gikk bort, lå med åpne vinduer i natt så tror det var noe med lufta. Så nei med det sagt så tror jeg ikke tar meg bryet med å teste meg - når alt kom og gikk nesten like fort. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Var meddommer i retten i går - her var det krav om munnbind når man gikk til og  fra dommerrommet, men ikke under selve forhandlingene. Der var det satt opp med plexiglass mellom hvert menneske på dommerbenken. Dette i Oslo 

Skulle vært det i dag også, men fikk meg en real runde med magen midt på natta så det å møte opp i dag var ikke aktuelt. Men det var uansett ikke noe problem å melde forfall pga sykdom. Blitt bedre nå da - så ble vel kanskje bare med den natta. Er ikke bare coronavirus som herjer for å si det sånn, mistenker en variant av Noro eller at noe av maten jeg spiste i går ikke var helt bra. Moralen må jo være at uansett hvor flink man er med å vaske og sprite så kan smitte fort snike seg inn. Hadde litt vondt i halsen også - men det gikk bort, lå med åpne vinduer i natt så tror det var noe med lufta. Så nei med det sagt så tror jeg ikke tar meg bryet med å teste meg - når alt kom og gikk nesten like fort. 

Test deg latsabb. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Test deg latsabb. 

Tja når alt av symptomer kom og gikk nesten like raskt så er det neppe noen indikasjoner på at det har vært coronavirus i  bildet. Om dette ikke gikk bort så ville jeg selvsagt gjort det. Nå er jeg bare trøtt og sliten etter å ha vært våken halve natta. Så blir nok å legge seg tidlig. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (16 minutter siden):

Var meddommer i retten i går - her var det krav om munnbind når man gikk til og  fra dommerrommet, men ikke under selve forhandlingene. Der var det satt opp med plexiglass mellom hvert menneske på dommerbenken. Dette i Oslo 

Skulle vært det i dag også, men fikk meg en real runde med magen midt på natta så det å møte opp i dag var ikke aktuelt. Men det var uansett ikke noe problem å melde forfall pga sykdom. Blitt bedre nå da - så ble vel kanskje bare med den natta. Er ikke bare coronavirus som herjer for å si det sånn, mistenker en variant av Noro eller at noe av maten jeg spiste i går ikke var helt bra. Moralen må jo være at uansett hvor flink man er med å vaske og sprite så kan smitte fort snike seg inn. Hadde litt vondt i halsen også - men det gikk bort, lå med åpne vinduer i natt så tror det var noe med lufta. Så nei med det sagt så tror jeg ikke tar meg bryet med å teste meg - når alt kom og gikk nesten like fort. 

Mente jeg så en tweet eller noe en av de siste dagene fra en norsk lege som var interessert i pasienter med korona og magesymptomer. FInner den ikke igjen nå, men fem sekunder med google gir i alle fall en del resultater på korona og magesmerter, diaré osv.  For eksempel:

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/04/01/195665485/covid-19-magesmerter-kan-vaere-forste-symptom

https://tidsskriftet.no/2020/03/kort-kasuistikk/covid-19-med-akutte-magesmerter-som-debutsymptom

God bedring!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 minutter siden):

Angående portforbud, så tror jeg de bør stenge flyplasser og grensen en stund før de tar fram portforbud, ellers tror jeg de mister folket fullstendig. Ut i fra det som kom fra Trondheim kommune, så virker det som om folk begynner (?) å gi fullstedig f når det gjelder utenlandsreiser.  

De burde jo egentlig bare sitte lista på de som har en kritisk innreisegrunn til Norge og norske statsborgere (som vel etter grunnloven ikke kan nektes innreise). Flyplassene kan ikke stenge av den grunn at dette er kritisk beredskap

Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (5 minutter siden):

Mente jeg så en tweet eller noe en av de siste dagene fra en norsk lege som var interessert i pasienter med korona og magesymptomer. FInner den ikke igjen nå, men fem sekunder med google gir i alle fall en del resultater på korona og magesmerter, diaré osv.  For eksempel:

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/04/01/195665485/covid-19-magesmerter-kan-vaere-forste-symptom

https://tidsskriftet.no/2020/03/kort-kasuistikk/covid-19-med-akutte-magesmerter-som-debutsymptom

God bedring!

