Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/OQWxQO/latin-amerikas-narkotikahunder-trenes-opp-til-aa-lukte-coronasmitte

Disclaimer

"Ingen hunder ble skadet i dette filmopptaket" :laugh:

Quote
49b4f403-6fb9-49f3-945c-fea33d449bd2?fit
 

Flere land trener nå opp narkohunder til å kunne snuse seg fram til coronavirus. Denne krabaten skal imidlertid bli politihund i Canada når den blir stor. Foto: Darryl Dyck / Ap / NTB

Quote

For å trene hundene bruker politiet i El Salvador nå kunstig aroma som skal ligne på svetten til en person som er smittet av coronaviruset.

– Det er ikke lett, for covid-19-varianter ser ut til å endre seg en del, sier Wilber Alarcón, som jobber i landets narkotikapoliti, til AFP.

Men de variantene som er kjent, har blitt gjort syntetiske og omgjort til aromaer som skal brukes til å trene opp hundene.

 

Alarcón forventer at hundene snart vil kunne være til stede på flyplasser, bussterminaler og grensestasjoner i landet.

Quote

Studier har vist hunder kan spore coronasmitte selv hos personer som ikke har utviklet symptomer.

Quote

Lignende programmer er satt i gang i flere andre land i Latin-Amerika og Karibia. I Chile har det blitt satt i gang et initiativ i hovedstaden Santiago, som det er ventet skal bli spredd til andre steder i landet.

I Europa har Tsjekkia meldt at hunder i 95 prosent av tilfellene har klart å oppdage coronasmitte. I Storbritannia håper veldedighetsorganisasjonen Medical Detection Dogs at hunder også kan bli i stand til å lukte sykdommer som kreft Parkinsons og malaria.

I Miami i USA håper myndighetene at hunder kan bli brukt til å snuse seg fram til etter coronasmitte blant fans som drar på sportsarrangementer.

Quote

Tre meter under bakken

Hundenes nye rolle under pandemien gir god inntjening for det statlige K9-selskapet i den meksikanske delstaten Veracruz. Hundene skal være verdt rundt 24.000 dollar per.

Luktesansen er så sterkt at de i 2016 sporet opp et lik tre meter under bakken, noe som er nasjonal rekord.

– De er ufeilbarlige dyr. De tar aldri feil. Mennesker tar feil, sier hundetrener Daniel Valentin Ortega i K9.

 

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (28 minutter siden):

Verdt å merke seg at sykepleierne kun har på seg vanlig munnbind og ikke hazmat suits som @Theo343 tror.

Hvordan kan sykepleierene finne seg i dette? Burde vært VG 1000 kr tipset o.l.

Det var noen intervjuer med statsministeren  på TV i går pga 1. års dagen for pandemien. Hun innrømmet at vi ikke hadde vært godt nok forberedt og siktet til mangelen på smittevernsutstyr. Jeg husker hun var tilstede på et lager mens det ankom leveranser med munnbind fra Kina i mars eller april i fjor. Hun ville ikke fortelle hvordan de klarte å skaffe dem. Senere viste det seg at munnbindene var produsert av uigurer i indoktrineringsfengsel.

Jeg synes Erna sa det var kjøpt inn utstyr for 150 år? Det kan hende jeg hørte feil. Og kanskje de glemte å bestille hazmat suits.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå poster jeg vel i feil tråd. Skal ikke være enkelt. Men, f.eks. den saken med hunder ovenfor gjelder jo latin-amerika, men man burde hatt programmer som undersøker mulighetene for dette i Norge. Norge er så i bakevja.

Ellers kommer jeg med en ny sak som ikke hører hjemme her i Norge-kategorien. Fort gjort å forglemme seg. Likte den gamle tråden bedre sånn, som ikke hadde dette Norge-begrensende hengende ved seg.

https://forskning.no/virus/uten-smittetiltak-ville-danmark-hatt-35-000-koronadodsfall-ifolge-forsker/1827515

Eneste er at det skrives om på forskning.no som knytter det til Norge. Saken er jo fra Danmark.

Samt det andre som knytter saken til Norge er at man ikke skal tro at nordmenn er mer hardføre enn dansker hva gjelder å bli smittet av Covid-19

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Subara said:

Hvordan kan sykepleierene finne seg i dette? Burde vært VG 1000 kr tipset o.l.

Det var noen intervjuer med statsministeren  på TV i går pga 1. års dagen for pandemien. Hun innrømmet at vi ikke hadde vært godt nok forberedt og siktet til mangelen på smittevernsutstyr. Jeg husker hun var tilstede på et lager mens det ankom leveranser med munnbind fra Kina i mars eller april i fjor. Hun ville ikke fortelle hvordan de klarte å skaffe dem. Senere viste det seg at munnbindene var produsert av uigurer i indoktrineringsfengsel.

