Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Theo343 said:

Hvorfor tommel ned? Det er vel viktigst å vaksinere der smittetrykket er høyest?

Slethei Frp-ordfører i Sola kommune tenker at det kanskje er ulovlig å skjevfordele slik.

Edit: Husket feil. Var noen andre som mente at det var ulovlig. Har lest artikkelen om igjen.

Quote

For lite vaksiner

Slethei understreker at han er fornøyd med regjeringens håndtering av pandemien og krisen så langt.

– Men i vaksinesamarbeidet synes jeg de virker ganske passive. Vi er et av landene som har dårligst dekning. Da kan vi ikke sitte på et kontor og vente. Da må vi ut og sørge for å få økt leveransene. Det er viktigere enn å ta 3 prosent fra noen kommuner, slik regjeringen gjør i den nye vaksinestrategien som kom tirsdag.

Slethei avviser at han har sendt brevet som et spark til regjeringens vaksinearbeid. Men han reagerer på at Sola kommune blir fratatt doser, mens nabokommunene Sandnes og Stavanger ikke blir det.

– Jeg hadde ikke sendt det hvis jeg trodde at det ikke var realisme i det. Men hvor stor muligheten er, vet jeg ikke.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (12 minutter siden):

Følger mindre og mindre med på utviklingen men ønsker ikke å slippe det helt. For en uke eller lengre siden så så jeg artikkel om en kommune som ønsket å få tak i vaksinen utenom FHI. Så en ordfører i Sola kommune Frp sa at han hadde henvendt seg til en israelsk ambassadør som han kjente personlig. Han ønsket å finne ut om det gikk an å få tak i vaksine parallellimportert med hva FHI driver på med.

https://www.sola.kommune.no/politikk/ordforer/

Dette fikk J. Gahr Støre til å komme ut noen dager senere å kritisere, og ønsket saken opp på Stortinget om regjeringen hadde gjort nok i arbeidet med å få tak i vaksiner. Selvsagt en viktig kritikk, men jeg ble også litt kvalm over at dette kanskje var nok et populistisk grep fra Arbeiderpartiet når sjansen bydde seg.

Hva skjer i saken, for jeg har ikke fulgt med i nyhetsbildet?

Det er ikke et populistisk grep fra Arbeiderpartiet, men fra Sola-ordføreren. Utspillene hans, og fra flere andre i Frp, kom i kjølvannet av at Danmark og Østerrike inngikk et vaksinesamarbeid med Israel.

De misforstod saken (med vilje) og trodde det kom til å gi de landene flere vaksiner, men det stemmer ikke. Samarbeidet er for fremtidig produksjon av vaksiner og fremstilling av komponenter, ikke at de skal få kjøpe flere vaksiner nå. Det er ikke sånn at Norge eller andre bare kan få kjøpe vaksiner av Israel, så hele premisset til denne ordføreren er feil og populistisk.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Det er ikke et populistisk grep fra Arbeiderpartiet, men fra Sola-ordføreren. Utspillene hans, og fra flere andre i Frp, kom i kjølvannet av at Danmark og Østerrike inngikk et vaksinesamarbeid med Israel.

De misforstod saken og trodde det kom til å gi de flere vaksiner, men det stemmer ikke. Samarbeidet er for fremtidig produksjon av vaksiner og fremstilling av komponenter, ikke at de skal få flere vaksiner nå. Det er ikke sånn at noen bare kan få kjøpe vaksiner av Israel, så hele premisset til denne ordføreren er feil og populistisk.

Det må du gjerne si. Men, han gjør ihvertfall noe. Dessuten så ytrer han at Norge kanskje er villig til å kjøpe. Dette kan skape grobunn for senere leveranser, dersom situasjonen er like prekær. Så han gjør faktisk den passive regjeringen en tjeneste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

FHI: Skjevfordeling av vaksine kan være ulovlig

skrevet 2. mars. Fikk ikke med meg svaret. Hva er svaret?

Quote

Dette skal de komme med en avklaring på fredag, sier Bukholm.

 

– Det kan være ulovlig?

