Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

19 minutes ago, nirolo said:

Fordi det er størst sannsynlighet med framtidig smitte i de kommunene som har hatt smitte over lang tid.

Vel, ekstapolering er en vanskelig vitenskap, men for meg ser det ut som at for litt større utvalg, så gir trenden over de siste 14 dagene  en bedre prediksjon enn å gå lenger tilbake i tid.  Sammenlign for eksempel Vestfold og Telemark med Oslo.

 

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreløpig rolig russekveld: – Vi ønsker ikke å jage vekk russen
https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/BR649v/nyheter-direkte?pinnedEntry=176348

43cdc4663a5b574d1fdf2b3dd40f597b?t%5B0%5

Sitat

Russefeiringen startet i Bergen onsdag. Politiet har fått meldinger om russesamlinger ved Store Lungegårdsvannet, Kyrkjetangen, Kollevågen og ved BI-stranden. På sistnevnte sted skal det være 100 til 150 russ.

Meldingene til politiet har gått på musikkstøy og smittevernhensyn ved samlingene. Ved 22-tiden sier imidlertid operasjonsleder Frode Kolltveit at de ikke har prioritert russesamlingene.

– Hittil har det foregått relativt rolig. Det skal ikke være sånn at vi skal trappe opp på stedet bare fordi det er russ der. Så langt har vi ikke mye å si på samlingene, sier Kolltveit.

– Vi ønsker ikke å jage vekk russen, men vi følger med dersom ting eskalerer i løpet av kvelden og natten, tilføyer han.

De startet russefeiringa i dag og samles så mange med situasjonen Bergen er i? Kjempelurt.

Synes det er litt rart politiet ikke prioriterer så åpenbare, åpenlyse smittevernbrudd. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Benbjo said:

Innleggelsesraten for de 30-45 som er sist i køen er på 3-5%. Sykehusene vil svært raskt fylles opp om vi åpner nå. 

Så er det long covid da 

Long covid er omtrent ikke en greie. Og nei, at noen sitter med tung pust og er sliten to måneder etterpå telles ikke. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Long covid er omtrent ikke en greie. Og nei, at noen sitter med tung pust og er sliten to måneder etterpå telles ikke. 

Om du noen gang får oppleve følelsen av å aldri klare puste skikkelig, aldri klare å ta et skikkelig dyp innpust og føle at utpusten er kort og ufulstendig over flere måneder tror jeg du vil endre litt holdninger her, ta det fra en som har hatt det slik i 10 måneder :) . Det er ren tortur, å ingenting hjelper. Ut fra hva som blir skrevet av folk som sliter skikkelig etter å ha hatt covid er det veldig mye likt det jeg beskriver jeg har slitt med. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Evil-Duck said:

Det brukes en Antigen test, fant en side nå som solgte en pakke på 5 tester til en litt mer overkommelig pris. 

https://www.med24.no/helse-og-livsstil/hjemmetest/covid-19-antigen-test/flowflex-sars-cov-2-antigen-quick-test-5-stk

 

Interessant. Man lærer stadig noe nytt. Så da vet man litt mer om hva et antigen er for noe:

Quote

Dr. Hanan Balkhy

Very simply Vismita, the antigens are the proteins that exist on the outer shell of the virus itself. So, it's part of the virus itself. Antibodies are produced by the human body against those specific antigens. So, that's the simple way of understanding the two. 

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/media-resources/science-in-5/episode-14---covid-19---tests

Lenke til kommentar
7 hours ago, Dubious said:

Ikke jeg.

Jeg kjører lastebil i nesten hele Trøndelag, og har kontakt med folk på alle plassene, så i verste fall så kan jeg være en superspreder.

Det finnes vel egentlig ikke noen ordentlig logikk i det jeg ser dere beskriver av vaksinefordelingen. Virker mer som en eksperimentell greie. Sånn: "la oss prøve det, og se hvordan det går", eller "La oss gi etter for den og den pressgruppen, så de ikke hyler mere" :xmas:

  

6 hours ago, Andre1980 said:

Det var disse som nesten ble kastet til deg andre steder i verden? Kr. 635.- høres ut som om noen skal bli rike. 

