Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Evil-Duck said:

Kjenner meg veldig igjen i det her. Jeg har brukt munnbind i butikker siden jul da vi hadde oss en liten scare med et smitteutbrudd på et treningssenter, samt jeg er i risikogruppe for korona og kronisk syk så tenker det er bedre å være på den sikre siden. Men i løpet av de siste månedene har jeg opplevd å bli kjeftet på et par ganger fordi jeg "skremmer folk" samt som du sier føles det som en trer inn i rollen som pesten selv når en bruker det ute blant folk, om ikke annet så er vertfall folk mye flinkere å holde meteren til meg :p 

Samme her. Man opplever alt fra folk som er redd til latterligjøring når man bruker munnbind.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (10 minutter siden):

Har selv familie som bor på bygda og der er det heller ikke nevneverdige tiltak. Hjemmekontor, maske eller andre smittebegrensende tiltak er noe man ignorerer bortsett fra når det er utbrudd der. Lurer på hvordan det kan bli utbrudd når ingen følger selv de enkleste tiltakene...

Lurer på om det for det meste har med flaks å gjøre,  at det er langt mellom folk og lettere å gjøre smittesporing som har gjort det lettere å begrense de små utbruddene som er, men før eller siden vil nok de fleste steder som slurver med smittevernet få type slike store utbrudd som vi har sett i Ulvik.

Jeg har heldigvis hatt hjemmekontor siden november heldigvis, i perioder påbudt, men for det meste bare sterkt anbefalt (Nå kan det gjøres unntak for de som har særskilt behov, men det gjelder stort sett ikke majoriteten som fint kan gjennomføre alle arbeidsoppgavnee hjemme). Men nå er jeg del av en større organisasjon som har desentraliserte og sentrale kontorplasser, og siden de som tar beslutningen for organisasjonen må se på det store bildet og må gjøre like tiltak for de sentraliserte og desentraliserte kontorstedene, så har vi sett oss nødt til å ha hjemmekontor alle man, uavhengig av lokal smitte. For en gangs skyld så jeg er glad for at beslutningen har blitt tatt på denne måten, og den generelle stemningen blant de jeg deler kontorplass med, er at ingen ønsker seg tilbake til kontoret før smitten generelt i Norge er på et lavt nivå. Nettopp fordi vi frykter smitte fra folk som har vært på reise andre steder i landet og fordi de sentraliserte og desentraliserte kontorstedene har en del kontakt med hverandre (Type reise til de ulike stedene for jobbmøter).

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (20 minutter siden):

Kjenner meg veldig igjen i det her. Jeg har brukt munnbind i butikker siden jul da vi hadde oss en liten scare med et smitteutbrudd på et treningssenter, samt jeg er i risikogruppe for korona og kronisk syk så tenker det er bedre å være på den sikre siden. Men i løpet av de siste månedene har jeg opplevd å bli kjeftet på et par ganger fordi jeg "skremmer folk" samt som du sier føles det som en trer inn i rollen som pesten selv når en bruker det ute blant folk, om ikke annet så er vertfall folk mye flinkere å holde meteren til meg :p 

Utrolig. Jeg handler bevisst på lokalbutikken der det generelt er lite folk. Fort inn og ut. Så vidt jeg vet har det gått bra så langt, men bruker ikke munnbind da alle kjenner alle. Som oftes er det bare maks 3-5 personer i butikken samtidig med meg. Aldri opplevd at noen har kommet nær meg eller hostet eller harket. Avstand blir respektert heldigivs. Butikken har rykte på seg av å ha litt dårleg utvalg og er ganske overpriset. Mange reiser til nabokommunen for å storhandle i de store kjedene for å spare penger og få bedre utvalg. I disse pandemitider så priser jeg meg lykkelig over det, så kan jeg "få" butikken for meg selv. Bruker sikkert 1000-2000 kr mer i måneden på å handle der, men det får så være. Bruker svært lite penger på andre ting i disse tider, så bedre å legge igjen mer av pengene lokalt og samtidig møte få folk på kjøpet ;)

Endret av Fnugle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (12 minutter siden):

Lurer på om det for det meste har med flaks å gjøre,  at det er langt mellom folk og lettere å gjøre smittesporing som har gjort det lettere å begrense de små utbruddene som er, men før eller siden vil nok de fleste steder som slurver med smittevernet få type slike store utbrudd som vi har sett i Ulvik.

Det tror jeg du har helt rett i.

