Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (5 minutter siden):

Som vanlig så lønner det seg ikke å ha strenge smitteverntiltak, så her er det å bare gi blaffen så får en flere vaksinedoser.

Weird, eh?

Tror virkelig det norske folk er veldig desperate og utålmodige nå og at tålmodigheten er tynnslitt. Dugnadsånden er for lengst byttet ut med frustrasjon og folk som trygler om å slippe ut. GI MEG VAKSINEN NÅ! er nok tonen hos de fleste.

Tror du folk med vilje vil danne seg smitteringer nå slik at FHI vil gi kommunen deres flere vaksiner?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Tror du folk med vilje vil danne seg smitteringer nå slik at FHI vil gi kommunen deres flere vaksiner?

Det har det vært ymtet om på lenge, da i forbindelse med vaksinepass.

Det blir ikke noe bedre nå om de prioriterer kommunene med mest smitte.
Folk kommer til å gi blaffen. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Tror du folk med vilje vil danne seg smitteringer nå slik at FHI vil gi kommunen deres flere vaksiner?

Kanskje enkelte unge voksne som enda ikke har 100% utviklet den delen av hjernen som vurderer handlinger mot langtidskonsekvenser. Men tror de færreste med helt utviklede hjernen påfører seg selv smitte med vilje. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (30 minutter siden):

Kanskje enkelte unge voksne som enda ikke har 100% utviklet den delen av hjernen som vurderer handlinger mot langtidskonsekvenser. Men tror de færreste med helt utviklede hjernen påfører seg selv smitte med vilje. 

Ikke sikkert de kommer til å påføre seg smitte med vilje, men de kommer muligens til å gi blaffen i smittevern.
Vi får se til helgen hvor mange fester politiet må stoppe.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

1) Det er allerede vært knyttet smitte til utendørssamlinger i Nygårdsparken. Det har det vært vist til tidligere i tråden. Klart risikoen er mindre, men den er der. 

2) I Norge når BLM-demonstrasjonene var, var det mye mindre smitte enn nå og vi hadde ikke de mer smittsomme mutasjonene. 

Ellers forventer jeg ikke at smitten skal bli like høy som tidligere, men tror vi fort kan oppleve enkeltdager fremover med 600-700 smittede noe dager og da er det skummelt å forsette gjenåpning før flere er vaksinert.

Tror derimot smitten vil ha større utbrudd andre steder enn i Oslo som har kommet langt i vaksineringen. Lave tall, men 0 smitte i juli? Nåja.

 

1)Vet vi med 100% sikkerhet at ingen av de som festet i Nygårdsparken ikke hadde vært på noe innendørs vorspiel på forhånd eller ikke dro på nachspiel etterpå? Joda, det er MULIG om man virkelig går inn for det å påføre seg smitte utendørs selv om sjansen likevel er minimal. Med med stupfulle idioter som knapt vet hvor man er kan det fort skje om man går inn for det; f.eks om man drikker av hverandres ølflasker og/eller sender jointer rundt som de røyker på tur. Da kan det fort skje og da man ikke noe tryggere selv om man er ute. Men det er en stor forskjell på det og å sitte å rope "smittebombe" om man ser noen familier som står litt for tett på torget den 17.mai. Strender over hele verden var stappfulle i fjor sommer og det er ikke medlt om noen smittebølge fra disse. Selv om det, som jeg beskrev over er en teoretisk mulighet for å påføre seg coronasmitte utendørs er den veldig veldig liten og du får ikke corona av å gå ved siden av noen på et smalt fortau. Det skal mer til. Mye, mye mer. Ble jo ingen smittebombe av de som møttes i parker i Oslo for noen uker siden. Masse tilsvinging og griseri som gjorde at parkene som ut som en svinesti dagen etterpå derimot var det jo. Tror nok det fløt mer bakterier og rotter enn coronavirus der dagen derpå for å si det slik.

2)Det var ikke bare i Oslo. Det var jevnt over hele året demonstrasjoner over hele verden og er det fortsatt og det er ikke knyttet noe smittevernsutbrudd til noen av dem. Det var svære BLM-protester på en tid da smitten fortsatt var veldig høy i London, men det førte ikke til noen smittebombe. Smitten stupte i London på sommeren også. Selv nå, med mutasjonene har vi ikke sett noe smitteutbrudd knyttet til demonstrasjoner; og ja; det ER fortsatt mye demonstrasjoner mot alt mulig ute i verden selv om det ikke er mye av det i Norge.

