Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Her i bydelen jeg bor, Grünerløkka som lå ganske langt bak lenge, går det nå så det griner med vaksinering. Her startet man på 45-54-åringer i forrige uke, men det er så ung alderssammensetning her og vaksineringen så effektivt lagt opp at alle i femtiårene nå er mer enn unnagjort - de er allerede helt nede på 46-åringene nå bare i løpet av få dager. Det betyr at den siste uka har Grünerløkka seilt forbi f.eks. Hamar. Det er visstnok system dimensjonert for å sette 4500 doser i uka per vaksinasjonssenter her i bydelen (!).

Dermed er 18-24-åringene like rundt hjørnet her, før de fortsetter med 40-44 etter det og deretter jobber seg ned til oss over 25 år og under 40 år til slutt. Det er satt 23358 doser fordelt på rundt 63.000 innbyggere, hvorav 8000 er fullvaksinert, så man er på det jevne med en del andre kommuner i prosent, men vil gå forbi de som ikke har fått prioritert snart. I min hjemkommune er de faktisk kommet like langt, men der skal 18-24-åringer vaksineres samtidig som 45-54.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Her i bydelen jeg bor, Grünerløkka som lå ganske langt bak lenge, går det nå så det griner med vaksinering. Her startet man på 45-54-åringer i forrige uke, men det er så ung alderssammensetning her og vaksineringen så effektivt lagt opp at alle i femtiårene nå er mer enn unnagjort - de er allerede helt nede på 46-åringene nå bare i løpet av få dager.

Så vidt jeg har forstått så skal man bli ferdig med minst en dose til alle risikogrupper samt alle ned til 45 år i alle bydeler før noen får begynne med 18-24 i Oslo. Dermed er det en stor vridning av vaksiner når som man nærmer seg dette målet.

Se f.eks her:

Sitat

Førstkommende uke (uke 23) leveres vaksinedosene ujevnt slik at alle bydeler i Oslo blir ferdig med en dose for gruppe 8-9, før vi vaksinerer videre i gruppe 10.

 

Endret av nirolo
Lenke til kommentar
nirolo skrev (3 minutter siden):

Så vidt jeg har forstått så skal man bli ferdig med minst en dose til alle risikogrupper samt alle ned til 45 år i alle bydeler før noen får begynne med 18-24 i Oslo. Dermed er det en stor vridning av vaksiner når som man nærmer seg dette målet.

Se f.eks her:

De begynner med 18-24 i Bjerke i morgen.

https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2461547-11184

Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d
4 hours ago, Morromann said:

Nåja, husk at vaksinene bare virker 90%. Det betyr at vi alle har en 10% sjanse for likevel å få corona så konklusjonen blir at vi likevel må fortsette å ha lockdowns i uoverskuelig fremtid for alltid. Better safe than sorry.;)

Det er hvis man blir utsatt for smitte, og det blir man etter en stund ikke hvis de aller fleste vaksinerer seg. Hvis man bruker det hypotetiske tallet på 90% reduksjon i smittefare så betyr det at viruset i en uvaksinert befolkning må ha en R-verdi på over 10 for å fortsette å spre seg etter at alle er vaksinert.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Lenke til kommentar

At smittetallene går ned i sommer var vel som forventet, siden det er sesongbasert og det var lite smitte også i fjor sommer.

Spørsmålet er hva som skjer når høsten kommer. Forhåpentligvis har vaksineringen skutt fart, så det ikke blir store utbrudd igjen.

Uansett bør vi åpne det meste i løpet av høsten, for vi kan ikke fortsette på denne måten lenger. Vi må bare akseptere at viruset kommer til å eksistere der ute. Så får heller de som er livredde selv etter vaksinering isolere seg hjemme til evig tid. Jeg har i alle fall ikke tenkt å gjøre det. Dugnaden er over.

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (6 minutter siden):

Uansett bør vi åpne det meste i løpet av høsten, for vi kan ikke fortsette på denne måten lenger. Vi må bare akseptere at viruset kommer til å eksistere der ute. Så får heller de som er livredde selv etter vaksinering isolere seg hjemme til evig tid. Jeg har i alle fall ikke tenkt å gjøre det. Dugnaden er over.

