Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Regjeringen innfører regionale tiltak i ti kommuner i Nordland

Regjeringen innfører regionale tiltak i ti kommuner i Nordland, skriver de i en pressemelding fredag ettermiddag.

– Bodø kommune har et pågående utbrudd av den sørafrikanske varianten av coronaviruset. Det er en høy andel med ukjent smittevei, og situasjonen er ustabil og i utvikling. De ni omkringliggende kommunene uttrykker bekymring for mulig spredning av smitte fra Bodø. Etter ønske fra kommunene, og anbefaling fra statsforvalteren, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet, innfører regjeringen regionale tiltak fra midnatt, natt til lørdag 13. mars. Tiltakene varer til og med fredag 19. mars, heter det i pressemeldingen.

– Bodø kommune har de siste dagene registrert økende spredning av den sørafrikanske virusvarianten, og det er en høy andel av ukjente smitteveier. Bodø og ni omkringliggende kommuner har derfor bedt om at regjeringen innfører regionale tiltak slik at de kan få kontroll over smitten, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie (H).

Tiltakene gjelder fra midnatt, natt til lørdag 13. mars og til og med fredag 19. mars. Det vil gjøres en ny vurdering innen tiltakene løper ut.

Regjeringen har besluttet å innføre tiltaksnivå A (særlig høyt tiltaksnivå) i følgende kommune: 

  • Bodø

Regjeringen har besluttet å innføre tiltaksnivå C (ganske høyt tiltaksnivå) i følgende kommuner:

  • Beiarn
  • Fauske Gildeskål
  • Hamarøy
  • Meløy
  • Rødøy
  • Saltdal
  • Steigen
  • Sørfold

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 timer siden):

I så fall bør det vel opnast noko, samstundes som mange av tiltaka må stå ved lag. Ein bør også vaksinere frå 12 år og oppover i staden for frå 45 og nedover. Born og unge er mest sosiale, og er også dei som har lidd mest under pandemien. 40-åringane toler å vere på heimekontor litt til. Eg trur uansett at det vil bli eit problem å forsvare framhald av tiltak til ei befolkning som er lei, og det at det i tillegg er valår kan bidra til "lettvinte", men ufornuftige vedtak.

Hvorfor skal 40-åringer komme sist? Hvor mye har egentlig ungdom lidd under denne pandemien? Det er mye større fare for komplikasjoner for en 40-åring enn en 18-åring. En 18-åring møter i dag sine venner på skole og utenfor skole... En 40-åring har gjerne hatt hjemmekontor i månedsvis. Hvorfor skal en 45-åring vaksineres tidlig, mens en 44-åring skal være den aller siste som vaksineres? Hvor er logikken i det? 

Dersom regjeringen skulle gått for en slik strategi som du ønsker, burde det også tildelt en del doser til private helseklinikker slik at vi som ønsker kan betale for det og få bli ferdig med vaksinen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skal 40-åringer komme sist? Hvor mye har egentlig ungdom lidd under denne pandemien? Det er mye større fare for komplikasjoner for en 40-åring enn en 18-åring. En 18-åring møter i dag sine venner på skole og utenfor skole... En 40-åring har gjerne hatt hjemmekontor i månedsvis. Hvorfor skal en 45-åring vaksineres tidlig, mens en 44-åring skal være den aller siste som vaksineres? Hvor er logikken i det? 

Dersom regjeringen skulle gått for en slik strategi som du ønsker, burde det også tildelt en del doser til private helseklinikker slik at vi som ønsker kan betale for det og få bli ferdig med vaksinen. 

Handler mer om hvem som sprer smitte i samfunnet. Hvis det er ungdom noe ting tyder på bør de kanskje vaksineres først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begge deler. Sidan ungdom uansett er meir sosiale enn 40-åringar vil vaksinasjon av desse aldersgrupoene føre til at smitten døyr ut. Elles er det slik at dei fleste har det vanskeleg, uavhengig av alder. Men visse grupper har det vanskelegare enn andre.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (19 minutter siden):

Dersom regjeringen skulle gått for en slik strategi som du ønsker, burde det også tildelt en del doser til private helseklinikker slik at vi som ønsker kan betale for det og få bli ferdig med vaksinen. 

Kvar skulle desse kjøpast frå? Russland eller Kina?

Det bør uansett ikkje vere lommeboka som skal bestemme prioriteringsrekkjefølgja.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (11 minutter siden):

Handler mer om hvem som sprer smitte i samfunnet. Hvis det er ungdom noe ting tyder på bør de kanskje vaksineres først.

