Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Subara said:

Håper det ikke medfører forsinkelser i vaksineringen for de på 18 - 24 år, og at de heller setter 2. dose intervallet tilbake til 12 uker for de som venter på den. Problemet er jo at mange ikke har fått 1. dose ennå.

Problemet er at vi ikke er out of the woods før alle har fått 2 doser. Sjekk England og delta-varianten 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (13 minutter siden):

For et sjokk. 50% reduksjon i dosene. Gang på gang skjer dette. 

Tviler sterkt på at alle har fått første dose ila august. Kanskje vi snakker medio september. Og så ligger delta-varianten og lurer. 

Det er ikke 50% reduksjon. Det går fra 1.2 millioner ned til 800.000. Vi får i tillegg 190.000 doser Moderna i juli.

FHI sier det sannsynligvis blir en forsinkelse på førstedose på 1-2 uker, altså at alle vil ha fått tilbud ca. ved midten av august.

Så dette er absolutt ingen krise i det hele tatt. Vi mottar til tross for reduksjonen så mange doser at vaksineringen går megaraskt. Et par uker forsinkelse er fortsatt laaaangt bedre enn hva vi trodde skulle bli tempoet for et par måneder siden.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 minutter siden):

Hadde vi kjøpt selv så hadde vi vært ferdig, sånn som Serbia er, et relativt fattig land sammenlignet med Norge.

Serbia er ikke på langt nær ferdig, og det er ikke lenge til vi tar de igjen, fordi det er så mange der som sier nei. De har bare fullvaksinert 31% av befolkningen, til tross for at de har nok doser til å vaksinere alle med fire doser.

EU har allerede gått forbi, mens Serbia har millioner av ubrukte doser på lager. Det er stor vaksineskepsis i Serbia fordi de har kjøpt inn vaksiner som ikke er godkjent i andre land, og folk er blitt skeptiske nettopp på grunn av den litt fishy prosessen.

Jeg tror skepsisen ville vært større også i Norge om vi forsøkte å kjøpe Sputnik V og Sinopharm. I tillegg er mRNA-vaksinene litt bedre. Det er heller ikke sånn at vi bare har kunnet kjøpe masse mRNA-doser, det er en grunn til at ikke flere land har tatt en Israel.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (10 minutter siden):

Problemet er at vi ikke er out of the woods før alle har fått 2 doser. Sjekk England og delta-varianten 

Fullt klar over er den og håper at vaksineringen går så fort unna at nye mutasjoner ikke får fotfeste. Og at folk fortsetter å holde avstand som før en god stund til. Nå er vi mer ute enn før i hvert fall og viruset er ikke så glad i varme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Då försvann optimismen angående vaksineringen igen. Så vi kan varken lita på FHI sina beräkningar eller deras levererings estimat. Er väl snakk om att det kommer 700 000 färre doser av phizer mai-juli då. 

Igår räknande jag lite och det verkade savnas minst 300 000 doser för att alla ska få en dose innan slutet av juli (som jag tror er det som fremdeles stod i deras scenario). 300 000 doser verkade också vara det som vi fick mindre i mai (den ändringen verkade FHI glatt ignorera i deras estimate). 

Så ett snabbt överslag gir att 2-3 uker in i augusti kan alla ha fått sin första dose. För att det ska gälla må man självklart öka intervallet till 12 uker igen. Annars försvinner uker på att vaksinera folk med andra dosen.

Synd att man ikke kan lita på noe som FHI sier om vaksiner. De påstår att leveransene är stabila når de uppenbart ikke är det (eller så har de helt enkelt bara hittat på tal på hur många vaksiner som ska leveras), så och si alle är vaksinerade når de ikke er det (möjligt att ikke FHI har sagt just det), alla i risikogrupperna ska ha fått minst en dose innan skjevfördelningen begynner, scenarior som ligger flera uker efter planen når planen lagas, osv.

Men antar att vi får höra gladnyheter om hur 18 åringar får vaksiner och hur raskt det går i de prioriterade kommunene ett tag framöver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det jag har masat om beskrivs bra med följande figure

image.png.19fe6c1d93bfd28f698877fca335d81e.png

Når jag räknade så satte man 900 000 doser i mai och det var också snakk om att man fått färre doser fra Phizer i mai (husker ikke hur många). Vet att det ikke så att doserna man fått i mai sätts i mai men enligt flera kilder så fick man ikke så många doser i mai som står där.

FHI har alltså inte klarat att ändra information om hur många doser man fick i mai i informationen de gav ut 28 mai och verkar till och med fremdeles räkna med de doserna. Jag får det i alla fall att stämma sån någorlunda då.

400 000 färre doser i juli kommer merkas i den där figuren hvis de gidder uppdatera vaksine scenariot noen gång. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 10.6.2021 den 6.49):

Dette er kanskje litt på siden men greit å spørre andre oppegående mennesker om råd. Når man sitter alene midt i skauen og begynner å bli bra redusert er det ikke alltid så griet å komme til gode konklusjoner. Jeg spør også her fordi nå i dag kan alt bli forvekslet med corona og gjør ting vanskelig.
 

