Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fibonacci skrev (1 time siden):

Om folket vil ha masse tiltak for å føle seg trygge, selv om fagmyndighetene sier det ikke er grunn til tiltak nå, er det populisme.

Politikerne vil ha stemmer, og da vil de ikke bli populære blant velgerne.

Åjada, alt går på skinner!

 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/lege-pasienter-ligger-i-ko-pa-akutten-i-opptil-14-timer/15399055/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (På 25.11.2021 den 11.47):

Ja, det skyldes at folk har isolert seg fra hverandre for lenge slik at når man først møtes igjen blusser andre viruser opp fordi de har ligget i "dvale". Løsningen er da ihvertfall ikke å sørge for at de kommer enda sterkere tilbake året etter der igjen og hvert eneste vinterhalvår. Da får man en situasjon hvor man skyver problemene foran seg i fremtiden slik at de bare blir større og større. Som når man skal "rydde" ved å legge mest mulig skrot under sofaen for at det ikke skal bli synlig. Det funker for en stund men ikke når skortet bare fortsetter å vokse og til slutt tyter ut fra sofaen. Håper det er en bra illustrasjon på hvor en slik strategi vil lede hen. Å undertrykke det naturlige immunforsvaret er en veldig kortsiktig og på lengre sikt farlig løsning.

Tenkte bare jeg skulle løfte denne kommentaren fra november 2021.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (37 minutter siden):

Tenkte bare jeg skulle løfte denne kommentaren fra november 2021.

Og denne vinteren får vi ganske så kraftig bevisst at det er nettopp det som skjer.  Ikke alltid jeg får rett i spådommer men her kan jeg nok si at det traff 100%. 

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg hørte på Debatten (som egentlig ikke var noen debatt i det hele tatt) med et halvt øre i går. Helseminister Kjerkhol tok opp dette med at sykehusene tar i bruk beredskapsplaner i ulike farger og sa at dette ikke var noe urovekkende, det var bare at sykehusene iverksatte de planene som var lagt. Full kontroll.

På Drammen sykehus ligger pasienter opp til 14 timer på akuttmottak. Personell besvimer av utmattelse på jobb. Sykehusledelsen er bekymret. 

Rart at det er så langt mellom "gulvet" og ministeren. Hun fremstår ikke troverdig i det hele tatt. Heller ikke når innleggelseskurvene fortsetter å stige. 

Endret av :utakt
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

funker gamle selvtester på nyeste/seneste virus-variant(er)?

vært temmelig uggen her etpar-tre døgn nå, med symptomer som i grunn kan være både influensa eller korona. Brukte opp to selvtester jeg hadde liggende, de viser negativt. Kan kanskje bare slå seg til ro med at det er influensa da.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

funker gamle selvtester på nyeste/seneste virus-variant(er)?

vært temmelig uggen her etpar-tre døgn nå, med symptomer som i grunn kan være både influensa eller korona. Brukte opp to selvtester jeg hadde liggende, de viser negativt. Kan kanskje bare slå seg til ro med at det er influensa da.

Har du sjekket utløpsdatoen?

Tror de skal fungere på nyere varianter også, men det går også en del influensa for tiden. Så det kan like gjerne være det.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (17 timer siden):

Har du sjekket utløpsdatoen?

gjorde den gangen jeg kjøpte de og mener å huske den tre år?

(de oppbrukte ligger i søplekassen allerede så ikke aktuelt å grave de opp)

forøvrig husker jeg damen på apoteket var veldig opptatt av å opplyse at testene må oppbevares i temperatur over 8C tror jeg hun sa. Var vinteren, men kort vei hjem i bilen så ikke noe issue for min del. Dro man de med ut i kulden over lengre tid, ble de ødelagt ble det sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes denne var litt spesiell i fra lokalavisen.

https://www.rb.no/tannlege-advarer-sykdommen-kommer-snikende/s/5-43-1947596

Sitat

 

Øker sannsynlighet for alvorlige sykdommer

Fremskredet periodontitt kan ikke bare føre til løse tenner og svært kostbare operasjoner for den enkelte. Betennelsessykdommen øker også risikoen for andre alvorlige sykdommer.

