Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

De fleste kommuner utenom Oslo henger katastrofalt etter vaksineringsplanen til FHI som sier at risikogruppene skal ha fått vaksine tilbud til midten av mai. Perr nå, vertfall med  skeivfordelingen som nå potensielt skal bli kommer vil ikke risikogruppene til å være vaksinerte med første dose før langt uti Juli. 

Vel, np som vi vet hvor effektive vaksinene faktisk er mener jeg at det kan rettferdiggjøres at man vaksinerer yngre først; ja jeg vet noen kan bli provosert av å lese slikt; men det er hos ungdommene smitten spres mest og så lenge de blir immuniserte er det også tryggere for de som er i risiskosonen for da svekkes virusspredningen og faren betraktelig og de i risikosonen kan tryggere bevege seg ut i samfunnet. For ikke å snakke om gevinsten på økonomien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (27 minutter siden):

Den 1. august er "dugnaden" offisielt over for min del.

For meg også. Når de aller fleste er vaksinerte har vi flokkimmunitet og når dødeligheten er langt lavere enn en vanlig influensa, for det VIL DEN BLI når alle er vaksinerte vil ikke jeg ha dårlig samvittighet for å leve og være menneske igjen. Og det skal man heller ikke ha. Jeg lar meg heller ikke skremme av snakk om "long covid"; for det første vil vaksineringen forhindre det også og for det andre er ikke det en permanent fare for helsevesenet og samfunnet vårt. Men "dugnaden" er egentlig over. Folk vil ha vaksinen og så vil de ut av dette. Det er overhodet ingen mulighet for at noen ny "dugnadsfølelse" kan gjenoppstå om de skulle finne på å stenge ned på nytt fordi man har 5 nye tilfeller av smittede som var vaksinerte. Heller raseri og omfattende sivil ulydighet vil jeg tro. Men duignad? Nei. No chance. Folk har fått nok og vil tilbake til en naturlig liv og å være mennesker igjen.

Mars 2020 kommer aldri tilbake i den forstand av dugnad og felleskapsfølelse. Det var en once in a liftime-erfaring; det å oppleve den stemningen som dominerte i perioden fra mars til mai 2020. Jeg merket jo selv at det var en større grad av godhet og solidaritet mellom folk som jeg ikke kan huske å ha opplevd i min levetid, men det er ugjenkallelig over nå. Og selv om det var et dystert bakteppe for det; må jeg innrømme at jeg satt prise på selve følelsen av felleskap og at vi var sammen om dette. Men det er borte nå og det er 100% garantert å ikke komme tilbake i uoverskuelig fremtid.

Om noen savner hvordan det var i mars 2020 og følelsen av fellesskap, og den forstår jeg godt at man kan ha må jeg nok bare beklage og si at det er bare å glemme. Man kan ha gode minner om det; om den stille perioden hvor vi var mye for oss selv men likevel sammen og møttes ute med to meter avstand. Men vi har jo minnene og de skal man jo ta vare på som min bestemor sa.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (24 minutter siden):

Ja, jeg kjenner til en del som har blitt fullstendig paranoide det siste året. Sitter bare og ser på nyheter og blir foret med skrekkscenarier dagen lang. Tør knapt gå ut av huset og er livredd for å bli smittet og dø. Hva slags livskvalitet har man da?

Som en erfaren hypokonder som faktisk har vært i behandling for helseangst og OCD(flere år før pandemien BTW): ingen. Man har ingen livskvalitet. Tilværelsen er besettelse av angst for mikrober og bakterier. Jeg er kurert for det og jeg spriter ikke en gang hendene inne i butikkene(bruker munnbind av hensyn til andre da man aldri vet om man er asymptomatisk); vasker de når jeg kommer hjem; men jeg tror desverre at mange har blitt ødelagt av det siste året. For de som sliter med alvorlig helseangst vil jeg anbefale bøker av Invgard Wilhelmsen, Norges fremste ekspert på helseangst.

Tenk; JEG har vært helt nede og til dels ødelagt av hypokondri og OCD; likevel er jeg ikke redd for long covid etter vaksinering. Var det feil av meg å bli kurert for helseangst? Var min frykt berettighet hele tiden?

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Finns det noen statistisk som visar hur många som har fått vaksinen i olika områden baserad på vaksine grupperna och inte ålder? 

Nei, ikke som jeg vet. Da må i så fall kommunene gjøre dette selv, for det er ikke noe som blir registrert i SYSVAK såvidt jeg vet.

