Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Usikker på hvor mye innflytelse slike utsagn har på folk lengre.

Folk er jo for lengst blitt veldig splitta på hvordan de forholder seg til pandemien. I verste fall fører all mediedekningen dette nå har fått til at enda flere slutter å bry seg. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pateia201 skrev (28 minutter siden):

Usikker på hvor mye innflytelse slike utsagn har på folk lengre.

Folk er jo for lengst blitt veldig splitta på hvordan de forholder seg til pandemien. I verste fall fører all mediedekningen dette nå har fått til at enda flere slutter å bry seg. 
 

 

Effekten på slikt er lik....null. Folk bryr seg mindre og mindre om corona i takt med at flere og flere vaksineres. Det er en snøballeffekt der og uansett hva man synes om det er det uunngåelig og noe man bare bør innse og leve med først som siste. Noen som fortsatt mener vi må være like opptatt av smittevern som før  vil trekke en slags pandemi-versjona av "ungdommen før i tiden" og "ungdommen nåt til dags"; altså "ungdommen før i tiden"(altså 2020) var så mye flinkere til å ta pandemien på alvor enn "ungdommen nå til dags"(altså ungdommen i 2021). Vel, for å minne om på hvordan det er i den virkelige verden: "ungdommen før i tiden" var mer forsiktige og lojale mot dugnaden fordi festing og brudd på smittevern kunne sette bestemors og bestefars liv i fare og at de ofret fest, morro og undommelig aktivitet i solidaritet med sine besteforeldre. I England brukte man også uttrykket "granny killers" om ungdom som møttes i større grupper. Men; for "ungdommen nå til dags" gjelder ikke dette argumentet, for nå i sommeren 2021 er bestemor og bestefar fullvaksinerte så det argumentet om å være oppfofrende av hensyn til bestemor og bestefar er nå helt borte og da hjelper det ikke å argumentere med at de skal ofre ungdomstiden kun for seg selv fordi det er en ørliten sjanse for at DEM SELV vil bli lagt inn på sykehus. Og i England er "granny killers"-kortet nå dødt og helt umulig å bruke. Sånn er det nå og det lar seg ikke stanse. Så det er bare å regne med at det slik vil det fortsette ut over sommeren, men veldig raskt blir også "ungdommen nå til dags" vaksinerte.

....men jeg blir provosert hvordan ENKELTE av ungdommene gjør parkene våre til svinestier da.

Endret av Morromann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Morromann said:

Effekten på slikt er lik....null.

Klart att det har en effekt, kanske inte stor men en effekt. 

För oss som nu faktiskt ser resultatet av festing i våran vardag, karantän, stängd skole och sjuke folk kanske det ikke bara handlar om granny killing. Folk på 60 är ikke heller vaksinerade och det kommer ta några uker innan vaksinen har noen effekt på den gruppen utanför några kommunedelar i Oslo. 

Som jag har sagt tidigare så tycker jag att man bör ta med i beräkningen alla effekter av korona tilltaken når man ska slippe opp och/eller man får en alltför stor forståelse av att folk vill festa eller dritta i reglerna. 

Det som har hänt i Trondheim den senaste tiden är att smitten, som startade med festing och en religiös sammankomst har medfört att folk inte får träna på treningsenter eller i svömmehallen, resturanger och hotell anser sig tvingade att stänga. Diverse arrangemang blir inställda eller annorlunda, en massa folk i karantän och ventekarantän. Så vi som ikke var ute och drakk på 17 mai har också fått en massa tilltag. 

Nu tycker jag att man ska fortsätta med tilltak och försöka få folk att följa dem ett tag till men hvis man bryr sig alltför lite om de som faktiskt sprider mest smitte nu så tycker jag också att man borde införa mindre restriktiva tilltak för resten av befolkningen. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (15 minutter siden):

Klart att det har en effekt, kanske inte stor men en effekt. 

För oss som nu faktiskt ser resultatet av festing i våran vardag, karantän, stängd skole och sjuke folk kanske det ikke bara handlar om granny killing. Folk på 60 är ikke heller vaksinerade och det kommer ta några uker innan vaksinen har noen effekt på den gruppen utanför några kommunedelar i Oslo. 

