Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser ut til å være fritt fram for å ta koronavaksine på apoteket der jeg bor. Ingen aldersgrense eller tilhørende en anbefalt gruppe når man bestiller i Helseboka.

Mulig jeg hadde fått mer informasjon ved å fullføre bestillingen, eller "avskjed på grått papir" ved oppmøte på apoteket?

643744267_Skjermbilde2022-11-04kl_12_24_06.thumb.jpg.62ef8b9ba6b7f1f1998427cc3a3ae71b.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
minim skrev (På 30.10.2022 den 7.38):

Ja det er så lite at vi kan se helt bort i fra det ikke sant? 🤯

Hvor mange av disse 10.000.000 hadde uansett fått blodpropp?

Hvor mange av disse 1400 døde? I andre land er dødsraten langt lavere enn i Norge så det kan ha vært tilfeldig at 5 av 8 døde i Norge (alt for små tall til å trekke noen konklusjon. I Tyskland var det 9 av 31 som døde av blodpropp etter AZ-vaksinasjonen).

Hvor mange av disse 10.000.000 hadde fått covid-19/en kraftigere covid-19 infeksjon om de ikke hadde tatt vaksinen? Og hvor mange av disse hadde mistet livet som en følge av dette?

Med de tallene som er tilgjengelige, satser jeg heller på vaksinen og en så forsvinnende liten sjanse for blodpropp at den nesten ikke eksisterer. Enn å ikke vaksinere meg, og dermed ha en, om fortsatt veldig liten, men tross alt større sjanse for en så kraftig covid-19 infeksjon at jeg kunne havnet på sykehuset i kritisk tilstand. Bonus: Jeg vil smitte færre personer på min vei om jeg er vaksinert og likevel bli smittet, da smitten bekjempes raskere i en vaksinert kropp. Ofte før en uvaksinert ville merket symptomer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (2 timer siden):

Ville bare si at jeg ble veldig bekymret for deg når jeg leste den setningen. Men heldigvis hadde du vel ikke tenkt å gjøre det.

Ingen grunn til bekymring. Jeg tok influensavaksine.

Jeg glemte å spørre apoteket om de tilbyr koronavaksine til de utenfor risikogruppene, hvorfor den står på listen deres. I min kommune er det vaksinesenteret som har pleid å sette koronavaksinene.

Ellers hadde jeg ikke nølt med å ta en 4. dose koronavaksine hvis det blir anbefalt. Jeg lever godt med de 3 jeg har i fra før.

Det virker som koronaviruset heldigvis har dempet seg. Men at influensa kan være bra å beskytte seg i mot.

Den store høstbølgen med korona har trolig uteblitt i Norge. Men trusselen er langt fra over. Advarer mot viruskombo: – Kan gi svært alvorlig sykdom

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (10 minutter siden):

Ingen grunn til bekymring. Jeg tok influensavaksine.

Jeg glemte å spørre apoteket om de tilbyr koronavaksine til de utenfor risikogruppene, hvorfor den står på listen deres. I min kommune er det vaksinesenteret som har pleid å sette koronavaksinene.

Ellers hadde jeg ikke nølt med å ta en 4. dose koronavaksine hvis det blir anbefalt. Jeg lever godt med de 3 jeg har i fra før.

Det virker som koronaviruset heldigvis har dempet seg. Men at influensa kan være bra å beskytte seg i mot.

Den store høstbølgen med korona har trolig uteblitt i Norge. Men trusselen er langt fra over. Advarer mot viruskombo: – Kan gi svært alvorlig sykdom

Mulig du må taste inn fødsels- og personnummer senere i bestillingen, og at du da ville fått bekreftet at du er utenfor gruppen som får 4. dose i dag.

Jeg vil også vurdere 4. dose om den blir tilbudt min aldersgruppe (nesten gammel). Den er rettet mer mot Omikron-varianten, enn de tidligere, som av den grunn fikk begrenset effekt mot smitte. Har også tatt influensavaksine... kan være smart da den kan bli kraftigere i år på grunn av nedsatt immunforsvar etter 2-3 år med smitteverntiltak. Så får vaksineskeptikerne være så bekymret for oss som de bare vil :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/osloogviken/frykter-dodelige-ettervirkninger-av-covid-19-_-forsker-ber-om-tiltak-for-a-bremse-koronasmitten-1.16164284

Sitat

– Covid-19 er en multiorgansykdom, og all forskning viser at den angriper blodårene i kroppen. Mye tyder på at det er en økt risiko for mange alvorlige sykdommer i minst ett år etter at man har vært syk, sier forsker og lege Gunhild Alvik Nyborg.

