Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

35 minutes ago, Fibonacci said:

Tja. vi egentlig det? Om de fleste er vaksinert, skal det mye til før det kommer ut av kontroll og begynner å overbelaste helsevesenet eller ta for mange liv.

Hva er målet/visjonen egentlig? At ingen skal bli syke eller dø i fremtiden? Vi tillater at bortimot tusen mennesker dør hvert eneste år av influensa, som er mye lettere å forebygge (mindre smittsomt).

Om noen år, er covid-19 sannsynligvis noe vi ikke tenker særlig mye over. Slik som den da fryktede svineinfluensaen - som nå er en hyppig gjest i landet hver vinter.

Zero covid-strategien er både slitsom og uproposjonal i forhold til gevinsten når Folk Flest har fått vaksinen.

Må og må. Ikke usannsynlig at vi får en oppblomstring til høsten igjen. Vaksinene er jo ikke 100% og nye mutasjoner oppstår jo hele tiden. Flere av de har effekt på effektiviteten til vaksinene. FHI har tidligere sagt at vi kommer til å ha tiltak til våren 2022 i en eller annen grad. 

TISK trengs for å få en oversikt over eventuelle utbrudd. Karantenehotell for å stoppe nye varianter å komme inn i landet. 

Å være hjemme når man er syk f.eks er jo et tiltak som antagelig har stor samfunnsøkonomisk gevinst. 

Frode Forland åpner jo opp for at vi skal ha varige tiltak:
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhi-tiltak-kan-faa-varig-effekt-paa-doedeligheten.g2n9shRmO?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Quote

– Det kan jo faktisk hende at noen av disse tiltakene varig vil forbedre muligheten for en forlenget livslengde, sier Forland til NRK Dagsrevyen mandag.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne krisedyrkingen er urovekkende. Karantenehotell i årevis vil bety døden for all turistnæring i Norge.

Flaks vi har oljefondet, så vi kan pisse det vekk før vi blir pensjonister. Vi er jo allerede oppe i 230 milliarder på tiltak. Til sammenligning har vi brukt tiår på å vedta Stadt skipstunnel til 3,5 milliarder kroner.

Vi bruker penger som drita fulle sjømenn for tiden. Det er carte blanche på alt som har ordet "tiltak" i seg.

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Må og må. Ikke usannsynlig at vi får en oppblomstring til høsten igjen. Vaksinene er jo ikke 100% og nye mutasjoner oppstår jo hele tiden. Flere av de har effekt på effektiviteten til vaksinene. FHI har tidligere sagt at vi kommer til å ha tiltak til våren 2022 i en eller annen grad. 

TISK trengs for å få en oversikt over eventuelle utbrudd. Karantenehotell for å stoppe nye varianter å komme inn i landet. 

Å være hjemme når man er syk f.eks er jo et tiltak som antagelig har stor samfunnsøkonomisk gevinst. 

Frode Forland åpner jo opp for at vi skal ha varige tiltak:
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhi-tiltak-kan-faa-varig-effekt-paa-doedeligheten.g2n9shRmO?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

 

. Så du mener kanskje vi må ha lockdowns og utslettelse av økonomien så lenge det ikke er 100 % effektivitet; selv om helsevesenet ikke lenger er i fare for overbelastning?

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Denne krisedyrkingen er urovekkende. Karantenehotell i årevis vil bety døden for all turistnæring i Norge.

Flaks vi har oljefondet, så vi kan pisse det vekk før vi blir pensjonister. Vi er jo allerede oppe i 230 milliarder på tiltak.

Det har du helt rett i. Men jeg har en sterk mistanke om at det er enkelte som ikke begriper noe som helst om økonomi og tror det bare er å stenge ned samfunnet i det uendelige så lenge det er noen få som har corona. 

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Denne krisedyrkingen er urovekkende. Karantenehotell i årevis vil bety døden for all turistnæring i Norge.

Flaks vi har oljefondet, så vi kan pisse det vekk før vi blir pensjonister. Vi er jo allerede oppe i 230 milliarder på tiltak. Til sammenligning har vi brukt tiår på å vedta Stadt skipstunnel til 3,5 milliarder kroner.

Vi bruker penger som drita fulle sjømenn for tiden.

De aller fleste av oss kommer aldri til å få noen glede av oljefondet som noe pensjonsfond, og knapt nok de som går av med pensjon innenfor de neste årene.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Må og må. Ikke usannsynlig at vi får en oppblomstring til høsten igjen. Vaksinene er jo ikke 100% og nye mutasjoner oppstår jo hele tiden. Flere av de har effekt på effektiviteten til vaksinene. FHI har tidligere sagt at vi kommer til å ha tiltak til våren 2022 i en eller annen grad. 

TISK trengs for å få en oversikt over eventuelle utbrudd. Karantenehotell for å stoppe nye varianter å komme inn i landet. 

Å være hjemme når man er syk f.eks er jo et tiltak som antagelig har stor samfunnsøkonomisk gevinst. 

