Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

De seks bydelene i Oslo samt de fem andre kommunene som har fått skjevfordeling til nå får ikke dette på toppen av den forrige skjevfordelingen. Det ble sagt på den forrige pressekonferansen. 

Jeg tror du litt mistolker meg med vilje, de som har fått 20% flere doser får nå 60% flere doser, de har fått mye, nå får de mer. Videre var jo avgjørelsen som ble gjort i mars at en ikke lenger skulle tildele vaksinedoser basert på antall i risikogruppene men total befolkning ført til at kommuner med en eldre og sykere befolkning ble hardt rammet i forhold til sin fremgang med vaksineringen av risikogruppene sine. 

nirolo skrev (6 minutter siden):

Nå vrir du på virkeligheten. Bare fordi man har begynt å vaksinere en gruppe begyr ikke at man er ferdig med risikogruppene. Blant annet av praktiske årsaker så er man nødt til å blande disse gruppene for å ikke kaste bort vaksiner. Synes du det er forkastelig også?

Det er altså slik at Oslos bydeler ikke er ferdige med risikogruppene selv om de har begynt på personer som ikke er i risikogruppene.

Om en bydel har startet på sin gruppe 9 men fortsatt ikke er ferdige med sine risikogrupper så er det enten noe alvorlig galt med systemet eller så forstår vertfall jeg ikke noe. Ellers i kommunene rundt her så blir vertfall ikke friske mennesker vaksinerte før risikogruppene blir det, men så får vi jo ikke vaksiner nok til å vaksinere selv de risikogruppene med høyest risiko engang før sommer sesongen starter... 
 

DaniNichi skrev (9 minutter siden):

Jeg klarer ikke forstå alt hat mot Oslo...

Sånn seriøst når det kommer til isolasjon og typ ting man har vært inni gjennom covid er jeg å regne som ganske hardcore, men selv jeg sliter som fxxx nå.

Oslo har vært typ låst ned i 9mnd så tenker folk kan klage etter de har opplevd det, fordi her i Oslo virker det som 80% av Norge har levd ganske så normalt hele denne perioden..

Jeg har intet hat mot Oslo, det er dere som putter de ordene i munnen på meg, men jeg har en sterk avsmak mot hvordan vaksinestrategien nå skal favorittseire friske Osloborgere før alvorlig syke mennesker i distriktene og byer utenom oslo/østlandet. Og dette på et stadie hvor helsemyndighetene slår seg på brystet og påstår at ALLE i norge skal ha fått første dose om 2 måneder fra skjevfordelingsstarten. Det gir bare så utrolig lite mening. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Og dette på et stadie hvor helsemyndighetene slår seg på brystet og påstår at ALLE i norge skal ha fått første dose om 2 måneder fra skjevfordelingsstarten. Det gir bare så utrolig lite mening. 

Det sier vel bare hvor store leveranser av vaksiner vi kommer til å få fremover. 

Det går bra. Svelg stoltheten og tenk at taktikken som velges er til beste for majoriteten av befolkningen. Stol på de som kan dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

... eventuelt 24 kommuner som møter FHIs kriterier inkludert Oslo? Hva er greia med Oslo-hatet? :S

 

nirolo skrev (3 minutter siden):

Så det var Bergen du snakket om da du skrev vestlandet?

 

Du har virkelig liten innsikt når du sier at Oslo med omegn har høy smitte fordi vi har brutt alle regler. Da får du ikke noen sympati fra meg i hvert fall.

Hele strategien med vaksinene var at de som var i faresonen skulle vaksineres først..Det er gjort nå.Hva politikkerne holder på med nå er vel å vise alle hvor flink de er til og « fintenke» en og forsette med en forutsigbar stabil vei.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (17 minutter siden):

Om en bydel har startet på sin gruppe 9 men fortsatt ikke er ferdige med sine risikogrupper så er det enten noe alvorlig galt med systemet eller så forstår vertfall jeg ikke noe. Ellers i kommunene rundt her så blir vertfall ikke friske mennesker vaksinerte før risikogruppene blir det, men så får vi jo ikke vaksiner nok til å vaksinere selv de risikogruppene med høyest risiko engang før sommer sesongen starter... 