Ja jeg er klar over det - men alt ser ut til å ha blitt borte nå. Revurderer selvsagt om det skulle starte igjen. I såfall har jeg en teststajson få minutters gange fra meg. Har målt tempen og ingen feber heller (ikke tatt noe medisiner) . 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
3 hours ago, 0laf said:


Man trenger ikke være "ekspert" for å forstå at smittespredningen reduseres når folk må holde seg hjemme.

Et virus som smitter ved menneskelig kontakt, vil få problemer med å spre seg når menneskelig kontakt reduseres.
Det aller beste verktøyet for å redusere slik kontakt, er å tvinge folk til å holde seg hjemme, altså portforbud.

Det er allerede mulig å innskrenke forsamlingsfriheten, noe som i høyeste grad er gjort. Jeg syns forslaget om å gjøre det ulovlig å jogge midt på natta, når det ikke er noen andre ute, ikke virker helt i tråd med formålet. 

Jeg forstår selvsagt at man ønsker å hindre folk fra å møtes, ha fest på natta eller whatnot.

Nå skal jeg prøve å være litt vanskelig her: Forslaget at det gjelder fra klokka X til Y, dette er foreslått nattestid. Dvs at alle som må ut må gjøre det mellom klokka Y og X, rådene er at man skal prøve å velge tidspunkt når det ikke er mange ute i samme ærend. Hvis det blir ulovlig å gå tur på natta vil flere måtte ta turene sine på dagtid med alle andre. 

Folk som vil på fest kan gjøre det på dagtid, eller man kan gå til venner mens det fortsatt er lovlig og ha fest hele natta og ikke få lov å gå hjem før på morgen. 

Det sier seg selv at det ikke er bevegelse som skaper smitte, men forsamling, med mindre man innfører døgnkontinuerlig portforbud så vil alle som vil møtes klare å møtes og ha smittefester.

Jeg var med på at det var lurt å utrede portforbud, men etter å ha hørt argumentene har jeg ikke sett at det finnes god nok argumentasjon til å innføre et så ekstremt virkemiddel i Norge av smittevernhensyn. 

Endret av Battaman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Battaman skrev (27 minutter siden):

Det er allerede mulig å innskrenke forsamlingsfriheten, noe som i høyeste grad er gjort. Jeg syns forslaget om å gjøre det ulovlig å jogge midt på natta, når det ikke er noen andre ute, ikke virker helt i tråd med formålet. 

Jeg forstår selvsagt at man ønsker å hindre folk fra å møtes, ha fest på natta eller whatnot.

Nå skal jeg prøve å være litt vanskelig her: Forslaget at det gjelder fra klokka X til Y, dette er foreslått nattestid. Dvs at alle som må ut må gjøre det mellom klokka Y og X, rådene er at man skal prøve å velge tidspunkt når det ikke er mange ute i samme ærend. Hvis det blir ulovlig å gå tur på natta vil flere måtte ta turene sone på dagtid med alle andre. 

Folk som vil på fest kan gjøre det på dagtid, eller man kan gå til venner mens det fortsatt er lovlig og ha fest hele natta og ikke få lov å gå hjem før på morgen. 

Det sier seg selv at det ikke er bevegelse som skaper smitte, men forsamling, med mindre man innfører døgnkontinuerlig portforbud så vil alle som vil møtes klare å møtes og ha smittefester.

Jeg var med på at det var lurt å utrede portforbud, men etter å ha hørt argumentene har jeg ikke sett at det finnes god nok argumentasjon til å innføre et så ekstremt virkemiddel i Norge av smittevernhensyn. 