Så som sagt; jeg synes det er SÅÅ pre-5.juni 2020 å gå rundt i panikkmodus om man ser flere mennesker utendørs. Husker det også var et megahysteri av alle som var på Sørgenga, skulle visst bli en smittebombe av en annen verden sa man. Nei, var ikke det. Jeg tror vel det var etter 5.juni at det begynte å gå opp for meg sakte men sikkert at utendørs smitte er noe som er veldig, veldig, veldig lite sannsynlig. Jeg ble for å være helt ærlig mindre bekymret for å gå ut etter det. Med mindre folk går rundt på gate og spytter hverandre rett inn i ansiktet og svelger hverandres spytt da. Men det var vel ikke akkurat det folk gjorde ii gatene i Bergen 17.mai. La oss heller fokusere på der smitte er sannsynlig. Som i smale innendørsarealer hvor det samles flere folk på en gang. Bilder av folkemengder i Bergen 17.mai og med krisgsoverskrift er clickbait.

Så bare kom dere ut når sola skinner, folkens. Men husk å ikke drikk av samme flaske som folk dere møter da i det minste.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2021/05/18/Kirkesamling-ga-smitteboom-Flere-titalls-smitta-23983880.ece

Igjen de premieidiotene av noen religiøse. Det er helt fuckings utrolig at disse hjernedøde folka likebehandles på linje med f.eks en håndballkamp, teaterforestilling eller en konsert. Det har vært en lang rekke massesmittehendelser med religiøse nå med flere titalls smittede og oppover. Likevel er det ingen tegn til spesiell kritikk eller innstramminger ovenfor disse tåpene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2021/05/18/Kirkesamling-ga-smitteboom-Flere-titalls-smitta-23983880.ece

Igjen de premieidiotene av noen religiøse. Det er helt fuckings utrolig at disse hjernedøde folka likebehandles på linje med f.eks en håndballkamp, teaterforestilling eller en konsert. Det har vært en lang rekke massesmittehendelser med religiøse nå med flere titalls smittede og oppover. Likevel er det ingen tegn til spesiell kritikk eller innstramminger ovenfor disse tåpene.

Helt riktig. Istedenfor lager media en masse leven av at de ser folk som hygger seg i en park under sola eller folk ute på strendene; eller torget i Bergen, steder hvor smittefaren er tilnærmet null.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Helt riktig. Istedenfor lager media en masse leven av at de ser folk som hygger seg i en park under sola eller folk ute på strendene; eller torget i Bergen, steder hvor smittefaren er tilnærmet null.

Det var jo en stund at det var forskjeller. Da de opererte med dette konseptet med fastmonterte seter. En periode etter nyttår tror jeg det var 200 i fastmonterte og bare 10 når det ikke var det. Så endret de denne til "tilviste plasser".  Og plutselig ble det vanskeligere å holde en teaterforestilling eller en håndballkampt, mens det ble mange flere tillatt på de hjernedøde religiøse arrangementene. Og vips; så var det på'an igjen med smittehendelser hvor religiøse var involvert. Bare de siste par ukene har det iallfall vært tre hendelser; moske i Larvik, kirke i Melhus og dette på Tynset som jeg mistenker sterkt var muslimer.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Blir mer och mer negativ till skjevfördelningen

- Den kommer antagligen för sent för att göra en viktig forskjell

- Det ska komma så pass många vaksiner i sommar att det inte er så viktigt med en skjevfördelning.

- Den kan verka orättvis och det är vansklig/omöjligt att få den rimeligt rättvis. Har redan medfört irritation i många kommuner. 

- Den gör det vanskligare för kommunerna att raskt vaksinera alla då det blir väldigt många doser i Juli och Augusti och färre innan.

