Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Subara skrev (På 27.11.2022 den 20.55):

– Jeg må vente noen uker siden jeg har fått korona nå. Men jeg har absolutt tenkt å ta vaksinen så fort jeg kan. Når jeg er så dårlig med tre vaksiner, lurer jeg på hvor syk jeg hadde vært uten. Det tør jeg nesten ikke å tenke på, sier Svendsen.

Nokre veker? Vaksinene beskyttar like lite mot smitte som gjennomgått koronasjukdom gjer. Det vesentlege er at ho med dette skulle vere godt beskytta mot alvorleg sjukdom i lang tid.

Hadde eg vore ho hadde eg heller vurdert å ta ei influensavaksine.

Endret av torbjornen
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (16 timer siden):

Ho skriv også at det er usannsynleg med tiltak, men at det kan bli nødvendig dersom presset på helsevesenet skulle bli for stort.

Enn så lenge er dette ei ikkje-sak, slik som mykje av det andre som tabloidpressa skriv om. Det vesentlege er dei enkle råda som med jamne mellomrom kjem frå Helsedirektoratet og FHI: Folk i dei anbefalte gruppene bør vaksinere seg mot korona og/eller influensa, folk som er forkjøla/sjuke bør halde seg heime og unna risikopersonar fram til dei er friske, samt at folk som er sjuke bør bruke munnbind når dei må ut. Det er dessutan alltid lurt å vaske seg på hendene når ein har vore ute, på do og/eller før ein et.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (16 timer siden):

Nokre veker? Vaksinene beskyttar like lite mot smitte som gjennomgått koronasjukdom gjer. Det vesentlege er at ho med dette skulle vere godt beskytta mot alvorleg sjukdom i lang tid.

Hadde eg vore ho hadde eg heller vurdert å ta ei influensavaksine.

Ordføreren som ble koronasyk hadde astma, så kanskje det var det hun følte på. Ja, de sier at man kan vente en god stund med oppfriskningsdose etter koronasykdom og influensavaksinen er vektlagt i media.

Det man glemmer i debatten er de som takler sykdom dårlig, selv om de ikke tilhører noen risikogruppe. Å ta de vaksinene som blir tilbudt, kan føre til at de slapper mer av i hverdagen i vintermånedene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sykehusene i Vestre Viken går i grønn beredskap
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/sykehusene-i-vestre-viken-gaar-i-groenn-beredskap.d-H4nZAVA

Sitat

Alle sykehusene i Vestre Viken går i grønn beredskap.

– Pågangen av pasienter med luftveisinfeksjoner er stor og det er høyt sykefraværet. Det er derfor besluttet å gå i grønn beredskap, skriver helseforetaket på sine nettsider.

De ulike beredskapsnivåene kan ha noe ulik betydning hos de forskjellige helseforetakene. Dette betyr grønn beredskap for Vestre Viken:

Beredskapsledelse etableres, enkeltfunksjoner kan forsterkes. Økt oppmerksomhet ved uavklarte situasjoner der det kan bli behov for ekstraordinære tiltak og ressurser.

I går ble det også innført grønn beredskap ved sykehusene i Elverum, Hamar og Gjøvik i Innlandet.

Også Stavanger universitetssjukehus  er i samme beredskapsnivå.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skole holder stengt – over halvparten av de ansatte er sjuke

Sitat

– Mange av dem har korona. Og så har omgangssjuken kommet for fullt, og influensa – i alle fall kraftig forkjølelse, sier rektor Monica Bjoland Andersen.

Sitat

– Det viktigste rådet er å holde seg hjemme når man er sjuk. Da smitter man ikke kolleger og andre, man bidrar til et lavere sjukefravær og skjermer dem som er mest utsatt for å bli sjuke, sier Nakstad.

Sitat

Nakstad ber videre om at folk i risikogruppa, altså de over 65 år og som har underliggende sjukdommer, om å teste seg og kontakte lege hvis resultatet er positivt.

– Da kan legen vurdere resept på tablettbehandling for covid-19, sier han.

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
37 minutes ago, ForTheEmperor said:

Hvis det blir like ille med mange forskjellige viruser som treffer oss samtidig neste års vinter, så bør munnbindplikt komme tilbake igjen. Er så stressende det som skjer nå. 

Munnbind bruk hos vanlige folk har utfordringer vedrørende egen helse hos brukeren fordi bakterier og sopp har utmerkede leveforhold i ett munnbind som blir eksempelvis lagt i lomma og brukt mange ganger.

