Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Snikpellik said:

Som om Erna Solbergs barn skulle hatt noe å si for vaksinefordeling. Man skal lese mye rart 😅

Det som har noe å si for hvordan det er blitt er FHIs og ekspertgruppas anbefalinger. Som igjen regjeringen valgte å følge delvis (de valgte vel 60% i stedet for 80%-alternativet). 

Det ser da ut som hun var involvert i avgjørelsen:

" Statsministeren hadde stått opp tidlig og var gjest på Politisk kvarter i NRK P2 fredag morgen. Der forsvarte hun regjeringens nye vaksinestrategi.

– Er det verdt å lage bråk? For det har blitt mye styr rundt det, sa Erna Solberg.

Men hun innrømmet samtidig at det var «en vanskelig vurdering å ta»."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Det som har noe å si for hvordan det er blitt er FHIs og ekspertgruppas anbefalinger. Som igjen regjeringen valgte å følge delvis (de valgte vel 60% i stedet for 80%-alternativet). 

Forutsetningene for FHIs ekspertgruppe i denne omgangen var dog ikke å redde liv, men å åpne opp Norge så fort som mulig, så premissene har endret seg, jeg er temmelig sikker på at om vi hadde opprettholdt de samme etiske prinsippene som vi gjorde helt frem til Oslo ble ferdig med sine risikogrupper ville vaksineringsplanen for juni og juli hadde sett helt annerledes ut. Argumentasjonen i Mars var at ved en skeivfordeling ville en redde liv, som de fleste godtok, argumentasjonen nå er at vi skal åpne opp norge så fort som mulig. Frykten som mange hadde at resten av norge kom til å bli glemt når Oslo var ferdig med sine risikogrupper ble et faktum. Jeg klarer ikke å kjøpe et argument hvor en mener min fremstilling ikke er tilfelle når vi vaksinerer russ i oslo før alvorlig syke mennesker i Ålesund. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (20 minutter siden):

Har Erna Solberg barn i aldersgruppen 18-24 ?

Hvis du antyder det jeg tror du antyder:
Som statsminister i et parti med dårlige målinger, i høyre som er (var) kjent for å "spise" egene ledere, det ville være politisk selvmord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (9 minutter siden):

Det ser da ut som hun var involvert i avgjørelsen:

" Statsministeren hadde stått opp tidlig og var gjest på Politisk kvarter i NRK P2 fredag morgen. Der forsvarte hun regjeringens nye vaksinestrategi.

– Er det verdt å lage bråk? For det har blitt mye styr rundt det, sa Erna Solberg.

Men hun innrømmet samtidig at det var «en vanskelig vurdering å ta»."

Selvfølgelig var statsministeren involvert i avgjørelsen? Du hintet til at alderen på barna hennes hadde innflytelse på dette, det synes jeg blir for dumt. Solberg og Regjeringen gikk for å følge faglige anbefalinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Selvfølgelig var statsministeren involvert i avgjørelsen? Du hintet til at alderen på barna hennes hadde innflytelse på dette, det synes jeg blir for dumt. Solberg og Regjeringen gikk for å følge faglige anbefalinger.

Det er uansett normalt at en trer til side og erklærer seg inhabil, når en har personlige interesser i en sak. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 minutter siden):

Det er uansett normalt at en trer til side og erklærer seg inhabil, når en har personlige interesser i en sak. 

Hvis du mener at statsministeren har barn i alderen 22-24 er noe som gir personlige interesser eller inhabilitet i et slikt spørsmål så... ja, jeg vet nesten ikke hva jeg skal si. Hun er vel inhabil også ovenfor seg selv da, med en slik logikk.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mamma er konspirasjonsteoretiker. Jeg føler meg så maktesløs.

Sitat

Hadde jeg blitt født i dag, ville mamma nektet meg vaksiner og legebehandling.

Mamma mener koronapandemien var planlagt. Hun nekter å bruke munnbind og kommer ikke til å ta vaksinen. Hun sier at Joe Biden egentlig er død, og at det var Donald Trump som vant presidentvalget. Mamma er overbevist om at vi kjemper mot den dype staten og en pedofil elite som drikker barneblod.