Jeg synes Erna sa det var kjøpt inn utstyr for 150 år? Det kan hende jeg hørte feil. Og kanskje de glemte å bestille hazmat suits.

Da må man boikotte paller bygget av Røkke i norske fengsler også. Dersom fengsel var kriteriet som ikke passer.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (38 minutter siden):

Verdt å merke seg at sykepleierne kun har på seg vanlig munnbind og ikke hazmat suits som @Theo343 tror.

I artikkelen så viser de til en pasient som har vært liggende en stund, og jeg mener det stod noe om at vedkommende ikke lenger var smittsom. Så da har de sikkert andre prosedyrer for langtidspasienter som ikke lenger blir regnet som smittsom og jeg regner med illustrasjonsbildene er derifra? Håper og tror at prosedyren er mye annerledes for nye pasienter som er i en smitteførende fase?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En koronasmittet i nabokommunen var på kor øving med 70 andre korister fra 7 nærliggende kommuner et par dager før hen ble bekreftet smittet. Var ikke klar over at det engang var lov å samles 70 stykke for en kor øving, det burde vertfall ikke verdt det. Men det er jo så mange unntak og vridninger i forhold til reglene her at det har jo blitt umulig å vite hva som er innafor og ikke lenger. Blir uansett mildt sakt spennende å se ut i neste uken hvor stort dette blir...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

En koronasmittet i nabokommunen var på kor øving med 70 andre korister fra 7 nærliggende kommuner et par dager før hen ble bekreftet smittet. Var ikke klar over at det engang var lov å samles 70 stykke for en kor øving, det burde vertfall ikke verdt det.

De nasjonale rådene er ganske så frie. Blir nesten overrasket hver gang jeg hører om hva som er tillatt i store deler av landet selv om jeg vet det, fordi virkeligheten har vært så annerledes for oss her i Oslo i så mange måneder.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

I artikkelen så viser de til en pasient som har vært liggende en stund, og jeg mener det stod noe om at vedkommende ikke lenger var smittsom. Så da har de sikkert andre prosedyrer for langtidspasienter som ikke lenger blir regnet som smittsom og jeg regner med illustrasjonsbildene er derifra? Håper og tror at prosedyren er mye annerledes for nye pasienter som er i en smitteførende fase?

Du har rett. Det var i grunnen litt for utrolig til å være sant, heldigvis.

https://www.dn.no/magasinet/koronaaret/petra-tomac/sykepleier/den-ekstra-lange-vakten/7-1-w0o1sytzzt

Sitat

Pasienten Tomac og kollegaen Hilde Wøien har ansvar for denne dagen, har ligget her i over en måned. Han er ikke lenger smittsom, men svært syk.

(Jeg er fortsatt ikke fornøyd med smittevernsbeskyttelsen til helsepersonell på sykehus, som var utgangspunktet for innlegget. Dvs ved timeavtale på en poliklinisk avdeling på Ahus denne uken, brukte ikke helsepersonellet munnbind) .

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pc Lynet said:

Verdt å merke seg at sykepleierne kun har på seg vanlig munnbind og ikke hazmat suits som @Theo343 tror.

Jeg tror ingenting, jeg har selv snakket med de som jobber på slike avdelinger. Jeg har heller ikke noe sted nevnt ordet hazmat suit "slik @Pc Lynet tror"

Videre må du skille på intensivsykepleier og sykepleier. Hjelper ikke å påstå hva andre "tror" når du bruker stråmann.

VIdere når du ser på bildene du linker du til så har de på seg vesentlig mer verneutstyr enn kun vanlig munnbind. Du overasker meg litt med trollingen din. Eller kanskje ikke.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Enda et forslag til endring i vaksinering? Nei takk. Alt dette medfører er at vi aldri får vaksinert befolkningen slik vi bør.

I tilfelle du ikke har lagt merke til det, så er jeg ikke særlig fan av å endre vaksinestrategien. Det som bekymrer meg er at flere og flere roper høyere og krever at de skal gå frem i køen. Dette har jeg vært redd for når man først har begynt å gjøre unntak.

Delte denne først og fremst for å fremheve hvilken erfaringer Thallinger har med Covid-pasienter i Brasil, ref. deres unge alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Fnugle said:

I tilfelle du ikke har lagt merke til det, så er jeg ikke særlig fan av å endre vaksinestrategien. Det som bekymrer meg er at flere og flere roper høyere og krever at de skal gå frem i køen. Dette har jeg vært redd for når man først har begynt å gjøre unntak.

Delte denne først og fremst for å fremheve hvilken erfaringer Thallinger har med Covid-pasienter i Brasil, ref. deres unge alder.

