Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Quakecry skrev (1 time siden):

Synd for han kompisen, men vi kan ikke la noen tilfeller her og der kontrollere samfunnet. De aller, aller fleste havner ikke på sykehus. Vi må godta at det skjer med noen. 

Må vi eigentleg det når det berre er kort tid att før alle som vil har fått vaksiner? Har ein halde ut sidan mars 2020 bør ein kunne halde ut litt til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke heller hvorfor Aavitsland och FHI är så positiva som de är. Kunde ha väntat lite till i alla fall.

Jag är mitt inne i ett utbrudd i byen och har haft ett lokalt utbrudd på skolen. 

Är i alla fall inte väldigt mycket som tyder på att det bara är att öppna opp allt nu utan problem och hvorfor då gå ut med att det är över? Skjevfördelning av vaksiner kommer också göra att vaksinations graden kommer ändrar markant nästa månaderna.

Nu tror jag att det ser mycket bättre ut än tidigare och tror det kommer gå bra men många har flera gånger redan trott att pandemin har varit över men så har det kommit mer smitte och nya mutationer och bra mycket mer problem än vad många trott.

Ganske sikker på at dette ikke er FHI sitt standpunkt generelt sett. Erfaring fra tidligere er at enkeltpersoner går ut og uttaler seg, mens andre i FHI må gå ut og korrigere i ettertid på at dette ikke er det FHI sitt standpunkt. 

Jeg har en mistanke om at Aavitsland ofte skriver og tenker som en privatperson på Twitter, og ikke tenker over at det er vanskelig å skille mellom hans personlige tanker og meninger og som en representant for FHI. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, torbjornen said:

Må vi eigentleg det når det berre er kort tid att før alle som vil har fått vaksiner? Har ein halde ut sidan mars 2020 bør ein kunne halde ut litt til.

De som har størst risiko for å havne på sykehus er vaksinert. Det finnes noen få unntak derimot, i tillegg er de som ikke er vaksinert enda for det aller meste de som ikke ville havnet på sykehus uansett. Så ja, det burde vi. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

De to øverste tweetsa på min Twitter-feed i dag. Kontraster.

 

Livet er ikke rettferdig og person kan ha andre co faktorer som de ikke vet om.

Men ja covid er på ingen måte influensa skjønner ikke hvorfor det skal tas opp, døde jo flere unge mennesker av influensa 19/20 sesongen enn av covid i Norge til nå.

99++% Slipper både død og sykehus av covid-19👍Selv om mye av denne tråden gir et inntrykk av at man enten dør eller får long covid om man blir smittet.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 timer siden):

Jeg er enig i at ting ser veldig lyst ut nå og at det er på god vei til å få fullstendig kontroll, men om jeg ikke husker feil, så har vel Aavitsland avblåst pandemien for tidlig flere ganger tidligere? Jeg merker at jeg ikke har helt tiltro når noe kommer fra han. Han har vel også fått en del kritikk for sine uttalelser tidligere fra egne kollegaer, blant anna Camilla Stoltenberg?

Jeg mener også han og Nakstad bruker å ha litt ulike standpunkt her og har vært litt i "tottene" på hverandre tidligere. Aavitsland er veldig optimistisk, Nakstad har en tendens til å være litt mer tilbakeholden, men jeg mener det er på en bra måte. "Nå ser det ut til å gå rett vei, men vi må fortsatt passe på så vi ikke lar det komme ut av kontroll". Nakstad har ofte mange viktige poeng, det er lurt å ikke ta seieren på forskudd, for da risikerer man at det kommer ut av kontroll.

Problemet når Aavitsland proklamerer sånne ting, så får det veldig stort oppslag i media, og han uttrykker seg kraftig. Å si at pandemien er over er ganske drøy ting å si og som kan få store konsekvenser i folks atferd. Fra viruseksperten sitt ståsted så er det sikkert sant at det man kaller for pandemi i  Norge er over, men det betyr ikke nødvendigvis at man har kontroll over alle utbrudd og at det ikke kan føre til sykehusinnleggelser hos friske unge folk. Slike uttalelser med folk i maktposisjoner kan derimot føre til at folk tolker det så bokstavelig at de tenker at nå er det fritt frem til å leve det normale liv og ingen restriksjoner, og dermed så kan konsekvensen bli at man får større oppbluss igjen. 

