Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har en på facebook som poster typ 20+ innlegg hver dag med helt spinnville konspirasjonsteorier og er helt oppslukt av amerikansk politikk, jeg tror de er vanligere enn hva man aner. Noe av det siste som kom opp i feeden hans var en lang tekst om hvor han skrev at alle vaksinerte skulle holde seg borte fra han og bruke røde munnbind slik han skulle vite hvem som va vaksinerte slik han kunne holde seg unna dem, da vaksinen smitter! Han skrev og at han ville ta barna sine ut av barnehage/skoler når folk begynt å bli vaksinerte der. Så det er en del slikt ute å går også i Norge.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Hvis du mener at statsministeren har barn i alderen 22-24 er noe som gir personlige interesser eller inhabilitet i et slikt spørsmål så... ja, jeg vet nesten ikke hva jeg skal si. Hun er vel inhabil også ovenfor seg selv da, med en slik logikk.

Ja, og i så fall er vel også alle politikarane i Oslo og 23 andre kommunar i Oslo-området inhabile.

Erna er vel i så fall også inhabil fordi ho er frå Bergen, som er ein kommune som absolutt burde ha vore prioritert dersom ein skal vaksinere med tanke på raskare gjenopning i staden for å gjere seg ferdig med å vaksinere risikogruppene. For oss i Vestland er det Bergen og ikkje Oslo som er viktig, og hadde ein fått vaksinert studentane no ville ein i stor grad ha ungått at dei kom heim til sommaren og smittar uvaksinerte foreldre og folk i risikogruppene som enno ikkje har fått vaksine. Tilsvarande gjeld i mange større byar og regionsentra rundt omkring i landet. Sidan vaksineprogrammet har utvikla seg til alles kamp mot alle er vel eigentleg alle politikarane inhabile om ein skulle tenkje slik - men aller mest dei som held til i Oslo og Austlandsområdet sjølvsagt 😉

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

Vaksinedagbok, Dag 9

Det er vel kun den smerten/verk i armen som gjenstår nå forhåpentligvis. Merkelige greier. I dag synes jeg det verker bare mye mer enn i går. Får se utviklingen an noen dager til selvsagt.

Er dette en normal bivirkningsutvikling fra Pfizer Biontech-vaksinen lurer jeg litt på. At det skal være ømt i arm, ja. Men i hvor mange dager egentlig?

Det kan jo kanskje vere ein liten sjanse for å få inn bakteriar i samband med stikket. I så fall kan ein få ein infeksjon. Eg ville ha snakka med fastlegen dersom ikkje dette gjev seg.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, torbjornen said:

Erna er vel i så fall også inhabil fordi ho er frå Bergen

Habilitet går ikke på å favorisere en hel by, fordi om en kommer derfra.  Det går veldig konkret på å ta avgjørelser i en sak som påvirker nære slektninger og andre nære forbindelser, veldig tydelig definert i forvaltningsloven. Her flytter altså statsministeren vaksinetidspunktet for egne barn med minst 4 uker, slik at de bl.a. kan få vaksinepass og reise på sydentur.  

Lenke til kommentar
J-Å skrev (Akkurat nå):

Habilitet går ikke på å favorisere en hel by, fordi om en kommer derfra.  Det går veldig konkret på å ta avgjørelser i en sak som påvirker nære slektninger og andre nære forbindelser, veldig tydelig definert i forvaltningsloven. Her flytter altså statsministeren vaksinetidspunktet for egne barn med minst 4 uker, slik at de bl.a. kan få vaksinepass og reise på sydentur.  

Det er heilt sikkert mange sentrale politikarar frå Austlandet som har born eller nære slektningar som rykkjer fram i vaksinekøa på bekostning av risikogruppene i distrikta.

Det same gjeld politikarar frå Bergen og andre deler av landet som kunne ha tent på ein annan vaksinestrategi.

Skulle ein ha tenkt slik ville det ha vore få som ikkje var inhabile på ein eller annan måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, torbjornen said:

Det er heilt sikkert mange sentrale politikarar frå Austlandet som har born eller nære slektningar som rykkjer fram i vaksinekøa på bekostning av risikogruppene i distrikta.

Det same gjeld politikarar frå Bergen og andre deler av landet som kunne ha tent på ein annan vaksinestrategi.

Skulle ein ha tenkt slik ville det ha vore få som ikkje var inhabile på ein eller annan måte.