Under spanskesyken ble det også brukt munnbind. Det ble også utøvet munnbindtvang. De fleste munnbind på den tiden var ikke i nærheten så sofistikert som de vi har i dag, men antall smittede og døde fortsatte uansett å stige. Nå vet vi at dødsårsak på den tiden var generelt forbundet til sekundære bakterieinfeksjoner som forklart nedenfor.

Fra vitenskapelig studie:

"The majority of deaths in the 1918–1919 influenza pandemic likely resulted directly from secondary bacterial pneumonia caused by common upper respiratory-tract bacteria. Less substantial data from the subsequent 1957 and 1968 pandemics are consistent with these findings."

Jeg har ikke tenkt å komme med noen bastante konklusjoner av det over.

 

Flere profiler i posisjoner forbundet med helse både i Norge og USA sa helt i begynnelsen at det var ikke nødvendig med munnbind, siden de har liten effekt. Men det politiske presset overtok slike uttalelser veldig kjapt.

Barn får ikke den nødvendige utviklingen de trenger av å se på ansikt som er dekket til. Faktisk reverserte en amerikansk kvinne som var veldig for munnbind bruk, når hun så at hennes eget barn fikk autistiske trekk av å se personer med bare munnbind hele dagen.

Munnbind ble også ett stort forsøpplingsproblem.

Kanskje det er ett potensiale for å begrense spredning av virus med munnbind. Men er det verdt alt det andre som er negativt for helsen til brukeren, barns utvikling, forsøppling, og generell frykt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (3 timer siden):

Hvis det blir like ille med mange forskjellige viruser som treffer oss samtidig neste års vinter, så bør munnbindplikt komme tilbake igjen. Er så stressende det som skjer nå. 

Stress ned og les litt mindre av skremselen i nettavisene, hald deg evt. unna folk som er synleg sjuke samt store folkemengder, vask hendene før du et eller tek deg i ansiktet og bruk ffp2-maske som ei ekstra sikkerheit dersom du føler at du har bruk for litt ekstra tryggheit. Er du i risikogruppe, så vaksiner deg (oppfriskingsdose) mot korona og influensa. Forkjølelse eller influensa har aldri vore verdas undergang, og det er heller ikkje korona.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

er så jævla lei arbeidsmoralen til de på min arbeidsplass, gå på jobb om en er litt rusken, smitte alle i møterommet. Og dette i en jobb der hjemmekontor er lett. 
Det ender bare opp med at eg ikke gidder gå på kontoret i disse tider. 2 uker siden sist eg stakk innom kontoret. Er godt rustet mot å takle forkjølelse og korona (har hatt alt i år), men det er så kjedelig, og spesielt om dette hadde mest sannsynlig vært unngått om de bare tok noe lunde de samme hensyn som når vi var i lockdown. 

Hvor lenge skal nordmenn holde på skammen om at det å være hjemme når du er rusken er dårlig arbeidsmoral? Har en følelse av at når man er syk, skal man ikke vise seg utenfor (lett tur ut etc), man må ligge i fosterstilling under dyna, alt annet bør du presse deg i jobb for. Eg har ingenting i mot at skattepengene går til å la folk bli skikkelig frisk, eg er overbevist om at det ikke er her sluken er. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (2 timer siden):

er så jævla lei arbeidsmoralen til de på min arbeidsplass, gå på jobb om en er litt rusken, smitte alle i møterommet. Og dette i en jobb der hjemmekontor er lett. 
Det ender bare opp med at eg ikke gidder gå på kontoret i disse tider. 2 uker siden sist eg stakk innom kontoret. Er godt rustet mot å takle forkjølelse og korona (har hatt alt i år), men det er så kjedelig, og spesielt om dette hadde mest sannsynlig vært unngått om de bare tok noe lunde de samme hensyn som når vi var i lockdown. 

Hvor lenge skal nordmenn holde på skammen om at det å være hjemme når du er rusken er dårlig arbeidsmoral? Har en følelse av at når man er syk, skal man ikke vise seg utenfor (lett tur ut etc), man må ligge i fosterstilling under dyna, alt annet bør du presse deg i jobb for. Eg har ingenting i mot at skattepengene går til å la folk bli skikkelig frisk, eg er overbevist om at det ikke er her sluken er. 