Sitat

Forskerne fant ut at de som hadde gjennomgått covid-19, hadde mer enn 70 prosent høyere sjanse for å bli rammet av hjertesvikt.

Også risikoen for få hjerneslag økte med mer enn 50 prosent, sammenlignet med personer som ikke har vært smittet. I tillegg steg risikoen for å få andre nevrologiske sykdommer dramatisk.

Noko som likevel er interessant er at kartet i artikkelen viser at det er dei landa med strengast koronatiltak (f.eks. Finland, Tyskland, Norge) som har størst auke i dødelegheit, medan f.eks. Sverige slepp billegare unna. Eg vil tru at det heller er den såkalla "immunitetsgjelda" som gjer seg gjeldande. Det var elles også slik at det var underdødelegheit under pandemien, og då var situasjonen motsett. Det var færre infeksjonar (på grunn av tiltaka), og var vel også færre folk enn vanleg som fekk både hjarteinfarkt og andre sjukdommar. Eg vil tru at også forkjølelse, influensa og andre infeksjonar virkar inn på helsa på mange område, utan at ein er klar over det. Om ein tenkte seg at samfunnet hadde vore stengt ned nokre år, for deretter å ha blitt utsett for heilt vanlege sjukdommar ville ein heilt sikkert ha sett liknande tal for ulike forkjølelsar, influensa osv. Vi kan ikkje stenge ned samfunnet av den grunn.

Så her er det berre å seie som fastlegen min ville ha sagt det: Dette er ikkje noko ein skal bekymre seg for.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om folk heldt seg heime når dei er sjuke ville ein ha unngått mykje sjukdom, pluss ulike biverknader/seinverknader av sjukdommane, og det gjeld som nemnt ikkje berre korona. Vaksinering er også eit enkelt tiltak, og er iallefall lurt om ein er i ei risikogruppe. Sjansen for etterverknader av sjukdom vil vere langt større enn sannsynlegheita for biverknader av vaksiner, og det blir også mindre sannsynleg at ein smittar andre.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 4.11.2022 den 12.45):

Det ser ut til å være fritt fram for å ta koronavaksine på apoteket der jeg bor. Ingen aldersgrense eller tilhørende en anbefalt gruppe når man bestiller i Helseboka.

Mulig jeg hadde fått mer informasjon ved å fullføre bestillingen, eller "avskjed på grått papir" ved oppmøte på apoteket?

 

Når jeg var å fikk min 4. dose ble jeg aldri møtt av noen spørsmål rundt om jeg kvalifiserte til å få ta 4. dose når jeg bestilte timen, det var først sjekket når jeg satt i stolen og skulle få vaksinen i armen. Egentlig litt ubehagelig å måtte legge ut om min helse situasjon rundt hvorfor jeg var i risikogruppe til en sykepleier når det enkelt kunne sjekkes ved å se når jeg hadde fått min første og andre dose. Men men.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da fikk omsider meg og frøken covid, etter å styrt unna tidligere. Selv om det er klassifisert som forkjølelse så er det lite hoste og "snør", men vi har skikkelig ille hodepine. Selv etter et par tabletter føles det ut som man egentlig er bakfull, med skikkelig skallebank. Sykdomsforløpet er heldigvis kort virker det som, da nå på dag 3 begynner frøken å føle seg bra igjen. 

Vi hadde tenkt å ta en 4. dose den kommende uken, men tror ikke vi trenger det nå. Veldig smittsomt også, da så og si alle vennene våre har eller har hatt tilsvarende ila. den siste uken. Så tolker det som at vi er i en bølge nå, hvertfall på sørlandet.  

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (47 minutter siden):

Så her er det berre å seie som fastlegen min ville ha sagt det: Dette er ikkje noko ein skal bekymre seg for.

Det kan virke som god helse er noe man ikke lenger kan ta for gitt i større grad enn før, med slike forskningsresultater.

Samtidig med at sykehusene fortsatt sliter med ressursmangel.

Og det skal noen år til før vi vet hvordan pandemien egentlig gikk.

Etter min "eksponeringsterapi" på loppemarked i dag - tjokkandes fullt av mennesker i små, tette rom - en glede vi var fratatt under pandemien. Det virket som folk storkoste seg med bakst, kaffe og handel. Ja, tenkte litt på korona - men fornøyd med å erkjenne at jeg liker folk. Mennesker er sosiale dyr og fordelene må veies opp mot ulempene.

