Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, torbjornen said:

Smitten gjekk vel svakt opp i forrige veke, men elles har det vore nedgang sidan påske. Så har det vore lite positive prøver i 17. maihelga. Det blir spennande å sjå kva talet blir i kveld, og er det i nærleiken av det det var i går er det grunn til å juble.

Tror vi må vente en ukes tid til. Inkubasjonstiden er vel i snitt 5 dager før man får symptomer og så får det enda noen dager før man blir testet og fått svar. 

R har jo økt den siste uken også - tross lite testing (her i kommunen ble det testet 0 fom torsdag tom mandag)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Politiet skal etterforske Siv Jensen for mulig koronalovbrudd
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2419175-11184

 

Misforståinga gjaldt vel om vaksinerte skulle teljast med i talet på besøkjande. I følgje dei nasjonale reglane skal dei ikkje det, men i følgje dei lokale reglane skal vaksinerte takast med i det maksimale tillatne antalet.

Tullete reglar og lett å forstå at nokon og ein kvar slit med å halde styr på alle reglar og unntak no.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (7 minutter siden):

Tror vi må vente en ukes tid til. Inkubasjonstiden er vel i snitt 5 dager før man får symptomer og så får det enda noen dager før man blir testet og fått svar. 

R har jo økt den siste uken også - tross lite testing (her i kommunen ble det testet 0 fom torsdag tom mandag)

Smittetala dag for dag no seier noko om smitten ved inngangen til 17. maihelga.

Effekten av sjølve 17. maihelga vil vi sjå om nokre dagar. Også det blir interessant å følgje med på. Om smitten går litt opp er det ikkje så farleg dersom utgangspunktet er lågt.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg spådde at noe sånn kom til å skje for en stund tilbake. Og jeg fikk rett. Er jo 50/50 da, sjansene for dette. Men, likevel kjekt at en fikk rett i gladnyheter for landet. Lediggang evt. hjemmekontor fikk flere til å knulle rett og slett :laugh:

Hele 700 overskuddsfødsler..

 

Ni måneder etter første nedstengning
– Tallene viser at vi har hatt fallende fruktbarhet i Norge siden 2009. Og 1. kvartal i 2021 er det første kvartal siden 2009 at vi har en økning i fruktbarhetstallene. Vi har 700 fødsler i 1. kvartal i 2021, sammenlignet med 2020. Det sier Ane Margrete Tømmerås, demograf og 1.-konsulent i Statistisk sentralbyrå.

Det er for tidlig å si om koronapandemien er årsaken til dette, siden tallene baserer seg på tre måneder.

– Men timingen er jo upåklagelig. Økningen begynner i desember 2020, som er nesten ni måneder etter første lockdown i Norge. At det har hatt en liten effekt, det kan vi nok tro.

https://www.nrk.no/norge/700-flere-fodsler-i-norge-i-forste-kvartal-av-2021-1.15500874

Endret av G
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Morromann said:

Det var en viss "novelty" med det til å begynne med; det vil si rundt mars-april i fjor, men nå, vi skriver snart juni 2021 er det slitsomt og destruktivt og kun forsurende når 99% av oss er fullstendig effings drittlei av det her og knapt orker å høre ordene covid og corona lenger.  Om et år kommer folk til å snakke om noe helt annet enn corona, da er den økonomiske krisen som følger i kjølvannet som vil dominere nyhetsbildet og debatter og der viruseksperter fikk klippekort til Debatten på NRK er den plassen nå tatt over av økonomer som blir de nye kjendisene. Underholdningsprogrammet Luksusfellen tas nok ikke av plakaten, vi kan regne med at de til stadighet har mer enn nok av kandidater til å bli med(var det ikke under den forrige finanskrisen det programmet startet opp?).

Tviler på at Jan Tore Sanner skal behøve økonomisk rådgivning og økonomisk kaballegging fra Hallgeir Kvadsheim da, men. Sånn for å får orden på oljefondet. Man kan heller ikke forvente at framtidige finansministere vil påta seg helt skylden for et redusert oljefond, men man kan jo aldri vite helt sikkert.

Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Du snakker nå om folk som er frelst på Jesus antar jeg?

Jeg er ikke krampeposistiv men jeg er ikke krampenegativ heller. Alle piler peker nå i mer positiv enn i negativ retning. Jeg kommer ikke til å bli satt ut av fortvilelse om vi ser et lite hopp i smittede neste uke som uansett flater ut igjen når vi går inn i juni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var folk som spådde at krise ville føre til færre barnefødslar. Men mange fekk også mindre stress og betre tid til å vere saman med sine kjære. Eg har heile tida trudd at resultatet ville bli at fødselstala ville gå opp.

