Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (1 time siden):

Det skal vel mykje til om det ikkje blir raudgrøn regjering i ei eller anna form etter valet.

Usikker på det. Erna har holdt en stoisk ro og en moderlig hånd over oss gjennom pandemien. Og regjeringen tok tak i importsmitten i 11. time. Hun får mange poeng i diplomati.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (26 minutter siden):

Har det skjedd noko meir med hurtigtestane som tok 15 minutt, etter testing av 6000 elevar var 100% riktig og skulle dukke opp på apotek for ein overkomeleg penge?

Den testen jeg tok som brukes på universitetet, skal ha et høyt antall av falske positive.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (7 minutter siden):

Förstår ikke hur i så fall. Alla kommuner sätter doserna de får (förutom kanske de ekstra men skulle tro att alla gör på samma sätt) och ordningen er satt av FHI.

Får bara anta att åldersammansättningen i en kommune och reglerna för hur många doser man får har gjort att for eksempel Bærum har kommit längre i grupperna än Trondheim.

Verkar inte heller som att vara i gruppe 4 är ovanligt. 

Kommunene skal vel ha en prosentdel av vaksinene de kan velge selv hvordan de vil prioritere, var det 20%? litt usikker. I min kommune valgte de å vaksinere "kritisk kommune personell" med de dosene de selv regjerte over, det vil si brannvesen og lignende funksjoner som ikke er på de offesielle prioriteringslistene, da de i større grad må steppe inn i situasjoner hvor helsepersonell hadde trådd inn da helsesektoren ute i distriktene ikke akkurat er tipp topp utrustet for alle situasjoner som kan oppstå. Så det er vel det som er det generelle slingringsrommet kommunene har på å påvirke vaksineringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Man skulle jo tro Trondheim hadde kommet lengre sammenlignet med f.eks Bærum eller Bodø ja, på grunn av en ung befolkning i Trondheim. Kan ikke se for meg at det er en så mye større andel helsepersonell i Bærum kontra Trondheim heller. Men mange små forskjeller kan vel bli til litt større forskjeller til sammen. Mulig det har noe med hvordan kommunene velger å gå frem selv også.

 

Ordfører Rita Ottervik (Ap) sier at Trondheim avga betydelig antall vaksiner de første to månedene, fordi de har en relativt ung befolkning.

- Hvis vi først mister doser på grunn av alderen på befolkningen - og så mister doser fordi vi ikke har så høyt smittetrykk, blir det som en dobbel straff, sier hun.

- Vi ligger aller lavest av storbyene på andel vaksinerte. Hvis vi skal fortsette sånn vil det bli et stort sprik mellom sammenlignbare grupper i Trondheim og andre kommuner. Derfor håper jeg at formannskapet vil være med på en uttalelse der vi advarer mot det, slik at Trondheim ikke blir de som blir ferdig med vaksinene sist, sier hun videre.

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2021/05/19/Trondheim-kommune-bekymret-for-vaksinestrategien-Helt-umulig-at-vi-blir-ferdig-før-august-23985082.ece

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Fnugle said:

Haha, det var svært til vingling og frem og tilbake på denne vaksinefordelingen. Sist gang hasteinnkalte de også til konferanse, for å fortelle at de ville endre rekkefølge i vaksinekøen og fordele ulikt mellom kommuner. Men kort tid etterpå måtte de ut og presisere at nei, det var ikke helt bestemt likevel, det var bare et forslag.

Håper på enkel og klar tale, og noe som går an å forholde seg til. Nå må kommunene få forutsigbarhet. Det handler faktisk om å få kabelen til å gå opp og ha forutsigbarhet til å løse dette også. Ferie er lovpålagt og det er egentlig alt for seint å endre feriene til de som har fått ferien sin godkjent, så må  de dekke opp ekstra pga. omfordeling må de få tid til å få inn folk som kan sette dosene.

Arbeidsgiver har full rett til å avlyse folks ferier og plassere disse på et mer egnet tidspunkt, så lenge det finnes god grunn for å å gjøre dette. Jeg tror ikke arbeidsgiver kan forlange at du ikke har rett på 3 ukers sammenhengende, men den kan plasseres til et annet tidspunkt på året enn midt i fellesferien.

Ferien er altså ikke så hellig som folk innbiller seg at den måtte være.