Ja, eller typisk apotekpris. Har ting og medisiner som selges over disk på apoteker noensinne være særlig billige?

  

1 hour ago, Snikpellik said:

Foreløpig rolig russekveld: – Vi ønsker ikke å jage vekk russen
https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/BR649v/nyheter-direkte?pinnedEntry=176348

43cdc4663a5b574d1fdf2b3dd40f597b?t%5B0%5

De startet russefeiringa i dag og samles så mange med situasjonen Bergen er i? Kjempelurt.

Synes det er litt rart politiet ikke prioriterer så åpenbare, åpenlyse smittevernbrudd. 

Kan det være fordi da kan de studeres? For dersom de trekker innendørs til små private drikkefester, så kan man jo ikke så lett studere dem?

  

4 hours ago, torbjornen said:

Sidan artikkelen berre er tilgjengeleg for abonnentar limer eg han inn her:

Sidan Bergen og Førde er nemnt: Det er ingen kommunar som heiter Førde. Førde er frå og med 1/1 2020 ein del av Sunnfjord kommune. Forresten eit tåpeleg namn på ein kommune som dekkar halve Sunnfjord i areal og folketal. Eg er sjølv sunnfjording, men bur i ein nabokommune til Sunnfjord kommune).

Er ikke kjent i de traktene. Men, merket meg et snodig kommunenavn litt nordover, som kalles Fjord-kommune. Er dette også en nyoppdiktning?

Ah.. antakelsen var riktig. Navnet poppet opp i år 2020.

Quote

The name Fjord has no historical basis or tradition in the area; according to the municipality, the name was chosen in 2020 because of a desire to optimize search engine results and that it wanted Google results for the common word "fjord" to be dominated by the municipality in order to attract tourists.

 

Ja det er et merkelig opplegg:  

4 hours ago, fredrik2 said:

Hvis man ser det kyniskt så premieras de som har brytt sig minst om smittevern med vaksine och kanske møjlighet till ferie utlandet där de antagligen kan föra in några nya mutationer (vaksinen er ju inte 100% och hvis många slutar att bry sig om smittevern så kommer en del bli smittede och smitteförande). 

Har ikke satt mig in i detaljerna fra i dag men tycker att det låter ekstremt. Utanför Oslo er man ikke färdiga med riskgruppern, kommunerna verkar få färre doser än vad de trott och det går redan tregt och nu ska de få ändå mindre. 

Her burde jo staten hatt en ørliten informasjonskampanje. Eller ihvertfall bedt vaksinatørene om å ha en informasjonsplikten, om at "du fortsatt må ta hensyn til smittevern i noen mnd. til".

  

3 hours ago, Evil-Duck said:

Geir Bukholm var og ut i mediene og sa klart og tydlig at alle vil få tilbud om første vaksinedose iløpet av juli, ALLE. Så da spør jeg igjen, hva er vitsen med det de holder på med nå? Når får de til å innføre dette? iløpet av Juni kanskje? Hva er gevinsten? hva oppnår man? Man skaper bare mye unødvendig sinne, såfrem Geir Bukholm sine estimater om når alle i norge vil få tilbudt en vaksinedose fremstår korrekt. Og de etiske problemene med vaksinepasset de har vedtatt å innføre blir plutselig 10 doblet med dette vedtaket om å gi skjevfordelinger på opp til 60-80%, man bygger opp et system for å systematisk utestenge uvaksinerte folk, samtidig som man gir snart dobbelt så mange vaksinedoser til spesifikke områder, beklager å si det, men dette er faktisk alt alt for drøyt.

Sånn utover den kritikken som vaksinepasset får, og det sinnet det kan brygge. Så kan jeg øyne et par fordeler. Dette er en diskusjonstråd, så da nevner jeg disse.

