Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

23 minutes ago, torbjornen said:

Det skal vel mykje til om det ikkje blir raudgrøn regjering i ei eller anna form etter valet.

Hvem vet. Det må du nå gjerne forklare litt nærmere i denne eller annen tråd eller på personlig melding om du ønsker. Regjeringen har nå gjort en rimelig bra jobb. Så pandemien kan ikke helt få skylden tenker nå jeg.

Har jeg skylapper på da, eller?

Forresten en nyhet om eldre vaksinerte. Ser ut som om at noen har kommet fram til at 1 av 3000 sykehjemseldre ikke tålte vaksinen (10 av 30.000)

Quote

Nesten 30.000 sykehjemsbeboere ble vaksinert frem til midten av februar i år. I samme periode mottok Legemiddelverket 100 meldinger om mulige fatale bivirkninger.

– Av de 100 innmeldte sakene, mener vi det er ganske sannsynlig at vaksineringen førte til at døden inntrådte noe tidligere enn den ellers ville ha gjort hos 10 sykehjemspasienter, sier professor i geriatri Torgeir Bruun Wyller.

https://www.nrk.no/norge/eksperter-om-vaksine_-noen-fa-sykehjemspasienter-dode-tidligere-enn-ventet-1.15499660

 

Imponerende igjen av regjeringen. Dette må jo være omsorgsfulle folk som har klekket ut:

Quote

Etter inspirasjon fra Sverige skal det bli egne poliklinikker i hele Norge for de som får langtidsplager etter covid-19. – Det bekymrer oss at vi vet for lite om langtidseffektene, sier Høie.

...

– Vi ber nå alle helseregionene om å etablere minst én covid-19-poliklinikk, som er tverrfaglig. Hvis vi ikke gjør det på denne måten, er vi bekymret for at pasientene blir kasteballer i systemet, sier helse- og omsorgsminster Bent Høie (H) til VG.

https://www.vgtv.no/217980?jwsource=cl

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9OPmv9/hoeie-naa-opprettes-egne-avdelinger-for-de-som-sliter-etter-corona

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (1 time siden):

Misforståinga gjaldt vel om vaksinerte skulle teljast med i talet på besøkjande. I følgje dei nasjonale reglane skal dei ikkje det, men i følgje dei lokale reglane skal vaksinerte takast med i det maksimale tillatne antalet.

Tullete reglar og lett å forstå at nokon og ein kvar slit med å halde styr på alle reglar og unntak no.

Endres nå. Siv Jensen blir neppe dømt :) 

Sitat

Byrådsleder Raymond Johansen sier til Aftenposten at reglene for besøk i private hjem vil endres denne uken. Heretter vil fullvaksinerte personer ikke regnes med i reglene for maks antall besøkende.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/byraadet-endrer-reglene.xLnvgHO10

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

HASTEINNKALLER TIL PRESSEKONFERANSE OM VAKSINEFORDELING

Regjeringen hasteinnkaller til pressekonferanse klokken 19 onsdag. Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H), helsedirektør Bjørn Guldvog og smitteverndirektør i FHI, Geir Bukholm, vil være til stede.

Pressekonferansen vil handle om geografisk omfordeling av vaksiner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Ny pressekonferanse om vaksinestrategien. Hva blir de nye reglene nå tro?

Jeg setter mine penger på at regjeringen gir blanke blaffen i de 300 kommunene som sier at de ikke vil klare å ta unna vaksineringen sin i Juli om skjevfordelingen blir et faktum, og likevel kjører på med planene sine. Men jeg håper selvfølgelig på å ta feil ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Jeg setter mine penger på at regjeringen gir blanke blaffen i de 300 kommunene som sier at de ikke vil klare å ta unna vaksineringen sin i Juli om skjevfordelingen blir et faktum, og likevel kjører på med planene sine. Men jeg håper selvfølgelig på å ta feil ;)

Kanskje de til og med justerer litt på planen, på ny... Det er ikke tatt vaksiner fra Stavanger for eksempel. Eller kanskje bare kjøre løpet helt ut, og like så godt ta alle vaksinene fra resten av landet og gi dem til Østlandet så de blir ferdig til fellesferien. Men tipper på formaninger og enda noen justeringer. 

Lenke til kommentar

Haha, det var svært til vingling og frem og tilbake på denne vaksinefordelingen. Sist gang hasteinnkalte de også til konferanse, for å fortelle at de ville endre rekkefølge i vaksinekøen og fordele ulikt mellom kommuner. Men kort tid etterpå måtte de ut og presisere at nei, det var ikke helt bestemt likevel, det var bare et forslag.