Vi er fortsatt et langt stykke fra å leve normalt, og for mange gjenstår det fortsatt å få første vaksinestikk og bli fullvaksinert, selv om det virkelig har skutt fart nå. 

Hele organisasjonen vår praktiserer fortsatt hjemmekontor ut juni og det blir nok først tilbake på kontoret etter ferien (når de fleste forhåpentligvis har fått første vaksinestikk), så det er fremdeles mange tiltak som opprettholdes. Dermed har man ikke sett effekten av frislipp enda.

Streiken i skolen er forøvrig avblåst nå, og fra neste uke så regner jeg med at mange skal tilbake på skolen. Mange skoler har vært stengt, så vi har nok muligens fått en heldig bieffekt av streiken ved at man har unngått mye smittespredning på skole. Jeg tror vi er kommet over kneika her og, og det er vel bare 3-4 uker igjen før det er sommerferie, så det skal godt gjøres å få større utbrudd frå skole, men vi må være forberedt på at det nå oppstår ferske utbrudd på skolen som kan spre seg i lokalsamfunnet, før det er skolefri.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jBR6LL/nakstad-pandemien-er-dessverre-ikke-helt-over-ennaa

Ikke lange tiden før Nakstad er ute og "korrigerer" Aavitsland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, DaniNichi said:

Livet er ikke rettferdig og person kan ha andre co faktorer som de ikke vet om.

Men ja covid er på ingen måte influensa skjønner ikke hvorfor det skal tas opp, døde jo flere unge mennesker av influensa 19/20 sesongen enn av covid i Norge til nå.

99++% Slipper både død og sykehus av covid-19👍Selv om mye av denne tråden gir et inntrykk av at man enten dør eller får long covid om man blir smittet.

 

Du kan ikke sammenligne influensa i et samfunn uten tiltak med covid i et samfunn med strenge tiltak. 

Innleggelsesraten er mer enn 1% for de aller fleste aldersgrupper

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jBR6LL/nakstad-pandemien-er-dessverre-ikke-helt-over-ennaa

Ikke lange tiden før Nakstad er ute og "korrigerer" Aavitsland.

Å tro dette er over også for Norge når man har så lite vaksinedekning i andre land er litt spesielt..Selv om jeg deler optimistiske synet til Aavitsland så synes jeg det er noe unødvendig gå ut på en slik måte som han gjorde.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (7 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne influensa i et samfunn uten tiltak med covid i et samfunn med strenge tiltak. 

Innleggelsesraten er mer enn 1% for de aller fleste aldersgrupper

Vi har hatt ekstremt mange mellom 0 til 30år som er smittet og ganske få dødsfall, så jo på noe måte kan man sette det sammen i statistisk måte selv om man har hatt tiltak.

Men kan regne på hva antall FHI mente fikk influensa i sesongen 2019/20 i alderen 0 til 30år for så regne ut dødsfall.

Covid har tiltak først og fremst vært fordi man skal beskytte de eldre og syke, samt ikke overbelaste sykehusene.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

FHI er tydeligvis ikke heeelt fornøyd med Aavitsland uttalelser på Twitter og på nettsiden siden de går ut på med en fellesuttalelse på en søndag for å presisere at pandemien ikke er over i Norge. 

Som før virker det som Aavitsland går ut solo.

Har vel blitt en litt hektisk søndag for kommunikasjonsansvarlig i FHI tenker jeg for å få ryddet opp i rotet. Jeg regner med at Aavitsland blir innkalt på teppet ang. dette og bedt om å slutte å uttale på det som virker på vegne av FHI. Uheldig og rotete når enkeltpersoner som jobber for FHI kommer med den type uttalelser som får store medieoppslag (og virker ikke som det er første gangen heller). Når det blir slik frem og tilbake og mikset kommunikasjon så mister folk tillitt til FHI og de er ikke tent med slik dobbeltkommunikasjon.

