Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ny omikronvariant sprer seg i Norge – kan være mer motstandsdyktig mot vaksiner

Sitat

Varianten heter BF. 7 og har fått fotfeste i befolkningen.

Sitat

Nakstad understreker også at det stadig kommer nye varianter av koronaviruset.

– Det har det gjort i to og et halvt år. Så dette er en helt naturlig utvikling.

Sitat

...Foreløpig i høst så ser det ut som at disse bølgene vi har sett i Europa, de har ikke vært veldig store og det ser ut som de har gått ned igjen flere steder.

– Så vi er nok i en situasjon der den generelle motstanden vår og befolkningsimmuniteten egentlig begynner å styrke seg. Til tross for at vi får flere virusvarianter. Så vi får rett og slett bare følge med på det og forholde oss til det omtrent som vi gjør nå.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Skigflåttvaksine ja. Beskyttar denne mot borreliabakterien? Om ikkje er den iallefall ikkje så mykje vits i å ta når ein bur nord på Vestlandet (Sunnfjord).

Nei, dessverre. Den kan beskytte mot skogflåttencefalitt, men per dags dato har vi ikke utviklet vaksine mot borrelia. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (På 27.10.2022 den 6.22):

Er på dag 6 nå, feberen er forlengst borte, og hosten er det bare litt igjen av så satser på at den ryker ila. kort tid.

Liten oppdatering på denne infeksjonen.
Hosten var nesten borte men så kom den tilbake, og nå var den "produktiv", og langt mer plagsom enn før.
Etter noen dager ble jeg obs på litt lav feber igjen, og varierende oksygennivåer. Det ante meg at det kunne være noe uønsket veske i lungene. Nå en uke senere fikk jeg meg en hastetime hos lege i dag siden jeg hadde begynt å hoste opp blod, og fikk beskjed om at jeg har ensidig lungebetennelse som man visstnok ser i kjølvannet av covid hos pasienter med moderat forløp. Fulgte med på oksygennivået underveis i undersøkelsen, og det varierte mellom 95 og 82, og det matcher mine egne observasjoner hjemme. Veldig ustabilt og tidvis lavt.

Fikk utskrevet en 5-dagers antibiotika-kur som forsvar mot sekundære infeksjoner, og beskjed om at covid-betennelsen kommer til å gå over av seg selv om noen uker.  Da... da kanskje endelig? 😷

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Gode nyheter!

En studie fant at det var ingen sammenheng mellom allerede gjennomgått covid infeksjon og hjertemuskelbetennelse (myocarditis), eller hjerteposebetennelse (pericarditis).

Gruppen som hadde gjennomgått covid infeksjon besto av 196992 voksne, mens den gruppen som ikke ennå hadde gjennomgått covid infeksjon besto av 590976 voksne som hadde minst en negativ pcr test, og ingen positive. Alle disse tilsammen er ett veldig stort datagrunnlag.

Datagrunnlaget ble vurdert frem til 15. Desember 2020 i Israel. som er 5 dager før vaksiner ble tatt i bruk for første gang der.

0.0046 % av de som hadde gjennomgått covid fikk hjertemuskelbetennelse, sammenlignet med 0.0046 % i kontrolgruppen som ikke hadde gjennomgått covid.

0.0056 % av de som hadde gjonnomgått covid fikk hjerteposebetennelse, sammenlignet med 0.0088 % i kontrollgruppen som ikke hadde gjennomgått covid.

Ifølge denne studien er det altså ingen korrelasjon mellom gjennomgått covid og disse hjertesykdommene: Hjertemuskelbetennelse, og hjerteposebetennelse.

Det var en sterkere tendens til at menn fikk begge disse sykdommene i hjertet. Det vil si at andre studier som baserer seg på ett datagrunnlag der det er en stor overvekt av menn, (eksempelvis militæret i andre land enn Norge), kan potensielt ha svakheter ved seg.

jcm-11-02219-g002.jpg

Endret av Selfuniverse
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

10. november 2022 kl. 12:19 

FHI: Auke i smittespreiing og talet på koronadødsfall

 

– Dette er truleg starten på ei ny covid-19-bølge i Noreg, skriv FHI i sin vekerapport.

Talet på sjukehusinnlagde med korona har auka dei siste vekene, med 166 nye pasientar i førre veke. Det er opp 16 frå veka før.

Koronadødsfall har lege relativt stabilt dei siste månadane (mellom 22 og 36), men auka til 44 i førre veke.

FHI seier det foreløpig ikkje er teikn til at vinterens influensaepidemi har byrja.

https://www.nrk.no/nyheter/fhi_-auke-i-smittespreiing-og-talet-pa-koronadodsfall-1.16174423

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 5.11.2022 den 12.59):

Når jeg var å fikk min 4. dose ble jeg aldri møtt av noen spørsmål rundt om jeg kvalifiserte til å få ta 4. dose når jeg bestilte timen, det var først sjekket når jeg satt i stolen og skulle få vaksinen i armen. Egentlig litt ubehagelig å måtte legge ut om min helse situasjon rundt hvorfor jeg var i risikogruppe til en sykepleier når det enkelt kunne sjekkes ved å se når jeg hadde fått min første og andre dose. Men men.

