Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, :utakt said:

Kommer an på hvem du spør, men i følge folk på internett skyldes absolutt alle helseplager enten koronainfeksjon (pågående eller senvirkning) eller vaksinebivirkning. Take your pick. :) 

Eventuelt ring fastlegen hvis du er bekymret. Jeg tror jeg hadde startet der. 

Vi er ikke bekymret. Det går mer på om vi skal gå på jobb eller ei. Det kan være ødeleggende for prosjekter og annet som kommer på jobb fremover. Vi har allerede begynt å få stort fravær med korona.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 (takk for meg) skrev (2 minutter siden):

Vi er ikke bekymret. Det går mer på om vi skal gå på jobb eller ei. Det kan være ødeleggende for prosjekter og annet som kommer på jobb fremover. Vi har allerede begynt å få stort fravær med korona.

Skjønner. Da covid sto på som verst så jeg at noen rapporterte om mage- og ryggplager, men altså, det kan jo være hva som helst. Har du en hurtigtest i skapet kan du jo prøve den og se om du får noe utslag. Ellers gjelder det vel som før, hold deg hjemme om du er syk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bekymret? Er kanskje påvirket av Nrk-serien "113", som jeg nettopp har sett. Men der er det vanlig å ringe ambulanse eller komme seg til legevakt, hvis det er smerter i indre organer som ikke går over. Ambulansen vil da spørre "Er det takvis eller konstant smerte, hvor sterk smerte på en skala fra 1-10".  Smerter i hjertet kan skyldes psykisk stress, men er det ikke mulig å stresse ned vil mange begynne med nitroglycerin spray, eller lignende. Og ta røntgenbilder.

Lenke til kommentar

https://www.tv2.no/nyheter/ut-mot-regjeringens-beslutning-meningslos-hensikt/15282767/

Ut mot regjeringens beslutning: – Meningsløs hensikt

Personer mellom 18 og 64 år uten underliggende sykdommer skal få tilbud om en ny oppfriskningsdose med koronavaksine. Det har regjeringen besluttet.

Det vil dermed si at hele den voksne befolkningen kan få sin fjerde vaksinedose.

– Vaksinasjon er fremdeles helt sentralt for å håndtere koronapandemien, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

Beslutningen fra regjeringen får imidlertid vaksineforsker Gunnveig Grødeland til å reagere kraftig.

– Dette er en politisk beslutning, og ikke en faglig beslutning, slår Grødeland fast.

Vaksineforskeren kan ikke se at regjeringen har et grunnlag for å si at friske folk skal vaksineres en fjerde gang.

– Av det jeg ser av data, tyder det klart på at den friske befolkningen er godt beskyttet med grunnvaksinering på to doser. Det eneste vaksinene kan gjøre er å beskytte mot alvorlig sykdom, sier hun.

Avdelingsdirektør Are Stuwitz Berg i FHI sier til TV 2 at han ser Grødeland sine poenger.

– Det er vanskelig å skille mellom hva som er en tydelig anbefaling og hva det er en åpning eller mulighet for.

Han legger til at det er vanskelig å si at folk ikke kan få en dose, når det er tilstrekkelig på lager.

– Vi prøver å være tydelige på om at vi ikke har noen grunn til at du bør ta.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes vi må slutte å kalle det fjerde, femte dose osv. Vi er vel kommet til det punkt der vi nå heller kan kalle det for den årlige vaksinasjon, som vi jo gjør for influensavaksinen.

Hadde jo gjort det mye enklere for folk å ta koronavaksinen om den ble tilbudt på legekontorer og apotek, i stedet for kun 2 steder i Oslo. Men Oslo kommune er vel ikke så opptatt av å holde en høy vaksinasjonsdekning?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er opplagt er iallefall at dersom ein har hatt biverknader (utover det å ha vondt i armen nokre timar) er det ikkje noko poeng i å ta vaksina, med mindre ein er over 65 år eller har nedsett immunforsvar. Det er heller ikkje noko poeng med vaksine dersom ein har hatt korona, for då er ein allereie vaksinert.