Føler faktisk det har blitt verre nå etter korona, ironisk nok. Terskelen for å gå på jobb syk er veldig lav, og jeg tror mange arbeidsgivere er også med på å prøve å normalisere det å komme syk på jobb fordi de er lei av fravær og nå som det er lov å komme på jobb med covid, så bruker de jammen enhver anledning til å fortelle syke arbeidstakere at det ikke er noe karantene lenger = ergo kom på jobb. Dette blir jo en evig runddans der man smitter flere fordi  man ikke holder seg hjemme. Tror det også er mange som tenker at de kan teste seg ut sykdom ved å ta en covid hjemmetest, er den negativ så kan man dra hvor som helst. Overdreven tro på hjemmetester har blitt et fripass til å menge seg blant folk selv om man hoster som et uvær eller har feber etc.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
torbjornen skrev (På 10.11.2022 den 17.31):

Eg nytta meg av retten til 4. dose i dag. Eg tok med meg ein konvolutt som m.a. inneheldt eit brev eg fekk frå sjukehuset i fjor som gjaldt 3. dose. (Eg er revmatikar og får immundempande medisin). Men her var det ingen som stilte spørsmål om dette. Mor mi fekk også 4. dose i dag, og eg vil tru at ho blir betre beskytta mot vinterbølgja enn om ho hadde følgd anbefalinga og vaksinert seg i sommar.

Så er min fyrste forkjølelse på 3 1/2 år unnagjort. God gammaldags "dritforkjølelse". Eg var på butikken veslejulafta, og 3 dagar etterpå merka eg at eg var sår rundt stemmebandet. Litt feber til å byrje med, men den ga seg etter eit par dagar. Litt hoste og vanskeleg å bruke stemma, seinare flytta det seg opp i nasen. Som regel pleier det å vere omvendt. Litt merkeleg forkjølelse der eg har hatt lite vondt i halsen og uvanleg lite snørr. Eg er framleis litt tett i nasen, men med tanke på at ein forkjølelse pleier å vare i opp mot ei veke ga denne seg relativt raskt. Eg opplever også at det er lite smak på maten, og at det lett blir ein slags beisk rar smak på alt eg et. Det virkar også som at dette var ei uvanleg smittsam sykje, eg merka ikkje at nokon på butikken var sjuke. Mor mi fekk det også, trass i at både ho og eg har brukt munnbind, og at eg har prøvd å vaske/sprite hender og ta i færrast mogeleg ting. Hos ho starta det med sår hals/naserenning, men har no byrja å få litt tørrhoste.

Eg angrar litt på at eg aldri tenkte på "souvenir-effekten" av desse hurtigtestane mot korona, det hadde vore interessant å hatt ein slik test "liggjande" no. Eg er uansett glad for at eg har ein ganske fersk oppfriskingsdose mot korona. Det er ikkje kvar gong eg er forkjøla at eg får feber, for å seie det slik.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (23 timer siden):

Eg angrar litt på at eg aldri tenkte på "souvenir-effekten" av desse hurtigtestane mot korona, det hadde vore interessant å hatt ein slik test "liggjande" no. Eg er uansett glad for at eg har ein ganske fersk oppfriskingsdose mot korona. Det er ikkje kvar gong eg er forkjøla at eg får feber, for å seie det slik.

Jeg har faktisk igjen et par slike hurtigtester for covid-19. Du skal ikke se bort fra at det var det du hadde, i og med at du fikk feber og at den artet seg annerledes enn en vanlig forkjølelse. At du ble raskt frisk, kan ha med at du har tatt vaksinene, slik at kroppen satte i gang mottiltak raskt.

Men igjen, hurtigtestene er heller ikke 100% sikre, og det har ingen praktisk betydning lenger å vite om det var covid-19 eller ikke, annet enn "hadde vært morsomt å vite". Hadde jeg blitt litt mer forkjølet enn vondt i halsen og rennende nese (som jeg hadde for to uker siden), hadde jeg nok tatt en slik hurtigtest, bare... fordi...

Endret av Nukleosid
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser daglige videoer fra Kina nå, døden er overalt. Om dette får flyte ut i verden igjen blir det ny runde med galskap. Men den største galskapen finner en i kommentarene. Folk tror det er skuespill og skal ikke ta noen vaksine osv. Det har klikka helt for folk. De holder på helt til de intuberes, da skal de ha vaksine!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Kvifor det? I vår del av verda er korona allereie blitt eit vanleg forkjølelsesvirus som kjem i stadig nye variantar.

Tja, det virker jo til å være veldig smittsomt den varianten som går der borte. Og de blir det kaos, det har en sett før. Og det er lenge siden folk tok vaksine, og vi vet den virker dårligere over tid 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...