Jeg har ennå ikke hatt Covid-19, så vi får se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (17 timer siden):

Når jeg var å fikk min 4. dose ble jeg aldri møtt av noen spørsmål rundt om jeg kvalifiserte til å få ta 4. dose når jeg bestilte timen, det var først sjekket når jeg satt i stolen og skulle få vaksinen i armen. Egentlig litt ubehagelig å måtte legge ut om min helse situasjon rundt hvorfor jeg var i risikogruppe til en sykepleier når det enkelt kunne sjekkes ved å se når jeg hadde fått min første og andre dose. Men men.

For meg er det ei gåte at ein ikkje berre opnar opp for at kven som helst kan vaksinere seg, slik som det er for influensa. Då ville ein også sleppe å måtte greie ut om eigne medisinske tilstandar medan tilfeldige personar rundt høyrer på. Det skulle no vel ikkje vere mangel på vaksiner lenger.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 timer siden):

Det skulle no vel ikkje vere mangel på vaksiner lenger.

Kanskje de fortsatt ikke liker at hvem som helst kan levere den videre til et laboratorium, og få den analysert. 

https://sykepleien.no/2022/01/vg-vaksinemotstandere-tok-seg-inn-pa-vaksinesenter-i-oslo-personer-pagrepet

Det var en problemstilling tidligere i år. Men hvis Danmark har åpnet for fritt salg, har situasjonen endret seg. 

 

Selv om en kjøper at unge har long-covid, er det dramatisk hvis unge rett og slett dør av det. Husk at long Covid eksisterte som pustevansker og slapphet i 2020. Nå går plagene brått i en annen retning, med potensielt dødelig hjerneslag og hjertesykdom. Et SARS-virus (respiratory virus) som navnet sier angriper luftveiene, kan plutselig skape helt andre ettersykdommer? 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 5.11.2022 den 12.29):

https://www.nrk.no/osloogviken/frykter-dodelige-ettervirkninger-av-covid-19-_-forsker-ber-om-tiltak-for-a-bremse-koronasmitten-1.16164284

Noko som likevel er interessant er at kartet i artikkelen viser at det er dei landa med strengast koronatiltak (f.eks. Finland, Tyskland, Norge) som har størst auke i dødelegheit, medan f.eks. Sverige slepp billegare unna. Eg vil tru at det heller er den såkalla "immunitetsgjelda" som gjer seg gjeldande. Det var elles også slik at det var underdødelegheit under pandemien, og då var situasjonen motsett. Det var færre infeksjonar (på grunn av tiltaka), og var vel også færre folk enn vanleg som fekk både hjarteinfarkt og andre sjukdommar. Eg vil tru at også forkjølelse, influensa og andre infeksjonar virkar inn på helsa på mange område, utan at ein er klar over det. Om ein tenkte seg at samfunnet hadde vore stengt ned nokre år, for deretter å ha blitt utsett for heilt vanlege sjukdommar ville ein heilt sikkert ha sett liknande tal for ulike forkjølelsar, influensa osv. Vi kan ikkje stenge ned samfunnet av den grunn.

Så her er det berre å seie som fastlegen min ville ha sagt det: Dette er ikkje noko ein skal bekymre seg for.

Enig med deg. Og det er slettes ikke uventet at det er Nyborg som roper og skriker. Seriøsitetsnivået hennes er omtrent på linje med Charter Svein. Jeg har lest mye av det hun har kommet med på Twitter og det er litt i det konspiratoriske hjørnet med ofte stikk til norske myndigheter som angivelig skjuler sannheten 

Lenke til kommentar

FHI foretok status i midten av oktober.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/10/12/folkehelseinstituttet-venter-ny-koronabolge/

Men bølgen har ikke kommet, og man fortsetter å spå i fremtiden.

Influensavaksineringen går som vanlig på forvinteren og gir 60% beskyttelse. Derfor melder tanken seg om en oppfriskningsdose med koronavaksine. Det er snart 1. år siden 3. dose for min del, og ikke lenge siden vi hadde en pandemi, hvor det ble ansett som (livs)viktig å vaksinere seg.

Ellers er det 17 vaksiner å velge mellom på kommunens vaksinekontor, obligatoriske barnevaksiner og reisevaksiner m.m. Skogflåttvaksinen er ett forholdsvis nytt tilbud. Ikke alle trodde på Lars Monsens flåttsykdom.

Koronavaksinen er ikke med på listen. Hvis vi hadde måttet betale for koronavaksinen, ville den vært distribuert til alle som ville ha den?

