Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Just now, Snikpellik said:

Ja, det er jo litt rart. Det er litt rart at de som er portører og triller smittede pasienter ikke har samme beskyttelsesutstyr som f.eks. de som gjør koronatester på teststasjonene rundt om kring. Tror ikke jeg ville godtatt bare et munnbind i den jobben.

Akkurat det vi også stusser over. Faren får det ikke helt til å henge på greip men sønnen trenger pengene da det spares til utenlandsstudier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fredrik2 skrev (4 timer siden):

Nordvestlandet? Där er det lite nu smitte. Förövrigt tycker jag inte det set ut som att det har kommit speciellt mycket smitte i skidestinationer. 

Det är ju också så att smitten som gir de höga talen är på östlandet och några få andra områden och de hade för det mesta smitte också innen vinterferien. 

Vi hadde nyleg eit eksempel på at ein skuleelev i Florø var smitta etter å ha hatt besøk frå Austlandet i vinterferien, og reising i vinterferien har utvilsamt ført med seg smitte mange stader. Når smitte oppstår i samfunn der mange er avslappa og det i tillegg ikkje blir gjort noko nasjonalt for å forsterke tiltaka i skulane kan ein få eksplosiv smittespreiing i skulane, og deretter til heile samfunnet slik som i Ulvik. Når det likevel ser ut til å ha gått bra er det fordi skuleeleven har gjort alt etter boka og kommunen var raskt ute med smittesporing og karantene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Massetestingen på bygg- og anlegg i Oslo fortsetter. I tillegg til massetesting i denne bransjen er målet i løpet av de neste ukene å masseteste 6-7000 elever på skolene hver uke i kommunen.

Massetester anleggsarbeidere: – Et krevende år

Sitat

Arbeiderne står i kø for å testes. Målet er å oppdage eventuell skjult smitte. For Arild Hansen er det første gang. – Det går nok greit, sier han.

Med god avstand går anleggsarbeiderne pliktoppfyllende til et lite vindu i campingvogna for å registrerer seg, før de kommer rundt på den andre sida og får en pinne i halsen samt en pinne i nesa. Testen er utført.

De siste månedene har det vært utbrudd av koronasmitte på flere byggeplasser i Oslo. Nå har Oslo kommune satt i gang massetesting på flere byggeplasser. Fredag sto Furuset senter for tur.

https://www.ao.no/massetester-anleggsarbeidere-et-krevende-ar/s/5-128-62889

EDIT: Kan også legge til at massetesting nå er enda mer utbredt i min bransje, som er filmbransjen. På de fleste produksjoner er det nå regelmessig daglig hurtigtesting av alle. Dette kommer ikke med i MSIS, men dersom noen tester positivt er det videre til ordinær PCR i regi av kommune som selvfølgelig tas med i statistikken.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Har inntrykk av at noen VGS-elever overfører de mer åpne reglene fra skolen ut i livet ellers. Har sett noen artikler hvor det etter utbrudd sies "vi var samlet mange ja, men alle er jo i samme kohort" og lignende når det har vært for mange samlet.

Forstår at det kan føles meningsløst at de ikke kan samles når de er det på skolen uansett, og at det kan bli en slags forvirring mellom reglene innenfor og utenfor skolen. Men 18-19 åringer bør forstå dette og at kohort ikke er fripass til å droppe smittevernet, og at det ikke er kohorter utenfor skolen. Når det er sagt så tror jeg de aller, aller fleste er flinke og gjør sitt beste. Det er ikke lett for de unge nå.

Dersom det faktisk er slik at det berre er elevar innanfor same kohort som er samla meiner eg at dette må vere greit så lenge dei følgjer dei same reglane som på skulen. Det har vel også vore nemnt frå tid til anna i tilrådingane (lokale eller nasjonale?) at dersom born skal ha besøk av andre born er det ein fordel om dei høyrer til same kohort.

Det store problemet er f.eks. når ungdommar frå ulike klassar sit tett i tett og pratar og ropar på skulebussen til-/frå skulen. Då er eg einig i at dei må skjerpe seg.

Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (3 timer siden):

Passerte nettopp en tett klynge på åtte daffe teenagere på fortauet ute på gaten her. Her må alle andre gå ut i trikkeskinnen eller skvise seg forbi. Ingen munnbind selvfølgelig.

Skjønner ikke egentlig hvorfor alle synes så intenst synd på ungdommer nå. Prøver å ikke tenke at «da vi var unge hadde vi ikke engang...» Men er det ikke litt sånn? Synes de har det ganske bra. De har jo alt. De må ha det litt kjedeligere en stund, men de har fortsatt nettet sitt og mobilene sine og får mat og klær servert hjemme. Hvor traumatisk kan det være? I forhold til de voksne som blir skikkelig syke, dør, mister inntekt osv. Har vanskelig for å tro på en tapt generasjon uten fremtid pga dette.

Dei fleste greier seg nok godt, og det finst også dei som føretrekkjer heimeskule og sjølvstudium framfor stress og sosialt press. Men mange tykkjer det er vanskeleg med redusert omgang med andre. Dei av oss som har levd ei stund har ein annan tidshorisont, og dei fleste har trass alt ein trygg jobb. Nokre born og unge slit med psykiske problem i utgangspunktet eller har det vanskeleg heime. Det er fyrst og fremst desse som gjer at ein må skjerme ungdommane. Når psykiatrien opplever ein "pandemi" av eteforstyrringar eller folk med sjølvmordstankar seier det seg sjølv at dette ikkje er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SISTE: Prest fekk Blues Brothers-filter under gudsteneste

Sitat

Nok ein gong har videokonferansetenesta Zoom gjeve oss noko å le av under korona. Denne gongen var det ein uheldig britisk prest det gjekk utover, då han framstod noko utradisjonelt påkledd under ei digital gudsteneste.

5MTYACZDERAAVON3HME6TMAZ2I.png

https://www.vl.no/religion/2021/03/12/prest-fekk-blues-brothers-filter-under-gudsteneste/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 timer siden):

30åringer dør svært sjeldent helt plutselig.

Mi bestemor døydde av hjerneblødning då ho var 37 år gammal, då mor mi var berre 4 år gammal. Dette var rett nok i ei heilt anna tid, men det er også eit anna tilfelle i slekta der nokon har fått hjerneblødning i ung alder. Truleg er det snakk om utposing på ei blodåre.

Det var også ei sak i lokalavisa nyleg om ei ung aktiv kvinne som fekk hjerneslag, og som i utgangspunktet ikkje trudde at det kunne vere noko slikt. Manglande kunnskap kan gjere at folk vegrar seg for å ringe 113 eller kjem seg for seint til sjukehus.

Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c
Subara skrev (2 timer siden):

Jeg har også fundert på det. En del behandlinger/undersøkelser krever at pasienten tar av seg munnbindet, men det gjelder sågar pasienten og ikke helsepersonalet. Dette gjaldt en situasjon med flere pasienter og sykepleiere i samme rom. Forhåpentligvis tester de sykehusansatte seg ofte, og Covid-19-pasientene er nok skjermet fra resten av driften, men med så mye smitte i befolkningen, mer alvorlig enn før, er det etter min oppfatning uhørt.

Pasientene ringes opp noen dager før timen med spørsmål om Covid-19. De stoppes i hovedresepsjonen med samme spørsmål og atter en gang ved kontakt med lege. Pasientene kan også avbestille time samme dag uten å måtte betale gebyret på kr 1125, som er en forbedring.

Er vi fortsatt der? Butikkansatte bruker munnbind, men ikke sykepleiere. Kanskje de sparer munnbindene til sengepostene hvor det er lettere å spore opp smitten i ettertid og fordele ansvaret. Men tenker at et sykehus - som behandler de Covid-19 rammede - bør opptre mer ansvarlig/forbilledlig en det.

Sykehusene fungerer ikke som de skal når pasientene er redde for å bli smittet av de som behandler dem.

De fleste hadde på seg munnbind ved hovedinngangen/glassgaten, så det virker som besøkende og pasienter i hvert fall tar pandemien på alvor.

 Hvem som helst kan dukke opp i en butikk, på et sykehus blir du som pasient testet ved ankomst, er du besøkende blir du registrert med personalia.