Når folk som ikke vet hvordan man lever på Stovner, Romsås, etc kritiserer folk der for dårlig smittevern så blir jeg ganske oppgitt. Når man omgås 100 personer på skolen hver dag (eller annen hver dag nå som det er rødt nivå), er nødt til å ta t-bane eller buss med en haug andre, bor i små leiligheter med familien, evt er man ute så er det masse andre folk der også - da er det ikke nødvendigvis særlig lett å unngå å bli smittet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

I artikkelen så viser de til en pasient som har vært liggende en stund, og jeg mener det stod noe om at vedkommende ikke lenger var smittsom. Så da har de sikkert andre prosedyrer for langtidspasienter som ikke lenger blir regnet som smittsom og jeg regner med illustrasjonsbildene er derifra? Håper og tror at prosedyren er mye annerledes for nye pasienter som er i en smitteførende fase?

Jeg har kun sett vanlig munnbind og N95 masker på personale i hele Europa og USA. Kanskje noen få elitesykehus i Norge som har full hazmat suit med "pustemaskin".

Theo343 skrev (42 minutter siden):

Jeg tror ingenting, jeg har selv snakket med de som jobber på slike avdelinger. Jeg har heller ikke noe sted nevnt ordet hazmat suit "slik @Pc Lynet tror"

Videre må du skille på intensivsykepleier og sykepleier. Hjelper ikke å påstå hva andre "tror" når du bruker stråmann.

VIdere når du ser på bildene du linker du til så har de på seg vesentlig mer verneutstyr enn kun vanlig munnbind. Du overasker meg litt med trollingen din. Eller kanskje ikke.

Det var vel mer for å prøve å berolige bekjent portør sønn som kun måtte bruke vanlig munnbind. Det er godt nok for intensiv sykepleiere også.

Lenke til kommentar

Seks dager i ventekø

Sitat

Smitten i Lillestrøm økte 70 prosent fra uke til uke.

Hele landet venter på vaksiner. I storkommunen Lillestrøm med 87 000 innbyggere og rekordhøye smittetall er det også ventetid på å få testet seg for covid-19.

Seks dager var ventetida på å få testtime seinest torsdag.

- Det er helt hårreisende å måtte vente i seks dager for å få testet seg. Jeg har mange venninner i nabokommunen Lørenskog (40 000 innbyggere), og der får de stort sett test dagen etter at de bestiller. En så stor kommune som Lillestrøm burde ha klart å få på plass mer enn ett testsenter dette året, sier innbygger Taina Bjerkholt til Romerikes Blad på årsdagen for pandemistart.

En annen innbygger, Frode Myhrer Andersen, bestilte test torsdag 11. mars. Første ledige time var onsdag 17. mars.

https://www.dagbladet.no/nyheter/testkrise-seks-dager-i-venteko/73520185

  • Liker 4
Lenke til kommentar
54 minutes ago, nirolo said:

Har selv familie som bor på bygda og der er det heller ikke nevneverdige tiltak. Hjemmekontor, maske eller andre smittebegrensende tiltak er noe man ignorerer bortsett fra når det er utbrudd der. Lurer på hvordan det kan bli utbrudd når ingen følger selv de enkleste tiltakene...

Da blir det ingen utbrudd? :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Evil-Duck said:

Kjenner meg veldig igjen i det her. Jeg har brukt munnbind i butikker siden jul da vi hadde oss en liten scare med et smitteutbrudd på et treningssenter, samt jeg er i risikogruppe for korona og kronisk syk så tenker det er bedre å være på den sikre siden. Men i løpet av de siste månedene har jeg opplevd å bli kjeftet på et par ganger fordi jeg "skremmer folk" samt som du sier føles det som en trer inn i rollen som pesten selv når en bruker det ute blant folk, om ikke annet så er vertfall folk mye flinkere å holde meteren til meg :p 

Kjeftet på rett og slett!? Det har ikke jeg opplevd. Kanskje jeg er for lite blant folk?

Hadde vært greit å hatt et balltre i bilen ved slike anledninger. GTA 5 style :fun:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drammen: 66 nye smittede på ett døgn

Sitat

Dette er det fjerde høyeste antallet som er rapportert fra kommunen, opplyser kommunen lørdag.

– Utviklingen går i feil retning, og vi har en stor jobb foran oss for å unngå at veldig mange av kommunens innbyggere blir smittet og i verste fall alvorlig syke eller kan dø av denne sykdommen, sier ordfører Monica Myrvold Berg.

Kommunen opplyser om at smittetilfellene kobles opp til blant annet flere barnehager og skoler i kommunen.

