Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (1 time siden):

OK, jeg tar selvkritikk på det. Jeg har ikke vært i Bergen i løpet av pandemien; men jeg har vært andre steder i vest hvor det absolutt IKKE var noe smitterversntiltak overhodet; og nei; antibac-flasker ved butikkinngangen er ikke et smittevernstiltak men et symbol for falsk trygghetsfølelse.

Det er ikkje noko nytt at det er i storbyane at problemet med smitte har vore størst. Oslo har vore nedstengt i månadsvis, medan Bergen fekk kontroll med smitten etter at dei m.a. hadde dei strengaste smittetiltaka i landet før jul. Der eg bur har det derimot knapt vore smitte, og det er få som brukar munnbind. Det er bra for miljøet. Likevel har det meste av aktivitetar vore avlyst sidan i haust i tråd med dei nasjonale tiltaka, og det har nok vore ei tung tid for mange eldre som har sote mykje heime og hatt lite kontakt med andre bortsett frå når dei må på butikken og handle.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

BRØT OPP SAMLING MED 300-400 MENNESKER
Politiet rykket ved 11-tiden torsdag formiddag ut til Tønsberg sentrum i Vestfold og Telemark fylke, etter melding om en større ansamling av folk i et parkområde. De anslår at rundt 3-400 stykker var til stede, i det som beskrives som en religiøs tilstelning.

I Tønsberg er det forbudt å samles flere enn 20 personer utendørs. For arrangementer utendørs kan man være opptil 600 personer fordelt på tre kohorter, så lenge de sitter på faste tilviste plasser og det er to meters avstand mellom kohortene.

– Det ble avsluttet da politiet kom til stedet klokken 11.15. Folk valgte å forlate stedet umiddelbart, og vi oppretter ingen politisak eller anmeldelser, sier operasjonsleder Arild Alfheim til VG.

På spørsmål om hvorfor politiet ikke valgte å anmelde, svarer han:

– Når man kommer til et sted og blir møtt med forståelse, og ansamlingen blir oppløst med en gang, er det ikke formålstjenlig at politiet oppretter straffesaker knyttet til det. Da har vi valgt å gi råd og veiledning, sier han.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/rykker-ut-etter-melding-om-stoerre-ansamling.1t9e7-6sP

Er det signaleffekten i fra russen som er i virksomhet. Når russen slipper så billig unna, så ønsker flere typer grupper også å slippe unna? Smittevernet vil jo kollapse jo mer utbrytere som kommer til.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 timer siden):

Her i Oslo har russen for lengst vedtatt å utsette feiringa. Det hjelper på i tillegg til vaksine da  . Vestre aker hadde faktisk 0 nye smittede i går 

Har de? Feiringa starter på mandag den... omtrent samtidig som i Stavanger (15. Mai)...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zgnooO/raymond-johansen-vanskelig-med-munnbind-og-avstand-i-russebussen

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Det har vel blitt påstått at antibac også tar virus. Men, det er jo helsevitenskap da, som ikke alle har greie på.

Eksempelvis så finnes det virus som tåler utrolig mye. F.eks. hepatittvirus, hvor man omtrent må bruke autoklav for å være trygg på kirurgisalen (finnes stygge eksempler i øst-europa og Russland, fra folk som har lagt seg under kniven).

Jeg er likevel enig med Morromann på det med antibac at det er et smårart tiltak, selv om det stopper noen typer smitte og gir såre hender. Det virker utifra utenlanske undersøkelser å i hovedtrekk være luftsmittende og dråpesmittende samtidig. Men, da må man forberede seg mot den verste av de to, som jo blir luftsmitte. Sånn sett så er jo antibac lavmål.

Munnbind ser ut å hjelpe mot spredning sånn på kort sikt, men om du oppholder deg innendørs hvor det er dårlig ventilert så tror jeg munnbindet mister sin funksjon ganske fort.