Arbeidstaker tror jeg kan ha rettigheter på litt kompensasjon for utgifter forbundet med avbestillet ferie som arbeidsgiver pålegger. Du kan selvsagt si opp jobben din, med de oppsigelsestider som måtte gjelde. Men, jeg tviler på at arbeidstakere er særlig interessert i å gå arbeidsledige, uten ny jobb og uten dagpenger noen uker pga. at de har sagt opp selv på eget initiativ.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Arbeidsgiver har full rett til å avlyse folks ferier og plassere disse på et mer egnet tidspunkt. Jeg tror ikke arbeidsgiver kan forlange at du ikke har rett på 3 ukers sammenhengende, men den kan plasseres til et annet tidspunkt på året enn midt i fellesferien.

Arbeidstaker tror jeg kan ha rettigheter på litt kompensasjon for utgifter forbundet med avbestillet ferie som arbeidsgiver pålegger. Du kan selvsagt si opp jobben din, med de oppsigelsestider som måtte gjelde. Men, jeg tviler på at arbeidstakere er særlig interessert i å gå arbeidsledige, uten ny jobb og uten dagpenger noen uker pga. at de har sagt opp selv på eget initiativ.

Har arbeidsgiver rett til først å si ja til ferie, for så å ombestemme seg og si nei, du får ikke ferien slik vi avtalte allikevel? 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Andre1980 said:

Har arbeidsgiver rett til først å si ja til ferie, for så å ombestemme seg og si nei, du får ikke ferien slik vi avtalte allikevel? 

Ja faktisk så har de det. Men, det er jo sjelden at skjer i praksis. Det må være noen tungtveiende grunner for å ty til grepet. Altså arbeidsgiver bør ha ryggen sin dekket litt der. Dessuten så kan det skape så stor misnøye hos arbeidstakere at de på sikt beiter seg over til mer rolige arbeidsgivere.

Det kan være årsaker som gjør at noe må skje på arbeidsplassen, viss ikke så kan det lede til store økonomiske tap eller en forringelse av bedriften og sikkert andre årsaker også. Jeg er ikke ekspert på det der uansett, men vet at hånden som gir og tar ligger hos arbeidsgiver i feriespørsmål.

Edit:

Det er jo sånn det føles ja. Og det vet jo arbeidsgiver, så måten det presenteres på og hva du kan forvente av plaster på såret blir jo da litt ut i fra hva du kan dokumentere, samt at du kan alltid uttrykke ønske om et eller annet uten å nødvendigvis ha krav på alt du ønsker deg. Men, det er jo her at folk kjenner besøkelsestiden og har en ordentlig dialog om det som er i ferd med å skje. Det er jo godt mulig at arbeidsgiver ønsker å gi noe tilbake for det inntrufne. Og det kan vel også hjelpe litt om de kommer med et eller annet tilbud, eller at det er du som ber om noe ekstra.

Da kan du jo være heldig. At arbeidsgiver forteller at du egentlig ikke har krav på det, men går med på noe. Du har jo egentlig kun krav på det du kan dokumentere av ekstrautgifter ut i fra lovparagrafene.

Endret av G
Lenke til kommentar

I Lørenskog kommune:

Uke 20 = 1575 vaksinedoser, 643 er førstegangsdose, 933 er andregangsdose. (250 vaksinedoser overført i fra forrige uke).

Uke 21 = 2614 vaksinedoser, 226 er førstegangsdose, 2388 er andregangsdose. (396 av andregangsdosene går til helsepersonell).

Jeg synes det går veldig tregt. Hvor blir det av politikken om at alle skal få sin første dose? Virker mer som de er opptatt av å fullvaksinere de som allerede har fått.

Når jeg kjører forbi Stovner har de fått nytt trafikkskilt med ordlyden Testsenter Covid-19.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, fredrik2 said:

Siterer paragraf 1 uten å ha gjenlest de neste paragrafene på veldig lenge. Og §1 lyder:

 

Quote

§ 1.Lovens formål

Denne lov skal sikre at arbeidstakere årlig får feriefritid og feriepenger.

Det er altså det den skal sikre. Og helst innen samme ferieåret. Men, det er også mulig at arbeidsgiver forhandler med arbeidstaker hvor arbeidstaker er den givende hånd og får flyttet ferie til neste år, da kanskje mot litt avtalt kompensasjon på et eller annet vis. Da må jo arbeidstaker benytte sjansen å be om noe ekstra for denne "forsmedeligheten" som oppleves.

Edit:

Har skumlest det nå. Og det virker som om at jeg ikke var så fryktelig langt unna med beskrivelsene mine egentlig. Men, kanskje et og annet småplukk.