Det er ikke så veldig mange politikere og byråkrater som har en avgjørende stemme mhp. vaksinefordeling, så det er fint mulig å dekke inn de posisjonene. En kan ikke se bort fra loven, bare fordi det medfører noen ulemper i byråkratiet. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (6 minutter siden):

Det er ikke så veldig mange politikere og byråkrater som har en avgjørende stemme mhp. vaksinefordeling, så det er fint mulig å dekke inn de posisjonene. En kan ikke se bort fra loven, bare fordi det medfører noen ulemper i byråkratiet. 

Skal ein setje det på spissen må du i så fall finne nokon som berre har familie og vener som alle er fullvaksinerte - eller evt. einstøingar som er utan både familie og vener.

Å snakke om inhabilitet i samband med tildeling av ei vaksine meiner eg er å dra det altfor langt.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

I mange små kommunar er det lenge til ein kan byrje å vaksinere friske folk under 65.

I mange store og, kanskje ikke stor sammenlignet med Oslo, men Ålesund Kommune holder på med gruppe 4 nå, neste par ukene så vil de fleste dosene gå til andredose til helsepersonell og eventuelt flere andredoser, så der stopper det skikkelig opp nå. 

Når en plotter inn gruppe 7 i VG sin oversikt over når en kan vente vaksine får en altså dette svaret :

image.thumb.png.1ca4f7b8d37c8f66461f081d97bd1f7b.png

Vill fantasi fra FHI tydligvis, jeg er i gruppe 4 å har ikke fått vaksine enda nå når vi er i midten av mai 🤣

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Begynner å bli tempo her i landet nå, en del kommuner har beveget seg over 50 doser satt per 100 innbygger!

Ser man på fylker er det Nordland og Innlandet som er kommet lengst :) 

982034520_Skjermbilde2021-05-14kl_11_21_44.thumb.png.a522e284e69902e321e8be3c4f21b203.png

12 kommuner har også bikka 15% av befolkningen fullvaksinerte:

  Skjul innhold

1213387838_Skjermbilde2021-05-14kl_11_29_18.thumb.png.9809ca2f13eec58a9d5dd356aac8da04.png

 

Dette er vel stort sett mindre kommunar, truleg med stor del eldre, og som difor rakk å vaksinere ein del av desse før prioriteringa vart endra i mars.

Kanskje har også nokre av desse valt å bruke alle dosane frå Pfizer-glasa i staden for å kaste den siste dosen?

Lenke til kommentar
15 minutes ago, torbjornen said:

Å snakke om inhabilitet i samband med tildeling av ei vaksine meiner eg er å dra det altfor langt.

Vel Statsministeren har erklært seg inhabil i saker som angår fiskeoppdrett. Blant annet regler for vaksinering av oppdrettsfisk. Fordi søsteren jobber i Marine Harvest.  

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (14 minutter siden):

I mange store og, kanskje ikke stor sammenlignet med Oslo, men Ålesund Kommune holder på med gruppe 4 nå, neste par ukene så vil de fleste dosene gå til andredose til helsepersonell og eventuelt flere andredoser, så der stopper det skikkelig opp nå. 

Når en plotter inn gruppe 7 i VG sin oversikt over når en kan vente vaksine får en altså dette svaret :

image.thumb.png.1ca4f7b8d37c8f66461f081d97bd1f7b.png

Vill fantasi fra FHI tydligvis, jeg er i gruppe 4 å har ikke fått vaksine enda nå når vi er i midten av mai 🤣

Hadde FHI prioritert fullføring av vaksinasjon av risikogruppene innan ein dato og framfor skeivfordeling hadde dette kunna blitt slik. Men slik som det framstår no er dette blank løgn.

Ut frå heimesidene til både min kommune (Fjaler) og nabokommunen Askvoll ser det ut som at vaksinering av nye grupper har stansa heilt. Det blir inga vaksinering av nye grupper i veke 20, men Askvoll skriv at dei har nokre få timar seinare i månaden for folk fødde januar-mars 1954. Og den nye skeivfordelinga er vel enno ikkje bestemt.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
J-Å skrev (32 minutter siden):

Det er ikke så veldig mange politikere og byråkrater som har en avgjørende stemme mhp. vaksinefordeling, så det er fint mulig å dekke inn de posisjonene. En kan ikke se bort fra loven, bare fordi det medfører noen ulemper i byråkratiet. 

Hvordan kan da FHI lage en prioriteringsplan for vaksinene? De er jo alle med i planen. Familiene deres er med i planen og venner og bekjente er med i planen. Alle de kjenner til eller er i slekt med som har sykdommer blir enten prioritert eller ikke i henhold til planen. Åpenbart må vi få noen fra et annet land til å lage vaksineplanen for Norge.