Frode Forland åpner jo opp for at vi skal ha varige tiltak:
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhi-tiltak-kan-faa-varig-effekt-paa-doedeligheten.g2n9shRmO?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

 

Lockdowns i uoverskuelig gir ikke akkurat noen "samfunnsøkonomisk gevinst".

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Morromann said:

Jo mer vi ser lyset i enden av tunnelen jo mer tar enkelte av dere fullstendig av i den fatalistiske og fullstendige bekmørke marrerittstrnkingen dere. Kjenner at jegbegynner å få denne tråden fullstendig i halsen, det er rett og slett destruktivt p lese all elendighetsdyrkingen her. Men man kan neppe ha noe særlig god innsikt i økonomi når man går rundt og fantaserer om "målrettede nedstenginer" i uoverskuelig fremtid ". Noen skal jo finansiere dette og da hjelper det ikke om de fleste er offentlig ansatte med hjemmekontor den dagen hundretusenvis av mennesker som har jobbet i verdiskapende virksomhet står i kø hos Frelsesarmeens skolekjøkken 

Sukk, nei dette har ingen ting med "fatalistiske og fullstendige bekmørke marrerittstrnkingen" å gjøre, men å få kontroll. Det ville vært usannsynlig naivt å slippe alle tiltak i september (eller til hvilken tid "alle" har fått sin første dose). Tiltakene vi vil ha handler om å beholde kontrollen. Vi har jo allerede her til lands hatt flere utbrudd blant fullvaksinerte. Skal vi stoppe å smittespore og analysere disse prøvene? 

På samme måte er det fornuftig å fortsette med karantener ved innreise. Dette for å hindre å få inn nye og ukjente varianter av viruset. 

Slutter vi med disse tingene og det kommer inn en ny variant som er mer smittsom/omgår immunitet i høyere grad så er det for sent når utbrudd oppdages. Da må enda strengere tiltak til - blant annet målrettede nedstengninger. Disse har jo tidligere vist seg å fungere godt - eksempelvis utbruddet knyttet til et utested i Askim. De fikk raskt kontroll på utbruddet ved å stenge ned. 

Vaksinene vil forhåpentligvis forhindre større utbrudd og sannsynligvis forhindre store nasjonale utbrudd. Men mindre lokale utbrudd kommer til å oppstå. Vaksinene er ikke 100% og vi har som sagt allerede eksempler på utbrudd blant fullvaksinerte i Norge.  

Endret av Benbjo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Morromann said:

Ja der kom den. Selvfølgelig dyrker du de mest destruktive worst case scenariene til ditt bryst, scenarier som er rettet inn på at vaksinene ikke skal virke noe særlig. Så du mener vi må ha lockdowns og utslettelse av økonomien så lenge det ikke er 100 % effektivitet; selv om helsevesenet ikke lenger er i fare for overbelastning.

For tiden sier til og med Preben Aavitsland positive og super-optimistiske ting om når dette er over, så han kan du ikke lenger trykke til ditt bryst; kun når han så at vi sannsynligvis bare kunne vaksinere noen få det.

Jeg vil i aller høyeste grad mene at de som snakker om lockdowns i uoverskuelig fremtid neppe har noen god kompetanse til å snakke om hva som gir " samfunnsøkonomisk gevinst ".

Nei, dette er det du som finner på. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (26 minutter siden):

Sukk, nei dette har ingen ting med "fatalistiske og fullstendige bekmørke marrerittstrnkingen" å gjøre, men å få kontroll. Det ville vært usannsynlig naivt å slippe alle tiltak i september. Tiltakene vi vil ha handler om å beholde kontrollen. Vi har jo allerede her til lands hatt flere utbrudd blant fullvaksinerte. Skal vi stoppe å smittespore og analysere disse prøvene? 

På samme måte er det fornuftig å fortsette med karantener ved innreise. Dette for å hindre å få inn nye og ukjente varianter av viruset. 

Slutter vi med disse tingene og det kommer inn en ny variant som er mer smittsom/omgår immunitet i høyere grad så er det for sent når utbrudd oppdages. Da må enda strengere tiltak til - blant annet målrettede nedstengninger. Disse har jo tidligere vist seg å fungere godt - eksempelvis utbruddet knyttet til et utested i Askim. De fikk raskt kontroll på utbruddet ved å stenge ned. 

Vaksinene vil forhåpentligvis forhindre større utbrudd og sannsynligvis forhindre store nasjonale utbrudd. Men mindre lokale utbrudd kommer til å oppstå. Vaksinene er ikke 100% og vi har som sagt allerede eksempler på utbrudd blant fullvaksinerte i Norge.  

Det er ikke noe som heter målrettet nedstening" nås samfunnert kollapser og det vil det om disse lockdownene skal fortsette.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Håper du nærmer deg pensjonalder snart for hvis ikke vil du ikke få noen glede av oljefondet med tanke på at du ivrer slik for lockdowns i degt uendelige. Det er ikke noe som heter målrettet nedstening" nås samfunnert kollapser og det vil det om disse lockdownene du er så ellevilt entusiastisk over skal fortsette.

