Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

22 minutes ago, Kjetil Lura said:

Har ikke jeg fått med meg. Men å får korona pass må du ta sprøyten.

Er ikke frivillig, er tvang:shrug:

Tenkte å ta et år eller to ekstra jeg i egenisolasjon </ironi> :fun:

Det begynner å tære på det mentale ja. Er ikke bra i lengden med sånn forsiktighetsopplegg vi har vært igjennom til nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, nirolo said:

Nei, det blir ikke tvang av den grunn.

For å kunne kjøre bil må du ta førerprøven, er alle i Norge tvunget til å ta førerprøven?

Du trenger ikke koronapass, så langt er det helt uvisst hva det evt skal være nyttig for. Om du ønsker pass må du ta vaksinen, men det er fortsatt frivillig. Ingen pålegger deg å bli vaksinert.

 

Uansett burde du ta vaksinen når du får tilbud om det.

Hehe. Veldig store forskjell mellom førerprøven og corona pass?

Har ikke bestemt meg enda, men vent vil jeg.

Men burdet ikke sakt at jeg ikke vil ta c19 sprøyten, burde hold det for meg selv:roll:

Lenke til kommentar

Det er det bare du Kjetil Lura som kan svare på. Men, det vi andre muligens finner rart er fobien for sprøytestikket. Det er jo relativt fort unnagjort. Men, kan hende du har andre ting som angst for at vaksinen ikke er godt nok utprøvd enda?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 timer siden):

Syns det er utrolige overskrifter i avisene før 17. mai. "Du kan ha 20 personer på potetløp i gata, men ikke hvis de er i din egen hage". Det høres så kontrollerende ut. 

Merk: Du kan kun ha 20 personer på potetløp i gata dersom du fyller ut skjema og sender inn til Kommunen. Dette skal varsles om minimum 5 dager før arrangementet skal skje. På nord-jæren skal ALLE arrangementer med 10 personer eller mer rapporteres inn. 

Så det er enda mer kontrollerende enn det du trodde!

https://www.stavanger.kommune.no/helse-og-omsorg/informasjon-om-koronavirus/covid-19-meldeplikt-for-arrangementer/

Endret av Andre1980
Lagt inn link til informasjon om meldeplikt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, G said:

Det er det bare du Kjetil Lura som kan svare på. Men, det vi andre muligens finner rart er fobien for sprøytestikket. Det er jo relativt fort unnagjort. Men, kan hende du har andre ting som angst for at vaksinen ikke er godt nok utprøvd enda?

Nåja, c19 har ikke fått nok tid til å får vekk bivirkningene + nye varianter, 6 nå om jeg husker rett.

Litt off topic. Dere som tar influensa vaksinen, må dere ta den en gang i året.

Er redd det samme kan skje på c19.

Hvor lenge er du beskyttet mot dem, c19/influensa vaksinen.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (12 minutter siden):

Nåja, c19 har ikke fått nok tid til å får vekk bivirkningene + nye varianter, 6 nå om jeg husker rett.

Litt off topic. Dere som tar influensa vaksinen, må dere ta den en gang i året.

Er redd det samme kan skje på c19.

Hvor lenge er du beskyttet mot dem, c19/influensa vaksinen.

Så fordi det kommer nye mutasjoner så stoler du ikke på eksisterende vaksiner fungerer mot dem, samtidig som du ikke stoler på vaksinene fordi de ikke er testet nok.

Du har i praksis laget deg en personlig definisjon som gjør at du aldri kan ta vaksinen.

 

Mitt tips er å ta vaksinen slik at du er med på å beskytte alle andre i tillegg til deg selv.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Dette tallet er jo bare registrerte antall tilfeller, og inkl folk med underliggende sykdommer. Jeg husker fra en av ukesrapportene til FHI for noen uker siden at det var halvparten av de innlagte i alderen 30-49 som hadde en eller annen underliggende sykdom.

Ved månedsskiftet mai/juni har skal vel omtrent alle i risikogruppene ha fått minst en dose, og mange to. Da bør det ikke gå lenge før alt åpnes igjen. Da bør FHI hoste opp noen virkelig gode tall/beregninger som med overveiende grad av sannsynliget viser at helsevesenet blir overbelastet for at vi ikke skal gjenåpne for nesten for fullt allerede da. Da bør grad av risiko for unge og friske vært opp til hver enkelt. Akkurat som det bør være med J&J-vaksinen som bør gjøres tilgjengelig for alle som vil ha den så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (Akkurat nå):

Jo, for å får rettigheter til corona pass må jeg ta sprøyten,

Førerprøven(som jeg tok i 84) var mitt valg. Jeg får ikke c19 pass frivillig. Gjør jeg det:roll:

Dvs det er helt likt.

Du måtte ta førerprøven for å kunne kjøre bil, det var ditt valg at du ønsket å kjøre bil.

Du må ta vaksine for å få koronapass, det er ditt valg om du ønsker koronapass.

Begge deler er frivillig 😷

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (11 minutter siden):

Dette tallet er jo bare registrerte antall tilfeller, og inkl folk med underliggende sykdommer. Jeg husker fra en av ukesrapportene til FHI for noen uker siden at det var halvparten av de innlagte i alderen 30-49 som hadde en eller annen underliggende sykdom.

Selv om det er en del tilfeller som ikke blir registrert, så tror jeg det er en høy andel som blir registrert. I så fall er tallene representative, er de ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, OlavEH said:

Dette tallet er jo bare registrerte antall tilfeller, og inkl folk med underliggende sykdommer. Jeg husker fra en av ukesrapportene til FHI for noen uker siden at det var halvparten av de innlagte i alderen 30-49 som hadde en eller annen underliggende sykdom.