Håper på enkel og klar tale, og noe som går an å forholde seg til. Nå må kommunene få forutsigbarhet. Det handler faktisk om å få kabelen til å gå opp og ha forutsigbarhet til å løse dette også. Ferie er lovpålagt og det er egentlig alt for seint å endre feriene til de som har fått ferien sin godkjent, så må  de dekke opp ekstra pga. omfordeling må de få tid til å få inn folk som kan sette dosene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Jeg frykter at mange har blitt såpass traumatisert av dette at de har utviklet alvorlig helseangst og at det vil bli værende hos dem veldig lenge. Jeg har selv slitt med bakteriofobi og OCD i livet og vil anta at de i kjølvannet av epidemien har blitt endemisk.,

Jeg merker det selv, og at jeg tar meg i å tenke: "oppfører jeg meg normalt nå?". Det som hjalp mye da familiemedlemmet var på overnattingsbesøk, var at vi tok hver vår hurtigtest. Først etter at begge hadde testet negativt slappet jeg helt av. Hurtigtester burde være lett tilgjengelige på apotekene og til en mye rimeligere sum.

Lenke til kommentar

 

fredrik2 skrev (20 minutter siden):

Bästa informationen jag har sett men hur har Bærum kunnat komma så långt?

Bærum har ikke kommet spesielt langt om man sammenligner litt nasjonalt. Asker, Drammen, Hamar, Bodø, Kongsvinger, Arendal, Karmøy, Lillehammer og Molde er eksempler på noen relativt folkerike kommuner som har vaksinert flere per 100k innbygger enn Bærum.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (25 minutter siden):

Jeg setter mine penger på at regjeringen gir blanke blaffen i de 300 kommunene som sier at de ikke vil klare å ta unna vaksineringen sin i Juli om skjevfordelingen blir et faktum, og likevel kjører på med planene sine. Men jeg håper selvfølgelig på å ta feil ;)

Av egoistiske grunner håper jeg på at det er nettopp det de gjør;)

Spøk til alvor, jeg støtter skjevfordelingen nettopp av det grunnen at det ikke er så akutt viktig; joda det er viktig, men ikke like viktig å få massevaksinert i kommuner med 0 smittede som i kommuner hvor det er alt for høyt smittetrykk. Men der er vi uenige.

Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

 

Bærum har ikke kommet spesielt langt om man sammenligner litt nasjonalt. Asker, Drammen, Hamar, Bodø, Kongsvinger og Molde er eksempler på noen folkerike kommuner som har vaksinert flere per 100k innbygger enn Bærum.

Men det er fremdeles ikke så väldigt intressant hur många som har blivit vaksinerade totalt sätt då det beror på åldersamansättning, helsepersonal etc. 

Bærum ser ut att vara halvfärdig med gruppe 7 når for eksempel Trondheim är i gruppe 4.  Tycker det är en rätt stor forskjell.  

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Morromann said:

Av egoistiske grunner håper jeg på at det er nettopp det de gjør;)

Spøk til alvor, jeg støtter skjevfordelingen nettopp av det grunnen at det ikke er så akutt viktig; joda det er viktig, men ikke like viktig å få massevaksinert i kommuner med 0 smittede som i kommuner hvor det er alt for høyt smittetrykk. Men der er vi uenige.

Men det handlar ju inte bara om en skjevfördelning för kommuner med 0 smittede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (7 timer siden):

Har inte satt mig in väldigt mycket angående karantän hotell men med reglerna man har nu handlar det väl mest om ett straff för de som välger att åka ut av landet, som ska vara avskräckande mot reiser, och väldigt lite om smittevärn?

I for eksempel Australien blir man instängd på ett hotel rum när man är på karantän hotell. I Norge kan man alltså gå ut, löpe en tur, gå till butikken etc. För väldigt många norrmän är det nog sikrare att ta karantänen hjemme eller på hytta.

Når man ikke får ha karantene hjemme eller på hytta, er det nok på grunn av at flere vil utnytte muligheten til å droppe karantenen.

Tillitsbasert hotellkarantene er vel kanskje det lengste de kan gå, så lenge det ikke er likhet for loven. Det er jo fortsatt noen grupper som får lov til å ha karantene hjemme hos seg selv. Det hadde vært interessant å vite bakgrunnen for den norske modellen. Har hørt uttalt at de ikke ønsker å gjøre det for vanskelig for folk. Mange jobber i utlandet, begravelser etc.

Antagelig har de fått bukt med en god del av sydenturene på denne måten. Men nå blir det vel snart fritak fra hotellkarantene for de med vaksinepass.

Lenke til kommentar

Man skulle jo tro Trondheim hadde kommet lengre sammenlignet med f.eks Bærum eller Bodø ja, på grunn av en ung befolkning i Trondheim. Kan ikke se for meg at det er en så mye større andel helsepersonell i Bærum kontra Trondheim heller. Men mange små forskjeller kan vel bli til litt større forskjeller til sammen. Mulig det har noe med hvordan kommunene velger å gå frem selv også.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

 Mulig det har noe med hvordan kommunene velger å gå frem selv også.

Förstår ikke hur i så fall. Alla kommuner sätter doserna de får (förutom kanske de ekstra men skulle tro att alla gör på samma sätt) och ordningen er satt av FHI.

Får bara anta att åldersammansättningen i en kommune och reglerna för hur många doser man får har gjort att for eksempel Bærum har kommit längre i grupperna än Trondheim.

Verkar inte heller som att vara i gruppe 4 är ovanligt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...