Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 minute ago, OlavEH said:

Ja, og hva så? Det er ikke noe mål i seg selv at ingen skal bli syke av dette. Når stort sett alle de i risikogruppene er vaksinerte, dropper sannsynligheten for overbelastning av helsevesenet kraftig. Og da bør det være opp til hver enkelte av de gjenstående friske hvilke sjanse de selv er villig til å ta.

Det er nok ikke myndighetenes mål å vente i alle evighet nei. De ønsker nok å slippe opp når helsevesenet er spart, og ikke når folk er 100 prosent forskånet fra å oppleve den sykdommen.

Det blir opp til hver enkelt å tro på om det kan bli long covid eller "bare som en liten forkjølelse". Og det kommer helt sikkert til å være noen som baserer ting på egenopplevelse og forteller dette ivrig videre til bekjente, på tross av at de kanskje var så sterke med sitt immunforsvar at de så står i fare for å villede noen til å bli syke slik at de andre som lytter kan få varige skader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (7 minutter siden):

Det er sant. Jeg synes fortsatt det er skremmende høye tall.

Tallene for innleggelse? Vi snakker om kanskje 1 % for de aldersgruppene hvis vi tar høyde for reelt sannsynlig antall smittede, samt at de med underliggende sykdommer blir vaksinert. Da skal det rimelig mange smittede for at man skal risikere at helsevesenet blir overbelastet. 

I mars førte rundt 1000 registrert smittede om dagen til ca. 300 på sykehus. På det tidspunktet var relativt få vaksinert. Jeg regnet ut basert på FHIs rapporter at risikoen for å bli innlagt f.eks var ti ganger høyere for 60+ enn for aldersgruppen 20-29 og fire ganger høyere enn for aldersgruppen 30-39. Tar man i tillegg bort de i yngre aldersgrupper som har risikofaktorer blir forskjellen enda større. Når det nærmer seg vaksinasjon for alle disse, må man sannsynligvis opp i flergangen antall smittede for å få like mange innlagte på sykehus. Man skal da hav svært gode argumenter for å ikke åpne opp igjen nesten for fullt.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kjetil Lura said:

Jepp, om folk vi ta vaksinene har jeg ikke noe imot. Vi kan velge det i norge.

Er ca 5 år siden jeg hadde influensa, uten å ta sprøyten.

Mine foreldre har tatt den, de ble syke.

Det er nok en del tilfeldigheter. Og foreldrene dine er naturligvis eldre enn deg og har et aldrende immunforsvar.

Jeg selv ble syk med influensa sånn innimellom før, men har omtrent ikke hatt influensa nå på en ca. 12 år etter at jeg begynte å ta sesongvaksinen. Jeg kan tenke meg at jeg opplevde influensa sånn omtrent annet hvert år før når jeg var yngre.

Så jeg vil på strak arm kunne bekrefte ut i fra det immunforsvaret jeg er utdelt at sesongvaksinering har sin funksjon.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, OlavEH said:

Da skal det rimelig mange smittede for at man skal risikere at helsevesenet blir overbelastet. 

Men, det er det jo kun staten som har glede av. La oss si at du havner på sykehus, så har du ikke 100 prosent sannsynlighet for å overleve selv om helsevesenet stod aldri så mye uthvilt og med ledig kapasitet. Feilbehandling kan skje. Intubering kan forekomme, og det er et veldig skadelig inngrep som innebærer veldig høy risiko for at du aldri blir like frisk igjen etterpå. Hos noen så må de jo til med lungetransplantasjon fordi behandlingen har ledet til overtrykking av de lungene som du ble født med.

Lenke til kommentar

Tre undervarianter
Den indiske varianten B. 1.617 finnes i tre undervarianter, B. 1.617.1, B. 1.617.2, B. 1.617.3

B. 1.617.1 har både mutasjonene L452R og E484Q i spikeproteinet (taggene på viruset). Disse knyttes til økt smittsomhet og mulig unndragelse av immunitet. Denne varianten er vurdert som en interessevariant.
B. 1.617.2 har ikke E484Q-mutasjonen. Men det er denne undervarianten som nå kategoriseres som bekymringsvariant (VOC).
B. 1.617.3 har både mutasjonene L452R og E484Q. Men denne varianten forekommer i mindre grad. Denne varianten er vurdert som en interessevariant.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jB45wA/fhi-anser-den-indiske-varianten-som-en-bekymringsvariant

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (4 minutter siden):

Tallene for innleggelse? Vi snakker om kanskje 1 % for de aldersgruppene hvis vi tar høyde for reelt sannsynlig antall smittede, samt at de med underliggende sykdommer blir vaksinert. Da skal det rimelig mange smittede for at man skal risikere at helsevesenet blir overbelastet. 