Man får en stimuli i det at folk vil ønske å vaksinere seg. Man får gitt de som har sterke velferdsgrunner om å besøke noen kjære i utlandet en åpning for det, selv om det fører med seg et ras av ferielystne.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Vi er langt forbi etiske dilemma når vi begynner å ta vaksiner fra høyrisikogrupper for å gi de til friske unge mennesker med minimal sjans for å død ved corona smitte, fordi de har en spesifikk postadresse. Bare for noen måneder siden var alle klare å tydelige på at de sårbare i samfunnet skulle vaksineres først, nå er det rett og slett ikke tilfelle lenger, for meg personlig satser jeg på at det ikke spiller noen rolle da jeg er next up for å få vaksine i min kommune. Jeg stolte på FHI sin vurdering når de gjorde endringene i Mars, jeg var ikke fornøyd med de, men aksepterte at ekspertisen bak så på det som formålsrettet, da det faktisk var mange i risikogruppa i Oslo som og ikke var vaksinerte. Men dette her syns jeg er rett sjokkerende, Ålesund har nylig vært gjennom et svært uoversiktlig utbrudd, men er ikke ferdig med å vaksinere risikogruppa mellom 64-75, nå skal de miste ytligere 35% av dosene sine, det er og sikkert kommuner der ute som står mye værre stilt og, da innbyggermassen i Ålesund ikke er den eldste i Norge. Samtidig går de ut å babler om at alle i norge skal ha fått tilbud om vaksine iløpet av Juli, vi snakker om 2 måneder, så hva i alle dager er vitsen med det de da holder på med nå? Det fører jo ikke til noe annet enn sinne og frustrasjon for en utrolig liten gevinst, eneste en oppnår er at Østlendinger får stikke på ferie før resten av Norge, siden de rett før vedtok å gjøre denne skjevfordelingen innførte vaksinepass som skal gi vaksinerte tilbake friheten sin. Det er nesten som jeg tror de prøver å gjøre oss ute i distriktene sinte og frustrerte med vilje. 

Det er dette med vaksinepasset som gjør meg skikkelig irritert også. Det er ikke slik at jeg er helt imot et vaksinepass, men når de nå skjevfordeler vaksinene slik at vi som bor i "feil" kommune må vente lengre enn andre på å få dette vaksinepasset, så blir tålmodigheten strukket til bristepunktet.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å stille et åpent spørsmål:

Denne piggproduksjonen (spike proteiner) som mRNA-vaksinen setter i gang. Binder disse piggene seg til disse berømte ACE2-reseptorene?

Jeg har nemlig fortsatt noen merkelige opplevelser i armen som stikket kom i. Har faktisk litt pulserende ubehag som ikke følger pulsslagene. Mer sånn 6-7 ekte pulsslag før man får en "smertepuls". Det kan komme mange rare tanker og fristelser til å google det ene med det andre. Eneste helsefaglige fornuftige jeg kom fram til å spør dere om er spørsmålet ovenfor.

Ellers har tankene gått til: Kan vaksinen ha blitt satt nære nerver og nå angriper immunforsvaret piggproduserende myelin rundt nerver? Uansett, i fra google da, når jeg først nevner det. Får ta dette som skøy, og ikke for seriøst enda. Men altså på Dag 7 så har ikke uroen i armen gitt seg enda :fun:

Smerten er på ingen måte særlig skarp, mer i retning at det kan verke litt. Samt kanskje litt varmefølelse der, selv om den reelle temperaturen føles helt normal.

Quote


In many acute and chronic pain conditions, pain has a throbbing quality that has long been attributed to the activation of sensory neurons by blood flow pulsations. Now, Andrew Ahn and colleagues at the University of Florida, Gainesville, US, challenge that view: In research published in the May 30 Journal of Neuroscience, they report that the throbbing rate is slower than the arterial pulse rate in patients with acute dental pain, and that the two rhythms show no synchrony. Understanding the mechanism of throbbing could provide important insight into treating one of pain’s most disabling characteristics.

...

