Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (27 minutter siden):

.. som om folk ikke bryr seg? Det ser ut som godt over 90% ønsker vaksine og da er det vel ikke helt unaturlig at en stor del av disse prioriterer vaksinering før de øker reiseaktiviteten sin, særlig ut av landet og til massesamlinger / festivaler.

Det er ikke myndighetene som avgjør tempoet, det er det vaksineprodusentene som gjør. Myndighetene tar bare i mot i det tempoet de får leveranser. Det hjelper altså lite å be de få opp farta. Det tar den tiden det tar.

Man så hva som skjedde i påska.
Halvparten svarte nei til å ta vaksinen da de skulle på ferie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (3 timer siden):

Jo mer vi ser lyset i enden av tunnelen jo mer tar enkelte av dere fullstendig av i den fatalistiske og fullstendige bekmørke marrerittstrnkingen dere. Kjenner at jegbegynner å få denne tråden fullstendig i halsen, det er rett og slett destruktivt p lese all elendighetsdyrkingen her. Men man kan neppe ha noe særlig god innsikt i økonomi når man går rundt og fantaserer om "målrettede nedstenginer" i uoverskuelig fremtid ". Noen skal jo finansiere dette og da hjelper det ikke om de fleste er offentlig ansatte med hjemmekontor den dagen hundretusenvis av mennesker som har jobbet i verdiskapende virksomhet står i kø hos Frelsesarmeens suppekjøkken.

Du har hengt deg opp i ein enten- eller- diskusjon. Det er fint mogeleg å bevare enkelte målretta tiltak utan at det på nokon måte kan seiast å vere nedstenging. Det kan godt hende at TISK kan vere eit nyttig verktøy også seinare for å slå ned eventuelle nye utbrot med mutantvirus. Å setje smitta i karantene er iallefall eit enkelt og billeg tiltak samanlikna med nedstenging.

Enkelte tiltak vil også vere nyttige i ein normalsituasjon:

Sitat

Aldri har færre dødd i Norge enn nå – Espen og kollegene har god tid til å vaske bilene

Sitat

Eldre og de med underliggende sykdommer som kols, hjertesykdom og kreft er spesielt utsatt for infeksjoner, som blodforgiftning, lungebetennelse og influensa.

Smitteverntiltakene har gjort at vi har fått mindre infeksjoner og virus i samfunnet.

Sitat

Er smitteverntiltakene kommet for å bli?

– Jeg tenker det er realistisk, slår han fast.

Han mener vi fint kan leve med å være mer nøye med hygiene, hoste i albuen og være hjemme med symptomer. Mens andre ting kan være tema som vi kommer tilbake til i en mer normal situasjon.

https://www.nrk.no/nordland/aldri-har-faerre-dodd-i-norge-enn-under-pandemien_-_-smitteverntiltakene-er-kommet-for-a-bli-1.15494493

Og ein treng ikkje å vere "evigheits seigpinings lockdown-entusiast" for å hevde dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Karantene enkelt og billig tiltak...

Det er oppsiktvekkende at ingen har regnet på hvor mange årsverk som har gått tapt det siste året+.

Med ca 120 000 smittede, kan man si at det har gått minst 120 000 uker i isolasjon, pluss X antall ganger dette i karantene for nærkontakter.

Vi snakker altså om mange tusen årsverk i karantene+isolasjon på ett år. Unge, friske mennesker som må sitte hjemme og ta en "friuke" for de har vært i samme rom som en med covid-19. No problem, så lenge Nav betaler.

Nå kompliseres regnestykket selvfølgelig noe pga. barn og pensjonister, uføre og andre som ikke gjør noe - pluss alle som kan ha hjemmekontor i karantenen/isolasjonen. Men det burde absolutt være mulig å kalkulere ut dette.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Du har hengt deg opp i ein enten- eller- diskusjon. Det er fint mogeleg å bevare enkelte målretta tiltak utan at det på nokon måte kan seiast å vere nedstenging. Det kan godt hende at TISK kan vere eit nyttig verktøy også seinare for å slå ned eventuelle nye utbrot med mutantvirus. Å setje smitta i karantene er iallefall eit enkelt og billeg tiltak samanlikna med nedstenging.

