Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Betroz skrev (5 minutter siden):

Så...om samfunnet er åpent frem til 15. Januar 2022, så hadde du rett da eller? :p

Min spådom er at alt er tilbake til normalen innen Jul i Norge. At du ikke vil ta et klart standpunkt for å sikre deg selv i en eventuell diskusjon lenger frem i tid for være din sak. Jeg gjør vertfall det, og tar jeg feil så er jeg  villig til å svelge den kamelen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 7.6.2021 den 20.48):

Her i bydelen jeg bor, Grünerløkka som lå ganske langt bak lenge, går det nå så det griner med vaksinering. Her startet man på 45-54-åringer i forrige uke, men det er så ung alderssammensetning her og vaksineringen så effektivt lagt opp at alle i femtiårene nå er mer enn unnagjort - de er allerede helt nede på 46-åringene nå bare i løpet av få dager. Det betyr at den siste uka har Grünerløkka seilt forbi f.eks. Hamar. Det er visstnok system dimensjonert for å sette 4500 doser i uka per vaksinasjonssenter her i bydelen (!).

Dermed er 18-24-åringene like rundt hjørnet her, før de fortsetter med 40-44 etter det og deretter jobber seg ned til oss over 25 år og under 40 år til slutt. Det er satt 23358 doser fordelt på rundt 63.000 innbyggere, hvorav 8000 er fullvaksinert, så man er på det jevne med en del andre kommuner i prosent, men vil gå forbi de som ikke har fått prioritert snart. I min hjemkommune er de faktisk kommet like langt, men der skal 18-24-åringer vaksineres samtidig som 45-54.

Oppdatert tre-fire dager etter: Nå allerede ferdig med alle over 45 (!) og vaksinering av gruppa 18-24 år har startet i bydelen. Tempoet er nå helt enormt, man gjorde altså unna alle mellom 45 og 65 år på litt over ei uke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Oppdatert tre-fire dager etter: Nå allerede ferdig med alle over 45 (!) og vaksinering av gruppa 18-24 år har startet i bydelen. Tempoet er nå helt enormt, man gjorde altså unna alle mellom 45 og 65 år på litt over ei uke. 

Ja, hur får de till det hvis man jämför med resten av landet? Alla kommuner sätter ju de dosene de får.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (15 minutter siden):

https://www.adressa.no/nyhetsstudio/2021/06/10/Kom-med-gladnyhet-om-vaksine-i-formannskapet-24103593.ece

Det var många doser. Lurer på hvis det beror på att Norge ska få väldigt många doser då eller en prioritering av Trondheim. Er 3-4 tusen doser mer än ukene innan.

Då er det kanskje eit håp om at eg kan få meg eit stikk før ferien...

Medan på heimtraktene i indre Sogn ser eg at kompissar som eg gikk på skule saman med alt er vaksinert. Ja ja slik er det å bu i norges tredje største by med høgt smittetrykk (samanlikna med utkantane).

Lenke til kommentar

Fredrikstad kommune har allerede vaksinert 20% av gruppen 18-24 år. Tydeligvis mange i risikogrupper der.
https://www.fredrikstad.kommune.no/tjenester/helseomsorgogvelferd/helsestasjoner/korona/vaksinering/status-for-vaksinering/

De har 77.000 innbyggere. 30.700 har fått vaksine, og 21.500 av disse er allerede fullvaksinerte.

Dette ble sist oppdatert 4. juni, så antagelig er de kommet enda lengre nå.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (19 minutter siden):

Och i resten av landet vaksinerar man risikogrupper och kanske folk på 60...

Jupp, men til gjengjeld har det fungert å prioritere til disse tre bykommunene som hadde høy smitte vedvarende over lang tid, uten aldri å få kontroll. Det var disse byene samt Oslo og Lørenskog som hadde brorparten av sykehusinnleggelsene i landet, men nå er det knapt noen og de totale innleggelsene har sunket drastisk i Norge. Så jeg vil si at den omprioriteringen de gjorde tidlig i vår fungerte til formålet.

1739625076_Skjermbilde2021-06-10kl_15_27_56.thumb.png.fddea9575a06945a710f745467c63fc4.png

376491674_Skjermbilde2021-06-10kl_15_32_48.png.602584e95e8bc19d6eaff14ee6deeefa.png

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Jupp, men til gjengjeld har det fungert å prioritere til disse tre bykommunene som hadde høy smitte vedvarende over lang tid, uten aldri å få kontroll. Det var disse byene samt Oslo og Lørenskog som hadde brorparten av sykehusinnleggelsene i landet, men nå er det knapt noen og de totale innleggelsene har sunket drastisk i Norge. Så jeg vil si at den omprioriteringen de gjorde tidlig i vår fungerte til formålet.

1739625076_Skjermbilde2021-06-10kl_15_27_56.thumb.png.fddea9575a06945a710f745467c63fc4.png

376491674_Skjermbilde2021-06-10kl_15_32_48.png.602584e95e8bc19d6eaff14ee6deeefa.png

Ja, men det kanske ikke er nødvändigt att fortsätta nu? De gick ju också ut och sa att alla i risikogrupperna skulle vara vaksinerade når den nya skjevfördelningen startade. Det stämde ju inte och man borde kanske ha ändrat lite i planerna når man märkte det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Oppdatert kalender fra Oslo.
https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/koronavaksine/

 
Aldersgruppe Når kan du regne med å få SMS? Hvilken periode vaksineres din gruppe?
18-24 år Fra og med 7. juni Mellom 14. og 27 juni
40-44 år Fra og med 14. juni Mellom 21. juni og 4. juli
25-39 år Fra og med 21. juni Mellom 28. juni og 25. juli

Hoho, da får jeg meg et skudd før sommerferien!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...