Spoiler

Vaksinepriser

Vaksine
Pris
Boostrix Polio Kr 430
Gul feber: Stamaril Kr 550
Hepatitt A voksen Kr 470
Hepatitt A barn Kr 395
Hepatitt B voksen Kr 390
Hepatitt B barn Kr 330
Hepatitt AB voksen Kr 700
Hepatitt AB barn Kr 500
Gardasil 9 kr 1700
Japansk encefalitt Kr 1100
Influensavaksine Kr 250
Pneumokokk kr 550
Ducural pr. dose Kr 400
Meningokokk B Kr 1100
Skogflått voksen Kr 500
Skogflått barn Kr 450
Tyfoid Kr 350

For personer over 18 år kommer i tillegg et konsultasjonsgebyr på kr 250.

For barn under 18 år kr 100 ved  1.gangs konsultasjon / kr 50 ved 2. gangs konsultasjon.

For familie kr 500 ved 1. gangs konsultasjon/kr 250 ved 2. gangs konsultasjon

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (46 minutter siden):

FHI foretok status i midten av oktober.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/10/12/folkehelseinstituttet-venter-ny-koronabolge/

Men bølgen har ikke kommet, og man fortsetter å spå i fremtiden.

Influensavaksineringen går som vanlig på forvinteren og gir 60% beskyttelse. Derfor melder tanken seg om en oppfriskningsdose med koronavaksine. Det er snart 1. år siden 3. dose for min del, og ikke lenge siden vi hadde en pandemi, hvor det ble ansett som (livs)viktig å vaksinere seg.

Ellers er det 17 vaksiner å velge mellom på kommunens vaksinekontor, obligatoriske barnevaksiner og reisevaksiner m.m. Skogflåttvaksinen er ett forholdsvis nytt tilbud. Ikke alle trodde på Lars Monsens flåttsykdom.

Koronavaksinen er ikke med på listen. Hvis vi hadde måttet betale for koronavaksinen, ville den vært distribuert til alle som ville ha den?

  Vis skjult innhold

Vaksinepriser

Vaksine
Pris
Boostrix Polio Kr 430
Gul feber: Stamaril Kr 550
Hepatitt A voksen Kr 470
Hepatitt A barn Kr 395
Hepatitt B voksen Kr 390
Hepatitt B barn Kr 330
Hepatitt AB voksen Kr 700
Hepatitt AB barn Kr 500
Gardasil 9 kr 1700
Japansk encefalitt Kr 1100
Influensavaksine Kr 250
Pneumokokk kr 550
Ducural pr. dose Kr 400
Meningokokk B Kr 1100
Skogflått voksen Kr 500
Skogflått barn Kr 450
Tyfoid Kr 350

For personer over 18 år kommer i tillegg et konsultasjonsgebyr på kr 250.

For barn under 18 år kr 100 ved  1.gangs konsultasjon / kr 50 ved 2. gangs konsultasjon.

For familie kr 500 ved 1. gangs konsultasjon/kr 250 ved 2. gangs konsultasjon

 

 

Skogflåttvaksinen er jo gull å ta om man skal vandre i områder med mye flått. Det viruset der er en del skumlere enn borrelia bakterien man tross alt kan få en antibiotikakur mot. Det er vel faktisk under vurdering om man skal anbefale den for barn bosatt i utsatte kystfylker mener jeg å huske. Særlig kysten nedover Sør og Østlandet er det vel en del flått som kan bære dette viruset. 

 

Men vi er iallefall heldige som slipper å beskytte oss mot myggen, myggbårne sykdommer er jo virkelig det som tar mye liv i tropiske strøk. Masse herlige greier som denguefeber, zikafeber, gulfeber (som det heldigvis finnes en god vaksine mot), malaria osv. Dvs myggstikk er jo fortsatt plagsomt nok. :D 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Skogflåttvaksinen er jo gull å ta om man skal vandre i områder med mye flått. Det viruset der er en del skumlere enn borrelia bakterien man tross alt kan få en antibiotikakur mot. Det er vel faktisk under vurdering om man skal anbefale den for barn bosatt i utsatte kystfylker mener jeg å huske. Særlig kysten nedover Sør og Østlandet er det vel en del flått som kan bære dette viruset. 

Sitat

Da har den eksistert i noen år. Jeg trodde denne vaksinen var "ny".

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Da har den eksistert i noen år. Jeg trodde denne vaksinen var "ny".

Det er vel heller det at sykdommen er relativt ny i Norge. Vi har fortsatt ganske lite kompetanse på flottbårne sykdommer her til lands selv om det har blitt bedre de siste årene. Fastleger og lignende har ofte ikke hatt peiling. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...