Ja, det er slik situasjonen er for alle(?) bydelene i Oslo. Hvis vi ser på St. Hanshaguen bydel så er følgende status akkurat nå:

Sitat

Hvem får vaksinetilbud nå?

Gruppe 5-7. Dvs alder 18-64 med underliggende sykdommer/tilstander.

Pasienter blir fortløpende rapportert av fastlegene, så tallet på totalt antall pasienter øker stadig. Per dags dato har vi 2041 personer registrert i denne gruppen hos oss hvor av 1670 (81,8%) har fått første vaksinedose. 

Men så ser vi også:

Sitat

Hvem er neste gruppe som skal få vaksinetilbud?

  • Gruppe 8 og gruppe 9 = alle i aldersgruppen 45-64.

Bydel St. Hanshaugen har et mål om ikke å kaste en eneste vaksinedose - alle vaksiner vi får skal bli satt. Derfor vil vi tidvis, i uker med mange vaksiner som nå, også vaksinere i gruppe 8 og 9, når vi ikke oppnår kontakt eller finner et passende tidspunkt i inneværende uke for noen i høyere prioriteringsgruppe.

Gruppe 8 (Alder 55-64 år uten underliggende sykdom): 2647 mennesker. 2118 har fått minst en dose. = 80%

Gruppe 9 (Alder 45-54 år uten underliggende sykdom): 3987 mennesker. 1648 har fått minst en dose. = 41,3%

Så må du gjerne klage over at det er forferdelig og feil, men det er altså med gode hensikter. Jeg mistenker at det er mer utbredt enn hva du kjenner til og at også i din kommune er det folk i gruppe 9 som har fått vaksine for å unngå at noe går tapt. Men det er ikke nødvendigvis slik at kommunene publiserer all informasjon om dette.

 

EDIT: Nå har jeg tittet på alle de bydelene jeg mistenkte å ha kommet lengst - dvs de som har fått 20% ekstra doser på vårparten og samtlige vaksinerer fortsatt gruppe 5. Det blir dermed en gigantisk stråmann å påstå at Oslo vaksinerer friske 18-åringer mens resten av landet vaksinerer kreftsyke.

Endret av nirolo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

jeg har en sterk avsmak mot hvordan vaksinestrategien nå skal favorittseire friske Osloborgere før alvorlig syke mennesker i distriktene og byer utenom oslo/østlandet. Og dette på et stadie hvor helsemyndighetene slår seg på brystet og påstår at ALLE i norge skal ha fått første dose om 2 måneder fra skjevfordelingsstarten. Det gir bare så utrolig lite mening. 

Når man har kontinuerlig smitte i et område så blir faktisk en god del personer uten tidligere sykdom innlagt på sykehus med langvarige skader. Da gir det faktisk mening at man får ned smitten i de områdene ved å prioritere dem med vaksine. Det gavner også områder uten smitte, ved at det reduserer risikoen for utbrudd.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (1 time siden):

Bergen er mitt tilfelle, du må gjerne se til nabokommuner som har slitt med mye smitte og blir fratatt vaksiner, noe som jeg syntes er direkte forkastelig.

Så fortell meg hvor lenge Bergen har vært nedstengt i strekk med stengte butikker og skoler da?

Edit: Men Bergen blir ikke fratatt vaksiner, så når du snakker om Vestlandet, men mener Bergen, men så er det noen uspesifiserte kommuner rundt Bergen du egentlig mener? Hvem helt konkret er det du synes synd på? Kan du navngi disse kommunene?

Endret av nirolo
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Det sier vel bare hvor store leveranser av vaksiner vi kommer til å få fremover. 

Det går bra. Svelg stoltheten og tenk at taktikken som velges er til beste for majoriteten av befolkningen. Stol på de som kan dette. 

Vi for se om noen uker, jeg har 0 tiltro til de estimatene som har blitt lagt frem rundt vaksineringen av risikogruppene, det virker egentlig som om helsemyndighetene ikke har oversikt. Ifølge FHI sine kalkyler skulle jeg fått mitt stikk i midten av april en gang. Nå ser det ut til å bli et godt stykke inn i Juni før det skjer.  Om de sa i dag at de forventer at risikogruppene vil være vaksinerte før skjevfordelingen startet så viser jo det bare hvor lite kontroll de faktisk har på vaksinefremgangen. Jeg vet med sikkerhet at gruppe 4 ikke er ferdige i min kommune om 2 uker, da bortimot ingen 1. doser blir gitt i denne og neste uken som kommer grunnet dose 2 skal gies til helsearbeidere. 

