Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

14. mai 2021 kl. 00:15 

320 nye smittede siste døgn

 

Det siste døgnet er det registrert 320 koronasmittede i Norge. Det er 186 mindre enn samme dag i forrige uke.

I Oslo ble det registrert 51 nye tilfeller, som er 78 færre enn samme dag forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 414 koronasmittede per dag.

Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 410, så trenden er stigende.

Ved midnatt natt til fredag var det utført 5,3 millioner koronatester her i landet siden februar i fjor. I alt har 118.315 personer testet positivt.

Til nå har 1.544.365 personer har fått første dose av koronavaksinen, og 564.623 personer har fått andre dose.

Torsdag var 112 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var 13 færre enn dagen før.

Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 410, så trenden er stigende.

Fine tal, men det har vel vore lite testing på grunn av helgedag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (1 time siden):

Fine tal, men det har vel vore lite testing på grunn av helgedag.

Det er et helgedagstall - det er det jo, men det er fortsatt ikke så ille. I Oslo er det registrert 51 tilfeller. Om ikke 17 mai feiringa gir et smittehelvete ut av en annen verden her i byen så går nok Raymond videre med trinn 2 om en ukes tid. De  tallene som har vært i Oslo i det siste  - også på hverdager gir grunn til optimisme i allefall.  Åpningen av kjøpesentre og butikker og sånt har ikke gitt noe negativ utslag på smittetallene, som forventet i grunn.

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som forventet et kunstig lavt helligdalstall og det blir sannsynligvis lavt i dag også i og med at mange har tatt langhelg og avspasert fredagen så  noen mer reelle tall får vi ikke nok før natt til 19. og 20. mai. Eller, natt til onsdag får vi nok noen kunstig høye tall grunnet langhelg og etterslep og som sikkert vil få noen til å hoppe i taket og andre til å erklære at nå går det mot lockdown igjen. Jeg vil anta at natt til torsdag får vi mer reelle tall igjen; altså om nesten en uke. Men da er det viktig å følge tallene på innlagte for de lyver ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Som forventet et kunstig lavt helligdalstall og det blir sannsynligvis lavt i dag også i og med at mange har tatt langhelg og avspasert fredagen så  noen mer reelle tall får vi ikke nok før natt til 19. og 20. mai. Eller, natt til onsdag får vi nok noen kunstig høye tall grunnet langhelg og etterslep og som sikkert vil få noen til å hoppe i taket og andre til å erklære at nå går det mot lockdown igjen. Jeg vil anta at natt til torsdag får vi mer reelle tall igjen; altså om nesten en uke. Men da er det viktig å følge tallene på innlagte for de lyver ikke.

Men jeg synes fortsatt tallet ikke er så ille selv om det er et helgetall 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er spent på hvordan det går med smittetallene neste ukene. Jeg er ute på tur selv denne langhelga og besøker nærmeste familie noen timer unna, for første gang siden september. 

Det var svært mye trafikk på veien både i går og onsdag. Det var stor aktivitet på campingene som jeg reiste forbi. Virker som svært mange er på tur denne helgen. Veldig mye bevegelse på folk denne helgen, også var det all festingen da..

En i familien min skulle også reise på besøk denne helgen, men fikk telefon akkurat før hun skulle reise om at hun var satt i ventekarantene pga. smitte i klassetrinn hos et av barna i husstanden.

Dette er på Vestlandet, og jeg regner med at smitten kommer til å øke på her fremover også pga. at man ligger bak i vaksineringa.

Var også invitert på et besøk tidligere i uken, jeg har ikke mange jeg besøker, men dette var sammen med 3 jeg egentlig stoler på. Under besøket sier plutselig hun ene at barnet hennes har vært hjemme fra skolen de siste dagene pga. luftveissymptom (snørr og plagsomt tørrhoste). Ikke testet seg og ikke mener hun det er nødvendig heller. Siden han ikke har feber eller hodepine etc., så regner hun med det ikke er korona..?!

Jeg ble litt paff, om dette er holdningen til luftveissymptomer er det ikke rart det sprer seg, og i det minste kunne hun ha gitt oss beskjed på forhånd? Nå er det riktignok ingen kjent smitte akkurat her hos oss, så heldigvis er det lav sannsynlighet for at det er det, men det kan man ikke vite 100%.

