Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

7 hours ago, :utakt said:

@Theo343 Jeg har ingen idé om hva dette kan være for noe, men det høres ikke bra ut. Jeg syns du skal komme deg til lege. Ring dem først og avklar ift. rutiner med korona osv, det er ikke sikkert de vil ha deg inn på legekontoret uten videre. Men syns definitivt at noen bør se til deg. 

Først og fremst takk for alle tilbakemeldinger. Jeg tok noen telefonerog har blitt hentet fra hytta og legenkontoret er kontaktet. Igjen takk for gode tilbakemeldinger! Holder oppdatert om hva man finner ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Da var 1 stykk pfizer pumpet inn i venstre arm, og halvtimen på venterommet i etterkant overstått. Greit å få inn litt 5G, magsafe og induksjonslading i armen til ferieturen i sommer :fun:

Dengang jeg var ung var det andre boller. Det var før de la asfalt på apellplassen på madla, sånn at vi kjørte slutto i gjørmen i nystriglede skinnfeller og sandaler. Vaksiner var det lite av, men når de skulle ha inn noe medisin, så tok de en gran som hadde stått siden jul, kvesset den butte enden, og kjørte den i armen. Var nok litt andre tider, men høvdingen hadde bestemt at detta var "the new normal", og alle gjorde det. De som skrek mest dempet fikk en fin stein å gnage på til kvelds, nysanket fra nærmeste tjern av unga. Endel av dem ble borte i tjernet, men pytt sann, det er slikt som skjer. :fun: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
xRun skrev (Akkurat nå):

Dengang jeg var ung var det andre boller. Det var før de la asfalt på apellplassen på madla, sånn at vi kjørte slutto i gjørmen i nystriglede skinnfeller og sandaler. Vaksiner var det lite av, men når de skulle ha inn noe medisin, så tok de en gran som hadde stått siden jul, kvesset den butte enden, og kjørte den i armen. Var nok litt andre tider, men høvdingen hadde bestemt at detta var "the new normal", og alle gjorde det. De som skrek mest dempet fikk en fin stein å gnage på til kvelds, nysanket fra nærmeste tjern av unga. Endel av dem ble borte i tjernet, men pytt sann, det er slikt som skjer. :fun: 

Harde tider før ja. Da jeg var ung hadde døgnet 35 timer og vi bodde nitten unger i ei luftlomme mellom asfalt og pukkmasse under kjørebanen på gamle Trondheimsveien. Vaksinene ble prioritert andre steder, og med 45% omfordeling var det bare de gamle og skralle som rakk å bli et par og tjue år som fikk. Vi andre måtte gamble på immunforsvaret, men det blir til gjengjeld sterkt når alt man får å drikke er kloakk og gammalt piss fra dassene på atomkraftverket et steinkast unna. Verden har jommen kommet langt nå som man får både 5G, magsafe og induksjon med på kjøpet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 timer siden):

Dette er kanskje litt på siden men greit å spørre andre oppegående mennesker om råd. Når man sitter alene midt i skauen og begynner å bli bra redusert er det ikke alltid så griet å komme til gode konklusjoner. Jeg spør også her fordi nå i dag kan alt bli forvekslet med corona og gjør ting vanskelig.
 

Jeg har oppholdt meg på en hytte ved svenskegrensa en liten stund nå (i norge) og omtrent på lørdag begynte jeg å få det jeg trodde var ganske heftige symptomer på pollen allergi. Men jeg har tatt allergimedisiner en stund nå og det hang ikke helt på greip.

Jeg har også fått første vaksinedose men har brukt munnbind når jeg har vært i matbutikk.

Siden søndag har det blitt gradvis verre og symptomene er:
- Det begynt med hard hodepine og trøtthet. Trodde jeg sov dårlig men det gikk aldri over.
- Ekstrem hodepine og spesielt om morningen (jeg må drikke omtrent 3 liter vann eller mer for å føle meg litt bedre)
- Veldig hovne lymfeknuter i halsen og nå på femte dagen verker de mer enn jeg har opplevd før ved sykdom. Kjennes ut som en kraftig halsbetennelse men jeg har ikke mandler (operert bort).
- Mye trøtt og har problemer med å holde meg våken utover dagene og å sove mer hjelper ikke.
- Veldig redusert almenntilstand, å gå kan være slitsomt, spesielt om morningen.
- Litt verking i ledd, ikke veldig men tydelig øm i store ledd.
- Nå på 6. dagen har det satt seg litt i luftveiene med noe tyngre pust og blir mer andpusten av å gå.
- Litt smerter i brystregionen mot rygg - følelse av stramhet.
- Litt tendenser til diare og generelt urolig mage.


