Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

ok67 skrev (58 minutter siden):

Kanskje Moldeordføraren hadde rett likevel?

 

Dette vil vel neppe reduser missnøya i enkelte kommunar som må gi frå seg vaksinedosar til Oslo

 

Oslo har vært pandemiens episenter. Men Raymond Johansen har flere ganger tilsidesatt faglige råd. Nå får han kritikk for at smitten i Oslo kan ha blitt større og mer langvarig enn nødvendig.

https://www.nrk.no/norge/raymond-johansen-fulgte-ikke-faglige-rad-1.15511896

Dette har jo også nasjonale myndigheter gjort og ved gjentatte anledninger. Oslo er jo Norges eneste storby og det er grundig dokumentert at hele siste bølgen her ble starta av noen importerte tilfeller fra land i Asia gjerne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
42 minutes ago, Evil-Duck said:

Selv tenker jeg dette er mer konsekvensen av en skakk kjørt ruspolitikk enn dugnaden, at de store partiene på venstresiden satt kjepper i hjulene på rusreformen kommer nok neppe til å bedre dette de neste årene.  🙃

Eller...at folk blir mer deprimerte og utsatte for slikt når samfunnet stenges ned.... Jeg har en mor på 71 år som har selv sagt at livet hennes har blitt verre i denne tiden (har ingenting med rus å gjøre). Hun reagerer med å miste matlysten, og ble mer deprimert enn vanlig.

Nå snakker de om enda flere varianter av Covid, så skal vi liksom fortsette med tiltak til 100% av alle mennesker er vaksinerte da eller!? For det skjer ikke, da det er mange som ikke vil la seg vaksinere. Men da har du og andre unnskyldningen klar...eller?

 

Endret av Betroz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er på høy tid å begynne å åpne mer opp. Denne "nye normalen" må ikke få fotfeste. Trygghet er viktig, men frihet er viktigere (mener nå jeg).

Danmark satt et mål om at de skulle åpne alt når alle over 50 år er vaksinert (hvordan går det med dette, forresten?). Norge hadde et mål i mars om 45 år. Men så begynte de å snu om på hele vaksineringsstrategien...

Vi må snart bare akseptere at noen folk blir syke. De fleste klarer seg tross alt fint, særlig de unge. Om man er redd for smitte, får man heller ta ekstra forholdsregler og passe seg.

Det har vært sagt vi må passe på og holde ut "noen uker til" i et halvt år. Når tar det slutt?

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Fibonacci said:

 Det har vært sagt vi må passe på og holde ut "noen uker til" i et halvt år. Når tar det slutt?

Når tillräckligt många är vaksinerade antar jag. Tvivlar på att många sa "noen uker til" i december. Nu däremot är det snakk om en månad eller två. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I løpet av ein to-tre veker har vel forhåpentlegvis alle over 50 år (som vil) fått første stikket. Pluss på 3 veker på det så er dei også tilnærma imune mot Covid19. Dvs i slutten av juli. I slutten av august er vel truleg alle over 18 (som vil ta vaksine) også imune og då bør det meste vere tilbake som før 12 mars 2020.

Lenke til kommentar
Just now, Fibonacci said:

Det er notert til juli/august 😉

Greit det. Tror det kommer gå bra. Detta er i alla fall första gånger som det faktiskt finns en möjlighet att det kommer bli ett slut. Alla "bara noen uker til" tidigare kunde ikke stämma trots att en del trodde det.

Lenke til kommentar

Nedstenging eller ikke nedstenging, en pandemin er ikke noe gøy, det er helt urasjonelt å tro at ingen hadde slitt om vi bare hadde gitt blaffen i smittevern og aldri stengt ned noe, jeg tror lang flere hadde slitt. Jeg har nevnt det før men nevner det igjen, måten psykisk syke har blitt brukt av anti lockdown bevegelsen er til tider forkastelig. Jeg tror at for de fleste som sliter psykisk er det langt viktigere å kunne leve i ett samfunn der en kan gå på butikken og gjøre sine daglige gjøremål å kunne besøke familie uten å frykte smitte eller frykte å smitte andre svakerestilte helsemessig er langt viktigere enn å kunne gå på puben å ta seg en øl. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"noen uker til" har stadig vært brukt stadig for å få ned smittetrykket. Det har fungert, men reglene fortsetter i stor grad likevel.

Det er dog gledelig at mye har åpnet opp i det siste, nå senest med fritak fra karantene ved utenlandsreiser for beskyttede. Den kom ganske overraskende.

Gleder meg til å ha besøk av hvem jeg vil og så mange jeg vil, gå på byen til det stenger kl 02 uten å skrive meg på liste eller kjøpe mat, gå på kulturarrangementer og reise fritt igjen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Fibonacci said:

"noen uker til" har stadig vært brukt stadig for å få ned smittetrykket. Det har fungert, men reglene fortsetter i stor grad likevel.

Beror på hvor man bor. Vi har haft flera perioder på en eller flera uker med hårdare tilltak som alltså har blivit lättade på relativt raskt. I Oslo har det väl varit mer konstant tror jag och det har kanske varit en del "en uke eller två til" som ikke har infriats. Jag hade också väldigt liten tro att nedstängningen rundt Oslo vid det första mutant utbryddet bara skulle gälla en uke eller två som de sa och det hade jag rätt i.