Jeg tror det er på tide at myndighetene kommuniserer det bedre og tar innover seg at de veiledet feil i år 2020 om dråpesmitte.

I eit vanleg år vil handvask (eller antibac) beskytte mot smitte på grunn av born som snyter seg i hendene og som deretter tek i handlevogner eller dørhandtak. Det same gjeld heilt sikkert også for korona.

Det som er positivt med hysteriet no er at folk blir (enno) meir vant til å vaske hendene. Dette kan komme til nytte seinare. Det at det er antibac tilgjengeleg på butikkar er eit nyttig tiltak, men er ofte unødvendig når ein vaskar seg når ein kjem heim og/eller før ein skal ete. (Eg har ikkje ete ute sidan før pandemien, og kjem ikkje til å gjere det før eg er vaksinert). Bruk av antibac bør vere frivillig, men bør vere tilgjengeleg også etter at pandemien er over.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Det eneste jeg tenker ift. vaksine er at jo lenger man havner bakover i køen jo lenger tid vil det ta med de 12 ukene til dose 2 før man får et vaksinesertifikat som vi ikke kjenner hele omfanget av ennå.

Eg meiner å ha høyrt at ein får vaksinesertifikat dersom ein har fått eitt stikk og det ikkje er gått meir enn 15 (?) veker? (Eg greier likevel ikkje å google meg fram til noko kjelde). Dessutan vil ein få det dersom ein har hatt Covid 19 for så og så lenge sidan eller har testa negativt (usikker på korleis reglane vil bli her).

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (21 minutter siden):

Har de? Feiringa starter på mandag den... omtrent samtidig som i Stavanger (15. Mai)...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zgnooO/raymond-johansen-vanskelig-med-munnbind-og-avstand-i-russebussen

 

Ja, Oslo-russen bestemte tidlig i mars at russefeiringa skulle utsettes til 17. mai. Det har også Tromsø-russen og noen litt her og der kanskje spesielt på Østlandet gjort. Så er det en god del steder hvor de har kjørt på som vanlig, som vi har sett i mediene de siste ukene. Noen begynte vel også 1. mai.

I dag kommer regjeringen med en egen nasjonal veileder for russen, og Oslo kommune kom med en i går.

Ikke sett en eneste russedress enda i år og det er 13. mai! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Ja, Oslo-russen bestemte tidlig i mars at russefeiringa skulle utsettes til 17. mai. Det har også Tromsø-russen og noen litt her og der kanskje spesielt på Østlandet gjort. Så er det en god del steder hvor de har kjørt på som vanlig, som vi har sett i mediene de siste ukene. Noen begynte vel også 1. mai.

I dag kommer regjeringen med en egen nasjonal veileder for russen, og Oslo kommune kom med en i går.

Ikke sett en eneste russedress enda i år og det er 13. mai! 

Ja... men du slo deg på brystet og fikk det til å høres ut som om russen i Oslo er så flinke at de har utsatt feriringa... 2-3 dager før de setter i gang. Hadde passet bedre å skrive det på et tidligere tidspunkt. Dessuten... hva hjelper det egentlig når de setter i gang nå? De har jo bare forskjøvet det. Er jo ikke slik at de den 18. Mai er ferdig... nei de skal holde på i en måned til! 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (13 minutter siden):

Eg meiner å ha høyrt at ein får vaksinesertifikat dersom ein har fått eitt stikk og det ikkje er gått meir enn 15 (?) veker? (Eg greier likevel ikkje å google meg fram til noko kjelde). Dessutan vil ein få det dersom ein har hatt Covid 19 for så og så lenge sidan eller har testa negativt (usikker på korleis reglane vil bli her).