Nu verkar man också ändra vilka kommuner som ska vara i vilken gruppe och bara en sån sak som att Nessoden, som ligger mitt bland kommunerna som ska få fler doser i första versionen skulle si ifra sig doser trots att de också har haft en hel del smitte och tilltak visar att allt kanske inte var så genomtänkt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (29 minutter siden):

Det var jo en stund at det var forskjeller. Da de opererte med dette konseptet med fastmonterte seter. En periode etter nyttår tror jeg det var 200 i fastmonterte og bare 10 når det ikke var det. Så endret de denne til "tilviste plasser".  Og plutselig ble det vanskeligere å holde en teaterforestilling eller en håndballkampt, mens det ble mange flere tillatt på de hjernedøde religiøse arrangementene. Og vips; så var det på'an igjen med smittehendelser hvor religiøse var involvert. Bare de siste par ukene har det iallfall vært tre hendelser; moske i Larvik, kirke i Melhus og dette på Tynset som jeg mistenker sterkt var muslimer.

Ja, blir det noen utbrudd nå av betydning er det nok fra slike samlinger. Det var ikke masse utrykning til innendørs fester etter hva jeg har lest, men det er jo lettere å skylde på folk som sitter ute og hygger seg i frisk luft.

Denne artikkelen er sååå våren 2020(eller sååå pre-5.juni om du vil); ikke et ord om at det siden den gang har blitt bevist vitenskapelig at corona ikke smitter så lett utendørs som det man trodde 17.mai 2020; virker som tiden står helt stille hos journalister:

https://www.nrk.no/vestland/regner-med-smitten-vil-oke-i-1_2-uker-i-bergen-etter-17.-mai-1.15499573

Ja selvfølgelig er det flere folk ute å se i gatene 17.mai 2021 enn i 2020 når folk nå med godt over et års erfaring vet mer om hvordan corona smitter. Clickbait.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

At det smitter mindre utendørs er ikke så interessant i en slik kontekst som en stor samling, all den tid det faktisk smitter også utendørs og vi har karanteneregler og samme definisjon på nærkontakt ute som inne nå. Vi har sett eksempler på utbrudd hvor det har spredd seg utendørs.

Det handler også mye om mobilitet, når masse folk samles hundrevis utendørs er gjerne ikke dette den eneste måten de involverte er mer sosiale på den dagen. Når mange møtes samtidig bidrar det til å øke all annen kontakt mellom de involverte. Man skal til og fra, man møtes gjerne før, gjerne etter, man går inn et sted, hjem til hverandre og så videre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Vi har sett eksempler på utbrudd hvor det har spredd seg utendørs.

Hvor da?:shrug:

Var det ikke Sørenga som liksom skulle bli den store dødsbomben i mai i fjor?

Men ja; når de GÅR HJEM TIL HVERANDRE, ja da kan det fort skje ting. Men det er ikke det den artikkelen gjør noe kjempenummer ut av. Men det er ikke det samme som å si at den sprer seg utendørs. Om de henger sammen utendørs og så går hjem og noen smittes der er det likevel innendørssmitte.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Hvor da?:shrug:

Orker ikke grave opp masse greier nå, men for eksempel:

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2021/04/10/Smitte-kobles-til-større-samlinger-i-Hemsedal-i-påsken-23783790.ece

Sitat

Det er registrert flere smittetilfeller til en uorganisert privat ansamling utendørs ved Hemsedal skisenter påskeaften 3. april. Totalt 50 til 60 personer, fordelt på grupper på åtte til ti personer, skal ha samlet seg.

Holder man ikke avstand eller bruker munnbind kan man fort få litt spytt i trynet fra sidemannen også utendørs :) 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Orker ikke grave opp masse greier nå, men for eksempel:

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2021/04/10/Smitte-kobles-til-større-samlinger-i-Hemsedal-i-påsken-23783790.ece

Holder man ikke avstand eller bruker munnbind kan man fort få litt spytt i trynet fra sidemannen også utendørs :) 

1) Og hvordan vet vi at de som samlet seg i Hemsedal ikke påførte seg smitten inne på afterski? 

2)Sjansen for det er knapt nok en promille av en promille. Som sagt så må man nok aktivt gå inn for å spytte på hverandre; stå tett så man unngår vind og slenge en diger spytteklyse inn i munnen på den man er nær og lar vedkommende svelge spyttet. DA kan det nok fort skje. Nei, man kan ikke "fort få spytt fra sidemannen" utendørs. Dette er "man kan få HIV fra toalettseter" som mange, også forskere i fullt alvor trodde på til et godt stykke ut på 1980-tallet.

Jeg vil heller påstå at det er enormt med bevis fra hele verden rundt det siste året på at det overhodet ikke er knyttet noen stor smittefare til å være ute. Det er vistnok ikke påvist noe smitteutbrudd fra strender noe sted i verden.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

1) Og hvordan vet vi at de som samlet seg i Hemsedal ikke påførte seg smitten inne på afterski? 