Så kommer det som gjør det litt mer komplisert.
- Fant noe som ligner på et harekadaver bare 10m fra hytta. Man ser at pelsen er nappet av. Vanskelig å si om det er jegere som har leid hytta før meg eller om det er rovdyr som har tatt den. Jeg vet jegere som jakter storvilt leier hytta (gjesteboka). Men siden pelsen er nappet av tipper jeg rovdyr.
- Det er bare skinn,, pelsdotter og noe som ser ut som knuste benrester som ligger igjen.
- Det er mye mygg her og jeg har nok blitt stukket noen hundre ganger. Kan oppleve å få flere hundre mygg inn om jeg ikke sitter med alle vinduer, luker og døra igjen hele tiden.


Jeg er satt opp til å ta andre vaksinedose om ca. 1 uke. Jeg har ikke en fastlege som pleier å ta sykdomstegn på alvor og dermed holdt jeg på å stryke med av en alvorlig infeksjon og 6 ukers sykeleie før jeg fikk hjelp i siste liten for bare noen få år siden.

Etter å ha hatt et par alvorlige infeksjonssykdommer før ønsker jeg å få tatt ting så tidlig som mulig før det går utover organer og den slags men opplever det som vanskelig i Norge.

 

:utakt skrev (7 timer siden):

@Theo343 Tenkte på det du skrev om kadaveret og eventuelle myggstikk. Har du hørt om harepest? 

https://nhi.no/livsstil/reise/harepest-tularemi/

Kanskje greit å få sjekket ut. 

Dersom dette er utanfor allfarveg kan vel kanskje drikkevatnet vere eit vel så stort problem?

Sitat

Her smiler Cecilie (47) etter å ha sløkt tørsten i bekken – tre veker seinare var ho utslått

fred-AcBekken.JPG?chk=526EDE
Cecilie Bergseng Kinde (47) er glad og nøgd ved bekken som ho nettopp har drukke av ved Balbergkampen. Knapt to veker seinare er ho nede for telling med harepest. Truleg blei Bergseng Kinde smitta frå bekken. Foto: Privat
03.09.19 14:10
Artikkelen er over 1 år gammel
Åpne deleknapper for artikkelen

Cecilie Bergseng Kinde (47) drakk så vidt frå bekken ved Balbergkampen i Lillehammer. Tre veker seinare fekk ho lungebetennelse, smerter i ledda og byllar og blemmer fleire stader på kroppen.

 For abonnentar
LANDET RUNDT

[Gudbrandsdølen Dagningen] Cecilie Bergseng Kinde er eit friluftsmenneske og mykje ute på tur. I slutten av juli var ho, mannen og den 15 år gamle dottera på tur til toppen av Balbergkampen i Lillehammer. Vel til topps fann dei ein bekk like ved, der ho skylte ansiktet og så vidt tok nokre slurkar vatn.

To veker etterpå fekk ho aukande forkjøling som etter ei knapp veke gjekk over til lungebetennelse. Etter kvart begynte det å komme sår og blemmer på kroppen og Cecilie var heilt utslått.

CRP-analysen som er ein målemetode for betennelsesnivå i kroppen, viste at Cecilie hadde ein senking på over 100. Til samanlikning ligg lungebetennelse og influensa som regel mellom 10 og 50. For eit friskt menneske skal CRP-verdien ligge under fem.

Sjeldan tilfelle

– Legen min stussa på kva dette kunne vere og rådførte seg meg kollegaer som heller ikkje var sikre på kva dette var.
Prøver som blei tatt og analysert gav svaret. Eg hadde fått harepest, seier Cecilie Bergseng Kinde som bur på Brøttum.

– Eg blei sett på Dicloxacillin som er den einaste medisinen mot harepest. Det blei ein hard kur for meg og eg opplevde biverknader som dobbeltsyn, kvalme og blei frykteleg trøtt. Eg kunne sove 14 timar i eitt strekk.

Ho følte seg skikkeleg slått ut då sjukdommen var på sitt verste.

– Blant anna fekk eg ein skikkeleg verkebyll som oppstod av ingenting på ein finger. Den måtte punkterast for å få ut all betennelsen, fortel Bergseng Kinde som sjølv er utdanna sjukepleiar.

Kan ta månader å bli frisk

31. august var Bergseng Kinde ferdig med medisinkuren, men ho er langt frå frisk. Framleis er ho sjukemeldt. Ho blir veldig fort sliten og søv mykje.

– Legen min har fortalt meg at det kan ta fleire månader før eg er tilbake til mitt gamle eg.

Som friluftsmenneske og utdanna sjukepleiar har Bergseng Kinde alltid gjort vurderingar av vasskvaliteten dersom ho drikk frå kjelder i naturen. – Er det rennande vatn? – Ser det blankt og friskt ut? – Korleis er botnen og omgjevnadane der det renn?