Hvis vi antar at 50% blir rapportert så er det 1,7% blant 30-åringer og 2,6% blant 40-åringer. Det er høye tall i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Kjetil Lura said:

Jepp. De er 19 og 20år eldre enn meg.

Men de gangene jeg får sprøytene er tannlegen, blodprøve og da jeg var og fjernet tviling. Fikk den i ryggen.

Men nå ser jeg en film.

Om du ser film eller ikke .. :lol:

Men, kos deg med det. Sikkert lurt å få hjernen sin inn på et annet spor sånn innimellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 minutt siden):

Hvis vi antar at 50% blir rapportert så er det 1,7% blant 30-åringer og 2,6% blant 40-åringer. Det er høye tall i mine øyne.

Det er inkludert de med underliggende sykdommer. Som også utgjorde en betydelig andel på det tidspunktet de tallene kom da få av disse var vaksinerte.

Det har vært to primærargumenter for å holde pandemien i sjakk. Det ene var å beskytte de eldre og de andre utsatte med alvorlig sykdom og det andre var å unngå overbelastning av helsevesenet. Dersom vaksinasjonen ganske kjapt er kommet såpass langt at begge disse argumentene faller bort, så bør det nesten være full gjenåpning igjen. Så får det bli opp til hver enkelt som ikke allerede er vaksinert hvilken risiko de vil ta. Og J&J-vaksinen bør forøvrig også tilbys frivillig til denne gruppen.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (16 minutter siden):

Jepp, om folk vi ta vaksinene har jeg ikke noe imot. Vi kan velge det i norge.

Er ca 5 år siden jeg hadde influensa, uten å ta sprøyten.

Mine foreldre har tatt den, de ble syke.

Har aldri tatt noen influensa-vaksine, men covid er noe helt annet.

Er tilgjengelig alle dager etter 17.

Lenke til kommentar

Influensa kan lede til opportunistiske bakterier i luftveiene. Disse bakteriene kan skape gode forhold for bronkitt/lungebetennelse dersom du ikke har et immunforsvar som orker å hanskes med infeksjonen. Det kan for noen være nødvendig med legeoppfølging selv om de kom seg helskinnet og bra igjennom influensainfeksjonen. En jeg kjente godt gikk et halvt år å hostet etter en ordinær influensa/forkjølelse. Det gikk en del år med stadig tilbakevendene lungebetennelser etter at den første lungebetennelsen som nesten tok livet av han, men som også etterlot seg arrvev (fibrose) etter infeksjonen. Med 30 % lungekapasitet så var han både svært utsatt for nye infeksjoner, samt han var bundet til oksygen 24/7

Endret av G
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Det logikken skjønte jeg ikke. Er vel en enda bedre grunn til å ta vaksinen. 

Disse fundene forklarer hvorfor vi ser organskader hos asymptomatiske personer. 

Var bare noe nytt ang dette-

Sitat

In the new study, the researchers created a “pseudovirus” that was surrounded by SARS-CoV-2 classic crown of spike proteins, but did not contain any actual virus. Exposure to this pseudovirus resulted in damage to the lungs and arteries of an animal model—proving that the spike protein alone was enough to cause disease. 

Det med at hjerte osv kan angripes av viruset har man vist lenge.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

1.6 millioner i Norge er i risikogruppene. At halvparten av innlagte er i risikosonen er sånn sett ikke overraskende. Det betyr jo samtidig at halvparten av de innlagte er unge og friske. 

Nei, de kan være eldre og friske også..

 

Lenke til kommentar

Rett gjerne på meg om jeg tar feil nå, men måten FHI har definert risikogrupper slik jeg har forstått det er det fra gruppe 1 til gruppe 7. Gruppe 8 er aldersgruppe 55-64 å er ikke regnet som en risikogruppe men bare en ren aldersgruppe?

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Rett gjerne på meg om jeg tar feil nå, men måten FHI har definert risikogrupper slik jeg har forstått det er det fra gruppe 1 til gruppe 7. Gruppe 8 er aldersgruppe 55-64 å er ikke regnet som en risikogruppe men bare en ren aldersgruppe?

Det er iallefall slik for vanleg influensa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...