Det er lett å le av alle disse tingene. Men som Hans Petter Sjøli skriver i VG: Konspirasjonsteorier er for farlige til at vi bare kan le dem bort. Og det er ingenting som er morsomt med at mamma er blitt konspirasjonsteoretiker.
Sitat

Jeg frykter at mens vi har jobbet med å få kontroll over koronasmitten, har vi kanskje mistet kontroll over konspirasjonssmitten

 

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Aftenposten la ut denne artikkelen på Facebook. Snart 1000 kommentarer fra likesinnede med denne anonyme moren. Noen mener til og med at Aftenposten har skrevet dette selv og at det slett ikke er noe leserinnlegg. Av en eller annen grunn nevnes journalisten Ingeborg Senneset som sannsynlig forfatter!? Bare fordi hun har en track-record med å pirke på konspirasjonsfolk og dårlig vitenskap?

https://www.facebook.com/aftenposten/posts/10159222646330516

Subara skrev (16 minutter siden):

 

Lenke til kommentar
On 5/13/2021 at 12:53 PM, Evil-Duck said:

Ja det er en enorm misoppfatning mange osloborgere har at vi utenfor Oslo har kunne levd som normalt det siste året, tiltaksbyrden har vært tung for hele landet, spesielt for risikogruppene, her på landet har vi heller ikke de tjenestene folk i storbyene har med mat og varelevering berøringsfritt på døra, som jo og gjør det mye vanskeligere å isolere seg selv, logistikken med å gå i karantene blir og langt mer utfordrende på grunn av dette. Jeg har vært i karantene flere ganger under pandemien å har måtte lite på venner og slekt som har kunne handlet til meg. For sjøfolk som det er mye av på disse trakter er det ekstra utfordrende da de sitter minimum 10 dager i karantene hver gang de har fritur. 

Helt enig. De fleste i min bekjentskapskrets bor utenfor oslo og en del på landet. Alle har hatt en rimelig trist tilværelse hele perioden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Aftenposten la ut denne artikkelen på Facebook. Snart 1000 kommentarer fra likesinnede med denne anonyme moren. Noen mener til og med at Aftenposten har skrevet dette selv og at det slett ikke er noe leserinnlegg. Av en eller annen grunn nevnes journalisten Ingeborg Senneset som sannsynlig forfatter!? Bare fordi hun har en track-record med å pirke på konspirasjonsfolk og dårlig vitenskap?

https://www.facebook.com/aftenposten/posts/10159222646330516

Den burde vært undertegnet med fullt navn, men da hadde den ikke vært sendt inn.

Sitat

Aftenposten kjenner artikkelforfatterens identitet.

Virker som moren er veldig påvirket av konspirasjonsfolk i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (41 minutter siden):

Den burde vært undertegnet med fullt navn, men da hadde den ikke vært sendt inn.

Å signere den med fullt navn ville vært det samme som å utlevere moren i offentlig media. Det gjør man jo ikke. 

Endret av :utakt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Subara said:

Nettopp. Enig. 👍 Men synd at konspirasjonsteoretikerne begynner å konspirere om opphavspersonen.

For min del er det egentlig helt likegyldig om det er en leser eller journalist som har skrevet det. Heller ikke om det er fri fantasi basert på tilbakemeldinger man får her og der.

Temaet er aktuelt uansett og man vet at disse menneskene finnes så det er absolutt noe man bør ha en debatt rundt.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Hvis du mener at statsministeren har barn i alderen 22-24 er noe som gir personlige interesser eller inhabilitet i et slikt spørsmål så... ja, jeg vet nesten ikke hva jeg skal si. Hun er vel inhabil også ovenfor seg selv da, med en slik logikk.

Ja, det følger av forvaltningsloven. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

"...  blant annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til..."

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (19 minutter siden):

For min del er det egentlig helt likegyldig om det er en leser eller journalist som har skrevet det. Heller ikke om det er fri fantasi basert på tilbakemeldinger man får her og der.

Temaet er aktuelt uansett og man vet at disse menneskene finnes så det er absolutt noe man bør ha en debatt rundt.

👍  Bra det kommer fram.

Det med å tro at man blir styrt av en pedofil maktelite som drikker barneblod, var noe jeg hørte om i forbindelse med den amerikanske valgkampen. Her er det en norsk mor som mener det samme. Foruroligende. Ellers vet jeg ikke mye om temaet.

Brenning av munnbind foran Stortinget håper jeg var et engangstilfelle.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 minutter siden):

Første jeg tenkte når jeg leste artikkelen var at dette var rent oppspinn. Leste den en gang til og ble overbevist om at det bare er tull.

Hvorfor tenkte du det? 

Jeg har en bekjent som det siste året har "utmerket" seg ved å poste villere og villere ting på Facebook. Jeg aner ikke om vedkommende tror Biden er død og at det egentlig er Trump som trekker i trådene, men jeg ville ikke blitt overrasket for å si det sånn. 

Algoritmene på sosiale medier og YouTube er skremmende saker noen ganger. Du ser en ting, blir presentert for noe annet, ser det, blir presentert for noe annet igjen ... det er bare å lese litt på Facebook-gruppene for folk som protesterer mot koronahåndteringen, folk poster alt mulig rart og det er ytterst sjelden at noen tar til motmæle og bare "nei vettu hva, dette her er tull". Det virker som at det eneste kriteriet for at noe skal være "sant" er at det motsier helsemyndigheter og det som står i media. 

Det er helt jævlig å sitte og se på. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...