Jeg argumenterte ikke mot deg, men mot det ar folk skriker for å komme først i køen. Altså vi er enige :) I starten hadde vi kommuneoverleger som snek i køen. Kommuneansatte som definerte seg selv som "samfunnskritisk personell" osv.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

De nasjonale rådene er ganske så frie. Blir nesten overrasket hver gang jeg hører om hva som er tillatt i store deler av landet selv om jeg vet det, fordi virkeligheten har vært så annerledes for oss her i Oslo i så mange måneder.

Jeg finner det bare fryktelig rart av vi skal være begrenset til 10 stykker samlet på innendørs arrangement, men så skal det være greit at 70 korister som bokstaveligtalt er aerosol maskiner der de står å synger skal være greit. Da syns jeg ikke reglene gir noen mening lenger. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Jeg finner det bare fryktelig rart av vi skal være begrenset til 10 stykker samlet på innendørs arrangement, men så skal det være greit at 70 korister som bokstaveligtalt er aerosol maskiner der de står å synger skal være greit. Da syns jeg ikke reglene gir noen mening lenger. 

Når slik aktivitet er innafor så er det ikke så rart av vi får voldsomme utbrudd tilfeldige steder i landet. Korøvelser må være en av de aktivitetene med størst potensiale for å smitte mange samtidig.
Jeg skjønner at ikke alle har samme tiltak som Oslo har for tiden, men man bør være litt føre var.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

Jeg finner det bare fryktelig rart av vi skal være begrenset til 10 stykker samlet på innendørs arrangement, men så skal det være greit at 70 korister som bokstaveligtalt er aerosol maskiner der de står å synger skal være greit. Da syns jeg ikke reglene gir noen mening lenger. 

Jeg er fra bygda selv, et sted som har hatt svært lite smitte. Her blir man nesten sett på som smittsom og syk dersom man finner på å gå med munnbind. Det er ikke normalen her. Man har sluppet billig unna så langt. Selvfølgelig holder vi avstand på butikken og spriter oss, men føler ikke vi har tatt til oss nye av den nye lærdommen det siste året om hvordan smitten faktisk sprer seg. 

Det var nylig begravelse her med en person som har betydd mye for bygda. Det var selvsagt "begrenset" med plass, og dermed påmelding. 100 stykker fikk komme og samles i en kirke for en uke siden. Synest det er helt spinnville tall i en pandemi. Hadde et familiemedlem som dro, heldigvis brukte vedkommende munnbind. Spurte ikke, men antar at det ikke var mange utenom henne som brukte det. Antar at det var en normal begravelse med allsang. Grøsser ved tanken på hvor mange som potensielt har blitt utsatt for smitte i begravelsen. Har ikke hørt noen som er smittet derifra endå, så håper det går bra. Denne personen som ble begravd hadde venner som kom fra flere deler av landet for å gå i begravelse, så potensielt kan det bli en superspreder-hendelse. Synest det er ganske vilt at man får lov til å ha opptil 100 i begravelse. Å sette et makstall på 50 høres mye bedre ut.

Endret av Fnugle
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Jeg er fra bygda selv, et sted som har hatt svært lite smitte. Her blir man nesten sett på som smittsom og syk dersom man finner på å gå med munnbind. Det er ikke normalen her. Man har sluppet billig unna så langt. Selvfølgelig holder vi avstand på butikken og spriter oss, men føler ikke vi har tatt til oss nye av den nye lærdommen fra et år siden ang. hvordan smitten sprer seg.

Har selv familie som bor på bygda og der er det heller ikke nevneverdige tiltak. Hjemmekontor, maske eller andre smittebegrensende tiltak er noe man ignorerer bortsett fra når det er utbrudd der. Lurer på hvordan det kan bli utbrudd når ingen følger selv de enkleste tiltakene...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Jeg er fra bygda selv, et sted som har hatt svært lite smitte. Her blir man nesten sett på som smittsom og syk dersom man finner på å gå med munnbind. Det er ikke normalen her. Man har sluppet billig unna så langt. Selvfølgelig holder vi avstand på butikken og spriter oss, men føler ikke vi har tatt til oss nye av den nye lærdommen fra et år siden ang. hvordan smitten sprer seg.

Kjenner meg veldig igjen i det her. Jeg har brukt munnbind i butikker siden jul da vi hadde oss en liten scare med et smitteutbrudd på et treningssenter, samt jeg er i risikogruppe for korona og kronisk syk så tenker det er bedre å være på den sikre siden. Men i løpet av de siste månedene har jeg opplevd å bli kjeftet på et par ganger fordi jeg "skremmer folk" samt som du sier føles det som en trer inn i rollen som pesten selv når en bruker det ute blant folk, om ikke annet så er vertfall folk mye flinkere å holde meteren til meg :p 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...