Heldigvis opererer ikke FHI og myndighetene ut fra redsel (hadde tatt seg ut!), men fra modeller og ekspertise som avgjør hvorvidt tiltak er helt nødvendig for å begrense smitte. Så blir det nødvendig til høsten, ja da blir det nødvendig til høsten. Jeg tror og håper det ikke blir sånn at helsevesenet trues igjen, men viktig at de planlegger for og er klar over at det er en bitteliten mulighet for at det kan skje dersom det blir "mutert jul" som FHI kalte det.

Denne grafen er deilig:

E3RqxfBXoAcSCxP?format=jpg&name=large

Sjekk positivitetsraten, som er på rundt 1.2% nå og fallende. Den har gått ganske raskt ned i det siste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorvidt tiltak er nødvendige, er dog vel så mye et filosofisk, etisk og politisk spørsmål.

For hva er egentlig målet nå? Det er ganske diffust.

I starten av pandemien, var det å "flatten the curve" og hindre at helsevesenet ble overbelastet.

Så ble det å verne eldre og de i risikogruppene.

Nå er visst målet å hindre at ungdommer får long covid.

For det dør så å si ingen lenger. De som stod for nesten alle dødsfall har fått vaksine. Og bare 60 er innlagt på sykehus. Det er en bagatell i det store bildet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (6 minutter siden):

At smittetallene går ned i sommer var vel som forventet, siden det er sesongbasert og det var lite smitte også i fjor sommer.

Spørsmålet er hva som skjer når høsten kommer. Forhåpentligvis har vaksineringen skutt fart, så det ikke blir store utbrudd igjen.

Uansett bør vi åpne det meste i løpet av høsten, for vi kan ikke fortsette på denne måten lenger. Vi må bare akseptere at viruset kommer til å eksistere der ute. Så får heller de som er livredde selv etter vaksinering isolere seg hjemme til evig tid. Jeg har i alle fall ikke tenkt å gjøre det. Dugnaden er over.

100% enig. Dugnaden er over for mitt vedkommende også. Jeg har fått dose en for litt over en uke siden. Om to uker er jeg inne i tredje uken og de HAR SAGT at etter tre uker er man godt vaksinert; påstander om at "nye varianter" ikke biter på det funker ikke på meg; de har sagt det og på et punkt må man si at nok er nok. Om to uker vil det knapt eksistere noen alvorlig syke å smitte uansett og det var de vi utganspunktet hadde dugnad for uansett. Jeg har fulgt reglene til punkt og prikke og brukte munnbind før det ble påbudt - i soslidaritet med de som risiskerer å bli alvorlig syk og dø! Men de er nå fullvaksinerte. Jeg kommer ikke til å fortsette av hensyn til firske 30-åringer som er livredde for long covid. Om munnbindpåbudet er opphevet i kommunen min om to uker SÅ SKAL DET AV MITT FJES! Jeg kommer utelukkende til å følge regler som har jurdisiske konsekvener og konsekvent ignorere absolutt alt som bare er "anbefalinger".

Helt enig at de som er livredde får velge å ha sin egen lockdown hjemme hos seg selv for alltid men det er frekt å kreve at resten av samfunnet skal stenge ned FOR DEM! Spesielt hvis man er en ung person uten noen underliggende sykdom uansett. Det er veldig veldig lite sympatisk og jeg kommer ikke løfte en finger for å vise noe spesialhensyn til dem. Hvis de er livredde for at folk skal komme for nært dem på butikken får de gå på butikken på et tidspunkt det er lite folk som rett etter åpningstid eller rett før stengetid.

Jeg tror det var du som skrev at vanskelige kolleger bør få muligheten til å ha permanent hjemmekontor og om det er mulighet for det så er jeg 100% enig. Det vil ikke være noe yggelig for kolleger å ha en hysterisk smitteversnfanatiker hos seg. Gjelder ikke bare de forresten, det er mange vanskelige kolleger man bør kunne tilby permanent hjemmekontor. Og nå har man jo etablert gode rutiner på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (7 minutter siden):

Hvorvidt tiltak er nødvendige, er dog vel så mye et filosofisk, etisk og politisk spørsmål.