Rådmann Elisabeth Enger har varslet at det blir lagt fram et forslag til ny lokal forskrift som skal behandles tirsdag.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/66-nye-smittede-i-drammen.SmE10YF6O
 

Kaller inn til ekstraordinært møte i Drammen etter smitteøkning

Sitat

Ordfører Monica Myrvold Berg i Drammen kommune har innkalt til et ekstraordinært formannskapsmøte søndag. Det ventes strenge restriksjoner.

Formannskapet vil søndag få presentert rådmannens anbefalinger til nye smittevernregler, skriver Drammens Tidende.

66 personer bosatt i Drammen kommune har fått påvist coronasmitte i løpet av det siste døgnet. Dette er det fjerde høyeste antallet nye smittedesom kommunen har meldt om.

Alt tyder på at reglene som rådmannen anbefaler, vil bli vedtatt. Kommunens fagfolk har fått støtte fra et stort flertall på de anbefalingene de har gitt så langt i pandemien.

Anbefalingene er så langt ikke kjent.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kaller-inn-til-ekstraordinaert-moete-i-drammen-etter-smitteoekning._gB9FyGjC

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (Akkurat nå):

Min gamle mor som bor i et område med en del smitte ble også kjeftet på før jul fordi hun brukte maske.

Folk er rare på bygda. Jeg har vært i Larvik der de var munnbind påbud fra tidlig desember og i Sandefjord der det først kom nå i februar. Ingen har kommentert det. Må være samme som på bygda i USA der noen folk rett og slett er idioter.

Lenke til kommentar
Sitat

Tre helsearbeidere innlagt med blodpropp etter vaksinasjon

Oslo Universitetssykehus opplyser til VG at tre helsearbeidere er innlagt på sykehus med blodpropp.

Aftenposten omtalte saken først.

Det granskes nå om tilfellene av blodpropp kan knyttes opp med vaksinasjon, skriver avisen.

To av helsearbeiderne skal være relativt unge, og de har nylig mottatt AstraZeneca-vaksinen ifølge Aftenposten.

FHI og Legemiddelverket kunngjorde nylig at de holder pressekonferanse klokken 16 lørdag for å fortelle om status for mistenkte bivirkninger i forbindelse med AstraZeneca-vaksinen.

Begynner å bli mistenkelig nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, nirolo said:

Det tror jeg du har helt rett i.

Når folk som ikke vet hvordan man lever på Stovner, Romsås, etc kritiserer folk der for dårlig smittevern så blir jeg ganske oppgitt. Når man omgås 100 personer på skolen hver dag (eller annen hver dag nå som det er rødt nivå), er nødt til å ta t-bane eller buss med en haug andre, bor i små leiligheter med familien, evt er man ute så er det masse andre folk der også - da er det ikke nødvendigvis særlig lett å unngå å bli smittet.

Helt enig. Å angripe disse bydelene blir som å demonisere noen som har blitt smittet. Man må se helheten og sammenhenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (18 minutter siden):

Begynner å bli mistenkelig nå.

Hvis dette skulle ha sammenheng med AZ-vaksinen, hva kan være årsaken til at det tilsynelatende er høyere forekomst av dette her i Norge enn i andre land? Svært få tilfeller meldt i andre land og over 3 millioner doser satt bare i EU.

I Storbritannia er det over tid nå ikke flere blodpropptilfeller blant de som har fått denne vaksinen enn det er til vanlig, og der har over 11 millioner fått AZ-vaksinen. Er det en spesifikk batch av vaksinen vi har fått som kan være årsaken, eller kan det være noe annet? Kombinasjon med et annet spesifikt medikament mye brukt i Norge, som f.eks p-piller?

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Kan ikke dette enkelt unngås ved å tilby de som har mulighet til det (en medisinsk vurdering) blodfortynnende 1 uke etter vaksinen er tatt? Fragmin er enkel å sette (subcutant) og brukes forebyggende etter mange kirurgiske inngrep hvor det post-op er en mulig fare for å utvikle blodpropp.

Da tilnærmet nullifiserer man denne risikoen. Dette er jo også brukt som forebyggende behandling på Covid pasienter. Jeg tenker da de vaksinene som bruker viruset i vaksinen.

Overasker meg litt når selv utdannet helsepersonell ikke har tatt dette preventivt når man vet at det er en liten risiko for blodpropp ifb. med sars-cov-2.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

I kommunen her ble det 2 dager stengt skole og over på rødt nivå når mutantene først ble oppdaget. Nå skal vi kjøre "stram gult" i barnehage/barneskole selv om smitten er langt værre nå enn da. Litt rart det ikke er drøyere tiltak nå, men det kommer vel kanskje. Hadde vært litt ræva å bli smitta nå på tampen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...