– Ja, det er en mulighet for det. Det de må se på, er lovverket som vurderer eventuell helsehjelp, som pasientrettighetsloven og spesialisthelsetjenesteloven.

– Så er det da smittevernlovens bestemmelse som kan trumfe det andre lovverket i en krisesituasjon, sier han.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KyWMk7/fhi-skjevfordeling-av-vaksine-kan-vaere-ulovlig

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (13 minutter siden):

Antar han meiner det er dumt å prioritere vaksine til områder med mest smitte fordi det gjerne er dei områdene folk bryr seg minst om smittevern, ikkje forstår tiltaka, ikkje får det med seg eller kjem frå ein kultur der ein ikkje er så opptatt av å gjere som staten seier.

Trangboddhet på grunn av fattigdom, store familier og jobber i utsatte yrker gjør at en del innvandrere er veldig utsatte for smitte. Det får man ikke gjort noe med.  Mens koronaviruset herjer er det vel smart å sette flere vaksiner der smittetrykket er størst for å bremse smitten. Covid-19 bryr seg ikke om årsaken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (29 minutter siden):

Høres fryktelig smittsomt ut dersom det kan smitte i en boligtrappeoppgang. Må man til med gassmaske? :hmm:

Kanskje det hjelper at vaktmesteren lufter i oppgangen med jevne mellomrom. Eller at man beholder munnbindet på helt til man er innenfor sin egen dørstokk.

Smitten kan også ha spredd seg i fellesvaskeriet i kjelleren. Man tenker gjerne at alle familier har tilgang til egen vaskemaskin, men ikke i denne blokka på Grorud. Studenter har ofte også en slik ordning for å få vasket klærne sine.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Subara said:

Kanskje det hjelper at vaktmesteren lufter i oppgangen med jevne mellomrom. Eller at man beholder munnbindet på helt til man er innenfor sin egen dørstokk.

Smitten kan også ha spredd seg i fellesvaskeriet i kjelleren. Man tenker gjerne at alle familier har tilgang til egen vaskemaskin, men ikke i denne blokka på Grorud. Studenter har ofte også en slik ordning for å få vasket klærne sine.

Men hva om vaktmesteren har Covid-21 da? Kan man kalle det Covid-21, eller skal det fortsatt hete Covid-19 på tross av mutert RNA?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Det meldes om 16 nye innlagte. 175 totalt i Norge, som er høyeste tall siden 15. april.

Og da kan vi anta 1 av 2 ting. Smittenivået nå er som det var i mars eller at b117 fører til flere innleggelser. Jeg har mest tro på det siste. 

Vi vet jo fra før at alderen på de innlagte er yngre nå enn tidligere. Det tyder enten på høyere smitte nå enn i mars 2020 eller farligere virus 

Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Men hva om vaktmesteren har Covid-21 da? Kan man kalle det Covid-21, eller skal det fortsatt hete Covid-19 på tross av mutert RNA?

Vikaren for vaktmesteren? Jeg kaller det bare for Covid-19 alt sammen, jeg klarer følge med på alle mutasjonene. Feks på Stovner har de satt opp en egen teststasjon for å gjøre det enkelt å komme og teste seg. Antagelig i de fleste  bydeler i Oslo? Det har vært informasjonkampanjer hvor folk har gått fra dør til dør, så de gjør antagelig det de kan. Men helt trygg er man jo aldri nå for tiden, så vaksinen er etterlengtet.

Hadde jeg bodd i blokk ville jeg satt opp vinduer/dører i fellesarealene der det var mulig på eget initiativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk hjemlevering på døren i går i fra en EL-kjede. Var en polakk eller noe annet utenlandsk flyttearbeider. Han ble litt skjelven når han møtte hund og jeg kom han i møte utenfor døren. Redd for Covid var han visst. Slapp å signere, han var fornøyd med å ta foto av at varen stod utenfor inngangsdøren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pc Lynet said:

Verdt å merke seg at sykepleierne kun har på seg vanlig munnbind og ikke hazmat suits som @Theo343 tror.

På legekontoret jeg går til så bruker ikke "sykepleierne" munnbind. Legen gjorde det ved aller siste møte, men ikke på det foregående.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...