Endret av G
Lenke til kommentar
Subara skrev (9 minutter siden):

I Lørenskog kommune:

Uke 20 = 1575 vaksinedoser, 643 er førstegangsdose, 933 er andregangsdose. (250 vaksinedoser overført i fra forrige uke).

Uke 21 = 2614 vaksinedoser, 226 er førstegangsdose, 2388 er andregangsdose. (396 av andregangsdosene går til helsepersonell).

Jeg synes det går veldig tregt. Hvor blir det av politikken om at alle skal få sin første dose? Virker mer som de er opptatt av å fullvaksinere de som allerede har fått.

Dette har vel bare med timing å gjøre og ikke politikk. De følger FHIs mal og det som ble bestemt for en tid siden er at intervallet mellom første og andredose økes til 12 uker, sånn at mange flere vil ha fått minst én dose nå fremover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Dette har vel bare med timing å gjøre og ikke politikk. De følger FHIs mal og det som ble bestemt for en tid siden er at intervallet mellom første og andredose økes til 12 uker, sånn at mange flere vil ha fått minst én dose nå fremover. 

Hvor lenge blir etterslepet av 2. gangsdosen, undrer jeg meg på. Altså ferdig fullvaksinert for de som venter 6 uker istedenfor 12. Tallene er sikkert som de skal være, men 9 ganger flere som får andregangsdosen i uke 21 enn førstegangsdosen får det til å se ut som dette tar veldig laaang tid.

Ellers er ikke matematikk og statistikk mitt område 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Morromann said:

For meg også. Når de aller fleste er vaksinerte har vi flokkimmunitet og når dødeligheten er langt lavere enn en vanlig influensa, for det VIL DEN BLI når alle er vaksinerte vil ikke jeg ha dårlig samvittighet for å leve og være menneske igjen. Og det skal man heller ikke ha. Jeg lar meg heller ikke skremme av snakk om "long covid"; for det første vil vaksineringen forhindre det også og for det andre er ikke det en permanent fare for helsevesenet og samfunnet vårt. Men "dugnaden" er egentlig over. Folk vil ha vaksinen og så vil de ut av dette. Det er overhodet ingen mulighet for at noen ny "dugnadsfølelse" kan gjenoppstå om de skulle finne på å stenge ned på nytt fordi man har 5 nye tilfeller av smittede som var vaksinerte. Heller raseri og omfattende sivil ulydighet vil jeg tro. Men duignad? Nei. No chance. Folk har fått nok og vil tilbake til en naturlig liv og å være mennesker igjen.

Det du beskriver beror jo noe på hvor effektive vaksinene er da. Altså at man ikke er blitt løyet til om disse 90 prosentene beskyttelse eller hva det gikk i. Det er jo kun vaksineeffektiviteten som bidrar til å definere hvilken flokkimmunitet som oppstår etter hvert.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Morromann said:

Som en erfaren hypokonder som faktisk har vært i behandling for helseangst og OCD(flere år før pandemien BTW): ingen. Man har ingen livskvalitet. Tilværelsen er besettelse av angst for mikrober og bakterier. Jeg er kurert for det og jeg spriter ikke en gang hendene inne i butikkene(bruker munnbind av hensyn til andre da man aldri vet om man er asymptomatisk); vasker de når jeg kommer hjem; men jeg tror desverre at mange har blitt ødelagt av det siste året. For de som sliter med alvorlig helseangst vil jeg anbefale bøker av Invgard Wilhelmsen, Norges fremste ekspert på helseangst.

Tenk; JEG har vært helt nede og til dels ødelagt av hypokondri og OCD; likevel er jeg ikke redd for long covid etter vaksinering. Var det feil av meg å bli kurert for helseangst? Var min frykt berettighet hele tiden?

Jeg er stolt av deg, når jeg leser om det du har slitt med :thumbup: Bra jobba

Nå har jeg ikke selv OCD, men kjenner andre som har det.

Nå har jo jeg selvpåført meg mer sosial avstand enn hva som er strengt nødvendig for å blidgjøre myndighetene. Og jeg kjenner selv på denne omstillingen som skal skje nå. Det blir en voldsom mental forandring egentlig å gjøre grepene for å være tilbake til normalen. Men, det er jo bare å få disse grep utført da, selv om det er lett å bare si.

Det jeg lurer mest på er om dette har satt arr i oss som folk. At når man ser folk leve normalt igjen senere, akkurat som før, at man da føler at disse andre menneskene rundt seg er noen vemmelige skittgriser, elns.?