Nå har jeg lest mye rart her fra deg om ønske om hvem som skal vaksineres før andre. Først Østlandet, først lærere/skolelelever, så ungdom. Så basically vil du nesten vaksinere alle før vi begynner på gr. nr 4 og 5 - som er folk i mellom 40-60 i ulike risikogrupper? Eller har jeg misforstått deg? 

Må si meg uenig her. Prioriterer nå risikogruppene før ungdom/barn. Det blir bare for dumt. Så er det ikke sånn at alle 40-åringer og oppover har hjemmekontor. Min far i risikogruppa som er i 50-åra, har kundekontakt. Mens jeg i 30-åra sitter på hjemmekontor. Det hjelper meg ikke noe om ungdommen blir vaksinert, jeg kan fortsatt risikere å smitte familiemedlemmer i sårbar gruppe og vil fortsatt ikke leve som normalt.  Det hjelper også svært lite å være vaksinert ungdom dersom man har familiemedlemmer som er i risikogrupper og som man risikerer å smitte. Da kan man ikke leve som før. Alt henger sammen, det er faktisk mange som lever svært restriktivt pga. at man kjenner noe som absolutt ikke bør bli smittet!

 

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg lest mye rart her fra deg om ønske om hvem som skal vaksineres før andre. Først Østlandet, først lærere/skolelelever, så ungdom. Så basically vil du nesten vaksinere alle før vi begynner på gr. nr 4 og 5 - som er folk i mellom 40-60 i ulike risikogrupper? Eller har jeg misforstått deg? 

Må si meg uenig her. Prioriterer nå risikogruppene før ungdom/barn. Det blir bare for dumt. Så er det ikke sånn at alle 40-åringer og oppover har hjemmekontor. Min far i risikogruppa som er i 50-åra, har kundekontakt. Mens jeg i 30-åra sitter på hjemmekontor. Det hjelper meg ikke noe om ungdommen blir vaksinert, jeg kan fortsatt risikere å smitte familiemedlemmer i sårbar gruppe og vil fortsatt ikke leve som normalt.  Det hjelper også svært lite å være vaksinert ungdom dersom man har familiemedlemmer som er i risikogrupper og som man risikerer å smitte. Da kan man ikke leve som før. Alt henger sammen, det er faktisk mange som lever svært restriktivt pga. at man kjenner noe som absolutt ikke bør bli smittet!

 

Det vi (eg) diskuterer no er prioriteringa etter at risikogruppene og dei eldste er vaksinerte. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (32 minutter siden):

Nå har jeg lest mye rart her fra deg om ønske om hvem som skal vaksineres før andre. Først Østlandet, først lærere/skolelelever, så ungdom. Så basically vil du nesten vaksinere alle før vi begynner på gr. nr 4 og 5 - som er folk i mellom 40-60 i ulike risikogrupper? Eller har jeg misforstått deg? 

Må si meg uenig her. Prioriterer nå risikogruppene før ungdom/barn. Det blir bare for dumt. Så er det ikke sånn at alle 40-åringer og oppover har hjemmekontor. Min far i risikogruppa som er i 50-åra, har kundekontakt. Mens jeg i 30-åra sitter på hjemmekontor. Det hjelper meg ikke noe om ungdommen blir vaksinert, jeg kan fortsatt risikere å smitte familiemedlemmer i sårbar gruppe og vil fortsatt ikke leve som normalt.  Det hjelper også svært lite å være vaksinert ungdom dersom man har familiemedlemmer som er i risikogrupper og som man risikerer å smitte. Da kan man ikke leve som før. Alt henger sammen, det er faktisk mange som lever svært restriktivt pga. at man kjenner noe som absolutt ikke bør bli smittet!

 

Det er viktig å kunne endre strategi etter som status endrer seg. Klarer ikke ungdom å holde seg går det utover alle oss andre. Da er det kanskje bedre å vaksinere de med størst risikoatferd først.

https://www.fhi.no/contentassets/71e97765e43c41ee8f059efbd4016ca8/2021.03.12_vaksinasjonsscenario.pdf

Endret av Pc Lynet
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (25 minutter siden):

Det er viktig å kunne nedre strategi etter som status endrer seg. Klarer ikke ungdom å holde seg går det utover alle oss andre. Da er det kanskje bedre å vaksinere de med størst risikoatferd først.

https://www.fhi.no/contentassets/71e97765e43c41ee8f059efbd4016ca8/2021.03.12_vaksinasjonsscenario.pdf

Dette argumentet forstår jeg ikke. Er det ikke flere i Norge som har blitt smittet selv med vaksine (på sykehjem) f.eks.? Selv om de selv ikke blir syke, så kan de smitte videre. Å vaksinere ungdom som dermed endrer risikoatferd og dermed i større grad kan være smittebærere til de som ikke er vaksinerte og risikerer alvorlig sykdomsforløp, det synest jeg ikke høres spesielt lurt ut.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Smitte ved skoler, barnehager og treningssenter:

Det siste døgnet er det påvist coronasmitte ved ni skoler, seks barnehager og ett treningssenter på Romerike.