For hva er egentlig målet nå? Det er ganske diffust.

I starten av pandemien, var det å "flatten the curve" og hindre at helsevesenet ble overbelastet.

Så ble det å verne eldre og de i risikogruppene.

Nå er visst målet å hindre at ungdommer får long covid.

For det dør så å si ingen lenger. Og bare 60 er innlagt på sykehus. Det er en bagatell i det store bildet.

Dersom man vil ha lockdowns i all evighet, og det mistenker jeg at det faktisk er en del som vil så kan "long covid" brukes som et argument i det uendelige. Samt argument om at vaksinen "bare" virker 90% og at det er 10% av befolkningen som vil nekte å vaksinere seg.

Pratet om tredje bølge i UK er hysteri blåst fullstendig ut av proposjoner. De aller fleste som er smittet er unge uvaksinerte, velgid få legges inn og veldig veldig få dør og sykehusene er alt annet enn overbelastende. 21.juni bør gå som planlagt og om de ikke gjør det leker de med ilden. Folk er utålmodige og mer enn tålelig lei nå. Om de forsetter med mer lockdowns etter 21.juni kommer man til å se massedemonstrasjoner og en sivil ulydighet man ikke har sett maken til siden storsterikene på 70-tallet. Og denne gangen kan man ikke dra "granny killer"-kortet som Matt Hanckok har demonisert ungommens som. Granny er nå fullvaksinert så DEN går ikke lenger.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Hvorvidt tiltak er nødvendige, er dog vel så mye et filosofisk, etisk og politisk spørsmål.

For hva er egentlig målet nå? Det er ganske diffust.

I starten av pandemien, var det å "flatten the curve" og hindre at helsevesenet ble overbelastet.

Så ble det å verne eldre og de i risikogruppene.

Nå er visst målet å hindre at ungdommer får long covid.

For det dør så å si ingen lenger. Og bare 60 er innlagt på sykehus. Det er en bagatell i det store bildet.

I starten av pandemien var målet zero covid, å utrydde sykdommen i norge, når en innså at det ikke var mulig ble det til å flate ut kurven for å redde helsevesenet og verne om risikogruppene. Når en så hvor utrolig rask vaksineutviklingen skjedde å en innså at vi faktisk kunne få vaksinert hele befolkningen iløpet av 2021 å ikke om 3-4 år som først estimert  i starten av pandemien tok styresmaktene det logiske valget med å hindre smittespredning så langt det var mulig til alle faktisk er vaksinerte, fordi det var en mulighet. At en tilpasser planer etterhvert som tiden går er klokt, å tviholde på opprinnelige strategier å ikke tilpasse det når ny informasjon kommer på bordet er idiotisk. Hele ideen og holdningen om å åpne slusene helt å la viruset løpe fritt bare et par måneder før hele befolkningen potensielt er vaksinert er den største dumskapen om du spør meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvem som skal være tilhenger av lockdown i evig tid. Men jeg ser heller ikke noen gode planer for hvordan man skal få med seg alle som evt. har blitt skadelidende av lang tid i "lockdown" tilbake til normalen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvem som skal være tilhenger av lockdown i evig tid. Men jeg ser heller ikke noen gode planer for hvordan man skal få med seg alle som evt. har blitt skadelidende av lang tid i "lockdown" tilbake til normalen.

Overraskende mange trives veldig godt i dagens situasjon. Mistenker at det stort sett er introverte som er lettet over å slippe å omgås mennesker i tide og utide, men heller får være hjemme og pusle med sitt med god samvittighet.

Pluss at media har kjørt på med skremselssaker og worst case-scenarier i snart halvannet år. En av grunnene til long covid er faktisk angst og frykt på grunn av overdrevent fokus i media. Frykt selger bedre enn optimisme.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke helt hvem som skal være tilhenger av lockdown i evig tid. Men jeg ser heller ikke noen gode planer for hvordan man skal få med seg alle som evt. har blitt skadelidende av lang tid i "lockdown" tilbake til normalen.