 

Det er ingen inne på et sykehus som ikke kan spores per idag, det er ikke tilfellet i en dagligvarebutikk.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c skrev (3 minutter siden):

 Hvem som helst kan dukke opp i en butikk, på et sykehus blir du som pasient testet ved ankomst, er du besøkende blir du registrert med personalia.

 

Det er ingen inne på et sykehus som ikke kan spores per idag, det er ikke tilfellet i en dagligvarebutikk.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Ingen blir testet til time på poliklinikk. Blir du ikke innlagt, blir du ikke testet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Jepp - ser ut til at ferien utgår. Hadde leid en hytte med et vennepar. Det er vel i beste fall i grenseland. 

 

De to uthevde her er jo motsigelser. Maks 5 personer på besøk, men samtidig ikke ha besøk. 

Dei kunne ha sagt det så enkelt at folk ikkje bør besøkje-/ha besøk av folk frå andre stader i landet, enten det er på hytta, heime i eigen bustad eller på fjorden for den del. Om dei same folka som besøkjer kvarandre heime dreg på tur i lag er det ikkje der problemet ligg.

Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c skrev (40 minutter siden):

på et sykehus blir du som pasient testet ved ankomst

Ein får spørsmål om luftveginfeksjon, om ein har vore i utlandet osv., men om ein svarar nei på alt blir ein ikkje testa. Dette er såleis eit tillitsbasert system, slik så mykje anna har vore her i landet i samband med pandemien.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Mi bestemor døydde av hjerneblødning då ho var 37 år gammal, då mor mi var berre 4 år gammal. Dette var rett nok i ei heilt anna tid, men det er også eit anna tilfelle i slekta der nokon har fått hjerneblødning i ung alder. Truleg er det snakk om utposing på ei blodåre.

Det var også ei sak i lokalavisa nyleg om ei ung aktiv kvinne som fekk hjerneslag, og som i utgangspunktet ikkje trudde at det kunne vere noko slikt. Manglande kunnskap kan gjere at folk vegrar seg for å ringe 113 eller kjem seg for seint til sjukehus.

Stemmer. Jeg hørte på radioen i sted at kvinnen i 30-åra som døde hadde fått hjerneblødning. Hun døde 10 dager etter hun fikk vaksinen.

Det er helt riktig at dette er en tilstand som unge kvinner kan få tidlig, og få fatalt utfall, selv om det er svært sjeldent.

Selv har jeg en onkel som har hatt flere hjerneblødninger. Han fikk den første så tidlig som sin ungdom. Han lever heldigvis i dag. Men var heldig. Hans søskenbarn? eller noe (fortsatt en del av min slekt) opplevde å få det samme i 30-åra. Hun er advokat og jobbet mye. Hun falt plutselig bare om på jobb, men overlevde. Det var hjerneblødning det også. Altså en ung, frisk kvinne i 30-åra.

Trolig er den delen av familien min veldig eksponert for å få hjerneblødning, og som du skriver så har det sannsynligvis med utposning av blodårer å gjøre. Enkelte er mer disponert enn andre til å få det. Selv er jeg fullstendig klar over at jeg selv kan ha en risiko for å få dette i ung alder pga. min familiehistorikk på morssiden som har fått hjerneblødning i ung alder.

Dersom denne kvinnen som døde har familiehistorikk med hjerneblødning, eller kanskje de gjennom obduksjon kan se at hun er eksponert, f.eks. utposinger på flere blodårer, så vil de forhåpentligvis kunne slå fast at dette ikke skyldes vaksinen, men at det var et uheldig sammentreff. Som flere har nevnt, statistisk sett så vil en alvorlig hendelse som dette kunne sammenfalle med vaksinering, og dermed kunne tolkes som en alvorlig bivirkning.

Men det er bra og riktig at vi iallfall undersøker om vaksinen kan være en årsak.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg kan leggje til at då eg voks opp var det ein gut på skulefritidsordninga som døydde av hjerneblødning, han var 7 år gammal og vart visstnok funnen livlaus i senga om morgonen. Han var ein heilt vanleg aktiv gut som tilsynelatande ikkje feila nokon ting. Eg har aldri høyrt om liknande tilfelle, men slikt kan altså skje.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...