Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Pateia201 skrev (8 minutter siden):

Hvorfor det? Hvorfor er det plutselig greit for de vaksinerte å reise fritt? De kan jo fortsatt smitte oss som ikke er vaksinert?

All empirisk data vi så lang har på dette sier at sjansen for asymptomatisk smitte etter en er fullvaksinert er nesten ikke tilstedeværende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Pateia201 said:

Hvorfor er ikke dette en god prioritering? Frykten for importsmitte har jo vert stor under hele pandemien. Ja, jeg mener så absolutt at arbeidsreisende burde prioriteres når frykten for nye mutanter er så stor.

Mener du virkelig at det er viktigere å få folk over svenskegrensen for en billig handel fremfor arbeidsreisende som egentlig ikke har noen valg?

Her snakker du ut av rævva. Det er ingen som får vaksine for at de skal handle i sverige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pateia201 said:

Etter lange perioder med strenge restriksjoner, hovedsaklig for å beskytte de utsatte så har altså mange av oss blitt kastet bakerst i køen. Og nå kan de som var utsatt reise akkurat slik de vil, samtidig så er vi uvaksinerte igjen med dritten. Dette har endt med å gå hardere utover oss enn noen andre, elendig system

Haredere utover på hvilken måte? Kan du komme med noe konkret siden du har innsyn i andres situasjon?

Lenke til kommentar

 

2 hours ago, Pateia201 said:

Helt idiot! Jeg er arbeidsreisende som har vert over hele verden i løpet av pandemien, det er ikke snakk om noe prioritering av vaksine og samtidig kan folk reise til Sverige for å handle billig tobakk og alkohol. Jeg gidder ikke forholde meg til noe som helst lengre, håpløs håndtering.

 

18 minutes ago, Pateia201 said:

Hvorfor det? Hvorfor er det plutselig greit for de vaksinerte å reise fritt? De kan jo fortsatt smitte oss som ikke er vaksinert?

Så du har reist over hele verden under hele pandemien uvaksinert og er i mot at folk som er vaksinert skal kunne reise? Hva slags jobb har du som er så viktig at du har måttet reise så mye uvaksinert?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn egentlig burde det vært 2 vaksinelister, en gratis og en som man kan betale for å få, spesielt nå som man kan reise.

Men for at det ikke skal være bare for rikinger, så setter man prisen til 10% av månedsinntekt.
Har man ujevn inntekt så er det bare å ta snitt over 3 år.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 minutter siden):

Sånn egentlig burde det vært 2 vaksinelister, en gratis og en som man kan betale for å få, spesielt nå som man kan reise.

Men for at det ikke skal være bare for rikinger, så setter man prisen til 10% av månedsinntekt.
Har man ujevn inntekt så er det bare å ta snitt over 3 år.

Eller så får man vaksine når man får det, og er takknemlig for hvor priviligerte vi har vært i Norge.

Eneste grunnene for at dette er en "hot topic" er misunnelse og et sterkt ønske om å få reise på ferie til utlandet. 

Eneste jeg leser er "buhuu han fikk men ikke jeg" . Såså lille venn, alle skal få

Man kan alltids diskutere prioriteringene, men den sutrete tonen folk kommer med, der de skal grave etter grunn for at de burde prioriteres er skammelig

 

*Edit: ikke myntet på deg spesifikt, men den generelle tonen i diverse kommentarfelt

Endret av mandodiao
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjipt, kommunen min har lagt ut oppdatert vaksinekalender nå, og nå ligger det an til at de siste i min aldersgruppe får første vaksinestikk så sent som i i slutten av september.  

Og om jeg da får rett i mine mistanker, og de begynner på 25 år og 39 år samtidig og jobber seg nedover og disse aldersgruppene, så betyr de siste i aller høyeste grad meg siden jeg fyller 31 år.

Ferdigvaksinert i oktober da kanskje?

Tidligere når jeg sjekket kalenderen for min kommune så lå det an til at de siste ville få vaksine i midten/slutten av august. Hele prosessen kan ha blitt forskyvd så mye som en måned med de forsinkende vaksinedosene.

Endret av Fnugle
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (15 minutter siden):

Kjipt, kommunen min har lagt ut oppdatert vaksinekalender nå, og nå ligger det an til at de siste i min aldersgruppe får første vaksinestikk så sent som i i slutten av september.  

Jaja... du får nå en vaksinekalender å forholde deg til. I Stavanger opplyser de bare om hvem de vaksinerer nå. Vedr. alt annet så står det "oppstart avhengig av vaksineleveranser" uten noen som helst antydning til når. 

Med tanke på kalenderen du sikter til, så antar jeg at FHI har sendt ut estimater på antall doser som sendes den enkelte kommune flere uker mer enn hva som vises på VG. Det var vel også snakk om i media at kommunene skulle få en slik oversikt for å kunne planlegge sommeren. Vel, denne planen holdes hemmelig i Stavanger. Og Aftenbladet er for dum og tafatt til å skrive noe om det.

Og btw, hva slags måte er dette å skrive antall doser for neste uke (det er slå lang horisont Stavanger gir): 

UKE 24: 5598 Pfizer-doser kommer til Stavanger denne uken. De skal gå til dose 1. I tillegg kommer 2412 doser som går til dose 2. Totalt får Stavanger altså 8010 doser denne uken. 