Elles kan vaksina gje litt mildare sjukdomsforløp ei viss tid etter vaksinasjon, men for dei fleste som er unge og friske har dette lite å seie sidan vaksina ikkje beskyttar mot å bli smitta, og sidan unge og friske stort sett er beskytta mot alvorleg sjukdom allereie.

Eg vil tru at denne gruppa vil ha meir nytte av ei influensavaksine dersom ein fyrst skal vaksinere seg.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (15 timer siden):

Så det eneste som virker helt sikkert er at ingen eksperter er sikre på noe som helst!  😱

Det der er litt uheldig av Grødeland, synes jeg, samt VG-journalisten for måten de velger å formulere denne nyhetssaken. 

Man kan tenke på koronavaksinasjonen som ved influensavaksinenen - risikogrupper bør absolutt ta den, de som jobber med sårbare pasienter bør ta virkelig den. Alle andre (ellers friske og ikke i noen kritiske yrker) kan ta den for å få et mildere sykdomsforløp om de blir smittet, for å forebygge sykefravær på jobb osv. Det er på en måte ingen krise nå om friske som er grunnvaksinert og smittet ikke tar nye doser, men det kan både samme måte som med influensa være hensiktmessig å vaksinere seg jevnlig (årlig). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har kanskje ikke vært anbefalt friske folk å ta influensavaksine tidligere. Likevel har mange oppsøkt apotekene hvert år for å vaksinere seg. Ganske populært allerede før pandemien. Man vil unngå å være borte fra jobben eller bli syk på eksamen.

I år er det viktig å ta influensavaksine hører vi, som i fjor da influensabølgen uteble. Spesielt hvis vi også får en koronabølge samtidig. Og der er vi kanskje snart.

Det er snart 1. år siden jeg tok 3. dose med koronavaksine. Er det fordi man regnes som fullvaksinert etter 2 doser, at oppfriskningsdosen kan droppes?

Koronavaksinering skal visst ikke overdrives, mens årlig influensavaksinering har kommet for å bli.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (22 timer siden):

, de som jobber med sårbare pasienter bør ta virkelig den.

Hvorfor?

Dersom det faktisk var slik at vaksinene ga steril immunitet og hindret smittespredning hadde jeg vært enig i det poenget, men den gjør jo ikke det; den er symptomdempende; den gir ikke immunitet. Så da skjønner jeg ikke argumentet med at de som jobber med pasienter må ta den når den ikke beskytter sårbare pasienter mot smitteoverføring, men som sagt kun er symptomdempende-for de som har tatt den. De er like smittefarlige med som uten vaksinen. Så da er det nok mer hensiktsmessig med bruk av munnbind hos pleierne under virussesongen. når målet er å ikke smitte pasientene. Forøvrig er jeg heller ikke enige om at friske må ta den for å hindre sykefravær på jobb, for som sagt; den hindrer ikke smitte, den demper symptomer, så da er det også irrelevant o forhold til sykefravær, er man syk og har et smittsomt virus skal man holde seg borte fra jobb uansett da man er like smittsom selv om man har tatt en symptomdempende sprøyte, så det argumentet faller egentlig bort. Men det hadde vært et argument dersom dette var en vaksine som ga steril immunitet men det gjør den altså ikke. Så alt i alt forhindrer denne vaksinen hverken mot smitteoverføring eller sykefravær på arbeidsplasser. Grødeland har helt rett og hun vet hva hun snakker om.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Folk, med mindre de har autoimmune sykdommer eller annet, bør ta vaksinen. Dette ikke fordi man ikke sprer viruset (og har aldri vært begrunnelsen heller), men fordi man får midlere sykdomsforløp og lavere sannsynlighet for covid komplikasjoner, og sekundært vil belaste helsevesenet mindre. Ja, du kan få bivirkninger som ikke er trivelige, men, sannsynligheten for å tilsvarende alvorlige reaksjoner fra covid er større enn sannsynligheten for bivirkninger av vaksinen. Dette er gammalt nytt og jeg forstår ikke hvorfor vi må ha denne diskusjonen igjen. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Folk, med mindre de har autoimmune sykdommer eller annet, bør ta vaksinen. Dette ikke fordi man ikke sprer viruset (og har aldri vært begrunnelsen heller), men fordi man får midlere sykdomsforløp og lavere sannsynlighet for covid komplikasjoner, og sekundært vil belaste helsevesenet mindre. Ja, du kan få bivirkninger som ikke er trivelige, men, sannsynligheten for å tilsvarende alvorlige reaksjoner fra covid er større enn sannsynligheten for bivirkninger av vaksinen. Dette er gammalt nytt og jeg forstår ikke hvorfor vi må ha denne diskusjonen igjen. Tydeligvis er des- og misinformasjon fortsatt et problem knyttet til vaksiner. 