Det samme gjelder regjering som vedtar planen, men det er ikke mulig at noen som ikke er norske vedtar dette. Da kan vi kanskje ikke vedta en vaksineplan da?

Hmm, hvordan kan stortinget vedta noe om pensjon, eller sin egen lønn - de er åpenbart påvirket av vedtakene...

Hvem kan fastsette hvor mye 1G er hvert år - alle i Norge påvirkes av det.

Endret av nirolo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (8 minutter siden):

Vel Statsministeren har erklært seg inhabil i saker som angår fiskeoppdrett. Blant annet regler for vaksinering av oppdrettsfisk. Fordi søsteren jobber i Marine Harvest.  

Det er merkeleg dersom du ikkje ser at det blir noko heilt anna. Statsministeren eller borna hennar blir ikkje rike fordi om ho skulle prioritert ungdom frå Bergen i vaksinekøa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Det kan jo kanskje vere ein liten sjanse for å få inn bakteriar i samband med stikket. I så fall kan ein få ein infeksjon. Eg ville ha snakka med fastlegen dersom ikkje dette gjev seg.

Nja, kanskje. Men sannsynligheten er vel ekstremt liten. Nydusjet var jeg, med ren t-skjorte. De skal jo tørke stikkstedet først med desinfiserende.. Nei, jeg tror det enten har noe med en nerve som må tilheles først, eller at vaksinen rett og slett er så pass spesiell i virkemåten at det kanskje har noe med det å gjøre. Men, jeg vet jo ingenting.

Immunforsvaret er som regel veldig godt anlagt til å hanskes bakterielle infeksjoner, ihvertfall i blodbanen. Burde jo ha hatt sepsis før man vet ordet av det da. Og jeg opplever ikke noe slikt. Kun lokale irritasjoner.
Hva slags bakterie skal man gjette på da? Gule stafylokokker som har sneket seg med en helsearbeider inn i vaksinehallen?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel jeg kan med glede melde at også jeg fikk vaksinen for ca. 14 dager siden. Ønsket bare ikke snakke så mye om det her.  Men kan si at det eneste jeg har merket er litt ømhet på stikkstedet 1-2 dager etter stikket. Ikke et eneste symptom eller ubehag ellers. Ny dose er om 12 uker.

Det samme gjelder kameraten som ble vaksinert før meg, ingenting merkbart den måneden i ettertid. 

Vaksinering for min del ble utført i et lokale med et av de mer profesjonelle oppleggene jeg har sett under denne pandemien. All honnør til de som organiserer dette.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, :utakt said:

Aftenposten la ut denne artikkelen på Facebook. Snart 1000 kommentarer fra likesinnede med denne anonyme moren. Noen mener til og med at Aftenposten har skrevet dette selv og at det slett ikke er noe leserinnlegg. Av en eller annen grunn nevnes journalisten Ingeborg Senneset som sannsynlig forfatter!? Bare fordi hun har en track-record med å pirke på konspirasjonsfolk og dårlig vitenskap?

https://www.facebook.com/aftenposten/posts/10159222646330516

 

Får vondt i magen av å lese kommentarfeltet. Ser ut som at konspirasjonsteoretikere begynner å bli i flertall 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (4 minutter siden):

Får vondt i magen av å lese kommentarfeltet. Ser ut som at konspirasjonsteoretikere begynner å bli i flertall 

Evt så er det disse som er mest høylytte på sosiale medier og gidder å skrive ting i kommentarfelt. Noe flertall av det norske folk utgjør de neppe. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (4 minutter siden):

Ser ut som at konspirasjonsteoretikere begynner å bli i flertall 

Er nok langt unna noe flertall, selv om det ser veldig mange ut i et sånt kommentarfelt hvor det ropes høyt og engasjerer nettopp disse folka.

I forrige uke svarte kun 3% av nordmenn at de ikke ønsker å ta vaksinen, det synes jeg er et godt bilde på at det generelt står ganske bra til her i landet:

Sitat

Denne uken sier bare 3 prosent av befolkningen at de ikke vil ta vaksine. 8 prosent er fortsatt usikre. Ni av ti nordmenn sier nå ja til vaksine (89 %).

- Viljen til å ta vaksine er rekordhøy. Dersom de usikre ender opp med å si ja, er det nesten ingen som ikke lar seg vaksinere til slutt, sier Clausen.

https://opinion.no/2021/05/folk-flest-enig-i-apningstempoet/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...