Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (4 timer siden):

Det pleier å vere lågare smittetal mot helg enn i byrjinga av veka. Eg tippar at smittetalet på tysdag er på rundt 1200. Nye tiltak tvingar seg fram no, eg lurer på kor langt dette skal gå før dei blir nøydde til å gjere noko med skulane.

Oioioioi.... Har du økt fra 1000 til 1200. Men du tar vell imot fanfare og jubel når det bikker 1000 også? Da får du kanskje disse tiltakene du og dere andre elsker så mye :no:

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (17 minutter siden):

I følge VGs vaksinesider står det at Oslo får 23176 doser neste uke, men vet ikke om det der også er med AstraZeneca-dosene som nå er redusert.

Til sammenlikning får Stavanger 2250 doser, så 10% av hva Oslo får, selv om Oslo er 5 ganger større. Så en ser skjevfordelingen ja. 

Og når du leser artikkelen du linker til så ser du forklaringen:

Sitat

Det er en 20 prosent økning for flere uker som kommer i én bolk nå før påske, ifølge Oslos helsebyråd Robert Steen.

Så, det er ikke slik at Oslo kommer til å få 10 ganger så mange doser som Stavanger hver uke, men når Oslo får skjevdelingsvaksinene så kommer de i en stor bolk. Merk at Stavanger så langt har fått litt flere vaksiner enn Oslo i forhold til innbyggertall til tross for at Oslo har hatt 3-4 ganger så mange smittede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tomahawk skrev (22 minutter siden):

Ser for meg tankeprosessen til Raymond.. «Hmm, hva er det igjen som vi ikke har stengt? *lys går opp* Tannleger!»

Har selv vært hos tannlegen i coronatiden og ser ikke for meg at det er noen stor risiko. Antallsbegrensning på venterommet, god avstand, man må skylle munnen med desinfeksjon før behandling og personalet bruker smittefrakk, munnbind og visir. 

Satser på at dette kun er et idiotisk utspill og intet annet. Smittesporing hos en tannlege er en enkel oppgave 

Lenke til kommentar
Quote

Siden coronapandemien kom til Norge for ett år siden, har 410 smittede under 40 år vært innlagt på sykehus. 42 av dem har vært så syke at de måtte ha intensivbehandling

Sykehusene sier at de innlagte nå blir yngre og yngre. Nesten ingen over 75 blir innlagt lenger. De fleste rundt 50 år, men også mange yngre enn dette også. 

https://www.vg.no/nyheter/i/86Rklx/sykehus-forteller-om-flere-yngre-coronapasienter-vi-har-sett-et-slags-skifte?utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_source=vgfront

Håper flere yngre snart ser alvorligheten. 

Endret av Benbjo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

I tillegg til Oslo, får Lørenskog, Sarpsborg, Fredrikstad og Moss 20 prosent flere doser, mens 330 kommuner med få sykehusinnleggelser over tid må avgi opptil 3 prosent av sine. FHI har sagt at de starter med å fordele 15.000 Moderna-doser til de som skal få ekstra – de fire Viken-kommunene får altså 1.900 ekstradoser.

Det er 13.100 stikk som blir satt i disse bydelene i Oslo som de ellers ikke ville fått. Så det er klart at det betyr noe. Det vil fortsette å komme 20 prosent ekstra doser til Oslo og disse fire kommunene – og da vil det også gå til disse seks bydelene.

 

Kanskje disse bydelene skal innrette seg etter de nasjonale og regionale smitteverntiltakene? 

Premiere villsmitte med flere vaksinedoser er ikke løsningen. 

 

 

Endret av Groovy Gorilla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

NRK-profilen fikk korona: – Jeg var redd for å dø

Sitat

Marianne Rustad Carlsen dekket koronapandemien da den kom til Norge for ett år siden. Så ble hun syk selv. Nå har hun skrevet bok for å advare andre.

Mens hele verden ble snudd på hodet i mars i fjor, lå Marianne Rustad Carlsen (61) isolert på Ullevål sykehus. All informasjon om hva som skjedde utenfor sykehusets fire vegger fikk hun gjennom telefonen og av sykehuspersonell. Nå har hun skrevet boka «Koronaens ansikt» der hun deler tankene hun hadde inne i oksygenmasken mens hun lå alvorlig syk i 27 døgn på sykehuset.

– Det var veldig uvirkelig. Jeg tenkte at dette her skjer ikke meg, forteller Marianne til Avisa Oslo. 

Den profilerte NRK-reporteren fra Malmøya dekket koronapandemien da den først kom til Norge i 2020. At hun selv skulle bli rammet av den første bølgen koronasyke falt henne aldri inn.

https://www.ao.no/nrk-profilen-fikk-korona-jeg-var-redd-for-a-do/s/5-128-59762

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Har helt slutta å følge med på smittetall. Dette er ting jeg ikke får gjort noe med er mer det jeg tenker nå. 

Hvis alle tenker sånn så rakner det jo helt. Poenget er at man kan gjøre noe med det, selv om andre også må ta i et felles tak for at det skal gå bra som helhet.

Kan f.eks sammenligne med de som klimafiendtlige vaner og argumenterer med at deres lille bidrag ikke gjør noe fra eller til i den store sammenhengen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Hvis alle tenker sånn så rakner det jo helt. Poenget er at man kan gjøre noe med det, selv om andre også må ta i et felles tak for at det skal gå bra som helhet.