Oslo kommune har en bittelitt mer detaljert statistikk for hver bydel her: https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/koronavaksine/

Om man trykker på f.eks min bydel Grünerløkka som har 65.000 innbyggere kan man lese litt detaljert:

Sitat

Antall vaksiner

  • I bydelen er det satt totalt 16 448 doser koronavaksine.
  • 3470 personer er fullvaksinert med to doser.

Hvem har fått vaksine?

  • Beboere i sykehjem og utvalgte helsepersonellgrupper.
  • Personer over 65 år.
Sitat

Hvem får vaksinetilbud nå?

  • Personer mellom 18 og 64 år med underliggende sykdommer, som kan gi økt risiko for alvorlig sykdom og død av covid-19. Dette vurderes individuelt av lege.
  • Personer over 55 år 

Vet ikke om noen andre kommuner har like detaljert som Oslo, men det er det helt sikkert. Mener å huske du bor i Trondheim, de har litt statistikk her: https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/korona-samleside/slik-skal-du-fa-vaksine-i-trondheim/

Ser faktisk ut som de er på ganske så god vei i Trondheim :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

 Ser faktisk ut som de er på ganske så god vei i Trondheim :) 

God vei? De vaksinerar väl gruppe 4 nu hvis jag förstår formuleringen rätt men tycker inte det er helt tydligt. De er ikke heller ferdiga med helsepersonel.

Edit: såg i boksen nedanför att de vaksinerar gruppe 4. Tycker ikke de har kommit så långt.

Endret av fredrik2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Vel, np som vi vet hvor effektive vaksinene faktisk er mener jeg at det kan rettferdiggjøres at man vaksinerer yngre først; ja jeg vet noen kan bli provosert av å lese slikt; men det er hos ungdommene smitten spres mest og så lenge de blir immuniserte er det også tryggere for de som er i risiskosonen for da svekkes virusspredningen og faren betraktelig og de i risikosonen kan tryggere bevege seg ut i samfunnet. For ikke å snakke om gevinsten på økonomien.

Det er mange unge i risikogruppa som gjenstår, folk med alvorlig underliggende sykdommer som nå skal gi opp dosene sine for å vaksinere friske unge mennesker i andre deler av landet. Hadde det vært utgangspunktet for vaksineringsplanen hadde det vært en grei strategi å vaksinere smittesprederne først, men utgangspunktet for planen var å vaksinere de sykeste med høyest sannsynlighet for alvorlig sykdom og død først, helt frem til Oslo ble ferdig med sine risikogrupper that is, da skal det flippes på slik Oslo og omegn får enda flere doser i gjenåpningens ånd, mens risikogruppene sitter ute i distriktene og byene utenom oslo å fortviler over at deres vaksiner igjen skal utsettes. Hadde vi skulle fulgt vaksineringsplanen slik den ble opplagt burde vaksiner nå bli tatt fra Oslo en periode  og fokusert 100% på å komme på plan med å vaksinere risikogruppene ellers i landet, etter risikogruppene er vaksinerte kunne en for min del gitt så mye de klarte å vaksiner til Oslo og omegn i gjenåpningens ånd, men at risikogruppene  skal lide for at Oslo og omegn skal få massivt flere vaksiner rett i forkant av fellesferien syns jeg er direkte forkastelig. Men hva jeg mener og synser har jo ingen betydning, jeg vet bare at min og alle nærliggende kommuner ikke vil klare å etterleve kravet til myndighetene med å totalt endre på sine bemanningsplaner inn mot juni og massivt bemanne opp inn mot midten av juli slik det nå er foreslått da de ble gitt 2 ukers varsel på å orginanisere dette, samt ingen informasjon om hvor mye doser de faktisk kom til å få i midten av Juli. Samtidig fremstiller den sentrale media oss som late som bare vil ha ferie fordi storparten av kommunene som ble spurt sa at de ikke kom til å greie det. Så det er en frustrerende øvelse å være bosatt andre steder enn det sentrale Østland for tiden :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (9 minutter siden):

God vei? De vaksinerar väl gruppe 4 nu hvis jag förstår formuleringen rätt men tycker inte det er helt tydligt. De er ikke heller ferdiga med helsepersonel.