Et normalt menneske ville skrevet:
Uke 24: 8010 Pfizer-doser kommer til Stavanger denne uken. 5598 av dosene skal gå til dose en, og 2412 doser skal gå til dose 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Fnugle said:

Kjipt, kommunen min har lagt ut oppdatert vaksinekalender nå, og nå ligger det an til at de siste i min aldersgruppe får første vaksinestikk så sent som i i slutten av september.  

Tvivlar på att det kommer ta så lång tid. Verkar dock ikke som att kommunene får så mycket detaljerad information de heller och de baserar sina scenarior på vad de får nu. Trondheim är neutralt och ska enligt prognosen vara ferdiga i mitten av augusti.  

Men självklart möjligt med längre forsinkelser hvis vi får 800 000 phizer doser också i augusti och september då andre dosene antagligen kommer i veien för första doser. 

FHI skulle väl komma med en mer detaljerad plan till kommunene denna uken har jag för mig men fördelade doser har ikke ens uppdateras. 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Vet ikke hvorfor jeg ble så jævlig provosert av denne artiklen

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/i-kveld-blir-det-fest/73895331

 

37 og 39, vaksinert mest sannsynlig risikogruppen, så nå kan dem dra handle 200 flasker med pepsi Max.

Godt a..

 

 

 

Media er jo ute etter slike saker for å fyre opp folk. Er jo bare å se tilbake tidligere i uka når de nærmest kjørte direktesendinger av de første friske 18 åringene i Oslo som fikk vaksine, med påfølgende intervju om hvor mye de gledet seg til å reise å kose seg etter ett skikkelig kjipt år der de hadde følt seg glemt. 😅 Best å bare ikke la seg provosere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (17 minutter siden):

så nå kan dem dra handle 200 flasker med pepsi Max.

Viss de koster 15 kroner stykk så har de handlet for 3000, som er grensen for hva du kan handle i Sverige på en dagstur.
Men det er vel per person, så de har nok handlet mer, siden de er 2.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Fnugle said:

Kjipt, kommunen min har lagt ut oppdatert vaksinekalender nå, og nå ligger det an til at de siste i min aldersgruppe får første vaksinestikk så sent som i i slutten av september.  

Og om jeg da får rett i mine mistanker, og de begynner på 25 år og 39 år samtidig og jobber seg nedover og disse aldersgruppene, så betyr de siste i aller høyeste grad meg siden jeg fyller 31 år.

Ferdigvaksinert i oktober da kanskje?

Tidligere når jeg sjekket kalenderen for min kommune så lå det an til at de siste ville få vaksine i midten/slutten av august. Hele prosessen kan ha blitt forskyvd så mye som en måned med de forsinkende vaksinedosene.

Blir nok senere enn september dessverre. Dette er garantert ikke siste forsinkelsen. 

Med 12 uker mellom doser snakker vi ferdig vaksinert mot jul 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Media er jo ute etter slike saker for å fyre opp folk. Er jo bare å se tilbake tidligere i uka når de nærmest kjørte direktesendinger av de første friske 18 åringene i Oslo som fikk vaksine, med påfølgende intervju om hvor mye de gledet seg til å reise å kose seg etter ett skikkelig kjipt år der de hadde følt seg glemt. 😅 Best å bare ikke la seg provosere.

De klarte fyre meg opp.

Men jeg skal ikke snakke nedsettende om andre og andres valg i livet orker bare ikke og er for mange av de spesielt i Norge, men når jeg vet skatten min går til sykdommene slike pådrar seg så føler jeg veldig for å fyre løs skal være ærlig der.

Friske 18åringer kan jo ikke noe for at de blir prioritert, er jo vingle Petter klubben som står bak det, og de 18åringene jeg leste om var jo selv ganske forundret over avgjørelsen selv.

 

Theo343 skrev (1 time siden):

Forundrer meg ikke om det bildet er flere år gammelt for å fyre opp trolls.

Eneste trollene her er de som kaster bort helsen sin på bekostning av skattebetalere sine penger.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Kanskje det blir privilegier for vaksinerte internt i Norge allikevel? Helsedirektoratet og FHI er uenige. FHI mener at det må alltid tilbys kompensatorisk testing, mens Helsedirektoratet er uenig i dette.

https://www.nrk.no/norge/fhi-og-helsedirektoratet-uenige-om-koronasertifikat-1.15532796

Forøvrig er deler av artikkelen hvor de intervjuer Anne Marie på 81 som har sagt nei til vaksinen svada. De skulle heller ha intervjuet en på 35 som er sist i køen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
43 minutes ago, DaniNichi said:

Men jeg skal ikke snakke nedsettende om andre og andres valg i livet orker bare og er for mange av de spesielt i Norge, men når jeg vet skatten min går til sykdommene slike pådrar seg så føler jeg veldig for å fyre løs skal være ærlig der.

Hva med:
Råkjørere
Dyreplagere/dyremislighold
Svart arbeid
Narkotika
Rus
Smuglere
NAV-ere (som egentlig er i stand til å jobbe)
Røykere
Alkoholikere
Folk som snylter på skatten
Foreldre som roter seg inn i barnevernet
Kriminelle
Voldtektspersoner
Utenlands-bander som kommer for å stjele seg rike

Samfunnet er proppfullt av personer som på en eller annen måte koster fellesskapet mer enn snittet. Noen er mer selvforskyldt enn andre. Du vet ikke hvorfor personene på bildet har nedsatt helse, om det er selvforskyldt, eller om de faktisk koster samfunnet så mye mer. Det er bare noe du antok basert på et bilde/ en video. 

Endret av Thor.
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...