Kan f.eks sammenligne med de som klimafiendtlige vaner og argumenterer med at deres lille bidrag ikke gjør noe fra eller til i den store sammenhengen.

Kan ju bedrive bra smittevern trots att man ikke føljer med på talen eller tror man kan få ned smittetalen. 

Nu er det många i landet som bor i områden med lite smitte och vi kan bara følja med på hur det går i resten av landet. (talen fra Trondheim verkar varit fel i går). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
 
Sitat

Hundrevis av taxipassasjerar kan vere råka av koronautbrot

Ein sjåfør på Haugalandet skal ha køyrt 88 turar som koronasmitta.

Sitat

Ramadani seier dei fleste sjåførane har vore veldig flinke til å bruke munnbind.

– Men i og med at det ikkje er noko påbod, så har det kanskje vore nokre hol innimellom.

Sitat

Passasjerane har ikkje vore like flinke, meiner taxisjåfør Aman Ghorbani.

– Dei fleste som kjem frå flyplassen bruker munnbind, men ikkje dei som tek taxi her i Haugesund, seier han.

 

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Kan du utdype?

Antar han meiner det er dumt å prioritere vaksine til områder med mest smitte fordi det gjerne er dei områdene folk bryr seg minst om smittevern, ikkje forstår tiltaka, ikkje får det med seg eller kjem frå ein kultur der ein ikkje er så opptatt av å gjere som staten seier.

Det er ikkje ein heilt uforståeleg tanke, men samtidig blir det feil òg.

Prata med ein kar som hadde prata med ein anna kar som var i karantene. Det var ikkje noko problem for han å vere i karantene, han tok den berre med seg når han skulle på besøk til ein kamerat.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Følger mindre og mindre med på utviklingen men ønsker ikke å slippe det helt. For en uke eller lengre siden så så jeg artikkel om en kommune som ønsket å få tak i vaksinen utenom FHI. Så en ordfører i Sola kommune Frp sa at han hadde henvendt seg til en israelsk ambassadør som han kjente personlig. Han ønsket å finne ut om det gikk an å få tak i vaksine parallellimportert med hva FHI driver på med.

https://www.sola.kommune.no/politikk/ordforer/

Dette fikk J. Gahr Støre til å komme ut noen dager senere å kritisere, og ønsket saken opp på Stortinget om regjeringen hadde gjort nok i arbeidet med å få tak i vaksiner. Selvsagt en viktig kritikk, men jeg ble også litt kvalm over at dette kanskje var nok et populistisk grep fra Arbeiderpartiet når sjansen bydde seg.

Hva skjer i saken, for jeg har ikke fulgt med i nyhetsbildet?

Lenke til kommentar
Sitat

Smitteboom nord i Oslo: Mener all aktivitet bør stenges ned

Koronaviruset har spredd seg opp gjennom oppganger, i skoler og barnehager. Nå blir også idrettslag i Oslo paralysert av smitte og karantene. Bydel Grorud er verst rammet i Oslos nye koronakrise.

 

Sitat

Massesmitte i samme oppgang

Et annet stort smitteutbrudd i bydel Grorud knyttes til en og samme adresse.

I én og samme boligblokk er det smitte i til sammen 16 forskjellige husstander. Bydelens smittesporere er ennå ikke helt sikre på smittekilden.

Sitat

– Mye peker mot et fellesvaskeri i blokken, men vi har også noen smittede som ikke har brukt vaskeriet. Det vi vet er at alle har samme inngang. Dette dreier seg om et mutert virus av den britiske varianten, som er ekstra smittsomt. Det er innført begrensninger i bruk av vaskekjelleren, og renholdet i oppgangen er innskjerpet, forteller Steen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/BlkLjG/smitteboom-nord-i-oslo-mener-all-aktivitet-boer-stenges-ned

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Slethei fra Frp i Sola kommune 4. mars

https://www.nrk.no/rogaland/sola-ordforer-ber-om-a-fa-kjope-covid-19-vaksiner-fra-israel-1.15402545

og

Støre 5. mars

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kRm8lB/stoere-krever-svar-vil-vite-detaljene-i-norges-vaksineavtale

Quote

Vil ikke svare

VG har forelagt kritikken fra Støre til Helsedepartementet og spurt om Norge gjennom avtalen med EU har forpliktet seg til ikke å inngå avtaler med andre, og hvilke vaksineselskaper Norge var i kontakt med.

Det svarer de ikke på, og gjentar det departementet har sagt flere ganger:

– Ved å la Norge delta i EU-landenes vaksinesamarbeid har medlemslandene fått et land ekstra å dele dosene på. Det betyr at vaksinedosene vi får, som i all hovedsak er produsert i EU, egentlig var tiltenkt et annet land i EU. Det vil være uklokt av Norge å gå bak ryggen til de andre landene i Europa å forsøke å skaffe oss flere vaksiner på egenhånd når EU-landene viser oss en slik solidaritet, skriver statssekretær Saliba Andreas Korkunc i en e-post til VG.

Usikkerheten råder

Torsdag kom nyheten om at den russiske vaksinen Sputnik V skal vurderes for godkjenning i Europa. Vaksinen er tatt opp til vurdering i EU-systemet.

Senere har Reuters meldt at EU ikke har noen samtaler med Russland om å kjøpe den russiske vaksinen.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...