Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

GaymerGRILL skrev (2 timer siden):

Når tror dere de åpner treningssentrene i Oslo? Neste uke? :D

Har rehab så tenker ikke særlig over det, men tidligst første uken av juni.

Helt latterlig ha det stengt nede så lenge.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pateia201 skrev (2 timer siden):

For en stor vits dette her er! Skjevfordeling og til og med studenter på 18 år sitter med vaksine før min gruppe kommer. 
At det ikke er noen form for prioritering av vaksine for folk i yrker hvor de omgås mye folk og gjerne må reise til andre land på jobb er helt latterlig. Fryktelig dårlig gjort, jeg er møkklei karantene både her og der, hadde et lite håp om at de skulle gå tilbake på vaksinering av 18-25 og muligens prioritere oss som har måtte reise rundt i verden under pandemien og tilbringt store deler av fritiden våres i karantene, men nei. 
Jeg skjønner at dette har vert tungt for folk på Østlandet, men det eksisterer faktisk folk utenfor østlandet som også har blitt kraftig påvirket av pandemien.

 

 

Du skjønner vel forskjellen på at noen 100 her og noen 1000 der i andre byer sliter ekstra er forskjell fra at nesten 600k folk sitter med strengeste tiltakene i nesten et år vel ?

Tror du jeg er noe mer blid enn deg på dette ? Jeg lever i Oslo og må leve med at 3-4 bydeler til stadighet drar opp smitten siden midten av 2020.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Har rehab så tenker ikke særlig over det, men tidligst første uken av juni.

Helt latterlig ha det stengt nede så lenge.

Jeg stusser over at en har holdt det stengt så lenge, tilsynelatende uten å prøve å finne løsninger. Skulle jo tro det var tryggere med begrenset antall som trente, holdt avstand, registrerte seg, vasket utstyr mellom hver øvelse og der lokalene ble spritet mellom hver treningsøkt enn samlinger på 10 i private hjem. Skjønner at de ikke ønsker å komplisere ting for mye, men virker som en har tenkt at det ikke er noe poeng i å komplisere ting ved å finne løsninger siden det sikkert løser seg snart, og plutselig var det gått over et halvt år. 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Jeg stusser over at en har holdt det stengt så lenge, tilsynelatende uten å prøve å finne løsninger. Skulle jo tro det var tryggere med begrenset antall som trente, holdt avstand, registrerte seg, vasket utstyr mellom hver øvelse og der lokalene ble spritet mellom hver treningsøkt enn samlinger på 10 i private hjem. Skjønner at de ikke ønsker å komplisere ting for mye, men virker som en har tenkt at det ikke er noe poeng i å komplisere ting ved å finne løsninger siden det sikkert løser seg snart, og plutselig var det gått over et halvt år. 

I Oslo har det nok mye med at vi har Oslo øst, de kunne ikke ha åpnet der, så derfor ble alle andre bydeler lagt inn i den smørja.

Bærum som ligger langt nærmere meg enn eks Stovner har jo hatt åpent lenge.

At det tok dem evigheter åpne for rehab er hva som er sikkelig ille, at syke folk ikke hadde noe sted dra trene.

 

 

Lenke til kommentar

478 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/478-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.S8faLp2-K

Sitat

Onsdag ble det registrert 478 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 147 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 331.

Tirsdag ble det registrert 314 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet mandag var 201.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 timer siden):

Smitten gjekk vel svakt opp i forrige veke, men elles har det vore nedgang sidan påske. Så har det vore lite positive prøver i 17. maihelga. Det blir spennande å sjå kva talet blir i kveld, og er det i nærleiken av det det var i går er det grunn til å juble.

Dette ser bra ut. Meir normale tal, men framleis nedgang:

Sitat

KORONAVIRUSET

00:17 

478 nye koronasmittede siste døgn

 

Det siste døgnet er det registrert 478 koronasmittede i Norge. Det er 22 færre enn samme dag i forrige uke. De siste sju dagene er det i snitt registrert 328 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 441, så trenden er synkende.

 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 timer siden):

Av egoistiske grunner håper jeg på at det er nettopp det de gjør;)

Spøk til alvor, jeg støtter skjevfordelingen nettopp av det grunnen at det ikke er så akutt viktig; joda det er viktig, men ikke like viktig å få massevaksinert i kommuner med 0 smittede som i kommuner hvor det er alt for høyt smittetrykk. Men der er vi uenige.