Forøvrig, ser ut til at Bergen sine smittetall er kunstige lave i går. 9 står det på oversikten til VG, dagen før 33, 25 og 45. Selv om tallene kan være på vei ned, så er det svært unormalt at det faller så fort og så brått.

 

 

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Jeg er spent på hvordan det går med smittetallene neste ukene. Jeg er ute på tur selv denne langhelga og besøker nærmeste familie noen timer unna, for første gang siden september. 

Det var svært mye trafikk på veien både i går og onsdag. Det var stor aktivitet på campingene som jeg reiste forbi. Virker som svært mange er på tur denne helgen. Veldig mye bevegelse på folk denne helgen, også var det all festingen da..

En i familien min skulle også reise på besøk denne helgen, men fikk telefon akkurat før hun skulle reise om at hun var satt i ventekarantene pga. smitte i klassetrinn hos et av barna i husstanden.

Dette er på Vestlandet, og jeg regner med at smitten kommer til å øke på her fremover også pga. at man ligger bak i vaksineringa.

Var også invitert på et besøk tidligere i uken, jeg har ikke mange jeg besøker, men dette var sammen med 3 jeg egentlig stoler på. Under besøket sier plutselig hun ene at barnet hennes har vært hjemme fra skolen de siste dagene pga. luftveissymptom (snørr og plagsomt tørrhoste). Ikke testet seg og ikke mener hun det er nødvendig heller. Siden han ikke har feber eller hodepine etc., så regner hun med det ikke er korona..?!

Jeg ble litt paff, om dette er holdningen til luftveissymptomer er det ikke rart det sprer seg, og i det minste kunne hun ha gitt oss beskjed på forhånd? Nå er det riktignok ingen kjent smitte akkurat her hos oss, så heldigvis er det lav sannsynlighet for at det er det, men det kan man ikke vite 100%.

 

 

Selv etter over et år lever noen åpenbart i sin egen boble fortsatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingerid fekk korona. Då ho var tilbake i klasserommet, hugsa ho ikkje namnet på elevane
Ungdomsskulelæraren var utsliten etter å ha hatt covid-19. Eit nytt behandlingstilbod for etterverknadar av koronasjukdom blei redninga hennar.

...

– Eg blir heilt andpusten. Eg får hjartebank, seier Ingerid Oppedal.

Ho er på veg opp i andre etasje på jobb. Trappene på Sandgotna skole i Bergen har ho gått i ni år.

Men det siste halvåret har dei bydd på fleire utfordringar enn før. I oktober i fjor vart ungdomsskulelæraren smitta av covid-19 på jobb.

Sju månadar etter slit ho framleis med plager, som tungpust, dårleg minne og utmatting.

– Eg har følt meg fysisk deprimert. Heile kroppen har vore tung, og eg har sove store delar av ettermiddagen, fortel ho.

...

https://www.nrk.no/vestland/nytt-behandlingstilbod-for-_long-covid_-var-redninga-for-laerar-ingerid-oppedal-1.15493415

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fnugle said:

Under besøket sier plutselig hun ene at barnet hennes har vært hjemme fra skolen de siste dagene pga. luftveissymptom (snørr og plagsomt tørrhoste). Ikke testet seg og ikke mener hun det er nødvendig heller. Siden han ikke har feber eller hodepine etc., så regner hun med det ikke er korona..?!

Blir kjempesint over sånne ting. På jobben, løpet av dette året, har flere mennesker kommet på jobb med «bare forkjølelse» og «bare litt feber» og bare det ene og det andre. «Jeg måtte ut og bevege på meg, for jeg føler meg helt elendig når jeg bare ligger hjemme. Men jeg er ikke smittsom». Grrr. Så skal vi andre altså måtte gå og smitte oss når vi eventuelt blir smittet av bare forkjølelse. Våre liv stopper opp. Forkjølede familiemedlemmer kan ikke gå på sin jobb, etc.

Hos noen jeg kjenner, lot naboen ungen sin leke inne hos dem med deres barn, selv om kidden var smittet. Da dette kom for dagen og naboen ble konfrontert med dette, ble hen sur fordi de ikke hadde noen rett til å irettesette andre. Så da fikk de en skjennepreken selv. Grrr.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (14 minutter siden):

Blir kjempesint over sånne ting. På jobben, løpet av dette året, har flere mennesker kommet på jobb med «bare forkjølelse» og «bare litt feber» og bare det ene og det andre. «Jeg måtte ut og bevege på meg, for jeg føler meg helt elendig når jeg bare ligger hjemme. Men jeg er ikke smittsom». Grrr. Så skal vi andre altså måtte gå og smitte oss når vi eventuelt blir smittet av bare forkjølelse. Våre liv stopper opp. Forkjølede familiemedlemmer kan ikke gå på sin jobb, etc.