Endret av G
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Stort smitteutbrudd blant russen i Kristiansand
https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1200778352

Sitat

19 nye russ har fått påvist korona i Kristiansand kommune. Det skriver kommunen i en pressemelding. Totalt er det registrert smitte hos 29 russ.  Alle kommunens fem videregående skoler har smitte.

Tirsdag 18. mai ble alle russ i Kristiansand og Grimstad bedt om å teste seg for koronasmitte. Torsdag skal kommunen være tilstede på Vågsbygd videregående skole for å teste russ. Også russ fra alle andre av byens videregående skoler kan komme til Vågsbygd og teste seg på torsdag. 

Kristiansand kommune skal møte Folkehelseinstituttet senere denne uken for å snakke om smittesituasjonen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Hehe, jeg skjønte det. Ville bare forklare litt hvordan det funker :) 

Blir garantert noe filmer om dette i fremtiden. Sikkert mange utrolige historier rundt om i verden som kan fortelles om noen år, men enig, ser helst at det blir en god stund til...

Særlig at jeg kommer til å ha lyst å se disse om korona. Blir sannsynligvis like interessant som å ikke skulle se noe som heter "raset, bølgen kommer, titanic og flere.." Selv om sikkert noen aspekter fra slike filmer sannsynligvis kan være veldig interessante. Fortid er fortid, og det må bittelitt til før det blir interessant. Eller heller litt tilfeldig. Men, kan hende at man lokkes, kan hende..

Endret av G
Lenke til kommentar
5 hours ago, torbjornen said:

Nei.

Og årsaka til at du slepp å leike russisk rulett med kroppen din som du seier er at så og seie alle andre vil komme til å ta vaksinen. Dermed vil dei få prosentane som ikkje vil eller kan ta vaksinen flyte på flokkimmuniteten.

Ja, også har en eller annen i blant dem, maks uflaks og får seg en deilig sengeliggende periode evt. sykesengeliggende sykehusopphold. Gjerne den aggressive "mutanten fra kongo", elns. :laugh:

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, torbjornen said:

TISK står for Testing, Isolasjon, Smittesporing og Karantene. Dette har jo vore det viktigaste verktøyet sidan i fjor sommar for å bekjempe pandemien og å unngå nedstenging.

Tror tisk-tisk også er nyttet i enkelte tegneseriestriper i forsøk på å få framstillet at noen visker til hverandre ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Særlig at jeg kommer til å ha lyst å se disse om korona. Blir sannsynligvis like interessant som å ikke skulle se noe som heter "raset, bølgen kommer, titanic og flere.." Selv om sikkert noen aspekter fra slike filmer sannsynligvis kan være veldig interessante. Fortid er fortid, og det må bittelitt til før det blir interessant. Eller heller litt tilfeldig. Men, kan hende at man lokkes, kan hende..

Filmen om Bent Høie kommer på kino i slutten av november, i tide til jul. Den heter "Rødt nivå - blå løsning". Kristoffer Joner spiller hovedrollen, og filmens handling foregår 80% i venterommet utenfor Dagsrevyen sitt studio. Espen Nakstad spiller seg selv, og han er med i alle scenene selv om han kun har én replikk, nemlig ordet "bekymret". Den skal du se.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Morromann said:

Jeg skrev det vel litt i affekt. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal gi noe mer oppmerksomhet til dystre scenarier mer nå fordi jeg ikke får gjort noe mer med det uansett og jeg vet at folk er forskjellige. Denne tråden er uansett ikke hva den var likevel og nesten alle som deltok her til å begynne med har for lengst pakket sakene og forlatt "baren". Jeg blir her neppe om noen måneder jeg heller. Det er få serier som slutter med flagget til topps. Og det skjer definitivt ikke med denne tråden som nå dør en langsom død - akkurat som coronapandemien.

hehe, dette kommer til å bli en gullgruve for historieforskere i framtiden mhp. lagring i Statsarkivet. Jøje meg, så mye lesestoff de kommer til å komme over :lol:

  

4 hours ago, Morromann said:

Vel, man må ikke bla like mange sider bakover i tråden for å finne ut hva som ble skrevet for noen timer siden lenger.

Vel, jeg syntes tråden tok seg litt opp nå omkring 17. mai og dagenes siste nyheter om alt mulig rart. Bare i dag så har jeg sett flere titalls nye innlegg bli produsert bare i denne tråden. Orker ikke de utenlandske trådene nå. For nå skjer det mest essensielle i dette landet kanskje?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...