Bakteriane kan vere flyktige og det er ikkje nødvendigvis slik at heile bekken er infisert. Det er også forskjellar på kor sensitive personar er for mottak av bakteriar og virus.

– Ein vekker

– Det blei ein vekkar at eg blei sjuk. Både mannen min og dottera drakk frå same bekken, men ingen av dei blei råka. Sjølv var ikkje harepest i mine tankar då eg drakk. Men eg har jo fått høyre at det er funne mange døde harar i områda rundt Lillehammer og nedover mot Hedmark, seier Cecilie Bergseng Kinde.

 

fred-ACecilie.JPG?chk=05421D
Foto: Arnfinn Skinlo

– Teoretisk sett kan eg også ha blitt smitta på Strynefjellet, der eg og familien var tre-fire dagar før for Balberg-turen. Men ut frå førekomsten av døde harar, trur eg det skjedde då eg var på tur i Lillehammer.

Ho oppfordrar andre som er på tur til å legge vekt på om det er forhold som kan spele inn på kvaliteten på drikkevatnet.

– Har det vore lemenår eller du høyrer at det er harepest i området så ta med drikkevatn som du er trygg på.

Kommuneoverlegens råd

Kommuneoverlege i Lillehammer, Morten Bergkåsa, seier han har fått nokon meldingar frå hyttefolk i distriktet som har funne døde harar på eigedommen og lurer på kva dei skal gjere.

– Grav ned dyret og ta minst mogleg i det. Må du ta på det med hendene, så ver nøye med handvasken etterpå, seier Bergkåsa og viser til råda frå Folkehelseinstituttet når det gjeld harepest.

 

 

Slik unngår du å bli smitta av harepest

  • Ikkje bruk drikkevasskjelder i naturen dersom du er i eit område med mykje smågnagarar slik som mus og lemen.
  • Unngå kontakt med sjuke eller døde harar, mus og lemen.
  • Unngå å bli sleika av hundar og katter som nyleg har vore i kontakt med døde eller sjuke dyr, og som derfor kan ha bakterien i munnhola.
  • Ikkje fei opp muselort på hytta. Støvet kan ha dei smitteberande bakteriane. Bruk heller ein fuktig klut for å unngå at støv blir virvla opp. Bruk gummihanskar.
  • I verste fall kan du bli smitta via insektstikk. Unngå det ved å bruke langerma plagg, bukser og insektmiddel.

 

https://www.firda.no/her-smiler-cecilie-47-etter-a-ha-slokt-torsten-i-bekken-tre-veker-seinare-var-ho-utslatt/s/5-15-869287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 timer siden):

Eller...at folk blir mer deprimerte og utsatte for slikt når samfunnet stenges ned.... Jeg har en mor på 71 år som har selv sagt at livet hennes har blitt verre i denne tiden (har ingenting med rus å gjøre). Hun reagerer med å miste matlysten, og ble mer deprimert enn vanlig.

Nå snakker de om enda flere varianter av Covid, så skal vi liksom fortsette med tiltak til 100% av alle mennesker er vaksinerte da eller!? For det skjer ikke, da det er mange som ikke vil la seg vaksinere. Men da har du og andre unnskyldningen klar...eller?

 

Nei, så snart det er nok vaksiner til alle har folk eit val. Då blir det folk sitt eige problem om dei ikkje vil vaksinere seg, slik som for influensa, stivkrampe, tuberkulose osv. Når 90% av folk over ein viss alder samt i andre risikogrupper tek vaksina utgjer heller ikkje nokre få smitta nokon trussel mot kapasiteten på sjukehusa.

Det einaste som kan snu opp ned på dette er dersom det kjem nye mutasjonar som vaksinene har dårleg eller ingen effekt mot.

Lenke til kommentar

Også eg har fått mitt fyrste stikk i dag (risikogruppe 7). I følgje heimesida til kommunen skal alle i risikogruppene no ha fått tilbod, og dei tilbyr no vaksiner til gruppe 8 ned til 60 år. Eg tykkjer at det virkar som at vaksineringa no skyt fart over alt, trass i skeivfordelinga.

Ho som sette vaksinen nemnte at ein kunne få biverknader som vondt i armen, hovudverk og slappheit/influensafølelse. Nokre får det, andre merkar ingen ting. Av den grunn blir høgrehendte tilrådd å få vaksina i venstre skulder. Eg kjente knapt stikket, og det pleier å gjere meir vondt å ta ein vanleg blodprøve. Etterpå måtte ein sitje 20 minuttar, og så kunne ein gå. No er det gått snart 3 timar, og eg har så langt ikkje merka nokon ting til evt. biverknader. Dette er ein dag eg har gledd meg til, og det skal bli godt å kunne ta bussen eller å reise til Førde og handle utan å tenkje på korona. Kanskje blir det ein tur til Bergen også seinare i sommar dersom eg får tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (16 minutter siden):

Også eg har fått mitt fyrste stikk i dag (risikogruppe 7). I følgje heimesida til kommunen skal alle i risikogruppene no ha fått tilbod, og dei tilbyr no vaksiner til gruppe 8 ned til 60 år. Eg tykkjer at det virkar som at vaksineringa no skyt fart over alt, trass i skeivfordelinga.