Hos noen jeg kjenner, lot naboen ungen sin leke inne hos dem med deres barn, selv om kidden var smittet. Da dette kom for dagen og naboen ble konfrontert med dette, ble hen sur fordi de ikke hadde noen rett til å irettesette andre. Så da fikk de en skjennepreken selv. Grrr.

Er det i det hele tatt LOV å gå på jobben når man har slike symptomer nå i coronatiden. Er ikke det en del av retningslinjene; AT MAN HOLDER SEG HJEMME VED SYMPTOMER? Jeg ville tatt det opp med sjefen var jeg deg og i verste fall også kontaktet politiet.

Angående tilfellet med naboen din så er dette en politisak. Hjelper ikke med å si det til dem, maktbruk er det eneste språket slike forstår. Jeg hadde kontaktet politiet med den største selvfølgelighet. Høres ut som naboen fra helevete.

Endret av Morromann
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 timer siden):

Det er jo akkurat det vi driver med. Vi er bare ikke helt der enda, men snart.

Det går ikke akkurat fort fremover. Det skulle gå tre uker mellom hvert trinn i gjenåpningen. Nå kan det hende det blir både 5 og 6 mellom trinn 1 og 2. Og august før det åpner helt. Med tanke på de økte tempoet i vaksineringen, synes jeg man burde vært på trinn 4 allerede i midten av juni.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Morromann said:

Er det i det hele tatt LOV å gå på jobben når man har slike symptomer nå i coronatiden. Er ikke det en del av retningslinjene; AT MAN HOLDER SEG HJEMME VED SYMPTOMER? Jeg ville tatt det opp med sjefen var jeg deg og i verste fall også kontaktet politiet.

Angående tilfellet med naboen din så er dette en politisak. Hjelper ikke med å si det til dem, maktbruk er det eneste språket slike forstår. Jeg hadde kontaktet politiet med den største selvfølgelighet. Høres ut som naboen fra helevete.

Ja kanskje. Hvordan utviklet evt. smittespredning seg. Stoppet det opp?

Det sitter nok langt inne å behandle naboen med å angi dem for lovbrudd. Selv om det høres nokså svart/hvitt ut som det står presentert. Bevisforspillelsen er kanskje også komplett allerede, så alt må baseres på vitneutsagn?

Lenke til kommentar

Vaksinedagbok, Dag 9

Det er vel kun den smerten/verk i armen som gjenstår nå forhåpentligvis. Merkelige greier. I dag synes jeg det verker bare mye mer enn i går. Får se utviklingen an noen dager til selvsagt.

Er dette en normal bivirkningsutvikling fra Pfizer Biontech-vaksinen lurer jeg litt på. At det skal være ømt i arm, ja. Men i hvor mange dager egentlig?

Lenke til kommentar
Gjest 07faf...dc0
Morromann skrev (51 minutter siden):

Er det i det hele tatt LOV å gå på jobben når man har slike symptomer nå i coronatiden. Er ikke det en del av retningslinjene; AT MAN HOLDER SEG HJEMME VED SYMPTOMER? Jeg ville tatt det opp med sjefen var jeg deg 

Har holdt meg hjemme med symptomer selv. Det ble ikke særlig godt mottatt av arbeidsgiver. Helt idiotisk, selvsagt. Uansett hvorfo6jeg hadde symptomer kunne jo det smittet over på andre. 

Men du må ikke undervurdere arbeidsgiveres evne til å lukke øynene for alt annet enn dagens og kanskje morgendagens gjøremål... 

Anonymous poster hash: 07faf...dc0

Lenke til kommentar
Quote

Mer enn 10.000 protesterte i høringen om koronasertifikat

Regjeringens lovforslag om hjemmel for vaksinesertifikater hadde bare en ukes høringsfrist, men mobiliserte en voldsom motstand fra privatpersoner.