Ja, hvis man sammenligner med for eksempel med min bydel her i Oslo så er det jo ikke så ille. 31,5% med én dose og 12,5% fullvaksinerte er flere enn for eksempel Oslo og Bergen. Sammenlignet med Oslo (9.8%) har Trondheim (11.2%) satt flere førstedoser også på de i gruppen 18-44 år. God vei det spør du meg! Husk at det kommer til å speede opp betraktelig.

Trondheim:

Sitat

Samlet antall personer: 52 665 (31,5% av personer over 18 år) har fått første dose og 20 882 (12,5%) andre dose.

  • 85+: Første dose 92,4% (3301 personer) og 88,6% (3165) andre dose
  • 75-84: Første dose 97,2% (9478) og 87,0% (8482) andre dose
  • 65-74: Første dose 93,8% (16 498) og 13,5% (2377) andre dose
  • 55-64: Første dose 35,2% (7724 og 7,5% (1640) andre dose
  • 45-54: Første dose 22,1% (5839) og 6,3% (1678) andre dose
  • 18-44: Første dose 11,2% (9823) og 4,0% (3540) andre dose

https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/korona-samleside/slik-skal-du-fa-vaksine-i-trondheim/

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet skal etterforske Siv Jensen for mulig koronalovbrudd
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2419175-11184

Sitat

Politiet starter etterforskning av tidligere Frp-leder Siv Jensen for mulig brudd på koronareglene, opplyser politiet til NTB. Jensen har selv innrømmet brudd.

Overfor TV 2 erkjente Siv Jensen tirsdag brudd på koronareglene i forbindelse med 17. mai-feiring hjemme hos moren.

I tillegg til Jensen var det tolv andre til stede på feiringen, ifølge kanalen.

De gjeldende koronareglene i hovedstaden slår fast at det er forbudt å samle over ti personer i private hjem.

 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Fibonacci said:

Ja, jeg kjenner til en del som har blitt fullstendig paranoide det siste året. Sitter bare og ser på nyheter og blir foret med skrekkscenarier dagen lang. Tør knapt gå ut av huset og er livredd for å bli smittet og dø. Hva slags livskvalitet har man da?

Må være trist.

For meg har det nesten blitt motsatt. Jeg scroller forbi corona-nyheter i nettaviser, skrudde av 17.mai sendinga da dem tilogmed der begynte å plapre opp og ned i mente om "disse koronatider".

Når TV-serier jeg ser på bringer Corona inn der også (antagelig for å være "aktuelle", men helt sikkert også av reint praktiske årsaker. Kan dem inkorporere smittevern i serien så er det nok lettere) så hopper jeg over episodene. Ser folk med masker over alt til daglig, jeg trenger ikke det samme på tv-serier som skal være en slags virkelighetsflukt - ihvertfall for meg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Snikpellik said:

 Sammenlignet med Oslo (9.8%) har Trondheim (11.2%) satt flere førstedoser også på de i gruppen 18-44 år. God vei det spør du meg!

Har visar du bra hvorfor jag vill ha den information jag savnar. 

Antar att Trondheim har vaksinerat många i åldern 18-44 för att det ligger ett stor sjukhus i Trondheim och jag antar att det kan vara en relativt stor del av befolkningen som jobbar där. 

De som är vaksinerade i den gruppen er ju bara helsepersonal och kanske några med alvarliga sjukdommar.

Men förstår ikke hur man kan få till så otydlig information. FHI har lagat detaljerade grupper men i Trondheim bruker man ikke namnet på gruppen utan bruker en annan formulering som kan tolkas som att det är en annan grupp som vaksineras. I Oslo skriver man 

Hvem får vaksinetilbud nå?

  • Personer mellom 18 og 64 år med underliggende sykdommer, som kan gi økt risiko for alvorlig sykdom og død av covid-19. Dette vurderes individuelt av lege.
  • Personer over 55 år

Vilket gör det uklart hvis de vaksinerar gruppe 5 eller har slagit samman gruppe 5 och 8.

Men ok, en del områden i Oslo har inte heller kommit väldigt långt i vaksineringen.

edit: Såg på lite fler tal för Oslo och det går ikke å förstå hur långt man har kommit. Olika sätt att rapportera och noen håller tydligen på med alla grupper över gruppe 4 eller 5 till och med gruppe 9 samtidigt. Vad som menas med att vara färdig med en grupp er också uklart.