Ved månedsskiftet mai/juni har skal vel omtrent alle i risikogruppene ha fått minst en dose, og mange to. Da bør det ikke gå lenge før alt åpnes igjen. Da bør FHI hoste opp noen virkelig gode tall/beregninger som med overveiende grad av sannsynliget viser at helsevesenet blir overbelastet for at vi ikke skal gjenåpne for nesten for fullt allerede da. Da bør grad av risiko for unge og friske vært opp til hver enkelt. Akkurat som det bør være med J&J-vaksinen som bør gjøres tilgjengelig for alle som vil ha den så fort som mulig.

1.6 millioner i Norge er i risikogruppene. At halvparten av innlagte er i risikosonen er sånn sett ikke overraskende. Det betyr jo samtidig at halvparten av de innlagte er unge og friske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (16 minutter siden):

Ved månedsskiftet mai/juni har skal vel omtrent alle i risikogruppene ha fått minst en dose, og mange to. Da bør det ikke gå lenge før alt åpnes igjen. Da bør FHI hoste opp noen virkelig gode tall/beregninger som med overveiende grad av sannsynliget viser at helsevesenet blir overbelastet for at vi ikke skal gjenåpne for nesten for fullt allerede da. Da bør grad av risiko for unge og friske vært opp til hver enkelt. Akkurat som det bør være med J&J-vaksinen som bør gjøres tilgjengelig for alle som vil ha den så fort som mulig.

Utenfor Oslo betviler jeg det kraftig, her rundt om holder de enda på med risikogruppe 4. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Kjetil Lura said:

Nåja, c19 har ikke fått nok tid til å får vekk bivirkningene + nye varianter, 6 nå om jeg husker rett.

Litt off topic. Dere som tar influensa vaksinen, må dere ta den en gang i året.

Er redd det samme kan skje på c19.

Hvor lenge er du beskyttet mot dem, c19/influensa vaksinen.

Jeg har bare tatt influensavaksinen hvert år siden svineinfluensaen, men ikke før den tid. Jeg har gjort dette fordi jeg har troen på at jeg da bidrar til flokkimmunitet og jeg har hatt svært lite influensa i disse årene. Influensa muterer såpass fort at du nok må regne med å ta vaksinen minst 1 gang i året, fordi du ikke har noen oppfriskning på innholdet før et nytt år er gått. Så selv om du risikerer å kunne få en ny mutasjon så vil ikke sesonginfluensavaksinen nødvendigvis dekke den 100 prosent.

De kan også bomme grovt enkelte år, hvor influensavaksinen ikke fungerer så godt som de hadde håpet på. Det tar lang tid å utvikle den og mutasjoner kan jo forekomme i mellomtiden. Ofte så kombinerer de varianter av flere mutasjoner i samme vaksine i håp om å fange de mutasjonene som de har tro på at skal herje den kommende sesongen. Ofte så begynner de å vaksinere i sept./okt. hvert år for så å ikke holde på så veldig mye lengre enn uti januar. Det kan godt hende at influensavaksinen beskytter et halvår eller kanskje også kortere. Men, det beskytter på en viktig tid av året hvor folk har lavere D-vitamin i blodet naturlig for å styrke sitt immunforsvar.

Det samme vil nok skje med Covid-19, nesten uansett hvor god vaksinedekning de oppnår i verden. Jeg er styggt redd for at toget sånn sett er gått og at det har mutert såpass mye at viruset unnslipper inn i å bli en sesongvariant, men da selvsagt mutert på et eller annet vis.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, nirolo said:

Dvs det er helt likt.

Du måtte ta førerprøven for å kunne kjøre bil, det var ditt valg at du ønsket å kjøre bil.

Du må ta vaksine for å få koronapass, det er ditt valg om du ønsker koronapass.

Begge deler er frivillig 😷

Nei, ikke enig. Får nok ikke reise ut av landet før jeg får ett pass til.

Men okay det. Fremtiden vil vise om det er nødvendig eller ikke.

Tror ingen får/bør reise ut av landet i år.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kjetil Lura said:

Jo, for å får rettigheter til corona pass må jeg ta sprøyten,

Førerprøven(som jeg tok i 84) var mitt valg. Jeg får ikke c19 pass frivillig. Gjør jeg det:roll:

Du kan jo håpe på at du kommer igjennom sykdommen Covid-19 uten lyter. Og så teste deg for antistoffer. Det bør gi deg rett til vaksinepasset det også. Men, det er potensiellt en styggere risiko for å få alvorlige mén av å måtte gå igjennom en sykdom. Det er jo også helt bingo om du får mén av sykdommen. Nå er jo vaksinen litt eksperimentell enda, men mange ser jo ut til å heller ta den risikoen.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (12 minutter siden):

Selv om det er en del tilfeller som ikke blir registrert, så tror jeg det er en høy andel som blir registrert. I så fall er tallene representative, er de ikke?

Estimerer ikke FHI litt over halvparten nå? Da er i så fall prosentandel tilvarende mye lavere.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (10 minutter siden):

1.6 millioner i Norge er i risikogruppene. At halvparten av innlagte er i risikosonen er sånn sett ikke overraskende. Det betyr jo samtidig at halvparten av de innlagte er unge og friske. 

Ja, og hva så? Det er ikke noe mål i seg selv at ingen skal bli syke av dette. Når stort sett alle de i risikogruppene er vaksinerte, dropper sannsynligheten for overbelastning av helsevesenet kraftig. Og da bør det være opp til hver enkelte av de gjenstående friske hvilke sjanse de selv er villig til å ta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...