Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

 Ikke alle bydeler har kommet like langt med vaksineringen i Oslo.
Sitat

Folkehelsedirektør Camilla Stoltenberg (63) fikk torsdag sin første dose koronavaksine i Bydel Nordre Aker i Oslo. – Det er stort, sa hun. Stoltenberg fikk sin vaksinedose torsdag ettermiddag, og måtte som alle andre på vaksinesenteret sitte i kø og svare på de vanlige spørsmålene om hun har vært i utlandet, eller om noen rundt henne har vært syke. Foto: Camilla Moe Røisland, FHI / NTB

 
Folkehelsedirektør Camilla Stoltenberg (63) fikk torsdag sin første dose koronavaksine i Bydel Nordre Aker i Oslo. – Det er stort, sa hun. Stoltenberg fikk sin vaksinedose torsdag ettermiddag, og måtte som alle andre på vaksinesenteret sitte i kø og svare på de vanlige spørsmålene om hun har vært i utlandet, eller om noen rundt henne har vært syke.
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Morromann said:

Ikke rart. Folk blir jo deprimert og ødelagt over den evinnelige pandemien som ikke ser ut til å ha noen ende. Garantert mange ødelagte liv i ruinene også.

Alternativt, at nordmenn alltid har vært ekstra tørste. Når det er monopolvirksomhet, og man ikke får spredd salget utover slik man opplever å se i utlandet med salg i matvarebutikkene så må det vel bli kø når sløvingene venter til siste minutt før høytiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å bli tempo her i landet nå, en del kommuner har beveget seg over 50 doser satt per 100 innbygger!

Ser man på fylker er det Nordland og Innlandet som er kommet lengst :) 

982034520_Skjermbilde2021-05-14kl_11_21_44.thumb.png.a522e284e69902e321e8be3c4f21b203.png

12 kommuner har også bikka 15% av befolkningen fullvaksinerte:

Spoiler

1213387838_Skjermbilde2021-05-14kl_11_29_18.thumb.png.9809ca2f13eec58a9d5dd356aac8da04.png

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (58 minutter siden):
i dag kl 10:59 av Nina Selbo Torset, Aftenposten
 

Alkoholkonsumet har gått opp under pandemien.

Akkurat det polet der er det verste, der er det alltid kø - pandemi eller ei. 65.000 innbyggere og dette er eneste pol sentralt i bydelen. Men det er helt vilt andre steder og, også ved mitt pol ikke så veeeldig langt unna.

Har faktisk gitt opp å komme meg inn på polet før 17. mai. Det er helt syke tilstander og veldig få som kan være inne samtidig. Burde ha handlet inn for et par uker siden faktisk.

Mandag morgen var køen så lang at jeg ikke hadde tid (tre kvarter minst). De andre dagene har jeg vært på jobb hele dagen uten mulighet, og i dag var køen ved åpningstid her flere hundre meter lang. Siste mulighet blir i morgen tidlig, må vel kanskje stille seg opp en halvtime før åpningstid eller noe sånt! Men så viktig er det vel ikke, får drikke øl i stedet :)

Det er forøvrig ikke bare polet som har lange køer i Oslo for tida. Det er sånn utenfor mange butikker etter at de åpnet igjen. Man må gjerne stå i kø opp mot et kvarters tid om man skal inn på for eksempel Elkjøp eller en bokhandel nå på grunn av de strenge reglene. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sjelden jeg sjekker hva min egen kommune har av koronatall. Vaksinedekningen ser ut å være på ordentlig god vei. Antall smittede denne uken, ca. 20 stykk. Brorparten ser ut å være smittet som nærkontakt faktisk. Lite utenlandsreiser og lite av ukjent smittevei (i denne uken).

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Smitteutbrudd på Tynset knyttes til religiøst arrangement

Alle smittetilfellene på Tynset er nærkontakter til besøkende til et religiøst arrangement. De kom fra lenger sør i fylket, sier ordfører Merete Myhre Moen.

Arrangementet har foregått innenfor gjeldende lover og regler, skriver Arbeidets Rett.

– Det var bra at den første personen med kun lette symptomer valgte å teste seg. Så langt er det kun lettere symptomer på dem som er smittet. Det er både barn og godt voksne personer blant de smittede, sier ordføreren.

Over 800 personer ble testet i Tynset torsdag, og resultatene av disse prøvene ventes i løpet av fredagen. Torsdag ble det registrert 25 nye smittetilfeller, og over 1.000 personer, en femdel av kommunens innbyggere, er i karantene.

https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=30741

Jeg håper de som arrangerte dette er stolte av hva de fikk til. En femdel av kommunens innbyggere i karantene! 

Religiøs markering. Igjen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, G said:

Alternativt, at nordmenn alltid har vært ekstra tørste. Når det er monopolvirksomhet, og man ikke får spredd salget utover slik man opplever å se i utlandet med salg i matvarebutikkene så må det vel bli kø når sløvingene venter til siste minutt før høytiden.

Nåja, i matbutikkene her, er det jo ofte ganske ville tilstander de siste ti minuttene før ølsalget stenger, så særlig spredd utover ville det vel ikke blitt uansett. De hadde vel måttet selge alle varer hele døgnet om man skulle ha sett en god spredning. Så lenge det finnes en form for tidsfrist, vil mange alltid komme i siste minutt.