Det jag menade med "en månad eller två till" var att man faktiskt inom den tiden antagligen kan slippe opp väldigt mycket mer än vad man kunnat tidigare och att man kanske till och med kan gå tilbaka till normalen på många sätt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Betroz said:

Nå snakker de om enda flere varianter av Covid, så skal vi liksom fortsette med tiltak til 100% av alle mennesker er vaksinerte da eller!? For det skjer ikke, da det er mange som ikke vil la seg vaksinere. Men da har du og andre unnskyldningen klar...eller?

Vad har du för unskylding hvis det ikke blir noen eller bara noen få tilltak i höst?

(Jag kan ikke garantera att det ikke blir det på grund av ett det finns ett skummelt virus som sirkulerar som fremdeles kan medföra problem.)

Lenke til kommentar

Det er nok ikke lenge før regjeringen fortsetter gjenåpningen nasjonalt med neste trinn. Tror det er like rundt hjørnet nå. Kanskje kan Trondheim og Hammerfest bli med på det. Kristiansand litt verre kanskje.

Oslo ser også ut til å gå videre til sitt neste trinn om maks rundt to uker. Selv om tiltakene isolert sett er strenge fortsatt i Oslo, så føles det skikkelig fritt nå siden vi hadde det veldig, veldig strengt så lenge. Så jeg opplever ikke tiltakene så inngripende lengre her, kontra hvordan det har vært. Jeg liker også at tanken er at når ting nå åpner, så skal det være siste gang. Da er det greit for meg at de er tålmodige.

Men mange er nok veldig ivrige på at det skal bli lov med mer enn 50 personer utendørs på arrangement i Oslo snart. Spesielt med tanke på fotball-EM og storskjermene som er ferdig rigga rundt om kring.

En ting jeg synes regjeringen burde ha åpna nå er breddeidretten. Det er på høy tid at de får dispensasjon fra enmetersregelen under trening og kamp utendørs.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Evil-Duck said:

eg tror at for de fleste som sliter psykisk er det langt viktigere å kunne leve i ett samfunn der en kan gå på butikken og gjøre sine daglige gjøremål å kunne besøke familie uten å frykte smitte eller frykte å smitte andre svakerestilte helsemessig er langt viktigere enn å kunne gå på puben å ta seg en øl. 

Det narrativet om at folk som er imot nedstengning av samfunnet, er dem som savner å ta seg en fest eller øl på puben begynner å bli utbrukt nå. Men den kommer vel til å bli brukt helt til det ikke er flere små bedrifter igjen, og all idrett er lagt ned.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Det er nok ikke lenge før regjeringen fortsetter gjenåpningen nasjonalt med neste trinn. Tror det er like rundt hjørnet nå.

Den har vi hørt lenge nå. Bare litt til...litt til nå. Så sier dem at variant-X av Covid er SÅ mye farligere at 2 doser av vaksinen er ikke nok lenger, og så er det påen igjen til vinteren. Når skal denne gulroten de dingler foran oss miste smaken?

Lenke til kommentar
Betroz skrev (6 minutter siden):

Det narrativet om at folk som er imot nedstengning av samfunnet, er dem som savner å ta seg en fest eller øl på puben begynner å bli utbrukt nå. Men den kommer vel til å bli brukt helt til det ikke er flere små bedrifter igjen, og all idrett er lagt ned.

Det er ikke narrativ jeg spinner på, jeg velger bare å fokusere på store deler av anti lockdownn bevegelsen bruk av psykisk syke mennesker som et argument mot lockdown, så her er det du som putter ord i munnen på meg ikke motsatt. Norge åpner og mer og mer opp nå etterhvert som vaksineringen går fremover, vaksinene viser seg å være effektive mot alle varianter som kommer så jeg er ikke så fryktelig bekymret for at dette kommer til å vare så mye lenger. Med over 90% av befolkningen over 18 som kommer til å ta vaksinen når vi flokkimmunitet som gjør at de om ikke vil eller ikke kan ta vaksinen slipper. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Evil-Duck said:

Med over 90% av befolkningen over 18 som kommer til å ta vaksinen når vi flokkimmunitet som gjør at de om ikke vil eller ikke kan ta vaksinen slipper. 

Ja de sier så. Hva med "Variant-X" som vaksinen ikke biter på, eller er like effektiv mot? Vi kan snakke mer om dette til vinteren igjen ;)

 

Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 minutter siden):

Ja de sier så. Hva med "Variant-X" som vaksinen ikke biter på, eller er like effektiv mot? Vi kan snakke mer om dette til vinteren igjen ;)

 

Da har jeg lagt tin ett bokmerke på dette innlegget å lagt inn en reminder på kalenderen min om å dra dette opp igjen den 1. desember, så får vi se hvem som fikk rett :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Selv tenker jeg dette er mer konsekvensen av en skakk kjørt ruspolitikk enn dugnaden, at de store partiene på venstresiden satt kjepper i hjulene på rusreformen kommer nok neppe til å bedre dette de neste årene.  🙃

Mangel på tilbud aka feilslått tiltak er nok grunnen her at antallet er såpass høyt.

At ruspolitiken er skakk kjørt er ikke noe covid tok med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Evil-Duck said:

Da har jeg lagt tin ett bokmerke på dette innlegget å lagt inn en reminder på kalenderen min om å dra dette opp igjen den 1. desember, så får vi se hvem som fikk rett :)

Så...om samfunnet er åpent frem til 15. Januar 2022, så hadde du rett da eller? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...