Enkelte tiltak vil også vere nyttige i ein normalsituasjon:

https://www.nrk.no/nordland/aldri-har-faerre-dodd-i-norge-enn-under-pandemien_-_-smitteverntiltakene-er-kommet-for-a-bli-1.15494493

Og ein treng ikkje å vere "evigheits seigpinings lockdown-entusiast" for å hevde dette.

Jeg er ikke imot karantene og sporing; jeg er imot mer tvangsnedstenigng av virksomheter. Men ellers føler jeg at jeg har sagt det som er å si i dette ordskiftet og setter en sluttstrek der. Jeg vet ikke hva TISK er for noe og tror ikke jeg bryr meg så mye om å finne det ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke imot karantene og sporing; jeg er imot mer tvangsnedstenigng av virksomheter. Men ellers føler jeg at jeg har sagt det som er å si i dette ordskiftet og setter en sluttstrek der. Jeg vet ikke hva TISK er for noe og tror ikke jeg bryr meg så mye om å finne det ut.

TISK står for Testing, Isolasjon, Smittesporing og Karantene. Dette har jo vore det viktigaste verktøyet sidan i fjor sommar for å bekjempe pandemien og å unngå nedstenging.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Og hvor er det mesteparten av vaksinene blir sendt?

I disse dager får Lørenskog, Moss, Sarpsborg og Fredrikstad kommuner, pluss noen bydeler i Oslo litt mer fordelt. Etter fylke er det Nordland og Innlandet som har fått flest doser.

Ellers er det vel Utsira som fortsatt troner på toppen på fastlandet ;) 

1714673491_Skjermbilde2021-05-19kl_13_10_26.thumb.png.02f95258f8d827cb8b6521ca8a114683.png

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

FHI: R-tallet er 1,0
https://www.tv2.no/nyheter/14009313/

Sitat

Smittespredningen har vært flat siden slutten av april, ifølge FHIs ukesrapport.

Matematisk modellering viser at trenden i smittespredningen har vært flat med et gjennomsnittlig reproduksjonstall fra 28. april på 1,0, ifølge FHI.

Med en mer usikker modell som ikke tar hensyn til sykehusinnleggelser, estimerer at R-tallet for en uke siden var 0,8.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, torbjornen said:

Det var no vel mest snakk om sex. Eg meiner å hugse "reklamesnuttar" på tv (dvs. nrk) med stønnande lydar og som oppfordra til å "ta testen". Men redselen var der, og hiv-positive vart vel behandla som spedalske.

Den beste samanlikninga er kanskje redselen for kontaktsmitte under korona. Det var oppslag om at Kina hadde funne koronavirus på importert laks, og folk var redde for at det kunne følgje smitte med posten. I teorien kan vel folk bli smitta på denne måten, men ein har vel aldri høyrt om at folk har blitt smitta verken av å lese avisa eller av røykelaksen.

Norge har jo hatt en ambivalent forhold til Kina pga. fredsprisen. Så det er ikke umulig at det er evt. en mild formaning mot Norge om at nå må dere oppføre dere der i nord. Laks er jo noe Norge eksporterer ganske mye av til Asia og Kina er et marked det også for laks. Sånn ser jeg egentlig på det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, fredrik2 said:

Har inte satt mig in väldigt mycket angående karantän hotell men med reglerna man har nu handlar det väl mest om ett straff för de som välger att åka ut av landet, som ska vara avskräckande mot reiser, och väldigt lite om smittevärn?

I for eksempel Australien blir man instängd på ett hotel rum när man är på karantän hotell. I Norge kan man alltså gå ut, löpe en tur, gå till butikken etc. För väldigt många norrmän är det nog sikrare att ta karantänen hjemme eller på hytta.