For eksempel har covid-19-pasienter over tre ganger så høy sannsynlighet for å oppleve komplikasjoner hvis de også har periodontitt viser en studie publisert av Journal of Clinical Periodontology referert av tannlegeforeningen.

Periodontitt-pasientene har faktisk hele ni ganger økt sannsynlighet for å dø av covid-19 sammenlignet med dem uten tannkjøttsykdommen.

 

De fleste går vel til tannlegen før de har fått fremskredet periodontitt. Da har man hatt det en stund.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (47 minutter siden):

Jeg synes denne var litt spesiell i fra lokalavisen.

https://www.rb.no/tannlege-advarer-sykdommen-kommer-snikende/s/5-43-1947596

De fleste går vel til tannlegen før de har fått fremskredet periodontitt. Da har man hatt det en stund.

man kan tolke på litt forskjellig vis.

det står:

"Periodontitt-pasientene har faktisk hele ni ganger økt sannsynlighet for å dø av covid-19 sammenlignet med dem uten tannkjøttsykdommen."

altså,. selv om man behandler periodontitt fortløpende, så har jo angjeldende personer likevel en underliggende genetisk disposisjon (for bl.a. periodontitt) som også gjør dem sårbare for Covid-19. Denne sårbarheten forsvinner evt. ikke, selv om man behandler "den synlige"  periodonitten.

Hvis det er en riktig antagelse, så kan man sikkert finne lignende utslag hos mennesker med en drøss andre tilstander. "Folk som lider av unormalt hårtap har større risiko for å dø av covid-19 enn andre" "Folk som er svaksynte" osv.  Og motsatt, genetiske tilstander som kanskje reduserer faren i forbindelse med å pådra seg covid-19. det fins kanskje også.

jeg tror altså at det er den genetiske disposisjonen i seg sjøl (uansett hvilken det er) som gjør folk enten mer, alternativt mindre, utsatt i forbindelse med Covid-19 smitte. Gjør genene deg utsatt for en spesiell tilstand, er det ikke overraskende at det kan gjelde andre tingen og, som f.eks. corona-virus.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (42 minutter siden):

man kan tolke på litt forskjellig vis.

det står:

"Periodontitt-pasientene har faktisk hele ni ganger økt sannsynlighet for å dø av covid-19 sammenlignet med dem uten tannkjøttsykdommen."

altså,. selv om man behandler periodontitt fortløpende, så har jo angjeldende personer likevel en underliggende genetisk disposisjon (for bl.a. periodontitt) som også gjør dem sårbare for Covid-19. Denne sårbarheten forsvinner evt. ikke, selv om man behandler "den synlige"  periodonitten.

Hvis det er en riktig antagelse, så kan man sikkert finne lignende utslag hos mennesker med en drøss andre tilstander. "Folk som lider av unormalt hårtap har større risiko for å dø av covid-19 enn andre" "Folk som er svaksynte" osv.  Og motsatt, genetiske tilstander som kanskje reduserer faren i forbindelse med å pådra seg covid-19. det fins kanskje også.

jeg tror altså at det er den genetiske disposisjonen i seg sjøl (uansett hvilken det er) som gjør folk enten mer, alternativt mindre, utsatt i forbindelse med Covid-19 smitte. Gjør genene deg utsatt for en spesiell tilstand, er det ikke overraskende at det kan gjelde andre tingen og, som f.eks. corona-virus.

Står lenger ned i artikkelen at Periodontitt-pasienter er sårbare for andre sykdommer også. Ikke rart at risikogrupper måtte tas hensyn til under pandemien.

Sitat

En alvorlig grad av periodontitt øker også risikoen for utvikling av hjerte – og karsykdom viser en annen studie. I tillegg gjør også tannkjøttsykdommen det vanskeligere å behandle og få kontroll med Diabetes type 1 og 2, i tillegg til at den øker risikoen for Kols, peker Koldsland på.