Kilde: https://www.painresearchforum.org/news/17035-news-brief-throbbing-pain-don’t-blame-blood-flow

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig taes det ikke pause fra vaksinasjonsprogrammet under en PANDEMI fordi de som setter sprøyter skal ha SOMMERFERIE:wallbash:

Det største problemet blir vel at bortskjemte nordmenn mellom 18 og 44 og med liten risiko for å bli sjuke heller vil reise på ferie enn å vere heime for å vaksinere seg. Jf. diskusjonen frå rundt påsketider.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (4 timer siden):

Og samtidig som det nylig ble enda strengere for Norske arbeidsreisende som må ut og inn av landet så åpner de nå mer opp for utlendinger, dette er en stor vits!

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/innreise-til-norge-lettelser-for-utlendinger-som-er-bosatt-i-norge.qUWzz9r11?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Akkurat her er eg einig. Det har vore nokre uheldige saker der folk som bur i Norge ikkje får returnere etter nødvendige reiser fordi dei ikkje er folkeregistrerte her. Dersom det er praktisk mogeleg bør ein skilje nordmenn og utlendingar basert på adresse i staden for personnummer.

Derimot bør ein heller skjerpe inn karantenereglane slik at også folk som reiser på nødvendige reiser må på karantenehotell. Det er altfor mange unntak i karanteneregelverket. Når indisk virusvariant kan spreie seg i Bergen viser det at noko har svikta ein stad.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Vi som bor i Oslo vil jo måtte vente en god del lengre (12 uker) på dose 2 på grunn av lengre intervall mellom dosene, så vi er nok blant de siste i landet som får dette sagnomsuste vaksinepasset 😛 

Kva meiner du? Dette gjeld nasjonalt, og Oslo er komne lengst frå før. Dessutan vil vel dose 1 vere tilstrekkeleg for å få det omdiskuterte vaksinesertifikatet. Oslo får i pose og sekk.

Om ein hadde sikra alle i risikogruppene vaksiner fyrst uavhengig av adresse kunne ein deretter etter mi meining rett og slett ha gitt alle vaksinene til Oslo og andre smitteutsette område ein periode fram til heile den vaksne befolkninga der var vaksinert. Det ville ha vore Oslo-folk vel unnt, sidan ein der har hatt nedstenging i over eit halvt år.

Lenke til kommentar
Subara skrev (4 timer siden):

Håper at de stadige endringene i vaksineringsplanene også kan føre noe godt med seg på andre måter. Vi ser ordførere som står opp for innbyggerne sine. Det de gjør er å promotere vaksinering, som igjen vil føre til at flere vil ta vaksinen -  slik at vi får tatt knekken på viruset til slutt.

Ja, ingenting er så gale at det ikkje er godt for noko. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (På 6.5.2021 den 0.13):

469 (en færre enn forrige onsdag) 

Sitat

500 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Onsdag ble det registrert 500 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 63 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene.

Tirsdag ble det registrert 473, mens tallet mandag var 579.

Det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat, mens 36 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 117.995 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar er klart til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt - bare når den er registrert.

 

Lenke til kommentar
Sitat

81 nye smittetilfeller i Oslo

PUBLISERT KLOKKEN04:46 IKORONAVIRUSET

Det er registrert 81 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er 14 under snittet de sju foregående dagene. 81 tilfeller er to færre enn på tirsdag, og 28 færre enn samme dag forrige uke. De siste to ukene har det i snitt blitt registrert 104 smittede per dag. Smittetallene er høyest i bydelen Grünerløkka. Der ligger smittetrykket på 367 smittede per 100.000 innbyggere de siste to ukene, og det ble det registrert åtte nye smittede i bydelen siste døgn.

Derimot ser det ut som at smitten i Viken aukar att.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Ordfører Anne Rygh Pedersen (Ap) er mildt sagt irritert.

– Dette er ugreit. Jeg er ikke villig til å gi fra meg doser til andre kommuner slik situasjonen er i kommunen vår nå, sier Pedersen.

Hun forteller at de har en stigende smittetrend og doblet antallet smittede forrige uke. I tillegg har én av tre ukjent smittevei.