Det var vel også slik at sjølvmordstala gjekk ned til å byrje med, men at det seinare har blitt ein epidemi av eteforstyrringar osv. På kort sikt var det nok bra for mange å få eit avbrot, men etter kvart som det drog ut i tid vart pandemien ei større belastning for mange.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Fibonacci said:

Det litt ubehagelige spørsmålet: Gjør det egentlig så mye at de har blitt smittet? De fleste gamle og i risikogruppene har nå fått vaksine. Svært få dør. Behandlingsmetodene er bedre enn våren 2020. Vi er langt unna taket på kapasitet.

Hvor mye restriksjoner og ressurser skal vi bruke på at "unge" mennesker blir syke i tiden fremover?

Jeg tipper at man bør fortsette å gjøre litt på alt til man er såpass i mål med tingene at man tror man har hjulpet på de fleste fronter. Dette har jo vært en tøff kamp for mange på forskjellige vis, i mot en usynlig fiende. Dersom unge, gamle, fattige eller rike behøver hjelp pga. covid, så synes jeg man bør gjøre så godt man kan for å gi dem den hjelpen.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

Jeg er ikke krampeposistiv men jeg er ikke krampenegativ heller. Alle piler peker nå i mer positiv enn i negativ retning. Jeg kommer ikke til å bli satt ut av fortvilelse om vi ser et lite hopp i smittede neste uke som uansett flater ut igjen når vi går inn i juni.

Når man først er på sporet av tro. Så merket jeg meg at du skrev dette her:  

4 hours ago, Morromann said:

Men dette vil prege oss i årene fremover. Post-lockdown-finanskrisen kommer til å vare mye lenger enn coronapandemien. Og det blir den dominerende delen av vår hverdag de neste årene fremover. Det blir garantert kutt i velferdstilbud og det blir paradoksalt nok en rødgrønn regjering som kommer til å foreta de mest dramatiske kuttene i velferdsordninger noensinne i norsk historie etter 1945; rett og slett fordi de ikke har noe valg.

Du kan ikke spå valget basert på tynne meningsmålinger mange måneder forut for valget sånn uten videre. Jeg tipper at du forsøker å fortelle folk hva de nå skal stemme på. Husk at det er frie valg da folkens.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Simen1 said:

Flere fødsler og færre dødsfall + økt innvandring og redusert utvandring = raskere befolkningsvekst

2058829514_Screenshot_2021-05-19Befolkning.png.3bddacf71b6ac8df3a9cd38415c34c9c.png

 

 

Folk har ønsket en befolkningsøkning lenge. Men, gjerne med påstander om at eldrebølgen vil kreve og kreve arbeidshender. Nå får de jo en liten endring da. Uten den utfordringen med disse eldre som vil komme, så synes jeg at 5 millioner mennesker i Norge egentlig er greit jeg. Vi behøver jo ikke akkurat så mange flere for å skulle klare å ødelegge jorden. Men, vi behøver å tenke nye tanker om hvordan vi skal få til et bærekraftig og renere forbruk i sammen.

  

4 hours ago, Fibonacci said:

I fjor vår var argumentasjonen at vi ikke skulle overbelaste helsevesenet. Den kneika kom vi oss over. Så ble det at eldre og syke ikke skulle dø. De fleste har nå fått vaksine. Nå er argumentasjonen at unge kan bli syke og/eller mutasjoner er mer smittsomme. Hva blir det neste?

Vet ikke. Det logiske burde jo bli at bare de eldre får lov å røyke/bruke tobakksvarer om man tenker på å fikse på eldrebølgen i begge ender.

Eller jeg kan omformulere meg litt. At flest mulig bør holde seg friske, for vi har bruk for alle.

Endret av G
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (17 minutter siden):

Da har det i så fall blitt født flere enn det har dødd som følge av pandemien.

700 fleire fødslar enn tilsvarande 3 mnd-periode i fjor. 

Sitat

I løpet av de tre første månedene 2021, ble det født 13.690 barn i Norge. Det er 700 flere enn i samme periode i fjor.