Som jag har sagt tidigare så tycker jag att man bör ta med i beräkningen alla effekter av korona tilltaken når man ska slippe opp och/eller man får en alltför stor forståelse av att folk vill festa eller dritta i reglerna. 

Det som har hänt i Trondheim den senaste tiden är att smitten, som startade med festing och en religiös sammankomst har medfört att folk inte får träna på treningsenter eller i svömmehallen, resturanger och hotell anser sig tvingade att stänga. Diverse arrangemang blir inställda eller annorlunda, en massa folk i karantän och ventekarantän. Så vi som ikke var ute och drakk på 17 mai har också fått en massa tilltag. 

Nu tycker jag att man ska fortsätta med tilltak och försöka få folk att följa dem ett tag till men hvis man bryr sig alltför lite om de som faktiskt sprider mest smitte nu så tycker jag också att man borde införa mindre restriktiva tilltak för resten av befolkningen. 

 

Jeg sier ikke at jeg er uenig, jeg bare konstanterer hvordan det er og hvordan mange nå tenker. Å forvente at noen skal ha den samme solidaritetsfølse rundt dette nå som man hadde våren 2020 er naivt. Det er ingen vei tilbake dit nå. Og de som er ungdommer ble fortalt i fjor at sommeren 2021 skulle de få friheten tilbake. Og de lar seg vanskelig og umulig å stanse nå. Jeg bare sier det som det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er freistande å seie som Erna: Ingenting er klart før alt er klart. Det er for tidleg å konkludere med at pandemien er over når ein del av dei som er i risikogruppe 4-7, samt svært mange 60-åringar framleis ikkje er vaksinerte og ein har smitteutbrot både i Trondheim og fleire andre stader. Men alle ser jo at smittetala over det store og heile er fallande og at fleire og fleire blir vaksinerte. Aavitsland seier det som alle veit, men som han ikkje burde seie offentleg før det verkeleg er over. Det er bra at FHI kjem med ei presisering, men ut over det er heile saka storm i vassglas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (53 minutter siden):

Nu tycker jag att man ska fortsätta med tilltak och försöka få folk att följa dem ett tag till men hvis man bryr sig alltför lite om de som faktiskt sprider mest smitte nu så tycker jag också att man borde införa mindre restriktiva tilltak för resten av befolkningen. 

 

Hvordan i alle dager ser du for deg at dette skal fungere i praksis?

Lenke til kommentar

 

12 minutes ago, torbjornen said:

Aavitsland seier det som alle veit, men som han ikkje burde seie offentleg før det verkeleg er over. Det er bra at FHI kjem med ei presisering, men ut over det er heile saka storm i vassglas.

Er ikke sikker på att alle vet det. Er ikke sikker på att det trengs så väldigt mycket för att få ett rejält utbrud med delta varianten innan aktuella grupper har fått två doser av vaksinen hvis talen för den stämmer och fler sluttar bry sig. 

Tycker också det ser bra ut och jag tror ikke på de som är väldigt negativa men tycker ikke heller man ska ta ut seiern redan nu. 

Smitten ökar i Oslo och kanske också i Bærum. Hvis vi ser på Trondheim så spred sig utbrudd bland unga till äldre, skoler och lärare rimeligt raskt och folk har också blivit inlagda på sjukhus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pateia201 said:

Hvordan i alle dager ser du for deg at dette skal fungere i praksis?

Förstår ikke helt spörsmålet. Tror väl inte heller det skulle fungera så bra men jag ser ikke poängen med att fortsätta med stenhård TISK hvis man ända med retoriken eller praktiken går med på mer smitte i samfundet. 

Hvis man ikke har noe problem med mer smitte så bör man kanske inte heller sätta en massa folk i karantän och ventekarantän och stänge ned ting som antagligen ändå ikke medför så stor smittespredning. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

128 nye bekreftede smittede av koronaviruset siste døgn. Det er 41 færre enn samme dag i forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 284 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for en uke siden var på 344, så trenden er synkende.