Får håpe folk ikke går helt av hengslene slik de pleier å gjøre på 17. mai. Ihvertfall her på Oslo vest. Alltid like clæssy å se pene velfriserte mennesker i rådyre dresser stå og pisse i et portrom eller på en helligdagsstengt butikkdør i full offentlighet. Eller ligge i sitt eget spy, døddrukken tidlig på ettermiddagen.

Lenke til kommentar

Mange får tilbud i sommermånedene 

Sitat

Det er forventet at Norge får 1,2 millioner doser med mRNA-vaksiner i mai. I alt 1,4 millioner doser i juni, 1,4 millioner doser i juli og 1,7 millioner doser i august. FHI og helsetjenesten er opptatt av å skape god forutsigbarhet for befolkningen slik at de kan planlegge ferie, og også å være hjemme når de tilbys vaksine fra bostedskommunen sin. 

https://www.fhi.no/nyheter/2021/18-aringene-bor-vaksineres-samtidig-med-44-aringene-anbefaler-folkehelseins/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (22 minutter siden):

Jeg håper de som arrangerte dette er stolte av hva de fikk til. En femdel av kommunens innbyggere i karantene! 

Religiøs markering. Igjen

På topp 3-listen som provoserer meg under pandemien. At religiøse arrangementer likebehandles med alle andre arrangementer som knapt har spredd smitte i det hele tatt, og medfører langt mindre smittefare.

Lenke til kommentar
Subara skrev (26 minutter siden):

FHI og helsetjenesten er opptatt av å skape god forutsigbarhet for befolkningen slik at de kan planlegge ferie, og også å være hjemme når de tilbys vaksine fra bostedskommunen sin. 

Etter onsdagens pressekonferanse er det ikke mye god forutsigbarhet for befolkningen de skaper vertfall  "Vi gir 60-80% flere doser til disse kommunene, så da mister disse kommunene 35%, men kanskje ikke, men kanskje likevel? Oi det ble reaksjoner, det er ikke sikkert at det blir slik vi sa det assa, dere som mister doser får de sikkert igjen i slutten av juli, vist dere mister de da, for det er jo ikke sikkert enda, hehe"   :roll: . Hele vaksineringsprogrammet ble en byråkratisk parodi på onsdag.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Medan det blir bestemt å ta enno fleire vaksiner frå risikogrupper i m.a. min kommune for å gje til Oslo-området kom smitten frå Bergen hit:

Sitat

Koronasmitte i Fjaler. Ravn: – Smitten har vore i bygda i fleire dagar

 
Utsikt, dale sentrum. Dale sentrum, oversiktsbilde
LITE SMITTE: Fjaler har hatt lite smitte under pandemien. Torsdag testa ein person positivt: – Smittevegen er kjend. No ventar vi på testsvar frå personane i karantene, seier Jakob Ravn, kommuneoverlege i Fjaler. Foto: Taline Vinjevoll Årdal
 14.05.21 09:53
Åpne deleknapper for artikkelen

Bygda har under heile pandemien berre hatt to tidlegare tilfelle av korona. No er fleire sett i karantene etter ny smitte.

 For abonnentar

– I dag tidleg testa vi familien til den smitta, seier Jakob Ravn, kommuneoverlege i Fjaler.

Han seier at dei ventar å få svar på testane i løpet av kvelden.

Ingen symptom

Ravn seier at den smitta personen ikkje er fastbuande i Fjaler.

– Personen har komme heim til Fjaler på ferie, men bur til vanleg i Bergen.

Det var smittesporingsteamet der som tok kontakt, då det var kjend smitte nær personen.

Personen viste ingen symptom på viruset.

– Vi venta eigentleg ikkje at testen skulle komme ut positiv, på grunn av omstenda, seier Ravn.

Ekstra varsam

Kommuneoverlegen seier at dei berre har sett familien til den smitta i karantene. Det er ei avgjersle dei har tatt i samråd med FHI.

– Vi har hatt fleire samtalar med dei, kor vi har drøfta situasjonen. Saman har vi komme fram til at vi ikkje set fleire i ventekarantene no, seier Ravn.

Likevel ber han folk i bygda vere flinke med smittevern og ha låg terskel for å teste seg.

– Smitten har vore i Fjaler i fleire dagar, så eg oppmodar alle om å vere ekstra varsame no.

– Du seier smitten kjem frå Bergen, der vi har sett at det har vore utbrot av den indiske varianten. Veit du om det er dette viruset den smitta har?

– Vi har ikkje svar på det no. Det står att avklaringar med smittesporingsteamet i Bergen, seier Ravn.

https://www.firda.no/koronasmitte-i-fjaler-ravn-smitten-har-vore-i-bygda-i-fleire-dagar/s/5-15-1221569

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (16 minutter siden):

Medan det blir bestemt å ta enno fleire vaksiner frå risikogrupper i m.a. min kommune for å gje til Oslo-området kom smitten frå Bergen hit:

https://www.firda.no/koronasmitte-i-fjaler-ravn-smitten-har-vore-i-bygda-i-fleire-dagar/s/5-15-1221569

Kjipt, vi har hatt vår del med smitte fra Polen og nå i det siste noe fra Ålesund, det har på mirakuløst vist gått relativt bra i min kommune, ikke fult så bra i nabokommunen hvor 2 uvaksinerte i risikogruppa måtte bøte med livet nå etter påske :(

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...