Det skriver Romerikes Blad.
Bare i storkommunen Lillestrøm er 82 elever sendt i karantene etter smitte ved tre ulike skoler.

I Nannestad er det også påvist smitte på treningssenteret Evo.

- En ung voksen som har testet positivt torsdag kveld har trent ved EVO Nannestad i smittsom fase 5., 6. og 7. mars. Vedkommende har ikke hatt nærkontakt med noen under trening, men alle som har trent på EVO samtidig som vedkommende har fått beskjed egen beskjed om dette med sterk oppfordring til å teste seg, skriver kommunen på sin egen hjemmeside.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Smitte påvist ved flere avdelinger på sykehuset Kalnes denne uken - 41 personer i karantene

En ansatt ved kvinneklinikken på Sykehuset Østfold Kalnes har fått påvist coronasmitte, opplyser sykehuset på sine nettsider.

Smittesporing har ført til at seks pasienter og 18 medarbeidere er satt i karantene.

Avdelingen må utsette noe planlagt dagbehandling. Pasienter som får utsatt sin time, blir kontaktet av sykehuset.

Også ved overvåkningsavdelingen på sykehuset har en ansatt testet positivt. Tre pasienter og fire medarbeidere er satt i karantene.

Tidligere denne uken ble det onsdag påvist smitte hos en ansatt ved avdeling for barne- og ungdomspsykiatri, og torsdag påvist smitte hos en ansatt ved infeksjonsmedisinsk avdeling på sykehuset. Totalt ni ansatte og én pasient er i karantene som følge av disse smittetilfellene.

Dermed er det totalt 31 ansatte og ti pasienter i karantene ved sykehuset som følge av påviste smittetilfeller denne uken, ifølge oppdateringene fra sykehuset denne uken.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Dette argumentet forstår jeg ikke. Er det ikke flere i Norge som har blitt smittet selv med vaksine (på sykehjem) f.eks.? Selv om de selv ikke blir syke, så kan de smitte videre. Å vaksinere ungdom som dermed endrer risikoatferd og dermed i større grad kan være smittebærere til de som ikke er vaksinerte og risikerer alvorlig sykdomsforløp, det synest jeg ikke høres spesielt lurt ut.

De som har blitt smittet på sykehjem har akkurat blitt vaksinert og de er gamle med dårlig immunforsvar og dermed dårlig respons på vaksiner. Data fra Israel og UK tyder på at de som er vaksinert ikke smitter videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smitte på Sykehuset Østfold Kalnes

Sitat

Det er påvist smitte av koronavirus på fire avdelinger på Sykehuset Østfold Kalnes, det melder sykehuset selv på sin nettside. Det gjelder kvinneklinikken, overvåkningen, avdeling for barne- og ungdomspsykiatri og infeksjonsmedisink klinikk.

https://www.nrk.no/nyheter/1.15415377

Får håpe ikke seks mennesker dør denne gangen. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

17 minutter siden

av NTB

31 meldinger om blodpropp hos koronavaksinerte i Norge

Legemiddelverkets ukesrapport gir en oppdatert oversikt over meldinger om mulige bivirkninger av koronavaksinasjon per 9. mars.

Fram til tirsdag hadde de mottatt 4985 meldinger om mistenkte bivirkninger, og av disse var 2479 meldinger behandlet. 296 er altså klassifisert som alvorlige og 2184 som lite alvorlige.

Per 9. mars var det også meldt 31 tilfeller av blodpropp hos personer som hadde tatt koronavaksine i Norge.

– Fire av tilfellene gjaldt yngre personer. Det betyr at meldingene hovedsakelig dreier seg om eldre som ofte har annen underliggende sykdom, uten at det er fastslått sammenheng med vaksineringen, skriver Legemiddelverket.

I ukesrapporten viser Legemiddelverket til meldingen om ett dødsfall i Danmark som følge av blodpropp etter vaksinasjon med AstraZeneca-vaksine. Torsdag valgte Folkehelseinstituttet derfor å sette all vaksinering med denne vaksinen på pause mens videre utredning pågår.