Jeg tror forslaget enten ender opp med å bli skrinlagt i Stortinget eller b kraftig barbert. FrP har allerede sagt nei til å vedta forslaget. Også internt i flere andre partier er det betydelig skepsis. Flere av landets ledene jurister har også hevet stemmen. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Har man tegn på forkjølelse eller lignende så skal man holde seg i karantene og helst teste seg. Så det der mener jeg er klare brudd på smittevernreglene.

Nå vet jeg ikke noe om de lokale munnbindreglene i Oslo/Lørenskog krever munnbind inne hos blodbanken. Jeg har vært i fire blodbank-lokaler opp gjennom årene og det har alltid vært god plass der.

Det var ikke dårlig plass og de overholdt 1 meter regelen mellom stolene med unntak av når de satt nålen og fjernet nålen. Han nenvte det var ca. 9 stykker i samme tapperommet hvorav 4 var personale. Han sendte meg i dag at det var Ahus på Lørenskog.

Han er en av de som holder seg mest mulig hjemme nå og er rimelig klart hvor smitten kom fra om han blir dårlig. 

EDIT:
Og jaggu.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/01/13/195732710/18-ahus-ansatte-og-7-pasienter-har-testet-positivt

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Ja jeg er klar over det - men alt ser ut til å ha blitt borte nå. Revurderer selvsagt om det skulle starte igjen. I såfall har jeg en teststajson få minutters gange fra meg. Har målt tempen og ingen feber heller (ikke tatt noe medisiner) . 

Ingen unnskyldning for å ikke teste deg da. Har du korona kan du reise uten karantene. 

Lenke til kommentar

En litt interessant problemstilling jeg ikke har tenkt på: Har du gjennomgått Covid-19 i senere tid kan du avlegge positiv PCR-test i inntil et halvt år etter du ble frisk. Kriteriet for å kunne slippe inn i Norge er en negativ test ikke eldre enn 72 timer. Det samme praktiseres i andre land for å slippe inn fra Norge.

Resultatet av dette er at en bekjent som har gjennomgått Covid-19 og siden blitt frisk, ikke kunne reise på en yrkesreise til utlandet. 

Lurer på hvor mange av de som kommer til Norge fra dette gjelder. Da spesielt de som har falske papirer.

EU burde kanskje utarbeide en attest som reisende kan ha med seg slik at dette ikke er en problemstilling. I mitt hode tenker jeg at de som er imun er bedre å få hit enn dem som ikke er det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

 

Ingen problem da får man dokumentasjon fra legen sin om gjennomgått korona eller antistoff test. 

Sitat

Krav om attest på negativ koronatest ved innreise til Norge

Utenlandske reisende til Norge må ved innreisen vise dokumentasjon på negativ koronatest, og testen må være tatt innen 72 timer før innreise. 

 

Godkjent testmetode på testen er PCR eller antigen hurtigtest. Attesten skal være på norsk, dansk, svensk, engelsk, fransk eller tysk.

 

Kravet har en del unntak og skal blant annet ikke gjelde for:

 

Norske statsborgere, personer som har oppholdstillatelse i Norge, eller personer i transitt.

Personer som kan dokumentere med godkjent laboratoriemetode, (PCR eller antigen hurtigtest), gjennomgått covid-19 i løpet av de siste seks månedene. Testen må være mer en to uker gammel. 

Barn under 12 år.

Personer som jevnlig kommer til Norge fra Sverige og Finland for å jobbe eller studere. (eget krav for helsepersonell)

Personell i kritiske samfunnsfunksjoner kan unntas når det er nødvendig for å unngå fare for liv og helse.

Se hele listen for unntak av testkravet i covid-19 forskriften.

https://www.helsenorge.no/koronavirus/reise/#regler-ved-innreise-til-norge

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Sitat

Anmelder utested etter musikkbingo

Harstad kommune anmelder utestedet Verftet etter at 18 personer ble smittet etter musikkbingo i romjula.

29. desember 2020 arrangerte utestedet «Verftet» i Harstad en musikkbingo, som er en kombinasjon av musikkquiz og bingo. Rundt 90 gjester deltok på arrangementet.