Endret av fredrik2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (11 minutter siden):

Når TV-serier jeg ser på bringer Corona inn der også (antagelig for å være "aktuelle", men helt sikkert også av reint praktiske årsaker. Kan dem inkorporere smittevern i serien så er det nok lettere) så hopper jeg over episodene.

Har sett endel av denne og lignende, men dukker oftest opp foran end creds. Fort ignorert.
Nesten en "No animals humans were harmed during the filming of this episode" som ofte stod tidligere. :p

Spoiler

covid_protocols.png.561cb593bb027d1ec9677405685d7ada.png

 

Endret av xRun
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I Høyanger og i Jølster hadde dei barnetog før 17-mai. I Hyllestad hadde dei barnetog 18. mai:

Sitat

I denne bygda feira dei nasjonaldagen på 18. mai

20210518_100606_1.jpg?chk=18E966
FEIRA: Dei tre framste: William Atterås Grimelid, Claudia Fernandez og Sina Lekva var blant elevane som feira med is, pølse og norske flagg den 18. mai. Foto: Kristin Eimind
19.05.21 10:01
Åpne deleknapper for artikkelen

For å redde nasjonaldagen, tok skulen grep og arrangerte ein real 17. mai-feiring dagen etterpå.

 For abonnentar

– Dei minste elevane hugsar jo knapt kva 17. mai var for noko.

Det seier rektor Kristin Eimind på Hyllestad skule.

Nesten som vanleg

For å gi elevane ei skikkeleg 17. mai-feiring, arrangerte skulen ein real nasjonaldag-feiring dagen etterpå. Det var tog, talar, pølse, is og leikar, nett som på ein vanleg nasjonaldag.

– Det kom som eit ønske frå personalet i år, å prøve å lage til noko sidan det er andre året utan 17. mai-feiring. Vi gjorde det spesielt for dei minste elevane, seier ho.

Bortsett frå at dei ikkje hadde ein ekstern talar, var alt anna ein assosierer med 17. mai på plass. Toget og leikane gjekk føre seg på koronavennleg vis, ved at elevane var inndelte i kohortar.

– Femteklassen tok på seg å lage ein tale gjennom dramatisering. To var forteljarar, og andre i klassen dramatiserte. Foreldra snakka om at dei hadde vore nervøse heile helga, og at det var så bra at dette hadde gått bra. Det er vel slik det skal vere når ein held tale, seier rektoren.

– Kjekke leikar

Elevane synest det vart ein kjekk 18. mai.

– Leikane vi hadde ute var kjekke, seier eleven Stella Ivanus.

På den vanlege 17. mai fekk ho ete mykje is og kake, så det vart ikkje ein heilt vanleg dag. Ho fortel at ho gjekk natursti både den 17. mai og dagen etterpå.

 

20210518_102947.jpg?chk=389FE2
DRAMATISERING: Lance Cadurnigara og Matilde Lekva frå elevrådet las diktet «Din tanke er fri», medan femteklasse dramatiserte litt av Norges historie gjennom å fortelje om ymse kongar, svartedauden, krig og meir. Ronja Eikelid står med den kongelege kappa til høgre i bildet. Foto: Kristin Eimind

 

20210518_133122%2B%25281%2529.jpg?chk=F3
SEKKELØP: Anna Engedal og Leigh Cadurnigara kjempa om å komme først. Foto: Beate Pedersen

 

20210518_110600.jpg?chk=F0992D
PØLSE: Silje Handal og ei pølse som sikkert ikkje vart liggande der alt for lenge. Foto: Kristin Eimind

 

20210518_100637.jpg?chk=07EF50
MED FANE: Dei tre framste: Stella Ivanus, Sofie Høstaker og Sonja Louise Thommasen. Foto: Kristin Eimind

 

20210518_101533.jpg?chk=B100F5
TOG: Elevane er delt i kohortar, så toget gjekk føre seg på koronavennleg vis. Foto: Kristin Eimind

https://www.firda.no/i-denne-bygda-feira-dei-nasjonaldagen-pa-18-mai/s/5-15-1223983

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (23 minutter siden):

Når TV-serier jeg ser på bringer Corona inn der også (antagelig for å være "aktuelle", men helt sikkert også av reint praktiske årsaker. Kan dem inkorporere smittevern i serien så er det nok lettere) så hopper jeg over episodene. Ser folk med masker over alt til daglig, jeg trenger ikke det samme på tv-serier som skal være en slags virkelighetsflukt - ihvertfall for meg.