Aavitsland burde minst få en skriftlig advarsel nå. 

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde dette bare vært en helt alminnelig arbeidstaker i privat firma så er jeg ganske sikker på at vedkommende hadde fått fyken nå. Spent på om det får noen konsekvenser, men har lite tro annet enn en advarsel. Bare tenk på hva ekstrakostnad det blir av å rydde opp i rotet hans. De som egentlig skulle ha fri i dag, men måtte kaste seg rundt på en søndag for å rydde opp i rotet, og som må skrive overtid for noe som er helt latterlig unødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Hadde dette bare vært en helt alminnelig arbeidstaker i privat firma så er jeg ganske sikker på at vedkommende hadde fått fyken nå. Spent på om det får noen konsekvenser, men har lite tro annet enn en advarsel. Bare tenk på hva ekstrakostnad det blir av å rydde opp i rotet hans. De som egentlig skulle ha fri i dag, men måtte kaste seg rundt på en søndag for å rydde opp i rotet, og som må skrive overtid for noe som er helt latterlig unødvendig.

Så så. En del av norges suksesshistorie i håndteringen av korona er at folks meninger får komme frem. Det gir befolkningen trygghet om at avgjørelser blir tatt på bredt grunnlag og at man får dempet konspirasjonssuget. Det er usunt om norske myndigheter skulle fremstått som helt unisone i sine tanker. Såkalte eksperter har forskjellige meninger og de bør de få lov til å ytre. Selv om man er høyt oppe i systemet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (36 minutter siden):

[...] men ikke vil gå ut med offentlig i frykt for at folk skal gi fullstendig slipp på alt av smittevern.

Kanskje litt som i UK, med bekymring for at folk skal miste tålmodigheten, og snakker lite (noe, men lite) om at smittetallene ser ut til å være i økning igjen pga. Delta, og vurderer å utsette neste trinn av åpningen.

 

 

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen nye registrerte smittede i Bergen
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2459731-11184

Sitat

For første gang siden 25. august i fjor er det ikke registrert nye koronasmittede i Bergen. 696 personer testet seg i kommunen lørdag.

Bergen kommune opplyser at det ikke er registrert noen nye smittetilfeller i byen det siste døgnet. Det har ikke skjedd siden 25. august i fjor.


Fjerde dag på rad uten smitte i Moss
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2459798-11184

Sitat

Det er ikke registrert nye smittede i Moss det siste døgnet. Dette er fjerde dag på rad det ikke er registrert smitte i kommunen.

Totalt denne uka er det kun bekreftet ett nytt koronatilfelle i Moss, skriver Moss Avis.


Én person koronasmittet i Haugesund
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2459450-11184

Sitat

Kun én person er registrert koronasmittet i Haugesund det siste døgnet. 44 personer testet seg i kommunen lørdag.

Denne uken ble det registrert i alt fire tilfeller av covid-19-smitte i kommunen, skriver Haugesunds Avis. Til sammen 494 personer testet seg i Haugesund denne uken.


To nye smittede i Drammen
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2459450-11184

Sitat

To personer i Drammen kommune har fått påvist koronasmitte i løpet av det siste døgnet. Begge er nærkontakter av tidligere påviste tilfeller.

Bare to ganger er det rapportert om lavere tall i Drammen etter den tredje smittebølgen, opplyser Drammen kommune.

Det er også første gang på tre måneder, altså før den tredje smittebølgen i begynnelsen av mars, at Drammen kommune har fire dager på rad med færre enn ti rapporterte smittetilfeller.

 

Spoiler

Happy Big Lebowski GIF

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Frå NRK:

18:16

Kritisk til FHI-overleges uttalelse

Kommunedirektør Morten Wolden i Trondheim er svært kritisk til at FHI-overlege Preben Aavitsland søndag formiddag nærmest erklærte pandemien som over. – Med slike oppslag blir det vanskelig å opprettholde sterke budskap lokalt, sier Wolden. – Pandemien er ikke over, sier han. Trondheim opplever for tiden et større smitteutbrudd, og Wolden frykter at slike uttalelser vil føre til ytterligere smittespredning fordi folk senker skuldrene mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...