Er det tilfelle at risikogruppene er vaksinerte til skjevfordelingen starter, så skal jeg svelge stoltheten min å tenke at taktikken var god, men nå vet jo jeg at det ikke er tilfelle. Men joda, majoriteten av befolkningen er jo ikke kronisk syke, så det er kjempegreie for de å få komme foran disse syke menneskene i vaksine køa ;) 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (27 minutter siden):

Det blir dermed en gigantisk stråmann å påstå at Oslo vaksinerer friske 18-åringer mens resten av landet vaksinerer kreftsyke.

Det er ingen stråmann når det er realiteten av det som kommer til å skje når skjevfordelingen inntreffer (som skulle skje 7. Juni?), som er det dette dreier seg om. Om bydeler i Oslo vaksinerer gruppe 8-9  samtidig som gruppe 5 bør de heller gå gjennom sine egne rutiner før en får tildelt enda flere doser, for da har de tydligvis store problemer med vaksineutrullingen sin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Om bydeler i Oslo vaksinerer gruppe 8-9  samtidig som gruppe 5 bør de heller gå gjennom sine egne rutiner før en får tildelt enda flere doser, for da har de tydligvis store problemer med vaksineutrullingen sin.

Dette tror jeg er vanlig, det gjør i hvert fall også min hjemkommune (ikke Oslo). Da kan de opprettholde tempo og fylle opp alle timene. Oslo og sikkert flere kommuner har i tillegg dette systemet hvor alle som er påmeldt på kort varsel kan få SMS eller bli oppringt dersom det er doser til overs, slik at de slipper å kastes. Det blir da noen utenfor risikogruppene som er heldige og får en vaksine sånn, hvis ingen foran i køen kan komme på kort varsel.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var tidlig ute med å bruke munnbind. Men når jeg er fullvaksinert regner jeg med at munnbindpåbudet er opphevet hvor jeg bor. Om ikke vil jeg fortsatt ha det på i butikken selv om jeg er vaksinert for ikke å provosere eller skape irritasjon hos andre. Men når påbudet fjernes skal det vekk. Altså; jeg regner med at jeg har fått dosen min godt inn når påbudet oppheves. Skal bli godt å slippe.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Dette tror jeg er vanlig, det gjør i hvert fall også min hjemkommune (ikke Oslo). Da kan de opprettholde tempo og fylle opp alle timene. Oslo har i tillegg dette systemet hvor alle som er påmeldt på kort varsel kan få SMS eller bli oppringt dersom det er doser til overs, slik at de slipper å kastes. Det blir da noen utenfor risikogruppene som er heldige og får en vaksine sånn.

Tja, om de fortsatt vaksinerer risikogruppe 5 skulle en tro at det var plenti å ta av i gruppe 6 og 7 før en tyr til å vaksinere gruppe 8 og 9. Forøvrig dette med påmelding på kort varsel hadde min kommune i starten av vaksineringen, helt til de faktisk ble nektet å gjøre det slik fra offentlig hold,  da en kunne risikere at folk utenfor risikogruppen fikk seg en vaksine så det programmet måtte stanses, det ble og store avisoppslag selv i VG når det ble "avslørt" at personer i en av nabokommunene her utenom risikogruppa hadde fått vaksiner.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Forøvrig dette med påmelding på kort varsel hadde min kommune i starten av vaksineringen, helt til de faktisk ble nektet å gjøre det slik fra offentlig hold,  da en kunne risikere at folk utenfor risikogruppen fikk seg en vaksine så det programmet måtte stanses, det ble og store avisoppslag selv i VG når det ble "avslørt" at personer i en av nabokommunene her utenom risikogruppa hadde fått vaksiner.  

Hørtes jo nesten litt rart ut. Dersom de ringer rundt og den første som kan komme ikke er i en risikogruppe er det vel bedre at denne personen får den enn at dosen må kastes?

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Det er uansett ikke skjevfordelingen til Oslo som er det store problemet her - problemet er at Norge skaffet seg altfor få vaksiner i utgangspunktet. Se på USA, UK og Israel. 