Også på Universitet i Oslo er det sterk motstand mot innretningen. Professorene Anna Nylund, Mona Naomi Lintvedt, Hans Petter Graver og Kristin Bergtora Sandvik har skrevet en felles uttalelse. Disse går, som eneste høringsinstans, inn i en dypere drøftelse av de rettslige aspektene. Deres konklusjon er at forslaget bryter med både Grunnloven, EMK og EØS-avtalen, når ikke Stortinget skal fastsette absolutte krav til hva et sertifikat skal brukes til og hva det ikke kan brukes til.

Videre mener de at departementet underkommuniserer hvordan  et koronasertifikat vil gripe inn i retten til privatliv, tanke-, samvittighets- og religionsfriheten, forsamlings- og forbudet mot diskriminering.

Endelig mener de forslaget innfører en legitimasjonsplikt, noe som bryter med retten til å ferdes anonymt.

https://rett24.no/articles/mer-enn-10.000-protesterte-i-horingen-om-koronasertifikat

Kjempe bra at folk forteller om sin motstand mot koronasertifikatet! Håper dette kan få Erna og gjengen til å tenke seg om, men tviler på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok ganske typisk for blårussen i næringslivet dessverre, at ledere vil ha sine gemene arbeiderne fysisk på jobb, hvor disse ikke kan «sluntre unna og drive dank» hele dagen. Mens sjefen selv har hjemmekontor og hyttekontor. I og for seg ikke helt uforståelig, når jeg nesten ikke kommer fram på gangveien etter jobb enkelte solskinnsdager når jeg slutter tidlig, pga den enorme mengden av joggere, turgåere og hundeluftere som er ute midt på dagen. De kan umulig være permitterte alle sammen.

Men synes det er kjemperart at det har blitt stående i loven om hjemmekontorpåbud, at det er arbeidsgiver som skal avgjøre om dette er «hensiktsmessig» eller ikke.

Endret av Glassmaneten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TRONDHEIM: SEKS NYE SMITTETILFELLER
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/trondheim-seks-nye-smittetilfeller.bpmPg_ikQ

Sitat

Onsdag og torsdag har Trondheim kommune registrert seks nye smittetilfeller, etter at til sammen 1999 personer ble testet for coronaviruset. De fordeler seg slik:

Onsdag

  • En person i 30-årene, smittet i utlandet
  • En person i 40-årene, ukjent smittekilde
  • En person mellom ti og 20 år med kjent nærkontakt

Torsdag

  • En person i 20-årene med kjent nærkontakt
  • En person mellom ti og 20 år med kjent nærkontakt
  • En person i 20-årene med ukjent smittekilde

Alle har milde sykdomsforløp, ifølge kommunen.


47 NYE SMITTETILFELLER I TELEMARK
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/47-nye-smittetilfeller-i-telemark.2ZBi2GBKI

Sitat

Det er registrert 47 nye coronasmittede i Telemark det siste døgnet, skriver Varden.

Ifølge avisen var det 25 nye tilfeller i Skien, mens Porsgrunn hadde åtte. Deretter fulgte Midt-Telemark (seks), Nome (tre), Bamble (tre), Drangedal og Notodden (ett hver).

Skien, Porsgrunn og Bamble er ilagt tiltaksnivå B, noe som innebærer strenge koronatiltak. Tiltakene gjelder fram til 26. mai. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 07faf...dc0
Glassmaneten skrev (5 minutter siden):

Men synes det er kjemperart at det har blitt stående i loven om hjemmekontorpåbud, at det er arbeidsgiver som skal avgjøre om dette er «hensiktsmessig» eller ikke.

Det er ikke rart. Det er helt i tråd med regelverk ellers. Arbeidsgiver kan avgjøre om hen skal godta sykemelding, hvordan tilrettelegging skal og kan foregå og har generelt større påvirkning på din sykdom og helse enn fastlege og helenorge ellers. Alt med NAV sin viten og velsignelse. 

Anonymous poster hash: 07faf...dc0

Lenke til kommentar
i dag kl 10:59 av Nina Selbo Torset, Aftenposten
 
Sitat

Det er lange polkøer i Oslo før langhelgen og nasjonaldagen.

På Grünerløkka var det en rundt 200 meter lang kø for å komme inn på Vinmonopolet fredag formiddag. Køen strakk seg fra Grünerbrua ved Vulkan og opp til Markveien.

På Storo Storsenter var køen så lang at den gikk ut i parkeringshuset. Også ved Paleet i sentrum meldes det om mange folk kø.

Alkoholkonsumet har gått opp under pandemien.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...