Var det et svar til meg? Nå har jeg vært klar på hva jeg mener om hvor alvorlig omicron er og om hvorvidt unge mennesker bør ta coronavaksiner, så det kommer jeg ikke til å gå inn på her; tror de fleste vet det og her er jeg helt enig med Grødeland. Men nå var det forrige innlegget jeg skrev et svar på en ytring om at de som behandler risikopasienter bør ta vaksinen av den grunnen(jeg antar, med minde jeg tolket det feil at pleiere burde ta den for at pasienter ikke må bli smittet av den) og at andre bør ta den for å unngå sykefravær, noe jeg ut i fra min mening ikke er noe relevant i og med at vaksinen er symptomsdempende og ikke forhindrer smittespredning som du selv skriver.  Men ja, det er gammelt nytt og selv om vi kanskje, eller helt sikkert er uenige i hvor seriøst omicron er og om yngre friske bør ta vaksinen så er det jo helt riktig som du selv skriver at det er ingen hensikt å ta vaksinen i den hensikt å hindre smittespredning, og der er vi jo enige.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Var det et svar til meg? Nå har jeg vært klar på hva jeg mener om hvor alvorlig omicron er og om hvorvidt unge mennesker bør ta coronavaksiner, så det kommer jeg ikke til å gå inn på her; tror de fleste vet det og her er jeg helt enig med Grødeland. Men nå var det forrige innlegget jeg skrev et svar på en ytring om at de som behandler risikopasienter bør ta vaksinen av den grunnen(jeg antar, med minde jeg tolket det feil at pleiere burde ta den for at pasienter ikke må bli smittet av den) og at andre bør ta den for å unngå sykefravær, noe jeg ut i fra min mening ikke er noe relevant i og med at vaksinen er symptomsdempende og ikke forhindrer smittespredning som du selv skriver.  Men ja, det er gammelt nytt og selv om vi kanskje, eller helt sikkert er uenige i hvor seriøst omicron er og om yngre friske bør ta vaksinen så er det jo helt riktig som du selv skriver at det er ingen hensikt å ta vaksinen i den hensikt å hindre smittespredning, og der er vi jo enige.

Men hvorfor skal ikke helsefagarbeidere oppfordres til å ta den? Når vi vet at de vil ha større sannsynlighet for å få covid med komplikasjoner enn sannsynligheten for at de får bivirkninger fra vaksinen, så er det i deres samt arbeidsgivers interesse at de vaksinerer seg. Helsevesenet er ekstremt presset, så at mange blir satt ut av long-covid eller verre er jo ikke ideelt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor skal ikke helsefagarbeidere oppfordres til å ta den? Når vi vet at de vil ha større sannsynlighet for å få covid med komplikasjoner enn sannsynligheten for at de får bivirkninger fra vaksinen, så er det i deres samt arbeidsgivers interesse at de vaksinerer seg. Helsevesenet er ekstremt presset, så at mange blir satt ut av long-covid eller verre er jo ikke ideelt. 