Ho som sette vaksinen nemnte at ein kunne få biverknader som vondt i armen, hovudverk og slappheit/influensafølelse. Nokre får det, andre merkar ingen ting. Av den grunn blir høgrehendte tilrådd å få vaksina i venstre skulder. Eg kjente knapt stikket, og det pleier å gjere meir vondt å ta ein vanleg blodprøve. Etterpå måtte ein sitje 20 minuttar, og så kunne ein gå. No er det gått snart 3 timar, og eg har så langt ikkje merka nokon ting til evt. biverknader. Dette er ein dag eg har gledd meg til, og det skal bli godt å kunne ta bussen eller å reise til Førde og handle utan å tenkje på korona. Kanskje blir det ein tur til Bergen også seinare i sommar dersom eg får tid.

Gratulerer  :fun: Var mange unge på venterommet når jeg satt halvtimen å ventet etter vaksinestikket så virker som de kjører på for fult med yngre i risikogruppene nå vertfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Gratulerer  :fun: Var mange unge på venterommet når jeg satt halvtimen å ventet etter vaksinestikket så virker som de kjører på for fult med yngre i risikogruppene nå vertfall. 

Yngre i risiko, samt stikk nr.2 på endel unge helsepersonell, og unge sommervikarer innen helse og omsorg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Da var 1 stykk pfizer pumpet inn i venstre arm, og halvtimen på venterommet i etterkant overstått. Greit å få inn litt 5G, magsafe og induksjonslading i armen til ferieturen i sommer :fun:

Godt å høre at den nye verdensordenen kan spore deg og at du nå kan smitte videre i henhold til wuhan lab sine prosedyrer om å smitte så mange som mulig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det ligger an til at Pfizer-leveransen til Norge i juli vil bli på 800.000, bekrefter Pfizer i Norge til VG.

Det får konsekvenser for vaksinasjonsprogrammet, opplyser FHI til VG.

Leveransen er 400.000 færre vaksinedoser enn det som ligger til grunn for FHIs scenarioer – totalt hadde de beregnet at de ville få 1,2 millioner doser i juli.

– Det er sterkt beklagelig at vi får en forsinkelse. Samtidig håper vi at Pfizer vil kompensere for dette og vil fortsette å levere i henhold til avtalene og at vi kommer i havn uten at det får altfor negative konsekvenser for når folk får vaksinen, sier sjefen for vaksinasjonsprogrammet, Geir Bukholm til VG.

Helv****, da blir det neppe vaksinedose på meg før august iallfall.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jBoQnn/daarlig-vaksine-nytt-for-norge-pfizer-leverer-faerre-doser-i-juli

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (18 minutter siden):

Noen som vet hvordan de egentlig velger ut når de begynner på aldersgruppen 25-39 år? 

Begynner de på 25 år og 39 år samtidig, og jobber seg inn mot midten? Det betyr isåfall at vi som er i i alderen 30-33 år mest trolig vil få aller sist?

Har forstått det sånn at de begynner med de eldste og jobber seg nedover slik som i de eldre gruppene, men er ikke helt sikker. 

Når det gjelder 18-24 tror jeg man tar 18-åringene først, og så går nedover fra 24 her i Oslo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Fnugle said:

Noen som vet hvordan de egentlig velger ut når de begynner på aldersgruppen 25-39 år? 

Begynner de på 25 år og 39 år samtidig, og jobber seg inn mot midten? Det betyr isåfall at vi som er i i alderen 30-33 år mest trolig vil få aller sist?

Noen jeg kjenner som er inni politikken sier de skal gå etter årstall, men at de ikke har bestemt seg for om de starter med de yngste eller eldste enda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra VG:

Sitat

Det er foreløpig uklart hvorfor leveringene er mindre i juli enn antatt, men Pfizer i Norge bekrefter til VG at det ikke dreier seg om problemer med produksjonen.

Så hvorfor får vi færre doser? Hva var opprinnelig plan i Juni før "bonus"-dosene vi fikk? Har noen ikke vært ærlige med vilkårene for de 2 mill ekstradosene vi skulle motta? Vil veldig gjerne vite grunnen her når det ikke dreier seg om produksjonsproblemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...