Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

På mitt legesenter:

Sitat

Fra 011022: Pasienter med akutt  luftveisinfeksjon oppfordres til bruk av munnbind ved frammøte på legesenteret.  

Under pandemien sto døren oppe fra venteværelset ut til gangen, antagelig for å hindre luftsmitten. Små lokaler, liten trappegang og heis. Fastlegen må kjøpe seg inn på linje med næringsdrivende, så det går nok utover størrelsen på lokalene.

Det er ikke ok å dra til legen og bli smittet på venteværelset. Det er også mangel på fastleger, så de kan vel knapt være borte fra jobben. De ønsker nok å fortsette med de gode vanene.

Under pandemien var Ahus senere ute med munnbindbruk enn kjøpesentrene i kommunen. De hadde istedenfor adgangskontroll.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nepa skrev (16 minutter siden):

FHI oppgir sykehusdata i ukesrapporten for 39-40. Går ut fra at de kommer til å gjøre det i de neste ukesrapporter også. De oppgir "Sykehusinnleggelser covid, influensa, luftinfeksjon, intensivinnleggelser med covid, dødsfall covid." 

Disse tallene må komme fra et sted. https://www.fhi.no/nyheter/2022/ukerapport-uke-39-og-40-er-publisert/

Ja? Innleggelser med covid-19 som hovedårsak, slik det har vært hele pandemien. Personer som blir innlagt for luftveiskomplikasjoner e.l. vanlige symptomer på covid-19 blir selvsagt testet for viruset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 24.10.2022 den 11.28):

Jeg har vært innom både flere legekontorer og "innlagt" på sykehus de siste månedene og ikke hørt noe om testing eller andre tiltak ifbm koronavirus. Mulig det er noen private kontorer som fortsatt er hissige på grøten.

Sykehusene opphevet de siste rest av coronatiltak i begynnelsen av  mai (altså litt senere enn resten av landet) eller iallefall Ahus gjorde det.  Nå gjelder vanlige smitteverntiltak som man hadde før pandemien om man får inn en pasient med covid 19 symptomer.  Man tester nå kun om det er klinisk indikasjon på at det bør gjøres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (På 23.10.2022 den 19.54):

På Oslo City Legesenter sin hovedside står det at de har åpent som normalt. Noe som kan lokke folk til å tro at det ikke er noen krav. Men på sida om Koronavirus, står det at folk med influensasymptomer må teste seg. De ønsker at du tar en negativ hurtigtest hjemme og at du bruker munnbind under opphold i lokalene. 

https://www.oslocitylegesenter.no/koronavirus-covid-19/

Hvordan kan det være mulig, så "sent" i koronaperioden? Du kan nok heller ikke bli innlagt på et sykehus uten å være testet. Hvis du ankommer et sykehus for innleggelse og sier at testing er tullete, vil du nok bli tvangstestet eller nektet adgang. (Sistnevnte hvis du er frisk nok til å avvise tvangstesting.) Da de har et ordnet opplegg inne på sykehuset. De har avdelinger for ikke-korona og for korona. 

Som sagt, var det mange som vaksinerte seg i håp om at slike ting skulle ta slutt. Men det er stadig nye tester og nye doser.

Dette er tull, det er ingen som blir testet på sykehus lenger med mindre det ikke er en klinisk indikasjon for at det bør gjøres. 

Lenke til kommentar

Som :utakt sier så er det nok mange utdaterte nettsider. 

Men uansett - hvis man tror man har korona, eller noe annet smittsomt, så er det greit å vise litt omtanke gjennom å utføre ordentlig håndhygiene, bruke munnbind etc, uavhengig av hvilke regler som gjelder. Spesielt på et legekontor hvor det gjerne er folk som har nedsatt immunforsvar og skrøplig helse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Etter ein periode med underdødelegheit har vi no overdødelegheit. Mykje er på grunn av korona, men det som er oppsiktsvekkjande er at folk no i større grad enn på lenge blir sjuke av alt mogeleg anna enn av korona, og dette i ei slik grad at det, saman med influensa og korona, kan bli ei belastning for akuttavdelingane på sjukehusa framover.

https://www.nrk.no/osloogviken/flere-blir-syke-og-dor-_-lege-slar-alarm-1.16153563

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat
02:17Marthe Stoksvik

Studie: Høyere risiko for blodpropp med AstraZeneca enn Pfizer

AstraZenecas corona-vaksine skal ha 30 prosent høyere risiko for en svært sjelden blodpropp, sammenlignet med vaksinen fra Pfizer, ifølge en stor internasjonal studie.

Den nye studien er publisert i tidsskriftet BMJ 26. oktober og omtalt av nyhetsbyrået AFP.

Forskerne har sett på helsedata fra mer enn 10 millioner voksne i Frankrike, Tyskland, Nederland, Spania, Storbritannia og USA.