Som sagt, så var ikke det poenget jeg adresserte. Jeg bare svarte på et annet innlegg hvor påstanden var at pleiere burde ta vaksinen fordi de var i nærheten av risikopasienter og at andre burde ta den for å unngå sykefravær, noe som egentlig ikke er relevant ift vaksinen fordi

1)vaksinen forhindrer ikke at pleiere smitter pasienter(men munnbind brukt riktig kan gforhindre det)

2)det vil ikke forhindre sykefravær, med mindre man da sikter til long-covid-effekten g at den er mindre om man tar vaksinen

Hypoteiske komplikasjoner og hvorvidt det er sannsynlig at helsevesenet blir presset, eller long-covid var ikke noe jeg adresserte i det svaret. Hvorvidt pleiere og andre bør ta vaksinen eller andre som er friske og ikke jobber i helsevesenet er selvfølgelig et helt annet spørsmål.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Morromann said:

Som sagt, så var ikke det poenget jeg adresserte. Jeg bare svarte på et annet innlegg hvor påstanden var at pleiere burde ta vaksinen fordi de var i nærheten av risikopasienter og at andre burde ta den for å unngå sykefravær, noe som egentlig ikke er relevant ift vaksinen fordi

1)vaksinen forhindrer ikke at pleiere smitter pasienter(men munnbind brukt riktig kan gforhindre det)

2)det vil ikke forhindre sykefravær

Hypoteiske komplikasjoner og hvorvidt det er sannsynlig at helsevesenet blir presset, eller long-covid var ikke noe jeg adresserte i det svaret. Hvorvidt pleiere og andre bør ta vaksinen eller andre som er friske og ikke jobber i helsevesenet er selvfølgelig et helt annet spørsmål.

Takker for presiseringen.

Tenker allikevel at nr. 2 er et argument for vaksinering. Long covid (som ser ut til å ramme 1 av 5, Langvarig covid, Long covid - NHI.no), vil føre til økt sykefravær, og er ikke hypotetisk, det er veldig virkelig. Sannsynligheten for å få long covid vil være høyere enn bivirkninger med vaksinen, og tenker da fra et økonomisk og bemanningsmessig standpunkt at det er fornuftig å be de vaksinere seg - med mindre de har sykdommer eller andre gode begrunnelser for hvorfor de ikke skal ta vaksinen. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 19.11.2022 den 4.52):

Det ville iallefall ha vore ei politisk beslutning dersom ein skulle nekte friske folk mellom 18 og 64 å ta ei årleg koronavaksine. Kvifor skulle ein behandle koronavaksine på ein annan måte enn influensavaksine og andre ordinære vaksiner?

Hva er nytten av å ta en vaksine dersom man er frisk, mellom 18-64 år, og man er grunnvaksinert (2 doser)? De fleste har også gjennomgått Covid i tillegg. Det er disse Grødeland prater om. Hun poengterer at vaksinasjon bare handler om å unngå alvorlig sykdom/komplikasjoner. Jeg vil tro long-covid inngår der @The Very End. Så ja, da må du vurdere komplikasjoner for vaksinasjonsbivirkninger oppimot tilsvarende alvorlige reaksjoner fra gjennomgått Covid, men med 2 doser (+ evt gjennomgått sykdom) har du allerede langtidsvirkende effekt mot alvorlig sykdom, og hvor enda en vaksinedose gir svært liten ytterlige nytteeffekt. Er du derimot uvaksinert stiller saken seg annerledes. Spesielt om du ikke engang har gjennomgått sykdommen.

Så man kan vel dra til legen å be om coronavaksine @torbjornen? Man kan be om influensavaksine, eller forsåvidt alle andre legemidler, men da er det legen som avgjør om du får det eller ikke på et faglig grunnlag. Det er ingen politikere som nekter noen å gjøre noe sånt? Saken er vel heller at vi har kjøpt inn et hav av coronavaksiner som ligger på lager, og derfor kan disse deles ut til alle som ønsker, men som avdelingsdirektøren i FHI påpeker: Det er vanskelig å si at folk ikke kan få en dose, når det er tilstrekkelig på lager. Vi prøver å være tydelige på om at vi ikke har noen grunn til at du bør ta.

Så med andre ord; faglig sett er det ingen grunn til at du bør ta noen ny dose om du befinner deg i denne gruppen (de fleste), men det er politisk besluttet å dele ut likevel.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...