Ja, det stemmer at du får et midlertidig vaksinesertifikat som er gyldig fra 3 uker etter første stikk og frem til 15 uker etter stikket. Men dette er nasjonalt... hva andre land og EU vil kreve er helt ukjent... Kan godt hende at de vil kreve at begge doser er tatt + et par uker for at virkningen skal være på plass. I så fall så blir det ikke noe utenlandsreiser før uti november på de som får første dose i slutten av Juli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (34 minutter siden):

Jeg er likevel enig med Morromann på det med antibac at det er et smårart tiltak, selv om det stopper noen typer smitte og gir såre hender. Det virker utifra utenlanske undersøkelser å i hovedtrekk være luftsmittende og dråpesmittende samtidig. Men, da må man forberede seg mot den verste av de to, som jo blir luftsmitte. Sånn sett så er jo antibac lavmål.

Munnbind ser ut å hjelpe mot spredning sånn på kort sikt, men om du oppholder deg innendørs hvor det er dårlig ventilert så tror jeg munnbindet mister sin funksjon ganske fort.

Jeg tror det er på tide at myndighetene kommuniserer det bedre og tar innover seg at de veiledet feil i år 2020 om dråpesmitte.

Ja,  venner sier: bare vi holder avstand og bruker antibac (pluss munnbind) går det greit. Så luftsmitte og dårlig ventilering innendørs er ikke på tapeten. Så lenge de følger smittevernsreglene og tar hensyn til andre, nevner jeg ikke aerosolene når de er av den engstlige sorten.

Jeg ser få grunner til at myndighetene skal kommunisere luftsmitten altfor mye. Enkelte kunne nok hatt godt av en leksjon, men det ville gått utover de som plages med korona-angst. Det er mange som må på jobb selv om det er pandemi, innimellom må folk til tannlegen og kanskje er det noe med helsen som ikke kan utsettes.

Men jeg synes det er dårlig gjort av regjeringen og ikke la lærere og ansatte i barnehager rykke framover i vaksinekøen. På en måte kan de la være nettopp fordi luftsmitten/dråpesmitten blir underkommunisert.

Og jeg er glad for at noen går i krigen for barnas skyld. Hadde jeg vært lærer, hadde jeg nok sagt opp jobben for lenge siden 😷

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (32 minutter siden):

Det er ikkje noko nytt at det er i storbyane at problemet med smitte har vore størst. Oslo har vore nedstengt i månadsvis, medan Bergen fekk kontroll med smitten etter at dei m.a. hadde dei strengaste smittetiltaka i landet før jul. Der eg bur har det derimot knapt vore smitte, og det er få som brukar munnbind. Det er bra for miljøet. Likevel har det meste av aktivitetar vore avlyst sidan i haust i tråd med dei nasjonale tiltaka, og det har nok vore ei tung tid for mange eldre som har sote mykje heime og hatt lite kontakt med andre bortsett frå når dei må på butikken og handle.

Ja det er en enorm misoppfatning mange osloborgere har at vi utenfor Oslo har kunne levd som normalt det siste året, tiltaksbyrden har vært tung for hele landet, spesielt for risikogruppene, her på landet har vi heller ikke de tjenestene folk i storbyene har med mat og varelevering berøringsfritt på døra, som jo og gjør det mye vanskeligere å isolere seg selv, logistikken med å gå i karantene blir og langt mer utfordrende på grunn av dette. Jeg har vært i karantene flere ganger under pandemien å har måtte lite på venner og slekt som har kunne handlet til meg. For sjøfolk som det er mye av på disse trakter er det ekstra utfordrende da de sitter minimum 10 dager i karantene hver gang de har fritur. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (5 minutter siden):

Ja... men du slo deg på brystet og fikk det til å høres ut som om russen i Oslo er så flinke at de har utsatt feriringa... 2-3 dager før de setter i gang. Hadde passet bedre å skrive det på et tidligere tidspunkt. Dessuten... hva hjelper det egentlig når de setter i gang nå? De har jo bare forskjøvet det. Er jo ikke slik at de den 18. Mai er ferdig... nei de skal holde på i en måned til! 