Jeg har oppholdt meg på en hytte ved svenskegrensa en liten stund nå (i norge) og omtrent på lørdag begynte jeg å få det jeg trodde var ganske heftige symptomer på pollen allergi. Men jeg har tatt allergimedisiner en stund nå og det hang ikke helt på greip.

Jeg har også fått første vaksinedose men har brukt munnbind når jeg har vært i matbutikk.

Siden søndag har det blitt gradvis verre og symptomene er:
- Det begynt med hard hodepine og trøtthet. Trodde jeg sov dårlig men det gikk aldri over.
- Ekstrem hodepine og spesielt om morningen (jeg må drikke omtrent 3 liter vann eller mer for å føle meg litt bedre)
- Veldig hovne lymfeknuter i halsen og nå på femte dagen verker de mer enn jeg har opplevd før ved sykdom. Kjennes ut som en kraftig halsbetennelse men jeg har ikke mandler (operert bort).
- Mye trøtt og har problemer med å holde meg våken utover dagene og å sove mer hjelper ikke.
- Veldig redusert almenntilstand, å gå kan være slitsomt, spesielt om morningen.
- Litt verking i ledd, ikke veldig men tydelig øm i store ledd.
- Nå på 6. dagen har det satt seg litt i luftveiene med noe tyngre pust og blir mer andpusten av å gå.
- Litt smerter i brystregionen mot rygg - følelse av stramhet.
- Litt tendenser til diare og generelt urolig mage.


Så kommer det som gjør det litt mer komplisert.
- Fant noe som ligner på et harekadaver bare 10m fra hytta. Man ser at pelsen er nappet av. Vanskelig å si om det er jegere som har leid hytta før meg eller om det er rovdyr som har tatt den. Jeg vet jegere som jakter storvilt leier hytta (gjesteboka). Men siden pelsen er nappet av tipper jeg rovdyr.
- Det er bare skinn,, pelsdotter og noe som ser ut som knuste benrester som ligger igjen.
- Det er mye mygg her og jeg har nok blitt stukket noen hundre ganger. Kan oppleve å få flere hundre mygg inn om jeg ikke sitter med alle vinduer, luker og døra igjen hele tiden.


Jeg er satt opp til å ta andre vaksinedose om ca. 1 uke. Jeg har ikke en fastlege som pleier å ta sykdomstegn på alvor og dermed holdt jeg på å stryke med av en alvorlig infeksjon og 6 ukers sykeleie før jeg fikk hjelp i siste liten for bare noen få år siden.

Etter å ha hatt et par alvorlige infeksjonssykdommer før ønsker jeg å få tatt ting så tidlig som mulig før det går utover organer og den slags men opplever det som vanskelig i Norge.

Ring lege. Om ikke fastlegen tar deg på alvor bør man ta legevakta eller annen privat helsetjeneste 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regnet litt over det, og om jeg kan få Janssen vaksinen neste uke (noe jeg tydeligvis krever en velvillig lege for), så sparer jeg omkring 10-18 uker i forhold til å være fullvaksinert.

Da antar jeg at jeg får første dose mRNA i uke 32, andre dose uke 36-44 og så er det 10 dager før man regnes som fullvaksinert, så da kan jeg være fullvaksinert uke 37-45.

Med Janssen vaksinen satt i uke 24, og så 21 dager før man regnes som fullvaksinert, så ville jeg være fullvaksinert i uke 27.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor myndighetene er så hysteriske i forhold til Janssen vaksinen. Det er kanskje snakk om ett tilfelle VITT per 100.000 doser satt. Altså i teorien kunne jeg ta Janssen vaksinen hver eneste dag i ca 300 år før jeg skal ha opplevd VITT ca en gang. (Sett bort i fra den økte risikoen ved å ta den gjentatte ganger.) Og om jeg skulle oppleve VITT så er det 80% sjanse for å overleve.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er noe irrasjonelt over Janssen-frykten. Om man tenker risikoanalyse, er det rimelig trygt.

https://edition.cnn.com/2021/05/12/health/blood-clots-risk-janssen-vaccine/index.html

"The US Centers for Disease Control and Prevention said Wednesday it has received reports of 28 people who have developed a rare blood clotting syndrome out of 8.7 million given J&J's Janssen coronavirus vaccine. Three of them have died from the condition, known as thrombosis with thrombocytopenia syndrome (TTS)."

Forøvrig var det bare 6 av de 28 som var menn, så det ser ut til at kvinner løper størst risiko.

Statistisk sett hadde én person dødd i Norge om vi ga alle voksne mennesker Janssen-vaksinen.

Men slik er det vel når man gjennom det siste året har gjort null risiko, null sykdom og null død til det eneste akseptable. Vi må vel snart pakke oss inn i bobleplast og holde oss innendørs så vi ikke pådrar oss risiko i hverdagen.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
1 minute ago, Skrekkugle said:

Antar dette ikke blir siste forsinkelse, så Janssen er plutselig ganske fristende. Problemet er at den muligens ikke er så effektiv mot Delta, så vil ikke ta den om jeg da ikke kan få en boost med mRNA asap etterpå.

Om det er behov så vil man ganske sikkert få det. Men det er nok ikke spesielt aktuelt å få en mRNA booster før tidligst omkring oktober/november.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...