2)Sjansen for det er knapt nok en promille av en promille. Som sagt så må man nok aktivt gå inn for å spytte på hverandre; stå tett så man unngår ving og slenge en diger spytteklyse inn i munnen på den man er nær og lar vedkommende svelge spyttet.

Hvordan vet du motsatt? Det står i artikkelen at 50-60 personer i grupper på 8-10 var samlet utendørs og at det ble utbrudd. Og som sagt, problemet er ikke bare samling utendørs, men samling i seg selv med alt det medfører.

Det virker jo nærmest som du har bestemt deg for at koronaviruset ikke smitter utendørs i det hele tatt. Du vet jo hvordan viruset overføres, for eksempel via spytt direkte og det kan opplagt skje utendørs også. Jeg tenker at hvis jeg var russ og koste og klemte og nussa eller deler en øl med noen andre smittede russ ute i en park, så er det en fare for at jeg ble smitta også.

Det vi vet er at sannsynligheten for å bli smittet er langt lavere ute enn inne, men det er fortsatt et svært smittsomt virus utendørs. Det er derfor vi har omtrent de samme reglene om avstand, nærkontakt og karantene ute som inne.

FHI registrerer forøvrig ikke om smitte har skjedd ute eller inne, derfor har vi ikke noe statistikk på det. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ok67 skrev (2 minutter siden):

Det nyttar heller ikkje å samanlikne med situasjonen i fjor sommar, for då veit vi at smittetrykket var betydeleg lavare enn det er no. Men at det er større risiko innandørs enn utandørs er opplagt, men risikoen finst også utandørs.

Jo, det gjør det fordi DET ER NEMLIG SLIK med et virus som covid at det skal bare en liten smittesirkel med flere folk - mest sannsynligvis i INNENDØRS areanaer med elendig luftkondisjonering - for at smitten skal blusse opp for fullt igjen. Og ingen demonstrasjoner, folkemasser på strendene, fulle bygater gjorde at det blusset opp igjen. Det hadde det nemlig gjort om det var så lekende lett å bli smittet utendørs som det påstås her.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Hvordan vet du motsatt? Det står i artikkelen at 50-60 personer i grupper på 8-10 var samlet utendørs og at det ble utbrudd. Og som sagt, problemet er ikke bare samling utendørs, men samling i seg selv med alt det medfører.

Det virker jo nærmest som du har bestemt deg for at koronaviruset ikke smitter utendørs i det hele tatt. Du vet jo hvordan viruset overføres, for eksempel via spytt direkte og det kan opplagt skje utendørs også. Jeg tenker at hvis jeg var russ og koste og klemte og nussa eller deler en øl med noen andre smittede russ ute i en park, så er det en fare for at jeg ble smitta også.

Det vi vet er at sannsynligheten for å bli smittet er langt lavere ute enn inne, men det er fortsatt et svært smittsomt virus utendørs. Det er derfor vi har omtrent de samme reglene om avstand, nærkontakt og karantene ute som inne.

FHI registrerer forøvrig ikke om smitte har skjedd ute eller inne, derfor har vi ikke noe statistikk på det. 

Hvis jeg kan svare tilbake med samme stråmannsargumentasjon som det du kommer med kan det jo virke som om du har bestemt deg for at det er minst like sannsynlig å bli smittet utendørs som innendørs. Hadde du giddet å lese alt jeg skrev ville du fått med deg at jeg eksolisivt nevnte nettopp det med å dele flasker og drikke av samme flaske som et tilfelle hvopr det meget godt mulig kan oppstå smitte utendørs. Men ikke av at noen passerer deg på gata. Da hadde vi hatt millioner av smittede her i landet.

Og hvorfor ble ikke Sørgenga den gigantiske smittebomben som alle sverget på at det ville bli i fjor? Det må jo være et av tidenes mysterier. Var det magiske immunistetstråler over det eller?

Reglene om at man må være like obs på avstand utendørs som inne er en etterlevning fra i fjor da man ikke ante noe om hvor lett eller vanskelig det smittet. Det skal veldig godt gjøres å overbeivse meg om å være like livredd for å gå ut igjen som i fjor. Og det synes jeg ingen bør være.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...