Det er sterk mistanke om at minst 18 personer ble smittet av covid-19 under arrangementet.

Totalt 57 personer er bekreftet smittet og 312 personer er definert som nærkontakter som følge av smitten på utestedet.

Det er selskapet som står bak, STB Service AS, som nå er anmeldt for mulige brudd på smittevernloven, opplyser kommunen i en pressemelding på sine nettsider onsdag ettermiddag.

Mikrofon gikk fra bord til bord

NRK har også fått opplysninger om at arrangementet skal ha hatt høy partyfaktor, og at det var for mye folk i lokalet til at man holdt enmetersregelen. I tillegg skal en mikrofon ha vært på vandring fra bord til bord. Disse opplysningene har kommunen nå etterforsket.

Kommunen mener at det har skjedd tre brudd på smittevernreglene under arrangementet – det gjelder antallet deltakere, avstandskrav og aktiviteter på arrangementet.

– Det hviler et spesielt ansvar på serveringssteder å følge smitteverntiltakene slik at eventuell videre smitte unngås. Kommunen ser svært alvorlig på de ovenfor nevnte brudd, særlig på grunn av de store konsekvenser dette har fått i ettertid, sier kommunedirektør Hugo Thode Hansen.

Kommuneadvokat Kristian Fredheim mener det er ingen holdepunkter for at det foreligger forsettlige brudd på smittevernreglementet.

– Det er imidlertid flere forhold som med tyngde taler for at arrangøren har utvist en straffbar uaktsomhet under gjennomføringen av arrangementet, sier kommuneadvokat Kristian Fredheim.

Mener de fulgte alle retningslinjene

Medeier i utestedet Verftet, Bengt Markussen, har tidligere uttalt til NRK at de har fulgt alle nasjonale og lokale retningslinjer og smitteverntiltak.

Selskapet SBT Service AS har også tidligere opplyst at de har hatt og har løpende god dialog og samarbeid med Harstad kommune, både i forhold til driften under pandemien og hendelsen 29. desember. De ønsker å få alle faktiske forhold på bordet.

NRK har forsøkt å få en kommentar på anmeldelsen, men selskapet har ennå ikke svart.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/harstad-kommune-anmelder-verftet-etter-musikkbingo-i-romjula-1.15326223

Lenke til kommentar

 Veldig mange som også kjøpte bobil i fjor som nok vil bruke den 2-3 år før de selger den. Samt mange har nok allerede booket bobil, campingvogn og lignende allerede for sommeren. Mange kjøpte også båt.


Midt på sommeren i fjor var det nesten et mareritt å finne et ledig sted å fricampe. Folk brukte gjerne biler for å blokker plasser det fint kunne stått flere.

Min ferie i år blir nok enten i nærmiljøet hvor jeg håper flest mulig drar på camping, båter eller lignende. Evt. finner jeg på noe helt annet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (47 minutter siden):

 Veldig mange som også kjøpte bobil i fjor som nok vil bruke den 2-3 år før de selger den. Samt mange har nok allerede booket bobil, campingvogn og lignende allerede for sommeren. Mange kjøpte også båt.


Midt på sommeren i fjor var det nesten et mareritt å finne et ledig sted å fricampe. Folk brukte gjerne biler for å blokker plasser det fint kunne stått flere.

Min ferie i år blir nok enten i nærmiljøet hvor jeg håper flest mulig drar på camping, båter eller lignende. Evt. finner jeg på noe helt annet.

Jeg var kun i hjembyen i fjor blir nok det i år og. Deilig å bare slappe av i heimen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Leger skeptisk til militærøvelse med over 3000 utenlandske soldater

– Det er vanvittig! Det er en usikker tid vi er i, og det er ingen grunn til at vi skal ta den risikoen, sier kommunelege i Berlevåg.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/leger-skeptisk-til-militaerovelse-med-over-3000-utenlandske-soldater-1.15325044

Helt idiotisk. Militæret er kun noe kamphanene i verden nyter godt av. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...