Det var totalt registrert 862 blodpropp-tilfeller i løpet av 28 dager etter første AstraZeneca-dose. Blant de som tok Pfizer-vaksinen var det 520 slike tilfeller, skriver AFP.

AstraZeneca-vaksinen er tatt ut av det norske koronavaksinasjonsprogrammet, på grunn av denne alvorlige bivirkningen.

I Norge fikk åtte personer denne sjeldne blodproppen. Fem døde. Hør VGs podkast om AstraZeneca-vaksinen  “Katastrofe i hjernen” her.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/studie-hoeyere-risiko-for-blodpropp-med-astrazeneca-enn-pfizer.K_pJHBUVt?utm_source=share-btn

Er det ikkje litt oppsiktsvekkjande at risikoen "berre" er 30% større? Då er ikkje Pfizer-vaksina akkurat så "uskuldig" den heller.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 24.10.2022 den 14.30):

Ja? Innleggelser med covid-19 som hovedårsak, slik det har vært hele pandemien. Personer som blir innlagt for luftveiskomplikasjoner e.l. vanlige symptomer på covid-19 blir selvsagt testet for viruset.

Og slik sett blir det på same måten som ned influensa og andre luftvegsinfeksjonar. Om ingen vart testa ville ein heller ikkje ha visst om det har vore influensaepidemiar eller ikkje, og spesielt kva for virusvariantar som var dei mest utbreidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (6 timer siden):

Som :utakt sier så er det nok mange utdaterte nettsider. 

Men uansett - hvis man tror man har korona, eller noe annet smittsomt, så er det greit å vise litt omtanke gjennom å utføre ordentlig håndhygiene, bruke munnbind etc, uavhengig av hvilke regler som gjelder. Spesielt på et legekontor hvor det gjerne er folk som har nedsatt immunforsvar og skrøplig helse.

Ja, noko burde folk ha lært av det vi har vore gjennom sidan 2020. Smittevernstiltaka under pandemien var ekstreme, men å bry seg katten slik som legen som er nemnt for nokre innlegg sidan gjorde er heller ikkje bra. Det beste er ein mellomting, der ein er litt føre var både med tanke på eiga- og (særleg) andre si helse. Det er mange som ein møter på i dagleglivet som av ulike årsaker har svekka immunforsvar, og dette gjeld i større grad på stader som legekontor eller sjukehus. Det viktigaste smitteverntiltaket både under ein pandemi og i ein normalsituasjon som no er å halde seg heime når ein er sjuk. Og om ein likevel "må" ut, så bør ein vere reinsleg, halde litt avstand, vurdere å bruke munnbind osv. Altså kort og godt vise omsyn til andre.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 10/24/2022 at 11:28 AM, Snikpellik said:

Jeg har vært innom både flere legekontorer og "innlagt" på sykehus de siste månedene og ikke hørt noe om testing eller andre tiltak ifbm koronavirus. Mulig det er noen private kontorer som fortsatt er hissige på grøten.

Jeg var på akutten på sykehuset i august via ambulansenfart. På vei ut av ambulansen og inn ble jeg spurt spesifikt om jeg hadde mistanke om korona (rutine spørsmål) og de brukte fortsatt et adskilt område i ambulanse garasjen til mottak av korona pasienter. De tok også blodprøver hvor en av de  var for å utelukke koronasmitte.

Legekontoret mitt og til  de bekjente som har sagt det samme er forøvrig offentlig. En kamerat var hos sin lege i august med en infeksjon og når crp var normal sa legen "håper ikke du har kommet hit med korona" og fikk beskjed om å ta på seg munnbind resten av timen. Det er flere slike opplevelser vi har utvekslet siden fellesferien.

I mai var jeg på ahus på ortopedisk for rutineoppfølging etter operasjon og fikk beskjed om å ha på meg munnbind på venterommet. Fikk ta det av etter jeg kom inn til kirurgen.

Jeg går også til blodbank jevnlig og der har det ikke vært noe særlig fokus på dette i sommer/høst annet enn spørsmål om man er frisk, som er standard for en blodbank. Forrige besøk var i september.

Jeg har selvsagt forstått og nevnt her at noe av dette kan være pga. Pasienter med svekket immunforsvar men ulik praksis på tilsynelatende like behandlingssteder, som det gjengis i tråden, viser at det ikke er lik praksis.