Det var vel ca. 50k fødslar og 40k dødsfall i 2020.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Er det ikke på tide at FHI presenterer et nytt vaksineringsscenario? Tidligere har de lagt frem nytt scenario hver 14. dag, men nå er det 20 dager siden sist (30. april). Jeg er spesielt spent på hvordan omprioriteringa mellom aldersgruppene vil påvirke tidsestimatene utover sommeren, samt om det er noen oppdaterte leveranseestimat for J&J, CureVac og Novavax.

Kan det tenkes at de sitter i møter og planlegger hvordan all vaksinepasskritikken som vil komme etterhvert skal håndteres, nå når Europa åpner for fullvaksinerte? Folk vil nok ønske seg en mer rettferdig tilgang til å kunne ta disse fotoene selv (eksempel i fra selve artikkelen om EU-bestemmelsen).:

VHJf3l_7-W0_g4Njf7XW3An9KjCsYGKBhb3McvTt

Quote

EU åpner grensene for alle vaksinerte, melder nyhetsbyrået AFP.

https://www.nrk.no/urix/eu-apner-grensene-for-alle-vaksinerte_-melder-afp-1.15501190

 

Et lite utbrudd nordpå, selv om det er mange ift. innbyggertallet da:

Men i Kjøpsvik i Narvik kommune, har det skjedd en stor oppblomstring av smitte på oppløpssiden.

15 personer har blant annet fått påvist smitte på sementfabrikken Norcem, og smitten er ventet å stige de nærmeste dagene.

Totalt er 25 personer bekreftet smittet og over 100 sitter i isolasjon eller karantene.

Bakgrunnen for smitten får smittevernoverlege i Narvik, Thomas Hultstedt, til mildt sagt å bli oppgitt.

– Vi har flere tilfeller av folk som har gått på jobb når de har symptomer. De samme personene fikk senere påvist koronaviruset. Folk har også reist ut av kommunen eller unnlatt å teste seg, på tross av at de har symptomer eller er nærkontakter til noen med påvist smitte.

...

Skrekkeksempel på 17. mai
Hultstedt sier at det klareste eksempelet på dårlig dømmekraft skjedde på nasjonaldagen, mandag.

Da bestemte en nærkontakt til en som hadde fått påvist koronasmitte, at vedkommende skulle på busstur ut av fylket.

https://www.nrk.no/nordland/folk-i-narvik-reiste-og-dro-pa-jobb-med-koronavirus-_-kommunelegen-oppgitt-1.15501000

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (28 minutter siden):

Når man først er på sporet av tro. Så merket jeg meg at du skrev dette her:  

Du kan ikke spå valget basert på tynne meningsmålinger mange måneder forut for valget sånn uten videre. Jeg tipper at du forsøker å fortelle folk hva de nå skal stemme på. Husk at det er frie valg da folkens.

Det skal vel mykje til om det ikkje blir raudgrøn regjering i ei eller anna form etter valet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 timer siden):

Har visar du bra hvorfor jag vill ha den information jag savnar. 

Antar att Trondheim har vaksinerat många i åldern 18-44 för att det ligger ett stor sjukhus i Trondheim och jag antar att det kan vara en relativt stor del av befolkningen som jobbar där. 

De som är vaksinerade i den gruppen er ju bara helsepersonal och kanske några med alvarliga sjukdommar.

Men förstår ikke hur man kan få till så otydlig information. FHI har lagat detaljerade grupper men i Trondheim bruker man ikke namnet på gruppen utan bruker en annan formulering som kan tolkas som att det är en annan grupp som vaksineras. I Oslo skriver man 

Hvem får vaksinetilbud nå?

  • Personer mellom 18 og 64 år med underliggende sykdommer, som kan gi økt risiko for alvorlig sykdom og død av covid-19. Dette vurderes individuelt av lege.
  • Personer over 55 år

Vilket gör det uklart hvis de vaksinerar gruppe 5 eller har slagit samman gruppe 5 och 8.

Men ok, en del områden i Oslo har inte heller kommit väldigt långt i vaksineringen.

edit: Såg på lite fler tal för Oslo och det går ikke å förstå hur långt man har kommit. Olika sätt att rapportera och noen håller tydligen på med alla grupper över gruppe 4 eller 5 till och med gruppe 9 samtidigt. Vad som menas med att vara färdig med en grupp er också uklart.

Det er store forskjeller på hva som rapporteres ja. Her er f.eks. Bærum sine sider: https://www.baerum.kommune.no/korona/koronavaksine/informasjon-om-vaksine-mot-korona/

Finner informasjon om hvilke prioriteringsgrupper som er vaksinert, og hvem som vaksineres nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...