Nei. Ueinigheita går på om ein burde gjere seg ferdig med vaksinering av risikogruppene fyrst og så skeivfordele etterpå. Eg meiner at det er heilt greit å skeivfordele etter at alle i risikogruppene er vaksinert. Eg har fått med meg at @Evil-Duck meiner det same som meg.

I min kommune har ein ikkje hatt smitte i eigentleg forstand før no siste veka med 2 smitta og nesten 100 i karantene. Smitten kom frå Bergen. Det er kjedeleg dersom uvaksinerte i risikogruppene skulle bli smitta, sidan risikoen er større for at dei blir alvorleg sjuke eller døyr enn den er for friske folk i Oslo. Eg er sjølv i  risikogruppe 7, men det er prinsippet som gjer at eg reagerer.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 timer siden):

Usikker på det. Erna har holdt en stoisk ro og en moderlig hånd over oss gjennom pandemien. Og regjeringen tok tak i importsmitten i 11. time. Hun får mange poeng i diplomati.

Det er lite hjelp i dersom berre Høgre og Frp kjem over sperregrensa og/eller med eit Frp med Listhaug i spissen og som blir umogeleg å gå i regjeringssamarbeid med. Erna har stort sett gjort ein god jobb både i samband med pandemien og elles, men eg skal ete sokkane mine dersom dei greier å få på plass ei borgarleg regjering etter valet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

 Eg har fått med meg at @Evil-Duck meiner det same som meg.

Det gjør jeg, men nå er fordelingen bestemt og det blir slik det blir, så for min del blir denne ballen lagt dø fra nå av. Det eneste vi kan gjøre i realiteten er å avgi vår stemmer ved det kommende stortingsvalget med det som utspilte seg nå de siste ukene i bakhodet tenker jeg :). Ikke at vaksinestrategien kommer til å telle 100% på partiet som får stemmen min, men jeg kan ikke benekte at det vil være en faktor som veier inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 timer siden):

Kommunene skal vel ha en prosentdel av vaksinene de kan velge selv hvordan de vil prioritere, var det 20%? litt usikker. I min kommune valgte de å vaksinere "kritisk kommune personell" med de dosene de selv regjerte over, det vil si brannvesen og lignende funksjoner som ikke er på de offesielle prioriteringslistene, da de i større grad må steppe inn i situasjoner hvor helsepersonell hadde trådd inn da helsesektoren ute i distriktene ikke akkurat er tipp topp utrustet for alle situasjoner som kan oppstå. Så det er vel det som er det generelle slingringsrommet kommunene har på å påvirke vaksineringen.

Hadde det vore kjent tidlegare at ein ville prioritere Oslo framfor risikogruppene burde kommunane sjølv ha gitt desse vaksinene til risikogruppene framfor helsepersonell, brannvesen, kommunetoppar osv. Men det toget er vel gått for lenge sidan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Som sagt, problemet med skjevfordeling er at man straffer de kommunene som har gjort alt for å hindre smitte, og belønner de som gir f*.

Resultatet blir at flere gir f*

Storbyane har større utfordringar med å slå ned smitte enn ein har med små og oversiktlege forhold i distrikta. Når Oslo har hatt nedstenging sidan i haust er det ikkje fordi dei gjev f...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 timer siden):

I Lørenskog kommune:

Uke 20 = 1575 vaksinedoser, 643 er førstegangsdose, 933 er andregangsdose. (250 vaksinedoser overført i fra forrige uke).

Uke 21 = 2614 vaksinedoser, 226 er førstegangsdose, 2388 er andregangsdose. (396 av andregangsdosene går til helsepersonell).

Jeg synes det går veldig tregt. Hvor blir det av politikken om at alle skal få sin første dose? Virker mer som de er opptatt av å fullvaksinere de som allerede har fått.

Når jeg kjører forbi Stovner har de fått nytt trafikkskilt med ordlyden Testsenter Covid-19.

Alle som fekk (time for?) fyrste dose før dette blei endra i byrjinga av mai beheld timen om 6 veker. Dessutan gjeld framleis 6 veker for risikogruppene.