Så fordi vaksinene ikke virker 100% må vi stenge ned samfunnet i det uendelige fordi kanskje 10 eller 100 får corona i året. Målet er at 0 skal ha det om om det innebærer lockdown, ødeleggelser av økonomien og en humantiær katastrofe so "f*kings be it????

Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (45 minutter siden):

Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? 

Ja, jeg leser det og jegfår det inntrykket at du tror det bare er åkjøre på med lockdowns i det uendelige så fort noen har corona i samfunnet og selv om 95% skulle vært vaksinerte. Men det er mulig jeg tar feil men det er ihvertfall det inntrykket jeg har.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Nei, det er det du skriver. Du lketer aktivt etter de verste katastrofescenariene hver eneste dag og det  blir mer og mer ekstremt jo mer og mer psotive ting som ellers skjer i samfunnet. Kanskje det bør opprettes nok en sub-tråd. Dette skal jo være en tråd for å diskutere pandemien i Norge for en dag-til-dag-basis, ikke en tråd for å tenke ut fremtidige marerittscenarier; i en viss grad kan det jo det, men ikke nærmest katastrofedyrking for katastrofedyrkingens egen skyld. Kanksje det er en ide med en egen tråd for covid-dystopier; "tråden for covid-dystopier"; ingen tvil om hvem som blir mest aktivt der. Jeg vil garantert holde meg langt unna og ikke klikke meg inn der en gang. Jeg opplever nok elendighet i det virkelige liv; jeg behøver ikke å går rundt og lage meg skrerkkscenarier om det i tillegg.

 

Just now, Morromann said:

Ja, jeg leser det og jeg registrerer at du tror det bare er å gønne på med lockdowns i det uendelige så fort noen har corona i samfunnet og selv om 95% skulle vært vaksinerte.

Nei, du har laget deg en stråmann som du argumenterer mot. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (44 minutter siden):

Fordelen med å se på worst-case scenario, er at da blir man alltid positivt overrasket! 😉

Det var en viss "novelty" med det til å begynne med; det vil si rundt mars-april i fjor, men nå, vi skriver snart juni 2021 er det slitsomt og destruktivt og kun forsurende når 99% av oss er fullstendig effings drittlei av det her og knapt orker å høre ordene covid og corona lenger.  Om et år kommer folk til å snakke om noe helt annet enn corona, da er den økonomiske krisen som følger i kjølvannet som vil dominere nyhetsbildet og debatter og der viruseksperter fikk klippekort til Debatten på NRK er den plassen nå tatt over av økonomer som blir de nye kjendisene. Underholdningsprogrammet Luksusfellen tas nok ikke av plakaten, vi kan regne med at de til stadighet har mer enn nok av kandidater til å bli med(var det ikke under den forrige finanskrisen det programmet startet opp?). 

Jeg merker at mange som var veldig aktive på denne tråden for et år siden og kanskje også et halvt år siden for lengst har trukket seg; klart de blir lei av å diskutere dette spesielt nå som det faktisk går mot slutten. Entusiasme for noe dabber alltid av; men som kjent er det alltid noen som aldri går lei. Jeg kommer til å bruke mindre tid med denne tråden for det bidrar egentlig lite til noe positvit. Jeg er som alle andre jeg kjenner og 99% av oss fullstendig vansindig lei av det her nå. Når dette er over vil jeg innføre besøksforbud mot alle som så mye som nevner corona og covid-19. Det blir et forbudt tema som aldri skal snakkes om.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Det går mot noen flere tiltak i Trondheim på grunn av smittesituasjonen der og i nærliggende kommuner. 18 nye smittede er det høyeste dagsantallet i Trondheim siden midten av januar.

18 NYE SMITTEDE I TRONDHEIM – VARSLER INNSTRAMMINGER
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/18-nye-smittede-i-trondheim-varsler-innstramminger.F1aI-Gf9x

Sitat

Det siste døgnet har 18 personer fått påvist coronasmitte i Trondheim kommune, opplyser kommunedirektør Morten Wolden til Adresseavisen onsdag morgen.

– Vi er i en litt annen situasjon nå enn vi var for en uke siden. Vi har fått et stort smitteutbrudd i trondheimsregionen som berører mange kommuner rundt oss, og vi prøver å samkjøre oss så godt vi kan i regionen på dette.

Ifølge avisen vil Trondheimspolitikerne vedta en ny innstramming i smittevernreglene i Trondheim onsdag. Den store forskjellen skal være at det blir mer munnbindpåbud.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (24 minutter siden):

Sukk, nei dette har ingen ting med "fatalistiske og fullstendige bekmørke marrerittstrnkingen" å gjøre, men å få kontroll. Det ville vært usannsynlig naivt å slippe alle tiltak i september. Tiltakene vi vil ha handler om å beholde kontrollen. Vi har jo allerede her til lands hatt flere utbrudd blant fullvaksinerte. Skal vi stoppe å smittespore og analysere disse prøvene? 

 

Nei, men vi skal ikke stenge ned økonomien for å smittespore og analysere. Isolere de det gjelder; ikke skape enda mer krøll på økonomien, folks arbeidsplass og folks økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...