Totalt er 126.817 personer i Norge bekreftet smittet med viruset siden pandemiens start i fjor.

No er dette rett nok på ein sundag, men om ikkje folk gjev fullstendig blaffen i smittevernstiltaka bør ein snart kunne sjå tosifra smittetal.

Lenke til kommentar

Har veldig lyst å quote flere brukere her inne som har kastet flammer min vei når det kommer til dette.

Men jeg tror nok vi vil se langt mer av dette framover, allerede 4-5 stater samt flere byer som har gjort denne endringen.

Synes dette også passer inne i Norske tråden da jeg mistenker at en del dødsfall som knyttes til covid spesielt på sykehjem ikke er korrekte.

CALIFORNIA NEDJUSTERER CORONADØDSTALL

Alameda County i California har nedjustert dødstallene knyttet til coronaviruset med 25 prosent, fra 1634 til 1223, melder Fox News.

Årsaken er en gjennomgang av dødsfallene for at de skal passe kriteriene i delstatens retningslinjer. Tidligere inkluderte countyet alle dødsfall der avdøde hadde viruset, uansett om covid-19 var en direkte eller medvirkende faktor til dødsfallet.

En talsperson opplyser til Los Angeles Times at noen av dødsfallene som har vært registrert, åpenbart ikke var forårsaket av coronaviruset.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (15 minutter siden):

*Snipp*

Det heiter seg vel at det ikkje alltid er sikkert om folk har døydd av eller med korona?

Uansett er det altfor mange som døydde rundt om på sjukeheimane i starten av pandemien. I Sverige har ikkje kritikken fyrst og fremst gått på handteringa av pandemien, men at dei ikkje greidde å beskytte sine eldre. I Norge har pandemien vore handtert på ein måte som har gjort at det har vore lite smitte i samfunnet, men ein stor del av dei som døydde var eldre folk som budde på sjukeheim. Akkurat her har også Norge feila.

Så kan ein sjølvsagt seie at om ikkje dei hadde døydd av (eller med) korona ville dei før eller sidan ha døydd av noko anna. Men det er ganske kynisk dersom ein skal tenkje slik.

 

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d
15 minutes ago, DaniNichi said:
En talsperson opplyser til Los Angeles Times at noen av dødsfallene som har vært registrert, åpenbart ikke var forårsaket av coronaviruset.

På den andre siden kan det dø mange av korona der som ikke blir telt. Offisielt døde det ca 26 000 av korona i California i 2020, men overdødeligheten var på ca 40 000. https://www.mercurynews.com/2021/01/27/40000-excess-deaths-in-2020-and-other-things-we-learned-from-california-death-data/

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Lenke til kommentar
On 6/5/2021 at 7:45 PM, Kato85 said:

Netopp det som er problemet med rådende lov och den allminnelige synen på de som reiser, folk flest trur at det kun handler om bortskjemte individer som ska på sydentur.

Jeg selv skal på begravelse neste uke torsdag til en venn jeg vokste opp med i nesten 30 år som dødde av kreft i en alder av 36. Jeg har ikke mulighet å bli vaksinert da jeg selv er i samme alder og må vente til Juli/August.

Jeg skal sitte på en buss i 3 timer over grensen, oppeholde meg på en begravelse i noen timer og så tilbake igjen over grensen.

Da jeg ikke er i slekt med denne så er ikke reisen ansett som nødvendig.

For det skal jeg betale 5000:- og sitte 10 døgn på ett hotellrom.

Et møte i Berlin som sikkert kunne vært avholdt på en godt styrt Teams konferanse er tross alt viktigere enn en begravelse. Ikke minst for at man skal kunne mingle litt med vin og kjeks etter møtet og innta en bedre middag for å pleie våre kontaktflater.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Morromann said:

En uviktig ikke-diskusjon det der om politikerkarantenen spør du meg. Orkan i et vannglass. Som med Ernas sushimiddag - om noen husker den ennå da. Ting skjer så fort i vår tid at i går føles som evigheter siden.

Det var jo kun Erna som fikk bot og ikke de andre uansett. Så det var ikke så viktig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...