 

Hø? Tror du overtolker om du mener jeg slår meg på brystet over hva russen gjør hvor :p 

Poenget er at flere burde gjort som russen i Oslo, Tromsø+++ og utsatt russefeiringa i stedet for å begynne som vanlig i år. Dette har jo ført til flere utbrudd, blant annet på Jæren og Sørlandet. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

Hø? Tror du overtolker om du mener jeg slår meg på brystet over hva russen gjør hvor :p 

Poenget er at flere burde gjort som russen i Oslo, Tromsø+++ og utsatt russefeiringa i stedet for å begynne som vanlig i år. Dette har jo ført til flere utbrudd, blant annet på Jæren og Sørlandet. 

Men hvis de startar på mandag er det ju inte sikkert att det blir noen forskjell. Bara någon eller några uker senare utbrudd. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Hø? Tror du overtolker om du mener jeg slår meg på brystet over hva russen gjør hvor :p 

Poenget er at flere burde gjort som russen i Oslo, Tromsø+++ og utsatt russefeiringa i stedet for å begynne som vanlig i år.

 

Hva spiller det for rolle egentlig om de har utsatt feiringa i et par uker? Feiringa burde vært kansellert, ikke forskjøvet. I tillegg så har russen nå fått blankofullmakt av regjeringen ved FHI (eller var det helsedirektoratet) til å presse 31 personer inn i russebussene. 

Så har du samtidig da noen ordførere/lokale smittevernoverleger som prøver å komme med noen "råd" som overhode ikke kommer til å bli fulgt. 

I Stavanger/Sandnes f.eks. så har smittevernoverlegene sagt at kun 10 personer får rulle sammen i en buss uansett om det skulle være 28 personer som eier bussen sammen. 

Sitat

– Vi har sjekket med jurister. De er klare på at rulling ikke er et arrangement, men en privat aktivitet innendørs. Dermed blir det klare rådet til russen om at de ikke kan være flere i bussen samtidig. Om 28 russ eier en russebuss sammen, må de rett og slett dele seg opp i tre grupper og rulle på skift, sier Torvik.

Hvor mange russ kommer til å overholde dette? Jeg tipper 0. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Evil-Duck said:

Ja det er en enorm misoppfatning mange osloborgere har at vi utenfor Oslo har kunne levd som normalt det siste året,  

Ja, och kommentarer om hur dåligt det er med smittevern. Jag har haft en hel del hjemmekontor, brukt munnbind på butikker sen december, aktiviter får ikke genomføras eller genomførs på nya sätt, blivit registrerad på resturanget och aktivitet etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lokale latterlige regler for Stavanger (Nord-Jæren) for 17. Mai:

Sitat

Utendørs 17. mai-arrangement må meldes inn til kommunen hvis du bor på Nord-Jæren. Du kan samle maks 20 personer til potetløp i gata di – men ikke i din egen hage!

Sitat

– Mange er usikre på hva som er forskjellen på et privat arrangement på offentlig sted og en privat sammenkomst hjemme. Et arrangement foregår på offentlig sted. Da kan man være 20 stykker utendørs. Hvis du samler folk i hagen, er det en privat sammenkomst. Da kan du ha maks fem gjester, i tillegg til fullvaksinerte, sier Ruth Midtgarden, smittevernoverlege i Stavanger.

Arrangementer på offentlig sted er noe som foregår for eksempel i gata eller på lekeplassen. Eller på vei, park eller andre felles uteområder.

Dette er en egen forskrift på Nord-Jæren, altså i kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg. I de øvrige kommunene gjelder inntil 5 personer innendørs og 20 utendørs, uten registreringsplikt. Dette er ut fra FHI sine nasjonale regler.

Dersom du planlegger potetløp med flere enn ti (og maks 20) personer i din egen gate, altså på offentlig sted, så må det meldes inn til kommunen på forhånd. Det gjøres i et eget skjema på kommunens nettside hvis du bor i Stavanger, Sandnes, Sola eller Randaberg (Nord-Jæren).