Ok, da vil jeg helst at du viser til kilder på at man har lov å gå på butikken, for de som sitter på karantenehotell. Jeg tenker også at det muligens er en oppfordringsgreie. Men, man kan jo aldri vite. Den jeg kjenner sa at det ikke var lov å gå på butikken, men jeg vet ikke hva slags evt. manipulative krefter som lå bak oppfordringen, altså om den var lovhjemlet eller ikke.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, Fibonacci said:

Det er ingen tvil om at karantenehotell, slik det er lagt opp i dag, fungerer som en straff.

Det må virke mot sin hensikt å stue potensielt smittede fra alle mulige slags land sammen i ett bygg, der de i stor grad kan bevege seg fritt i fellesområder og utenfor hotellet.

Voksne mennesker som disponerer egne biler og hus, og dermed trygt kunne kommet seg hjem og holdt seg der, får nå et dårligere alternativ fordi staten ikke stoler på befolkningen.

Det er jo åpenbart enklere for smitteoppsporere i etterkant og helsevesenet å gå å få samlet prøver fra prøvetakingstedet på hotell da. Kan hende at også slike årsakssammenhenger ligger litt bak denne ordningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Og hvor er det mesteparten av vaksinene blir sendt?

Det var ikke i episenteret på østkanten folk ringte og avbestilte time. Det var i "typiske hjem med piano i stuen" hvor man føler mer at man har en rett til å bestemme sin plass i køen på grunn av sin "posisjon" i samfunnet. "Vet De ikke hvem jeg er"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg vil tru at kinesarane snakka sant. Dessutan har dei jo knapt smitte og då er det om å gjere å hindre den minste risiko for å få inn smitte og dermed unngå den seigpininga som vi har drive med her i Vesten. Elles trur eg at det er eit år sidan dette, og då visste ein som sagt mykje mindre om kor lett viruset kunne smitte via kontaktflater osv.

Når det er sagt har Kina blitt mykje meir aggressivt i dei seinare åra, og ein såg korleis dei innførte handelsrestriksjonar mot Australia fordi dei ville ha ei gransking om opphavet til pandemien. Kina tolererer ikkje kritikk om interne forhold, og Norge bør difor vere forsiktige med å inngå handelsavtalar som kan skape eit potensielt avhengigheitsforhold til Kina.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (22 minutter siden):

TISK står for Testing, Isolasjon, Smittesporing og Karantene. Dette har jo vore det viktigaste verktøyet sidan i fjor sommar for å bekjempe pandemien og å unngå nedstenging.

OK. Men det er jeg enig i. Jeg er enig i TISK, men lockdowns og yrkesforbud må stoppe nå. Jeg er helt enig. TISK er bra. Og så bør de som har sår hals og hoster, men ikke har feber og ellers føler seg frisk kunne jobbe på hjemmekontor til man blir bedre. Det bør gjelde for vanlig forkjølelse og annen slik drit også av hensyn til kolleger.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, G said:

Ok, da vil jeg helst at du viser til kilder på at man har lov å gå på butikken, for de som sitter på karantenehotell. Jeg tenker også at det muligens er en oppfordringsgreie. Men, man kan jo aldri vite. Den jeg kjenner sa at det ikke var lov å gå på butikken, men jeg vet ikke hva slags evt. manipulative krefter som lå bak oppfordringen, altså om den var lovhjemlet eller ikke.

Har stått i tråden att man kunde göra det har jag för mig på samma sätt som att man kan göra det i hjemkarantän hvis man må. 

Möjligt att det inte stämmer. 

Gå ut verkar man i alla fall få och mingle på hotellet verkar också gå bra. 

Tycker bara att det verkar vara en stor forskjell mot karantän hotell i for eksempel australien där man må sitta på rommet och det i Norge där man alltså ikke trenger göra det hela tiden.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...