Gi oss litt slack! 😛 Å spille inn film og tv-serier under koronapandemien er veldig dyrt og utfordrende smittevernmessig og praktisk, så at det i det hele tatt er laget så mye synes jeg er imponerende. 

En ting er å skrive slikt inn i manus og lignende, men noe annet er at det er vanskelig å sperre av såpass mye offentlig at man ikke ser et eneste munnbind i bakgrunnen og lignende. På produksjonen jeg var på i høst og vinter var det så ofte vi måtte gjøre ting om igjen og om igjen fordi et eller annet hvitt munnbind skinner i det fjerne og er umulig å ikke se. Tror vi klarte å komme oss rundt det ganske bra. I hvert fall når for eksempel antallet sperrevakter allerede er på et minimum for å minimere smitterisiko.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (53 minutter siden):

De må få opp farten med vaksineringen, for det er mange som kommer til å krysse grenser i sommerferien, både innelands og utenlands. 

.. som om folk ikke bryr seg? Det ser ut som godt over 90% ønsker vaksine og da er det vel ikke helt unaturlig at en stor del av disse prioriterer vaksinering før de øker reiseaktiviteten sin, særlig ut av landet og til massesamlinger / festivaler.

Det er ikke myndighetene som avgjør tempoet, det er det vaksineprodusentene som gjør. Myndighetene tar bare i mot i det tempoet de får leveranser. Det hjelper altså lite å be de få opp farta. Det tar den tiden det tar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Gi oss litt slack! 😛 Å spille inn film og tv-serier under koronapandemien er veldig dyrt og utfordrende smittevernmessig og praktisk, så at det i det hele tatt er laget så mye synes jeg er imponerende. 

En ting er å skrive slikt inn i manus og lignende, men noe annet er at det er vanskelig å sperre av såpass mye offentlig at man ikke ser et eneste munnbind i bakgrunnen og lignende. På produksjonen jeg var på i høst og vinter var det så ofte vi måtte gjøre ting om igjen og om igjen fordi et eller annet hvitt munnbind skinner i det fjerne og er umulig å ikke se. Tror vi klarte å komme oss rundt det ganske bra. I hvert fall når for eksempel antallet sperrevakter allerede er på et minimum for å minimere smitterisiko.

Som jeg sa; Jeg forstår årsakene og jeg er imponert over jobben som blir lagt ned for å i det hele tatt kunne produsere. Det var ikke ment som et stikk til industrien, det var mer en "jeg er så dritlei av Corona at jeg orker ikke se på det i fiktiv media engang"

All ære til dere som jobber i bransjen. Det er ikke deres skyld at ting er som dem er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (Akkurat nå):

Som jeg sa; Jeg forstår årsakene og jeg er imponert over jobben som blir lagt ned for å i det hele tatt kunne produsere. Det var ikke ment som et stikk til industrien, det var mer en "jeg er så dritlei av Corona at jeg orker ikke se på det i fiktiv media engang"

All ære til dere som jobber i bransjen. Det er ikke deres skyld at ting er som dem er.

Hehe, jeg skjønte det. Ville bare forklare litt hvordan det funker :) 

Blir garantert noe filmer om dette i fremtiden. Sikkert mange utrolige historier rundt om i verden som kan fortelles om noen år, men enig, ser helst at det blir en god stund til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

Fra et spillefilmperspektiv må denne pandemien være verdens dølleste. I alle tidligere pandemifilmer har folk dødd i hopetall og det har blitt Mad Max-tilstander i gatene.

Nå handler det om at man har runda Netflix og lagt på seg 10 kilo.

Det er vel heller uendelige lockdowns vil medføre Mad Max-tilstander; når lockdowns pågår lenge nok til at økonomier raserer og det ikke er penger til å opprettholde samfunnsviktige funksjoner.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 timer siden):

Ny runde med nedstengninger til høsten/vinteren. Den nye normalen vet du. Jeg skal ikke ta vaksinen, og jeg vet det er mange her inne som biter seg i leppa av det. "De jævla anti-vaxxerne har skylda for at ting ikke er normalt" er det flere som tenker her. Vel jeg liker bare ikke å leke russisk rulett med kroppen min angående Covid vaksinen.

Nei.

Og årsaka til at du slepp å leike russisk rulett med kroppen din som du seier er at så og seie alle andre vil komme til å ta vaksinen. Dermed vil dei få prosentane som ikkje vil eller kan ta vaksinen flyte på flokkimmuniteten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...