Det er den blinde lojaliteten til EU det. Men det "rantet" jeg nok om i vinter og har for så vidt kommet over det. Selv om jeg mener det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (31 minutter siden):

Det er ingen stråmann når det er realiteten av det som kommer til å skje når skjevfordelingen inntreffer (som skulle skje 7. Juni?), som er det dette dreier seg om. Om bydeler i Oslo vaksinerer gruppe 8-9  samtidig som gruppe 5 bør de heller gå gjennom sine egne rutiner før en får tildelt enda flere doser, for da har de tydligvis store problemer med vaksineutrullingen sin.

Jeg tror du overvurderer hvor skjevt det er. Jeg tror også at du ikke har full innsikt i vaksineringen i din og andre kommuner, slik at du opplever dette som mer urettferdig enn det faktisk er.

Lenke til kommentar

Har fortsatt til gode å se noen forklare hvordan Norge eller Sveits skulle kunne fått til avtaler lignende USA, UK eller Israel. Det er ganske så spesifikke grunner til at nettopp disse tre landene har mange vaksiner. Vi kunne alltids gjort som Øst-Europeiske land og gått for Sinopharm eller Sputnik, men det har vist seg nå i ettertid at ikke ville vært så lurt likevel. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (12 minutter siden):

Det er uansett ikke skjevfordelingen til Oslo som er det store problemet her - problemet er at Norge skaffet seg altfor få vaksiner i utgangspunktet. Se på USA, UK og Israel. 

Må si meg uenig der. Vi kunne risikert å fått masse doser ja, men dette kunne vært AZ, J&J, Sputnik, Sinovac eller liknende. Ikke sikker på om jeg ville stolt ene og alene på noen av dem.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (14 minutter siden):

Det er uansett ikke skjevfordelingen til Oslo som er det store problemet her - problemet er at Norge skaffet seg altfor få vaksiner i utgangspunktet. Se på USA, UK og Israel. 

Vel, jeg er vel egentlig veldig glad for at vi ikke har vaksinert halve befolkningen med A&Z eller J&J iallfall...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Hørtes jo nesten litt rart ut. Dersom de ringer rundt og den første som kan komme ikke er i en risikogruppe er det vel bedre at denne personen får den enn at dosen må kastes?

Jeg er helt enig, men det ble altså stanset, dette er tilbake i februar-mars så det er ikke så nylig, men ordningen ble tatt ned og kom aldri opp igjen. Tidligere kunne vi sette oss på liste gjennom helseboka, men etter en del oppstyr rundt det ble ordningen avviklet. 

På en sidenote

Men ja, jeg tok meg selv nå i å bli litt emosjonell, å litt urasjonell, jeg prøver som regel å samle tankene litt før jeg hiver meg over tastaturet rundt dette temaet, spesielt gitt vervet jeg holder på forumet, måten jeg debatterte med nå var dårlig og forstår hvordan det kan oppleves som dømmende mot Oslo borgere. Så med det beklager jeg det til @Snikpellik @nirolo @DaniNichi og @:utakt.

I den situasjonen jeg selv befinner meg i har koronaen og de restriksjonene den har medført seg vært fryktelig fryktelig tunge, for meg å få en vaksine som jeg nå har blitt lovd fra sentrale hold at er like rundt hjørnet i 2 måneder vil være en slik byrde av skuldrene mine at jeg nesten blir emosjonell bare på tanken av det. Å slippe å bekymre meg for smitte hver gang jeg må til sykehus eller andre institusjoner hvor det har vært større smitteutbrudd på for den behandlingen jeg har behov for, eller bare det å kunne få besøke eller få besøk av en kompis uten at jeg skal være redd for smitte, jeg innser jo at jeg ikke er alene i å ha det slik, men det har påvirket meg på en slik måte at jeg opplever at jeg kan bli urasjonell til tider i diskusjonen rundt det, og følelsen av å bli urettferdig behandlet når en ser på VG at friske kjendiser utenfor risikogruppen i Oslo får vaksiner og forteller om hvor enorm lettelsen er så er det vanskelig å alltid kontrollere følelsenne.

Med det tror jeg at jeg lar diskusjonen ligge, selv om jeg ikke har besvart alle motsvarene jeg har fått, da jeg innser at store deler av innleggene mine er urasjonelle fremstillinger av situasjonen, å det beklager jeg igjen.

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...