– Jeg hadde forståelse for forrige prioritering, men ikke denne. Jeg sier dette på vegne av Tønsbergs befolkning, fordi vi er inne i en veldig usikker situasjon, sier Rygh Pedersen til NRK.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/rasende-tonsberg-ordforer-nekter-a-gi-fra-seg-vaksinedoser-til-andre-kommuner-1.15494715

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Det største problemet blir vel at bortskjemte nordmenn mellom 18 og 44 og med liten risiko for å bli sjuke heller vil reise på ferie enn å vere heime for å vaksinere seg. Jf. diskusjonen frå rundt påsketider.

Joda, jeg ser den. Det vil selvfølgelig være en god del idioter, akkurat som i påska, som spør om de kan få utsatt vaksina fordi de skal til syden:thumbdown:,men samtidig vil det være hundretusener som IKKE vil det og som knapt kan vente på å få stikket, men de vil da selvfølgelig rykke frem i køen. Så fort en vaksinedose blir ledig blir andre oppringt. Og selv om det er idioter som ikke vil ta vaksine fordi de skal på ferie så er det ikke slik med helsevesenet og de som jobber på spreng for å få oss ut av pandemien så fort som overhodet mulig; det er en fullstendig latterlig teori å komme med som kun er tenkt ut fordi man leter med lys og lupe etter så negative scenarier som overhodet mulig; og derfor går så dypt ned i kaninhulllet av fatalistiske ideer at man kommer opp med noe slikt vås. Samme med det å henge seg opp i ordlyden om at man "tilbys" vaksine og med det fanataserer og fabulerer at det er et kodeord for "dere får den ikke i juli fordi vi er egoister som skal til syden". Jeg, og jeg regner med de fleste forsår utmerket godt hvorfor de sier "tilby". Er ikke det innlysende? Det er fordi vi ikke har vaksinetvang i Norge! De sier ikke "bli kalt inn" til vaksinering for det vil være tvang slik som "bli kalt inn til avhør"; "bli kalt inn på teppet"; nei, det betyr bare det; at man blir tilbudt vaksine og kan si net til det. Så enekelt er det. Enkelt og greit. "Tilbud om vaksine" har man sagt helt siden vaksinen kom til Norge i desember; det er et tilbud og ikke et krav.

Men nei da; noen må bare dra inn det verste som kan skje og finner derfor opp tulleteorier som atpåtil setter spørsmålstegn ved helsearbeidere som jobber for å redde liv. Vel, de får bare holde på og jeg bør telle til 10 og late som jeg ikke leser våset.....

Mange sektorer og bransjer har fellesferie i juli, men ikke alle og det er selvfølgelig ikke noe som heter "fellesferie" for de som jobber på spreng for å avslutte pandemien i en tid da mutasjoner truer hele tiden. Innenfor samfunnskritisk infrastruktur er det ingen fellesferie og selvfølgelig ikke heller innenfor pandemibekjempelse.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Her i Oslo har russen for lengst vedtatt å utsette feiringa. Det hjelper på i tillegg til vaksine da  . Vestre aker hadde faktisk 0 nye smittede i går 

Ikke bare i Oslo. Gjelder for store deler av nedre Østlandet også det. Blir nok Bergen som blir episenteret for smitte fremover tenker jeg så bystyret der kommer til å bønnfalle regjeringen og FHI om flere vaksinedoser; og det får de nok også. Skjønt jeg mener de burde kunne ha tatt mer ansvar selv og sørge for bedre smittevernstiltak slik man har i Oslo. Man har latt ting skure og gå for lett i store deler av landet hvor det eneste "smittevernstiltaket" i lang tid var en latterlig beholder med håndsprit ved inngangen; noe som er latterlig; covid-19 er et luftveivirus, ikke en bakterie og spres ikke fra hendene men fra luftveiene. Slike spirtbeholdere kan ikke fungere som noe annet enn en falsk følelse av trygghet. Disse spritbeholderne er ikke noe smitteversntiltak overhodet.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...