Dødsfallet i Danmark førte til at Legemiddelverket ventet med å publisere ukesrapporten til de hadde hentet ut og gjennomgått alle tilfellene av blodpropp etter koronavaksinasjon meldt til bivirkningsregisteret.

I Norge er det meldt om ett blodpropptilfelle hos en person som har fått AstraZeneca-vaksinen. Dette er en person under 30 år i Innlandet, der hjerneblødningen hadde dødelig utfall.

– Det er ikke konkludert med at det er en sammenheng mellom vaksinen og det uventede dødsfallet. Dette vil bli grundig undersøkt.

30 personer som har tatt Biontech/Pfizer-vaksinen, har fått blodpropp, mens det ikke er mottatt meldinger om blodpropp etter vaksinering Modernas vaksine.

Meldingene om bivirkninger som er behandlet nå, gir ikke grunnlag for å endre gjeldende anbefalinger om bruk av koronavaksiner i Norge, fastslår Legemiddelverket.

(Mine uthevingar).

Ut frå dette er det vel Pfizer-vaksina som evt. burde ha vore stansa. Men den har også blitt brukt til eldre/risikogrupper som uansett har større risiko uavhengig av vaksine.

Eg ser heller ikkje at det står nokon stad i rapporten at den personen under 30 som fekk blodpropp er den same som fekk hjerneblødning. Tvert imot står det at det ikkje er mistanke om at dødsfallet skuldast blodpropp slik som i Danmark.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Sitat
Kl. 15.16

av NTB

Guri Melby: Stengte skoler og barnehager er en for høy pris å betale

Å stenge skoler og barnehager nasjonalt er et verktøy som må tas ut av verktøykassen, mener Guri Melby (V). Nå er prioriteten å kunne holde skoler åpne.

For ett år siden fikk alle barn og ungdommer i Norge beskjed om å være hjemme fra barnehagen og skolen. Kunnskapshull har oppstått som følge at skoler har måttet holde stengt.

– Nå er det et år siden vi stengte ned, og jeg har jo egentlig hele veien forsvart den beslutningen ut fra den kunnskapen vi hadde da, forteller kunnskapsministeren. Nå sier hun at det er en hovedprioritet å kunne holde skoler og barnehager åpne.

– For høy pris

– Vi har begynt å få såpass mange rapporter om de negative konsekvensene ved å stenge helt ned. Jeg skal gjøre det jeg kan for at skoler og barnehager skal holde åpent. Å holde barn borte fra skolen i ukevis mener jeg vi ikke kan. Det blir en for høy pris å betale, sier hun til NTB.

Regjeringen er i ferd med å endre trafikklyssystemet skolene har brukt det siste året. Planen er å komme i mål neste uke.

– Vi har gitt Utdanningsdirektoratet, Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet i oppdrag å gå gjennom veilederne våre. Målet er å presentere et enda bedre verktøy for skolene og barnehagene, så de kan holde åpent, sier hun.

Melby mener man på venne seg til å leve med noe smitte så lenge skoler og barnehager holdes åpne. Et viktig element blir å finne ut hvor mange som er utsatt dersom det oppstår smitte.

– Bruker mye tid

– Er det mulig å love at man kan unngå nedstenging av skoler og barnehager på et nasjonalt nivå?

– Jeg vil signalisere at jeg gjør det jeg kan for at en nasjonal nedstenging ikke vil skje, så det prioriterer jeg mye tid til. Det siste året har lært oss at det er lite vi kan love helt sikkert, men det må noe spesielt til for at vi skal gå over til heldigital skole over hele landet igjen, forteller Melby til NTB.

Hun legger til:

– Men det betyr samtidig at det kan være skoler eller kommuner som må holde stengt i kortere perioder.

(Mine uthevingar).

Lenke til kommentar
Sitat
Kl. 14.08

av NTB

35 nye koronadødsfall i Sverige – tre døde i Danmark

Det er registrert 35 koronarelaterte dødsfall i Sverige det siste døgnet. I Danmark er det registrert tre dødsfall.

Så langt har pandemien krevd 13.146 liv i Sverige. Det er registrert totalt 712.527 smittetilfeller, 5.335 av dem det siste døgnet, ifølge Folkhälsomyndigheten.

2.387 personer har dødd i forbindelse med covid-19 i Danmark. Det er påvist 645 smittetilfeller det siste døgnet, slik at totalen er oppe i 219.035, viser tall fra Statens Serum Institut.

225 covid-19-pasienter er nå innlagt på danske sykehus. 38 av dem ligger på intensivavdeling, 23 med respirator.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...