Opplevelse med at vi slet med å få å få lov å komme til hastetime pga legekontorets frykt for korona var forøvrig en akutt og alvorlig bakteriell betennelse som ville  vært dødelig uten snarlig behandling, Det var ingen korona sammenfallende symptomer utover 40 i feber.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Endelig" ble det min tur også. :p

Var noen uker i Spania. Muttern (70+) hadde en tur på sykehus pga. en hjerteepisode. Hun testet positivt 3 dager senere på hotellet da hun begynte å få luftveissymptomer. Jeg testet negativt da. 2 døgn senere startet mine symptomer, og ny test på meg var positiv. Jojo-feber på 38-40 noen dager, men ellers ikke veldig "syk". Stab og enkelte gjester virket litt nervøs rundt oss på hotellet, men de ville vel helst ikke ha noe i ferien, og de fleste var på alder med muttern. 
Landet hjemme i Norge igjen for etpar dager siden, satt med FFP2/N95-type maske på flyet pga. den relativt spreke hosten, og taxi-fyren siste stykket hjem virket litt jumpy ifølge muttern. Er på dag 6 nå, feberen er forlengst borte, og hosten er det bare litt igjen av så satser på at den ryker ila. kort tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/studie-hoeyere-risiko-for-blodpropp-med-astrazeneca-enn-pfizer.K_pJHBUVt?utm_source=share-btn

Er det ikkje litt oppsiktsvekkjande at risikoen "berre" er 30% større? Då er ikkje Pfizer-vaksina akkurat så "uskuldig" den heller.

det var jo "bare" 1400stk som fikk blodpropp og om en ser på dødsraten i norge av disse så døde 5 av 8. Nesten godt gjort å klare å feie det under teppet når det sto på i fjor!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 timer siden):

Det beste er ein mellomting, der ein er litt føre var både med tanke på eiga- og (særleg) andre si helse. Det er mange som ein møter på i dagleglivet som av ulike årsaker har svekka immunforsvar, og dette gjeld i større grad på stader som legekontor eller sjukehus. Det viktigaste smitteverntiltaket både under ein pandemi og i ein normalsituasjon som no er å halde seg heime når ein er sjuk. Og om ein likevel "må" ut, så bør ein vere reinsleg, halde litt avstand, vurdere å bruke munnbind osv. Altså kort og godt vise omsyn til andre.

100 % enig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

det var jo "bare" 1400stk som fikk blodpropp og om en ser på dødsraten i norge av disse så døde 5 av 8. Nesten godt gjort å klare å feie det under teppet når det sto på i fjor!

Heldigvis stoppet Norge som en av de første landene denne vaksinen. Det var rett og slett for alvorlig til å la folk fortsette å få den. I tillegg var jo AZ vaksinen proppfull av bivirkninger og jeg kjenner minst en som ble veldig skeptisk til å fullføre vaksineringen med dose 2 av noe annet etter å ha fått AZ som nr 1.  Hun orket ikke en runde til med den type bivirkninger. 

Endret av William_S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
minim skrev (8 timer siden):

det var jo "bare" 1400stk som fikk blodpropp og om en ser på dødsraten i norge av disse så døde 5 av 8. Nesten godt gjort å klare å feie det under teppet når det sto på i fjor!

Blodpropp i etterkant av covid-infeksjon er nok også ekstremt underrapportert. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 27.10.2022 den 3.37):

men det som er oppsiktsvekkjande er at folk no i større grad enn på lenge blir sjuke av alt mogeleg anna enn av korona

Ikke så rart da de strenge smittevernstiltakene vi hadde under pandemien, har ført til at immunsystemet ikke har fått trent seg. Da blir man fortere sjuk, i hvert fall i en periode.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (På 27.10.2022 den 9.38):

det var jo "bare" 1400stk som fikk blodpropp og om en ser på dødsraten i norge av disse så døde 5 av 8. Nesten godt gjort å klare å feie det under teppet når det sto på i fjor!

1400 av mer enn 10.000.000 vaksinerte ja. Hvor mange av disse som uansett ville fått blodpropp, vet man ikke. Blodpropp er relativt vanlig.

Feid under teppet kan man ikke akkurat si det ble. Var mye i media om dette i den perioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (12 timer siden):

1400 av mer enn 10.000.000 vaksinerte ja. Hvor mange av disse som uansett ville fått blodpropp, vet man ikke. Blodpropp er relativt vanlig.

Feid under teppet kan man ikke akkurat si det ble. Var mye i media om dette i den perioden.

Ja det er så lite at vi kan se helt bort i fra det ikke sant? 🤯

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 29.10.2022 den 19.59):

Ikke så rart da de strenge smittevernstiltakene vi hadde under pandemien, har ført til at immunsystemet ikke har fått trent seg. Da blir man fortere sjuk, i hvert fall i en periode.

Enig med deg, egentlig er ikke dette så fryktelig rart. Omgangssyke og sånt var det mye mindre av under coronapandemien. Nå er det sikkert mange småbarnsforeldre som strever med det i heimen vil jeg tro. Men egentlig synes jeg man burde holde på noe så enkelt som håndvask i hverdagen. Norovirus smitter på den måten at den må på en måte fra innsiden av tarmen i et annet menneske og inn i din tarm, ekkelt nok. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...