Eg nytta meg av retten til 4. dose i dag. Eg tok med meg ein konvolutt som m.a. inneheldt eit brev eg fekk frå sjukehuset i fjor som gjaldt 3. dose. (Eg er revmatikar og får immundempande medisin). Men her var det ingen som stilte spørsmål om dette. Mor mi fekk også 4. dose i dag, og eg vil tru at ho blir betre beskytta mot vinterbølgja enn om ho hadde følgd anbefalinga og vaksinert seg i sommar.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Bergen kommune får kritikk for å ha registrert innbyggere under pandemien

Tidligere helsebyråd i Bergen, Beate Husa (KrF) Marit Hommedal

Under pandemien registrerte Bergen kommune omfattende informasjon om innbyggerne i et eget dokument uten at noen visste det. Personvernekspert er skeptisk.

Kommunen begynte å lage en oversikt over smittede tidlig i pandemien. Listen inneholder opplysninger som navn, fødselsnummer, bosted, jobbopplysninger, telefonnummeret, levekårssone, hvordan smitten oppsto og kort helsehistorikk på over 120.000 personer, skriver Bergensavisen.

Men verken kommunens eget personvernombud eller Datatilsynet vet om listen.

Førsteamanuensis Malgorzata Cyndecka ved Universitetet i Bergen er ekspert på personvern. Hun stiller spørsmål ved hvordan kommunen har forholdt seg til dataene man har samlet inn, og er overrasket over at kommunen ikke har gjort en såkalt personvernkonsekvensvurdering (DPIA) når man har behandlet listen.

Cyndecka mener at omfanget av listen og opplysningene som ble samlet inn, gjør at kommunen hadde plikt til å gjennomføre en DPIA. Hun mener kommunens håndtering er uhørt.

Tidligere helsebyråd Beate Husa bekrefter at hun visste om listen, men kan ikke huske å ha vært med i diskusjoner knyttet til det som omhandler personvern og innsynsrett.

Juridisk seniorrådgiver i Datatilsynet, Susanne Lie, skriver i en epost til avisen at de forventer at kommunen har fulgt lovverket og at heller ikke tilsynet er kjent med listen.

(NTB)

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/bergen-kommune-faar-kritikk-for-aa-ha-registrert-innbyggere-under-pandemien.PpygIKbpE?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Via helsenorge.no ser eg at eg har fått pfizers oppdaterte (eller kanskje eg heller skulle seie utdaterte) vaksine mot originalviruset + BA1. No vart eg litt skuffa. Rett nok er vel dette eit luksusproblem når ein veit at det er mange stader i verda der dei ikkje har tilgang på vaksiner i det heile.

Kor godt virkar denne på BA5-varianten? Korleis er dette i andre kommunar, brukar ein framleis BA1-vaksina, eller har ein teke i bruk den siste vaksina som skal vere oppdatert for BA4-5? Det virkar som at det er lite informasjon om dette. På min kommune si heimeside står det berre at dei har fått oppdaterte vaksiner, og ikkje noko meir.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis vaksinen heter Comirnaty Original/Omikron BA.1, kan det være at ordet Omikron har falt ut i din nettleser. Fant navnet her via Google. https://www.stavanger.kommune.no/nyheter/ny-koronavaksine-pa-vei/

Samtidig som det står at den gir "noe økt beskyttelse mot å bli smittet av Omikron-varianten", står det at "De som allerede har tatt dose 4 av koronavaksine trenger ikke å ta den nye i tillegg." 

Og det er sannsynligvis det som blir tilbakemeldingen hvis du spør. De vil si at du ikke trenger å ta den nye i tillegg. 

Hvis du synes at dette på noe punkt virker selvmotsigende, er jeg enig i det.  De må vel gi uttrykk for at alle som har tatt vaksine er godt beskyttet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Slutt på daglige coronatall fra FHI

Nettsiden hvor Folkehelseinstituttet legger ut daglige coronatall om blant annet sykehusinnleggelser, testing, dødsfall og demografi, legges ned fra 15. november.

Det betyr at disse tallene ikke lenger blir oppdatert i VGs coronaspesial.

Registrert smitte blir fremdeles oppdatert, men gir ikke noe godt bilde av smittesituasjonen, fordi de færreste nå tester seg når de blir syke.

Nettsiden som nå legges ned, inkluderer også tall om flere sykdommer og vaksinasjoner.

– FHI har jobbet intenst de siste ukene med å finne alternative løsninger til Sykdomspulsen, men ser seg dessverre likevel nødt til å stenge ned løsningene som er i bruk blant annet av mange kommuner. Grunnen er at bevilgningene til FHI for håndtering av pandemien er fjernet, skriver FHI.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/slutt-paa-daglige-coronatall-fra-fhi.wgy86ISaR?utm_source=share-btn

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her i husstanden har vi hatt merkelige symptomer helt siden lørdagen. En av de er mye angina aktige kramper i brystkassen. I tillegg til mage og ryggsmerter. Er dette noe som er typisk for korona? Det fører til dårlig søvn og derfor vanskelig å vite om hodepine er pga. det eller noe annet.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (1 time siden):

Her i husstanden har vi hatt merkelige symptomer helt siden lørdagen. En av de er mye angina aktige kramper i brystkassen. I tillegg til mage og ryggsmerter. Er dette noe som er typisk for korona? Det fører til dårlig søvn og derfor vanskelig å vite om hodepine er pga. det eller noe annet.

Kommer an på hvem du spør, men i følge folk på internett skyldes absolutt alle helseplager enten koronainfeksjon (pågående eller senvirkning) eller vaksinebivirkning. Take your pick. :) 

Eventuelt ring fastlegen hvis du er bekymret. Jeg tror jeg hadde startet der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...