– Når man har en betennelse i tannkjøttet jobber immunsvaret på høygir, noe som gjør at man blir mer utsatt for andre infeksjoner og sykdommer. Dessuten ser vi at bakterier fra betennelsen i tannkjøttet kan gå over i blodbanen noe som også kan påvirke at man får andre sykdommer, sier han.

Ellers tror jeg tannlegene klarer seg en stund til selv om pasientene avlyser timene pga dårlig råd. Dette etter avsløringer av lokale tannlegers lønn i samme avis. Hvis det var en motivasjonsfaktor for artikkelen.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (På 21.1.2022 den 0.12):

Nope. Større sjans for at omikron vil bølge att og fram pga reinfeksjoner. Nye mutasjoner dukker opp pga høgt smittetrykk og stadig fleire dør etter som tida reduserer beskyttelsen 3 dosen ga eller kanskje di unge ryke med pga omikron7/ny mutasjon. I verste fall har ikkje pandemien vist si værste side enda og smittefesten blir den ultimate smeltedigelen for coronaviruset. Støre & co drite nok på leggen enda ein gang. 

 

torbjornen skrev (På 21.1.2022 den 0.21):

Eg har bokmerka dette innlegget, slik at det blir mogeleg å finne det att dersom vi framleis sit her om eit år og diskuterer nye mutasjonar, manglande effekt av den ørtande oppfriskingsdosen samt stadig nye koronatiltak.

Tja...

Det har vore fleire bølgjer med ulike variantar av omikron-varianten, og fleire tusen har døydd. I hovudsak folk langt oppe i åra som uansett ikkje ville hatt så lang tid igjen å leve. Men sjukehuskapasiteten er tilstrekkeleg for både korona, influensa og ulike andre luftvegsinfeksjonar, samt mange beinbrot på grunn av skiftande vintervêr. Og livet har gått vidare, trass i både korona og immunitetsgjeld mot andre sjukdommar.

Eg vil tru at dei fleste er einige i at det var rett å avvikle koronatiltaka som vi hadde for eit år sidan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/norge/i/xgOkbp/faerre-maa-paa-sykehus-men-vi-er-langt-fra-ferdig-med-covid-19

Sitat

 

– Vi regner med at covid-19 vil etablere seg som en viktig dødsårsak blant svært gamle og blant skrøpelige, særlig på sykehjemmene, slik influensa og andre luftveisinfeksjoner alltid har vært det, skriver Aavitsland.

Han utdyper: Covid-19 blir én av mange luftveisinfeksjoner som kan bli den endelige dødsårsaken blant de eldste. Det er ikke sikkert man vil vite årsaken i alle tilfeller: Den eldre sykehjemspasienten sovner stille inn med febersykdom.

 

Da har det jammen meg gått framover. I begynnelsen av pandemien var å dø av korona å bli kvalt fordi lungene sluttet å fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/nordland/silje-_37_-matte-fjerne-livmora-etter-koronavaksinen_--jeg-har-mista-en-del-av-livet-mitt-1.16270540

Sitat

– Menstruasjonen og livmora er tett knyttet til immunsystemet vårt. Dersom immunsystemet utsettes for stress, enten ved en infeksjon eller en vaksine, kan det påvirke livmora og menstruasjonen, sier Majak.

– For eksempel ved at kroppen prøver å rense opp i livmorslimhinnen slik at den er frisk og fin for en eventuell befruktning.

Ifølge Majak gjelder dette alle vaksiner. At det er såpass mange tilfeller i forbindelse med koronavaksinen kan skyldes at den ble gitt til et uvanlig stort antall fertile kvinner.

Hun understreker videre at det fortsatt er mye de ikke vet om menstruasjonsforstyrrelsene koblet til koronavaksinen. Men det forskes en del på det, deriblant i USA.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...