– Man trenger ikke godkjenning fra kommunen, men arrangementer må meldes inn sånn at kommunen har oversikt i tilfelle smitte, sier Terje Emil Knutsen, arrangementsansvarlig i Stavanger kommune.

Et privat arrangement trenger en arrangør, som skal ha liste med navn og telefonnummer på hvem som har vært til stede.

Og arrangementer for folk fra ulike kommuner bør avlyses eller utsettes, presiserer Nord-Jæren-kommunene.

 

Sitat

Smittevernoverlege Ruth Midtgarden sier at det må være påmelding til kulturarrangement, og at man også må han arealtillatelse fra kommunen.

– Det er ikke realistisk å arrangere dette 17. mai hvis det ikke er godt planlagt, sier hun.

Utklippene fra Stavanger Aftenblad (betalingsmur): https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/56xdoE/du-kan-samle-noen-i-nabolaget-til-17-mai-fest-men-du-maa-varsle-komm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, torbjornen said:

Eg meiner å ha høyrt at ein får vaksinesertifikat dersom ein har fått eitt stikk og det ikkje er gått meir enn 15 (?) veker? (Eg greier likevel ikkje å google meg fram til noko kjelde). Dessutan vil ein få det dersom ein har hatt Covid 19 for så og så lenge sidan eller har testa negativt (usikker på korleis reglane vil bli her).

Hva legger du i "testet negativt"? At bare de som har hatt Covid-19 + testet negativt, var det det du mente. De uten antistoffer bør vel ikke få vaksinesertifikat vel.

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (4 minutter siden):

Hva spiller det for rolle egentlig om de har utsatt feiringa i et par uker?

Jeg tror det har mye å si å utsette med en måned på våren når det blir varmere i været og flere er vaksinert (de begynner vel vanligvis for alvor i midten av april). Følger pila noenlunde samme retning som i fjor vil det være mindre smitte den neste måneden enn den foregående.

Som Evil-Duck sier burde det aller helst vært gjort som i fjor over hele landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Subara said:

Ja,  venner sier: bare vi holder avstand og bruker antibac (pluss munnbind) går det greit. Så luftsmitte og dårlig ventilering innendørs er ikke på tapeten. Så lenge de følger smittevernsreglene og tar hensyn til andre, nevner jeg ikke aerosolene når de er av den engstlige sorten.

Jeg ser få grunner til at myndighetene skal kommunisere luftsmitten altfor mye. Enkelte kunne nok hatt godt av en leksjon, men det ville gått utover de som plages med korona-angst. Det er mange som må på jobb selv om det er pandemi, innimellom må folk til tannlegen og kanskje er det noe med helsen som ikke kan utsettes.

Men jeg synes det er dårlig gjort av regjeringen og ikke la lærere og ansatte i barnehager rykke framover i vaksinekøen. På en måte kan de la være nettopp fordi luftsmitten/dråpesmitten blir underkommunisert.

Og jeg er glad for at noen går i krigen for barnas skyld. Hadde jeg vært lærer, hadde jeg nok sagt opp jobben for lenge siden 😷

Jeg tenker at smitteveiene og hensyn må komme først. Og at underkommuniseringen sånn sett er uheldig av regjering og helsemyndighetene.

Det kan hende at noen har korona-angst for all del. Men, så har jo de som styrer og steller hatt over et år på seg nå. Så de burde ha planene klare for hvordan de skal både få kommunisert farene og det å få dempet angsten. Da må de ha en ordentlig oppskrift klar, spesiellt på kommunikasjon.

Kanskje det ikke er så lurt å kun ha disse pressekonferansene som få lytter til? Man bør sikket ha disse også, men det kreves gjerne enda mer kommunikasjon og dialog enn kun disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...