Konklusjon: Endringa får ikkje effekt før tidlegast rundt midten av juni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (7 timer siden):

hehe, dette kommer til å bli en gullgruve for historieforskere i framtiden mhp. lagring i Statsarkivet. Jøje meg, så mye lesestoff de kommer til å komme over :lol:

Det er Nasjonalbiblioteket som tek seg av arkivering av nettsider. Materialet er visstnok tilgjengeleg for forskarar. (Wayback machine har også arkivert mange websider, og desse er tilgjengeleg for folk flest. Dette er nyttig når det oppstår lenkeråte eller for å finne kva som stod på gamle websider som er endra eller lagt ned).

Dei som evt. skal forske på koronatida får iallefall litt å gjere på dersom dei skal sortere ut gull blant gråstein frå det som på noverande tidspunkt er 819 sider berre i denne tråden.

Lenke til kommentar
G skrev (7 timer siden):

Begynte å lure på hvem du pratet om. Første offentlige veggmaleriet som kom til tankene mine var dette, men helt sikkert en annen kunstner det da. Uansett framtiden kommer ikke til å bli kjedelig med hun der i führer-setet :laugh:

f8ec3b3d-7d5d-4e1b-b5f8-a0938c0a08eb?fit

Oj!

Var vel heller han her eg tenkte på:

Screenshot_20210311-143602_Opera-01.thumb.jpeg.f0ad825c19c043bac72c46e753121c34.jpeg

🤣

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (6 timer siden):

Nå ble det sagt at man forventet at alle i risikogruppene var vaksinert før man startet skjevfordelingen.

Det har eg lita tru på. No for tida går vel det meste av vaksiner til revaksinasjon av dei som allereie har fått fyrste dose. Risikogruppene kjem ikkje til å bli ferdigvaksinerte på lenge.

Lenke til kommentar

478 er ikke akkurat et tall å juble av, men heller ikke å få panikk av. Her er det garantert mye etterslep fra det som har vært en langhelg fra Kristi Himmelfartsdag til 17.mai som hentes inn igjen, så tallene blir lavere igjen natt til fredag. Så får vi se som sagt om det blir et lite oppsving neste uke grunnet utbrudd knyttet til 17.mai-fester men de fleste i Norge tar jo reglene på alvor så jeg tror ikke det egentlig blir så voldsomt oppsving. Samtidig er det gledelig at nedgangen i Oslo og omegende fortsetter; noe som er veldig viktig og derfor forsvarer jeg skjevfordelingen; jo fortere Oslo får flokkimmunitet jo lettere blir det å gjenåpne hele landet når selve episenteret får en god vaksineeffekt. Joda, jeg tror det blir enkelte oppsving enkelte steder i Norge neste uke, men jeg føler på meg at det ikke blir i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (38 minutter siden):

 

478 er trass alt 22 mindre enn for ei veke sidan, og no får ein vel tru at etterslepet er henta inn. Det har vore uvanleg låge smittetal i fleire dagar no, så då er ikkje 478 eit dårleg tal.

Når det gjeld gjenopning, så må det i så fall gjelde Oslo. Det er lite hjelp i å gjenopne Vestlandet når ein heile tida får smitte frå Bergen og ein ikkje er komne lenger med vaksineringa enn til risikogruppe 4. Tilsvarande gjeld elles i landet.

Men det skulle ikkje forundre meg om regjeringa prøver seg på dette også. Tidlegare har ein sett at auka smitte i Oslo fører til strenge nasjonale tiltak i område utan smitte. Når så smitten stig vil dei kanskje gjenopne nasjonalt fordi det er lite smitte i Oslo. Men prøver dei det kan det komme ei stygg overrasking.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 minutter siden):

478 er trass alt 22 mindre enn for ei veke sidan, og no får ein vel tru at etterslepet er henta inn. Det har vore uvanleg låge smittetal i fleire dagar no, så då er ikkje 478 eit dårleg tal.

Når det gjeld gjenopning, så må det i så fall gjelde Oslo. Det er lite hjelp i å gjenopne Vestlandet når ein heile tida får smitte frå Bergen og ein ikkje er komne lenger med vaksineringa enn til risikogruppe 4. Tilsvarande gjeld elles i landet.

Skal jo nevnes at det kommer nok en langhelg igjen til helgen når det er pinse. Så da blir det ihvertfall tidligst natt til torsdag neste uke om vi får se et tegn på noen 17.mai-effekt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...