Det er noen desverre. "Long covid" er det nye "granny killers" for eksempel i Storbritanna. Som skal skremme ungdommen til lydighet. Skjønt "long covid" virker ikke på de unge som vil ha livene sine tilbake.

Jeg mener det kanskje ikke er så nødvendig å massevaksinere alle under 18. På lengre sikt kanskje, men jeg synes heller vi bør gi så mange av slike doser som mulig til den tredje verden hvor corona fortsatt ER et problem skjønt det er minimalt med doser selvfølgelig. "Indian variant" er et problem i India, ikke i Europa. Men det er viktig at vi nå som vi kommer oss ut av dette er med å bidra til at den tredje verden, og i særdeleshet Afrika kommer seg fort ut av dette også, både i solidaritet men OGSÅ fordi det fort kan oppstå nye vaksineresistante mutasjoner der og det er absolutt i vår interesse å forhindre det.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Overraskende mange trives veldig godt i dagens situasjon. Mistenker at det stort sett er introverte som er lettet over å slippe å omgås mennesker i tide og utide, men heller får være hjemme og pusle med sitt med god samvittighet.

Pluss at media har kjørt på med skremselssaker og worst case-scenarier i snart halvannet år. En av grunnene til long covid er faktisk angst og frykt på grunn av overdrevent fokus i media.

Jeg har slitt med hyponkondri og helseangst IRL og jeg mistenker at det er en god del psykosomatiske tilfeller blant det som påstås å være "long covid". Ikke alle, men en god del. Og vi stenger ikke ned samfunnene våre i uoverskuelig fremtid på grunn av psykosomatisk sykdom.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Morromann said:

Jeg mener det kanskje ikke er så nødvendig å massevaksinere alle under 18. På lengre sikt kanskje, men jeg synes heller vi bør gi så mange av slike doser som mulig til den tredje verden hvor corona fortsatt ER et problem skjønt det er minimalt med doser selvfølgelig. "Indian variant" er et problem i India, ikke i Europa. Men det er viktig at vi nå som vi kommer oss ut av dette er med å bidra til at den tredje verden, og i særdeleshet Afrika kommer seg fort ut av dette også, både i solidaritet men OGSÅ fordi det fort kan oppstå nye vaksineresistante mutasjoner der og det er absolutt i vår interesse å forhindre det.

Enig her. Det er ikke sikkert det er nødvendig å vaksinere 18-30 åringer men at de bør distribueres til andre grupper.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvem som skal være tilhenger av lockdown i evig tid. 

Nei, ikke jeg heller. Det kommer titt og ofte "vi kan ikke ha lockdown til evig tid", men jeg tror aldri jeg har sett noen som mener noe sånt, i hvert fall ikke her på forumet. Vi kan åpenbart ikke ha lockdown til evig tid, og det har vi heller ikke. Vil tro 99.9% ønsker å komme raskest ut av tiltak og tilbake til normalen igjen.

Morromann skrev (14 minutter siden):

Dersom man vil ha lockdowns i all evighet, og det mistenker jeg at det faktisk er en del som vil 

Hvem? Jeg har aldri sett en forsker, ekspert eller politiker her i landet som mener vi skal ha lockdowns i all evighet, men jeg opplever det ofte brukt som en stråmann i diskusjoner her inne. Ønsker man lockdowns i all evighet er man sannsynligvis en del av ekstremt få, som antageligvis trenger hjelp av helsevesenet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Morromann said:

Jeg har slitt med hyponkondri og helseangst IRL og jeg mistenker at det er en god del psykosomatiske tilfeller blant det som påstås å være "long covid". Ikke alle, men en god del. Og vi stenger ikke ned samfunnene våre i uoverskuelig fremtid på grunn av psykosomatisk sykdom.

Jeg vil være litt forsiktig med å stigmatisere en gruppe som har vært syke og som sliter med å ikke bli trodd. Men når det er sagt kan man bli ganske nedbrutt og dårlig helsemessig bare av å isolere seg i 8 mnd for å unngå smitte, så et lengre tids sykeleie kan gi samme type problematikk som ikke må være covid relatert men bare at man har vært inaktiv og dårlig i lang tid.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...